ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرحله بعدی برای ویندوز فون چیست، نگریستن به جاده تکامل سرفس پرو؟

ششم اکتبر - چهاردهم مهر ماه، مایکروسافت با برگزاری رویدادی بزرگ تصمیم دارد از سخت افزارهای تازه خودش پرده برداری نموده و آنها را به رخ رقبا بکشد. یکی از همین محصولات سخت افزاری، سرفس ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

ششم اکتبر - چهاردهم مهر ماه، مایکروسافت با برگزاری رویدادی بزرگ تصمیم دارد از سخت افزارهای تازه خودش پرده برداری نموده و آنها را به رخ رقبا بکشد. یکی از همین محصولات سخت افزاری، سرفس پرو ۴ نام دارد.

ایده سرفس و به طور کلی دستگاهی به نام سرفس پرو ۳، برای مایکروسافت اعتبار بسیار و سود مناسبی را به همراه داشته. در دوره مالی گذشته صرفا ۸۸۸ میلیون دلار از درآمدهای مایکروسافت از محل فروش سرفس به دست آمده بود. از سوی دیگر بحث اعتبار به میان می آید چرا که اکنون شرکت هایی نظیر دل و اچ پی، از چنین ایده ای استقبال نموده اند.

امسال اما مایکروسافت تصمیم دارد تا مفهوم و تصور کلی از سرفس پرو رو دست خوش بهبود نماید و نباید انتظار بسیار زیادی از دگرش طراحی در آن داشته باشیم. این محصول اکنون به نقطه کمال خود نزدیک است.

اما در آن سوی ماجرا، اوضاع تلفن های هوشمند مایکروسافت به هیچ عنوان خوب نیست؛ موبایل های ارزان قیمت لومیا در بازارهایی همچون هند بد نمی فروشند اما سهم ویندوز فون از بازار موبایل اکنون برابر با ۲.۶ درصد به شکل جهانیست. بعید هم به نظر می رسد که مایکروسافت بتواند در زمانه فعلی و با راهکار کنونی، به گرد پای اپل و گوگل برسد.

برند «سرفس» اما همانگونه که ذکر شد، معروف و محبوب است؛‌ نکته جالب تر اینکه شایع شده مایکروسافت تصمیم دارد اسمارت فونی با نام «سرفس فون» را نیز در این مراسم معرفی کند. سوال اصلی این است که آیا ردمندتبارها می توانند برای بار دوم از نام سرفس بهره جسته و به موفقیت برسند؟ با دیجیاتو همراه باشید.

یک نام خشک و خالی آنقدرها هم که فکرش را می کنید تاثیر گذار نخواهد بود و راستش را بخواهید، مایکروسافت هم به خوبی از این موضوع آگاه بوده و مدت هاست برای رسیدن به همین روز برنامه ریزی کرده. باید قبول کرد که نام «سرفس» با «بهره وری» گره خورده. سرفس پرو ۳ آمد تا برای کاربران حرفه ای، محصولی باشد که کارایی و بهره وری آنها را افزایش دهد و اکنون استفاده از نام سرفس در یک موبایل ویندوزی پرچمدار، می تواند نوید بخش آغاز فصلی تازه در میان محصولات همراه مایکروسافت باشد.

lumia640-w600

باید قبول کرد که نام «سرفس» با «بهره وری» گره خورده

نادلا پیشتر در مصاحبه اش با ZDNet ماموریت خود و شرکت اش را به خوبی تشریح کرده؛ او آمده تا افزایش کارایی و بهره وری را برای کاربران محصولات شرکت اش به ارمغان آورد.

در گذشته این کمپانی یک پردازنده کلاس لپ تاپ را در سرفس پرو ۳ قرار داد، نسخه ای کامل از ویندوز را به آن آورد و سپس اختیار کردن یک کیبورد را نیز به تصمیم و نیاز خود کاربر واگذار نمود. با همین چند شرط، به راحتی می توان گفت که سرفس پرو، از هر تبلت دیگری کارا و پویا تر شد. حتی اپل نیز از ایده سرفس الهام گرفت و آیپد پرو را معرفی کرد که شباهت های فراوانی به سرفس پرو دارد.

سرفس؛‌ روشنی بخش راه مایکروسافت برای بار دوم؟

تصویری مفهومی که گفته می شود مربوط به تلفن هوشمند سرفس فون می شود.
تصویری مفهومی و ساختگی از سوی طرفداران مایکروسافت برای سرفس فون.

سرفس اکنون برندی برای محصولات مرغوب مایکروسافت شده در حالی که «لومیا» بدل گشته به یک کلمه که اشاره به موبایل های ارزان قیمت و نه چندان مرغوب دارد.

