ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با Halluc IIx آشنا شوید؛ ربات 8 پایی که با الهام از یک فسیل ساخته شده است

وقتی وسایل نقلیه آینده را در ذهنمان تداعی می کنیم بیشتر ابزارایی به شکل بشقاب پرنده به نظرمان می آیند که انرژی خود را از خورشید می گیرند و با فاصله ای زیاد از سطح ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

وقتی وسایل نقلیه آینده را در ذهنمان تداعی می کنیم بیشتر ابزارایی به شکل بشقاب پرنده به نظرمان می آیند که انرژی خود را از خورشید می گیرند و با فاصله ای زیاد از سطح زمین حرکت می کنند. اما اگر این ماشین های احتمالا خودران شکلی شبیه به خرچنگ داشته باشند چه؟

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نسخه دوم از پروژه Hallucigenia به نام Halluc IIx آشنا کنیم که در فستیوال Ars Electronica لینز اتریش رونمایی گردید و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.

با دیجیاتو همراه باشید.

هدف نهایی این پروژه که هم اکنون در مرکز تکنولوژی های رباتیک آینده متعلق به موسسه تکنولوژی Chiba ژاپن در حال دنبال شدن است، بررسی رابطه میان جامعه و اتومبیل است.

تیم دست اندرکار امید دارند که با بهبود اصول اولیه این دستگاه آن را برای آینده ای در حال تغییر و همچنین دنیایی آماده نمایند که در آن، جمعیت و ساخت و ساز رشد زیادی داشته و فضای شهری بسیار محدود است.

نام این پروژه نیز از روی یک موجود منقرض شده به نام Hallucigenia اقتباس شده که فسیل هایش از دوران کامبرین در بخش هایی از کانادا و چین یافت شده است.

در گزارشی که در سال 2004 میلادی در این رابطه منتشر گردید، ذکر شده که «Hallucigenia ارگانیسمی است که به خاطر شکل عجیبش توسط دانشمندان فسیل شناس نام گذاری شد و با گذر زمان تنها تعداد معدودی از آن برجای ماند.»

اما Halluc IIx جدیدترین نسخه از این وسیله نقلیه است که بیشتر بر پایه ایده نسخه اولیه اش یعنی Hallucigenia01 ساخته شده که آن نیز کمی بعد و با اعمال پاره ای تغییرات Halluc II خوانده شد.

این ماشین هشت چرخ مانورپذیری بالایی دارد و قادر است برای عبور از مناطق پرخطر ارتفاع خود را کم یا زیاد کند و با چرخاندن چرخ هایش به هر جهتی حرکت کرده و حتی به شکل یک ربات پیاده با هشت پا در بیاید.

مدل مفهومی Halluc II که در واقع نسخه ثانویه از پروژه Hallucigenia محسوب می شود دستگاهی برای آینده است که می تواند زندگی مسالمت آمیزی با محیط طبیعی داشته باشد. این ماشین یک سیستم پیشرفته متشکل از 56 موتور دارد که حرکت روی سطوح ناهموار را برایش امکان پذیر می کنند و نیاز به هموار نمودن راه برای حرکت آن را از بین می برند.

در توضیحات ذکر شده پیرامون این ربات آمده است که «دستگاه می تواند سه وضعیت مختلف داشته باشد: ماشین، حشره و حیوان. گسترش و پیشرفت تکنولوژی های رباتیک انسان نما و فناوری های ماشینی قطعا نیاز به ساخت رباتی با این سطح مانورپذیری را افزایش داد و به همین دلیل دانشمندان تصمیم به ساخت آن گرفتند.»

اما نسخه کوچک این طرح مفهومی قطعا برای حمل و نقل انسان مناسب نیست و مطمئنا روزی کنار گذاشته خواهد شد چراکه ماشین های خودران نیز هنوز هم که هنوز است به صورت فراگیر وارد خیابان ها نشده اند. با این همه، آینده ای که در آن، این ربات های هشت پا با مقیاس انسانی از این سو به سوی دیگر می روند بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Metal
    Metal | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    بس كه جديدا مغزها نخودي شده فكرها عقبگرد كرده به جاي ماششينهاي ضد جاذبه با باتريهاي اتمي با عمر ٥٠ ساله
    بهمون خودروي برقي با باتري صد سال پيش ميدهند اونم با منت بسيار
    به جاي رباتهاي همه كاره و ارزان رباتهاي تك كاره و بسيار گران
    و ...

    • همینجوری
      همینجوری | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

      چی می گی واسه خودت؟
      زیاد فیلم تخیلی می بینی؟
      هچکی هنوز اونقدر پیشرفت نکرده اون چیزا که تو می گی رو داشته باشه!
      حاجی گلی چیزی می زنی؟

    • ali
      ali | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

      حالت خوبه؟ سرت گیج نمیره؟ فک کنم باز قرصاتو پشت رو خوردی

  • یونس
    یونس | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    پا هاش مثل فندک می مونه

مطالب پیشنهادی