از طرفی می توان گفت که مشخصات سخت افزاری این موبایل که اخیرا فاش شده، دلگرم کننده است. گفته می شود Surface phone نمایشگری دارد برابر با ۵.۵ اینچ که آن را دقیقا همرده با آیفون ۶ پلاس قرار می دهد. البته با رزولوشنی بالاتر از آیفون. همچنین خبر رسیده بود که در این موبایل از یک سنسور دوربین ۲۱ مگاپیکسلی استفاده شده. به احتمال زیاد، زبان طراحی نیز مشابه با زبان طراحی سرفس پرو خواهد بود و احتمالش هم هست که شاهد ارائه یک قلم استایلوس اختصاصی برای آن باشیم. این موبایل، می تواند برای کاربرانی مفید واقع شود که اهمیت بسیاری به افزایش بهره وری خود می دهند.

اینتل می تواند تفاوت ساز شود

MK-CQ046_Intel_J_20141014181234-w600

یکی از مهم ترین بخش های سرفس فون، استفاده آن از یک پردازنده اینتل است. پیش از این وب سایت فوربس به این موضوع اشاره کرده بود که پردازنده ساخته شده توسط اینتل در سرفس فون می تواند به زیبایی قابلیت Continuum که برای «ویندوز ۱۰ موبایل» آماده شده را به نمایش بکشد. به وسیله این قابلیت، کاربر می تواند به راحتی از موبایل خود به عنوان یک کامپیوتر استفاده کند؛ تنها به یک نمایشگر و ماوس و کیبورد نیاز دارد.

توسعه دهندگان با پردازنده های اینتل می توانند اپلیکیشن های سازمانی بهتری توسعه دهند

از طرف دیگر با پردازنده اینتل، توسعه دهنده نیز به شکلی راحت تر می تواند اپ های مورد نظرش را برای این اسمارت فون و اکوسیستم موبایلی مایکروسافت بهینه نماید، مخصوصا در اپلیکیشن های سازمانی. پردازنده هایی که اکنون در موبایل های سری لومیای مایکروسافت به کار گرفته می شوند و بر بستر فناوری های ARM توسعه یافته اند، اجازه چنین کاری را به توسعه دهندگان نمی دهند.

screen shot 2014-05-20 at 11.29.51 am (1)-w600
Panos Panay؛ مدیریت بخش سرفس.

 

در حال حاضر، Windows Store مایکروسافت از کمبود اپلیکیشن برای تبلت و تلفن های همراه رنج می برد اما اگر این شرکت بتواند با محصولی قابل توجه، نگاه بزرگانی همچون Adobe را به خود جلب کند، قادر خواهد بود تا سرفس فون را به مرحله ای وارد نماید که پیش از این، هیچ موبایلی در حد و اندازه اش وجود نداشته؛ موبایلی که می تواند به عنوان یک کامپیوتر، پویا باشد و در صورت لزوم، تبدیل به یک کامپیوتر مناسب گردد.

build-continuum-w600

Surface Pro در ابتدای راه خود زیاد تمسخر می شد، ایده اش هم بیش از حد عجیب به نظر می رسید اما در نهایت به موفقیتی مناسب دست پیدا کرد. مایکروسافت با همین ایده، توانست یک ظاهر نهایی جدید [فرم فکتور] را به دنیای محصولات هیبریدی وارد کند.

نادلا نام نسل آینده موبایل اپل را انتخاب کرده: آیفون پرو

مشخصا مایکروسافت نمی تواند با همین یک موبایل، آیفون ۶ اس و قدرتمندان دنیای اندروید را از تاج سلطنت پایین بکشد اما بیایید اندکی از قوه تخیل خود بهره گیریم؛ چه می شود اگر تاریخ دوباره تکرار گردد؟ اگر این ایده هم، مانند ایده سرفس پرو تبدیل به پروژه ای با سود کلان برای مایکروسافت شود؟

چه می شود اگر روزی را ببینیم که سرفس فون با بازخورد مناسبی رو به رو گشته و توانسته پس از گذشت مدتی، توجه ها را به خود جلب کند و در نهایت چه می شود اگر روزی اپل دوباره راه مایکروسافت در زمینه سرفس را مورد تقلید قرار دهد؟ شاید چند سال دیگر شاهد معرفی یک «آیفون حرفه ای» باشیم، موبایلی از اپل که باز هم با الهام از «سرفس فون» و برای افزایش کارایی کاربران ساخته شده؛ محصولی که روز گذشته خود ساتیا نادلا نامش را انتخاب کرد: iPhone Pro.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • persian7
    persian7 | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    شرکت هایی مثل دل و اچ.پی و اپل :-)

  • بهداد
    بهداد | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    برادر عزیزم در دیجیاتو :

    اگر فرصت مرور و تایید نظرات رو ندارید لطفا از ادامه این روند اجتناب کنید یا نیروهاتون رو زیاد کنید.
    بار دومی هست تایید یه نظر به روز بعد موکول میشه...
    به نظرم کار جالبی نیست که یه سری نظرها تایید شده و بقیه نظرها رو صرف نظر از محتوای اون کلا بلاک کردید.

    انشالله ترتیب اثر خواهید داد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی