ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

داستان توسعه ویندوز ۱۰ از زبان سازندگانش؛ روایتی ناگفته از قلب ردموند

از ویندوز ۱۰ انتظارات فراوانی می رود، خود مایکروسافت هم وعده های متعددی را در موردش داده است؛ وعده هایی که از مدت ها پیش در گوشمان خوانده شده بودند، تقریبا شبیه به همان قول ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

از ویندوز ۱۰ انتظارات فراوانی می رود، خود مایکروسافت هم وعده های متعددی را در موردش داده است؛ وعده هایی که از مدت ها پیش در گوشمان خوانده شده بودند، تقریبا شبیه به همان قول هایی که البته این شرکت در خصوص ویندوز ۸ هم داده بود.

ویندوز ۸ و نسخه ی دهم از پلتفرم محبوب کمپانی ساکن ردموند، هر دو طراحی گشته بودند تا در پلتفرم های موجود در کامپیوترهای شخصی و همچنین موبایل، به بهترین نحو ممکن پاسخگو بوده و تجربه جدیدی از لمس نمایشگرهای تاچ را بر سر انگشتان عشاق ویندوز جاری کنند. وعده هایی که در سال های دور داده شدند؛ سرابی بیش نبودند اما اکنون ویندوز ۱۰ آمده تا مایکروسافت بتواند با آن، جبران اشتباهات گذشته در خصوص عرضه ویندوز ۸ را بکند.

تلاش کنید با ذهنتان، به سه سال پیش سفر کنید؛ در آن هنگام تبلت هایی همچون آیپد به نظر خطری جدی برای ویندوز به شمار می رفتند و اهالی ردموند از جمله «استیو بالمر» و «استیو سینفسکی» تلاش کردند تا با دورخیزی بلند و با پرشی جانانه، از کاربران بخواهند در دست گرفتن ماوس و کلیک کردن بر آن را به دست فراموشی سپرده و کاشی هایی با طعم آینده را لمس نموده و در آغوش کشند.

ویندوز ۸ و ویندوزفون ۸ بخشی از یک استراتژی بزرگ و تفکری عمیق بودند؛ افکاری که قرار بود اپلیکیشن ها را به شکلی مستقیم به رابط تاچ ویندوز متصل نمایند.

آنچه از ویندوز ۸، سهم مایکروسافت شد اما شکستی سخت بود. مشکل از جایی شروع شرد که کاربران نمی توانستند با نسخه جدید ویندوز و رابط کاربری گیج کننده اش ارتباط برقرار کنند. زمانی که کاربری نباشد، توسعه دهنده ای هم در کار نیست. اپل اما با آیپدش آنقدرها که چند سال پیش انتظار می رفت هم موفق نشد و لپ تاپ ها نیز هیچکدام از میان برداشته نشدند. حقیقتش را بخواهید، هنوز هم کاربران به هیچ نوعی از کامپیوترهای شخصی که از نمایشگرهای تاچ برخوردار هستند، علاقه ای آنچنان پر شدت نشان نداده اند.

چندی بعد نسخه ۸.۱ از پلتفرم ویندوز وارد میدان شد تا صرفا جلوی خونریزی را بگیرد اما دیگر دیر شده بود و کاربران نیز نظر خود را به وضوح به اهالی ردموند اعلام کرده بودند؛ همچون ویستا و نمونه ی قبلی اش، ویندوز ME، نسخه هشتم و متعلقات بعدی آن نیز جزء محکومانی شده بودند که کاربران صرفا تلاش داشتند از روی جسد آنها پاورچین-مانند، عبور کنند.

حال تیم مدیریتی پیشین از تخت سلطنت مایکروسافت پایین کشیده شده، فرمان‌روای ردموند، بیل گیتس نیز تاج سلطنت را بر سر ساتیا نادلا نهاده و شاه جدید نیز وزیر اعظمی به نام «تری میرسون» را در کنار صندلی ریاست خود، نشانده است.

روئسای جدید شاید تجربه مدیریتی کمتری از نسل های قبلی خود داشته باشند اما بلندپروازترند؛ آنقدر بلندپرواز که می گویند ویندوز ۱۰، آخرین و تنها ترین ویندوزی است که می توانید به سراغش بروید. همانی که به عنوان یک سرویس، چه بخواهید چه نخواهید، به شکل مداوم خودش را بروز رسانی می کند؛ تا ابد.

حال این سرویس ابدی که ویندوز ۱۰ نام دارد، می خواهد وعده هایی که سال ها پیش داده شده بودند را اجرایی کند، وعده یکپارچگی، تداوم و بهره وری و از همه مهم‌تر امنیت. در ادامه مطلب شاهد مصاحبه‌هایی با اهالی ردموند خواهید بود. مدیران ارشد مایکروسافت می خواهند برایتان روایتی تعریف کنند، اینکه چگونه ویندوز را به مقام فعلی اش رساندند و قادر گشتند نسخه دهم از محبوب ترین سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی را اینچنین توسعه دهند و در نهایت، هدف بعدیشان چیست و اکنون در حال کار روی چه مواردی هستند. با دیجیاتو همراه باشید تا روایت ساخته شدن ویندوز ۱۰ را از زبان سازندگانش بشنوید.

توسعه در باد

terry_myerson-w600

«تری میرسون» می گوید که هیچگاه تصور نمی کرده در مایکروسافت دوام آورد: «فکر می کردم قرار است صرفا چند هفته ای میهمان ردموند باشم اما سپس به این نتیجه رسیدم که واقعا عاشق همکاران خود در مایکروسافت هستم.»

مایکروسافت به عشق نیاز دارد؛ عشقی که منطق نداشته باشد

از زمانی که میرسون کمپانی بسیار کوچک خود را به مایکروسافت فروخت و تبدیل به جزیی از آن شد، ۱۸ سال می گذرد؛ در این مدت نیز وی بر پلتفرم هایی همچون Exchange، ویندوز موبایل و ویندوز فون کار کرده است. دو سالی می شود که به مقام عالی رتبه‌ی خود دست یافته و مدیریت توسعه ویندوز ۱۰، مهم ترین بخش از زندگی کاری و سابقه‌اش به شمار می رود؛ برای مایکروسافت هم همینطور. ویندوز ۱۰ نقطه ای حیاتی است که می تواند باعث گردد کاربران بسیاری دوباره به این شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی عشق بورزند. مایکروسافت به این عشق نیاز دارد؛ عشقی که منطق نداشته باشد و کاربران را راضی به بروز رسانی کند. همینگونه خواهد بود که با علاقه بی شمار مصرف کنندگان، توجه توسعه دهندگان نیز به ویندوز جلب خواهد شد.

«میرسون» پر از اعتماد به نفس است اما در وجودش تکبر را نمی جویید؛ همین راه و رسم و همچنین رفتارهای بی محابایش هستند که باعث شدند ویندوز ۱۰ ماه ها پیش از یافتن صرفا بخشی از آمادگی، در دسترس کاربران قرار گیرد؛ حتی پیش از آنکه خود مایکروسافت تصمیم بگیرد با این ویندوز دقیقا چه می خواهد بکند، میرسون امر کرد که همین حالا مایکروسافت باید ویندوز ۱۰ را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

myerson-wpc-w600

پیش از آنکه خود مایکروسافت بداند با ویندوز چه می خواهد بکند، میرسون امر کرد که همین حالا ویندوز ۱۰ باید در اختیار علاقه مندان قرار گیرد

ماه ها پیش مایکروسافت برنامه ای را آغاز کرد به نام «ویندوز اینسایدرز» که به شکل علنی از کاربران درخواست کمک و بازخورد می نمود. در این مدت، ۵ میلیون نفر به شرکت سازنده بزرگترین سیستم عامل جهان کمک کردند تا به بهترین شکل خود را برای رقابت آماده کند؛ طرحی که در آن خبری از تبعیض نبود و همه می توانستند دست به مشارکت بزنند. میرسون می گوید: «گاهی کارمان دلهره آور می شد؛ به ما می گفتند که زمانی این نسخه های اولیه را به دستان کاربران می رسانید که به هیچ عنوان آماده نبوده و از پایداری خاصی نیز بهره مند نیستند. سپس بازخوردها را شنیدیم که از ناکارآمد بودن بیلدهای اولیه خبر می دادند.»

بازخوردها در ماه های اخیر به شکل مداوم برای مایکروسافت ارسال گشته اند و قرار هم نیست قطع شوند؛ ویندوز ۱۰ در ماه و سال های آینده نیز پذیرای نظرات کاربرانش خواهد بود.

microsoft-gabriel-aul_large-w600

Gabe Aul، مدیر ارشد مهندسین مایکروسافت می گوید: «در ابتدای کار بود که کم کم کاربران دستان ما را فشردند و نظرات خودشان را برایمان ارسال نمودند. ما هم تصمیم گرفتیم کارمان را به بهترین شکل ادامه دهیم.»  وی ۲۳ سال پیش وارد شرکت مورد بحث شده و کارش را نیز از خطوط پشتیبانی آغاز نموده؛ وی سپس به دکتر واتسون کمک کرد تا سیستمی را توسعه دهد که در زمان بروز اشکال در کارکرد سرویس های مایکروسافت، خطاها را جمع آوری کرده و برای رفع، به سوی این شرکت بفرستد. پس از مدت اندکی، همین سیستم در تمام محصولات ساخته شده از سوی کمپانی ردموند مورد استفاده قرار گرفت.

امروز Gabe Aul مدیر مهندسان بوده و زمانی که بحث تست کردن ویندوز ۱۰ به میان می آید، تبدیل به مهم ترین چهره در مایکروسافت می گردد. وی به شکل روزانه در توییتر فعالیت کرده و به کاربران در خصوص بازخوردهایشان گزارش کار می دهد و از سوی دیگر سعی می کند جذابیت خود را نیز حفظ کند.

CHVMdcQUsAA7q23-w600

Aul اعتراف می کند که به «کیفیت» اعتقاد دارد و تمام تلاشش را نیز برای به دست آوردنش می کند؛ این همان درسی است که از زمان اشتغالش در خطوط پشتیبانی مایکروسافت آموخته. در حالی که هنوز هم بخش پشتیبانی IT در شرکت های بزرگ تکنولوژیک دست مایه خنده کمدین هاست و گفته می شود این افراد صرفا به شما پیشنهاد می کنند «گجت یا کامپیوتر خود را خاموش و روشن کنید»، مایکروسافت آمده و به طور کلی این سیستم را متحول نموده؛ سیستمی که اکنون به شکل گسترده از خود کاربر بازخورد می گیرد و سپس مهندسان مایکروسافت با ابزارهای ویژه خود، آنها را مورد بررسی قرار می دهند. بر فرض مثال، اگر نحوه کارکرد کورتانا در کشور فرانسه با مشکلی رو به رو گردد، مهندسان شرکت یاد شده به سرعت از این موضوع آگاهی یافته و در پی حل مشکل بر خواهند خواست.

بازخوردها البته همواره از طریق اپلیکیشن های تعبیه شده در خود ویندوز به دست مدیران ارشد مایکروسافت و ویندوز نرسیده اند. برای مثال قابلیت Continuum که به شما اجازه می دهد در ویندوز ۱۰ بین حالت تبلت و دسکتاپ تغییر وضعیت دهید. همین ویژگی در نسخه ابتدایی موجی منفی به دلیل عدم کارکرد صحیح خود به راه انداخت، آن هم در شبکه های اجتماعی. مایکروسافت تصمیم گرفته بود تا همه تلاش های خود در زمینه قابلیت های لمسی ویندوز ۸ را به دور اندازد و سپس کم کم آنها را بازسازی کند. Aul می گوید: «فقط یاد بازخوردهایی که در مورد آیکون سطل زباله گرفتیم می افتم...» خنده امانش نمی دهد تا جمله اش را به پایان برساند؛ گویا کاربران اینسایدر با نظراتشان، حسابی خدمتش رسیده بودند.

میرسون می گوید حتی گاهی پیش آمده که کاربران به شکل مستقیم با او ارتباط برقرار کرده اند؛ بخصوص در زمانی که وی با گفته های نه چندان روشنش، باعث گشته بود همه فکر کنند که مایکروسافت حتی به کاربرانی که از نسخه های غیر قانونی ویندوز بهره می جویند نیز به نسخه دهم را به شکل رایگان خواهد داد: «یک پسر بچه ای نمی دانم از کجا ایمیل من را گیر آورده و جالب اینکه از نسخه غیرقانونی ویندوز هم استفاده می کرد؛ گفتگویی عالی با هم داشتیم. همین مکالمه باعث شد تا نکات جذابی را در خصوص نسخه های غیر قانونی ویندوز فرا گیرم. اینکه چگونه چنین کاری انجام داده و به طور کلی چرا به سراغ نسخه کرک شده رفته.»

ویندوز ۱۰ هنوز هم برای افرادی که از نسخه های غیر قانونی ویندوز استفاده کرده بودند، رایگان نیست.


 روایت کلاه سرخ، کلاه مشکی و کلید قرمز رنگ

CFdwAd9WYAA2_Kc

جهت رویارویی با بازخوردها، تیم سازنده و توسعه دهنده ویندوز به شکل روزانه جلساتی را با عنوان «عملیات پرواز» برگزار می نمود و در همین جلسات بود که تصمیم گیری می شد در کدام زمان، کدام بیلد که به تازگی توسعه یافته به دست کاربر برسد. جالب اینکه در هر روز، «فرمانده پرواز» تغییر می کرد.

Aul در همین خصوص می گوید: «هر فرمانده دو کلاه داشت، یکی مشکی و دیگری سرخ؛ کلاه هایی که در مواقع مناسب به سر گذاشته می شدند. برای مثال زمانی که بحث در مورد ویندوز برای کامپیوترهای شخصی بود، فرمانده مجبور بود تا کلاهی مشکی رنگ را بر سر کند و زمانی که نوبت به توسعه ویندوز برای تلفن های همراه می رسید، رنگ کلاه، سرخ می شد. با همین روش ساده، مهندسان حضور یافته در اتاق و یا افرادی که بعدا به جلسه می پیوستند را به شکل مداوم در جریان اینکه در حال انجام چه کاری هستیم قرار می دادیم.»

این همه ماجرا نیست؛ لباسی قرمز رنگ نیز بر دیوار آویخته شده بود. جریان لباس قرمز رنگ این است که پیشتر در یکی از جلسات بسیار مهم مایکروسافت، یکی از کارمندان با شلوارک کوتاه قرمز رنگ و یک تیشرت حضور به هم می رساند؛ همین موضوع از آن زمان به بعد حالتی لطیفه مانند در مایکروسافت به خود گرفته است. اکنون هم هر زمان که نتیجه نهایی کار یکی از مهندسان توسعه دهنده جالب نبوده و باگ داشته باشد، باید لباس قرمز رنگ را بر تن کند.

Screen Shot 1394-06-30 at 14.45.49

ماجرای رنگ قرمز در همین نقطه به پایان نمی رسد؛ Aul یک کلید قرمز رنگ دارد که با پرینت سه بعدی آن را ساخته. به ظاهر این کلید که نگاه کنید، یاد کارتون های دوران کودکی خود خواهید افتاد؛ جایی که قهرمان داستان، با فشردن کلیدی سرخ رنگ، سبب می شد تا اتفاقی مهم روی دهد. Aul در مورد کلید سرخ می گوید: «بیشتر تشریفاتی است اما در واقع با فشردن همین کلید، دستور انتشار بیلد جدید به سیستم های ما ارسال می شد. یکی دیگر از کارهایی که همین کلید انجام می دهد و شخصی از آن خبر ندارد هم اینکه پس از فشردن و ارسال دستور تایید برای انتشار بیلد جدید از ویندوز ۱۰، عبارتی زشت را با صدایی استیون-هاوکینگ-مانند پخش می کند.» [Aul حاضر نمی شود بگوید آن عبارت چیست.]

مایکروسافت اکنون به مرحله ای از بلوغ دست یافته که به شکل کاملا علنی، در پی دریافت بازخورد کاربران است

شرکت ساکن ردموند اکنون به مرحله ای از بلوغ دست یافته که به شکل کاملا علنی، در پی دریافت بازخورد کاربران است؛ همین موضوع نشانی است از تغییرات داخلی بسیار بزرگ در این کمپانی. در نسخه هشتم از پلتفرم ویندوز نیز همانند نسخه دهم، از پیش نمایش های رسمی استفاده شد و همچنین امکان داشت بخش ثبت نظرات را هم در آن دید. نظراتی که البته به نظر می رسید به آنها اهمیتی داده نمی شود؛ نگرانی ها در رابطه با اپلیکیشن های تمام صفحه جدی گرفته نشدند و از طرفی، به نظر می رسید مایکروسافت کاربرانی که از ماوس و کیبورد استفاده می نمودند را هم تا حدی فراموش کرده و تمام تمرکز اش را بر روی بهینه سازی رابط کاربری تاچ قرار داده بود. مدیران مایکروسافت در آن زمان مشغول توضیح دادن در مورد قابلیت های تازه در بلاگ های پوشش دهنده اخبار تکنولوژی گشتند بدون اینکه توجه کنند اساسا چرا کاربر از همین تغییرات متنفر است.

میرسون در همین ارتباط می گوید:‌ «اکنون در مایکروسافت قرار نیست یک نفر برخیزد و بگوید "این" محصول بعدی ماست. به مرحله ای رسیده ایم که می خواهیم با استفاده از بازخورد و نظرات کاربران، محصولات و سرویس های بعدی خود را کم کم شکل دهیم؛ به واسطه همین نظرات است که می توانیم اعتماد به نفس پیدا کنیم که در حال ساخت محصولی عالی هستیم.»


از اپلیکیشن ها، تا موبایل ها

joe-belfiore-w600

مایکروسافت اگرچه در زمان ارائه ویندوز ۸ لبریز از اعتماد به نفس بود و طرح های بلندپروازانه را در سر می پروراند، اما از رابط کاربری تاچ، آنقدر هم استقبال نشد. همین شرکت بارها مجبور شده تا اذعان کند از رضایت مندی بسیار پایین مشتری در خصوص استفاده از ماوس و کیبورد آگاه است. اکنون منوی Start جدید، مثل سابق نمی خواهد تا بر ویندوز سلطه داشته باشد؛ جو بلفیوره در همین ارتباط می گوید: «باور استراتژیک ما حال این است که اگر بتوانیم مخاطبین فراوانی برای ویندوز جدید به دست آوریم، کم کم توسعه دهندگان را نیز علاقه مند خواهیم کرد تا در استور ما اپلیکیشن قرار دهند، چرا که مشخصا تقاضا برای آنها بالا خواهد بود.»

بلفیوره در واقع مسئول و مدیر بخش سفارشی سازی ویندوز برای کامپیوترهای شخصی، تبلت و موبایل هاست؛ وی سال ها در کنار میرسون، به توسعه ویندوز فون اشتغال داشته است و در ضمیر ناخودآگاه طرفداران پلتفرم موبایل مایکروسافت، نام «جو بلفیوره» در ابتدای جدول قرار دارد.

Windows_10_Joe_Belfiore-w600

شرکت مستقر در ردموند ِواشنگتن، پیشتر بارها استراتژی خود در ارتباط با Windows Phone OS را دچار تحول نموده؛ کاربران ویندوزفون ۷ قادر نبودند به نسخه هشتم آپگرید کنند، ویندوزفون ۸.۱ نیز بسیار دیر از راه رسید، آن هم با قابلیت هایی پیش پا افتاده که لازم بود از همان ابتدا در این سیستم عامل جای می گرفتند. همه این عوامل دست در دست هم دادند تا توسعه دهندگان رغبت خود را برای داشتن نیم نگاهی به ویندوزفون از دست بدهند؛ عاملی که باعث شد اکنون همین پلتفرم با سهم بازار کمتر از ۳ درصد از موبایل های هوشمند رو به رو باشد.

بخش عمده ای از وعده های ویندوز ۱۰ را قابلیتی در بر می گیرد که توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن هایی را توسعه دهند که بر روی کامپیوتر شخصی، موبایل، تبلت و سایر سخت افزارهای ویندوزی اجرا گردند. با چنین شرایطی، به نظر می رسد نسل بعدی موبایل های مایکروسافت با شروعی کوبنده کار خود را آغاز کنند. بلفیوره باور دارد: «ما یک سیستم عامل آشنا داریم که اکنون می خواهیم همه سخت افزارهای خود را بر بستر آن نهادینه کنیم.» او همچنین در خصوص تجریبات قبلی اش در زمینه ویندوزفون ۷ و ۸ کاملا بی پرده صحبت می کند: «می توان گفت چندتایی تجربه با ویندوز در موبایل ها داشته ایم. اکنون اما با ویندوز ۱۰، محصولات خود را در یک ردیف قرار داده ایم. انتظار ندارم ببینم در آینده پلتفرم ویندوز دچار تغییر شود؛ تغییر متحول کننده ای که اکنون شاهدش هستیم.»

شنیدن این جملات از مرد شماره اول ویندوز فون، جای امیدواری دارد. ساتیا نادلا اخیرا اعلام نموده که بخش توسعه تلفن های همراه را به شکل کامل بازسازی و دگرگون خواهد کرد. بخشی از این دگرگونی، زیان اعلام نمودن خرید ۷.۶ میلیارد دلاری نوکیا و همچنین اخراج کردن ۷۸۰۰ کارمند بود. از سوی دیگر، همه این اتفاقات زمانی روی می دهند که مایکروسافت، می خواهد موبایل های کمتری را هم تولید کند.


ویندوز ۱۰ و اکس باکس وان

603891-266646-w600

ویندوز ۱۰ به اکس باکس وان هم راه پیدا می کند و از طرف دیگر، اپلیکیشنی برای این نسخه از ویندوز توسعه یافته که می توانید از طریق آن، بازی های Xbox One را توسط نسخه دهم از این پلتفرم در کامپیوتر شخصی خود استریم کرده و سپس از طریق یک کنترلر اکس باکس، با آنها بازی کنید. پس از چند سال سخت، اکنون این ویژگی می تواند کاربران اکس باکس و ویندوز را خوشنود نماید و از طرفی، به نظر می رسد که مایکروسافت در حال بهبود یافتن از شرایطی که دو سال پیش و زمان عرضه اکس باکس وان برایش پیش آمد است.

«فیل اسپنسر»، مدیر بخش اکس باکس می گوید: «دوران عرضه اکس باکس وان، دوره سختی بود و بسیاری از ایده های ابتدایی به شکلی درست اجرا نشدند.»

اسپنسر پیشتر در مایکروسافت روی محصولاتی نظیر Encarta کار کرده؛ وی سال گذشته را صرف آماده و متمرکز سازی تیم اکس باکس نمود تا خواسته های طرفداران را به بهترین شکل عملی کنند. این در اصل همان رویکردی بود که «میرسون» می گوید باعث شد تا ایده «Windows Insider» به ذهن اش برسد: «برند اکس باکس همواره بر طرفداران خود تمرکز ویژه ای داشته و با نگاهی بر خواسته های آنها، پیشرفت کار را زیر نظر گرفته است. یکی از خاصیت های فیل اسپنسر، اهمیت دادن او به کارش است. وی با عشق به همین طرفداران زندگی می کند.»

19276791-w600

خود اسپنسر نیز به ویندوز ۱۰، به عنوان یک موقعیت بسیار بزرگ نگاه می کند تا بتواند دامنه استفاده از Xbox Live و فروشگاه اکس باکس را بیشتر کند. امروز، اکس باکس هنوز یک فروشگاه جداگانه برای خود دارد اما در روزهای آینده، با فروشگاه اصلی یعنی Windows store ادغام خواهد شد. در سال جاری، نسخه ای بروز رسانی شده از ویندوز ۱۰ به اکس باکس خواهد رسید که رابط کاربری جدید، سرعت بالاتر و همچنین دستیار دیجیتالی این شرکت موسوم به کورتانا را برای این کنسول به ارمغان خواهد آورد.

اسپنسر می گوید: «به راحتی می توانید از کورتانا سوال کنید: کورتانا، دوستانم در حال انجام چه بازی هایی هستند؟ یا دوستانم در حال تماشای چه فیلم هایی هستند؟»

خلاقیت مایکروسافت برای استفاده از کورتانا در همینجا به پایان نمی رسد؛ اسپنسر می افزاید که مرحله بعدی برای کورتانا در اکس باکس، کمک او به شما در بازی هاست: «فرض کنید در حال انجام یک بازی فکری هستید و واقعا نمی دانید که چه کنید؛ در چنین حالتی می توانید از کورتانا کمک گرفته و با گفتن جمله ای چون "کورتانا، چطور از این مرحله رد شوم؟" از وی راهنمایی بگیرید.»


پرده آخر: گوش دادن به ندای کاربر

Build2015_Satya Nadella_FINAL_print

«تری میرسون» و تیم اش تصمیم گرفته اند تا ویندوز ۱۰ را با رهکاری به عنوان «ویندوز به عنوان یک سرویس» توسعه دهند. در این روش، به جای اینکه مایکروسافت هر چند سال یک بار نسخه ای بسیار بزرگ با قابلیت های فراوان را تهیه کرده و به کاربران بدهد، همان ویژگی ها را با آپدیت هایی جزیی پیوسته و مستمر به دست کاربر می رساند.

مایکروسافت با عرضه ویندوز ۱۰ رویکردی کاملا جدید را برای اولین بار در پیش گرفت؛ «میرسون» اما به شکل تکام قد از ویندوز ۱۰ و کیفیت آن دفاع می کند و می گوید: «ما اکنون باور داریم که کیفیت ویندوز عالیست و از طرفی، قرار است روز به روز بر کیفیت آن بیافزاییم و مشکلاتش را حل کنیم. خود را متعهد می دانیم که به گفته های کاربران گوش فرا داده و به آنها پاسخ دهیم. روزانه آپدیت هایی را برای کاربران ویندوز ۱۰ منتشر می کنیم که گاهی، تا ۳۰ باگ را پوشش می دهند.»

گوش دادن به ندای کاربر و همچنین پاسخ دادن به آن،‌ خلاصه ای است از ویندوز دهم

همین گوش دادن به ندای کاربر و همچنین پاسخ دادن به آن،‌ خلاصه ای است از ویندوز دهم. حال می توانید مطمئن باشید که اگر مشکلی در این نسخه وجود داشته باشد، می توانید آن را به میرسون و تیم او متذکر شوید. این بار تجربیات ویندوز ۸ و از آن بدتر، ویستا تکرار نخواهند شد؛ در واقع مایکروسافت اکنون دیگر در جایگاهی نیست که چنین اشتباهاتی را دوباره تکرار کند. میرسون ادامه می دهد: «هدف ما ارائه ویندوز ۱۰ به طیف گسترده ای از کاربران است؛ کاربرانی که استفاده از این پلتفرم برای آنها، خوشحال کننده باشد.»

«خوشحال و راضی بودن کاربران» نکته ای کلیدی در توسعه ویندوز ۱۰ بوده و اگر مایکروسافت بتواند استفاده کنندگان از ویندوز را دوباره عاشق این پلتفرم کند، می توان گفت که بقیه داستان، از جمله توسعه اپلیکیشن از سوی توسعه دهندگان، بسیار آسان خواهد بود.

مایکروسافتی که امروز نامش به گوشتان می رسد، بازخورد کاربران را بیش از هر زمان دیگری جدی گرفته. حال قرار است همه محصولات سخت افزاری این شرکت به یک نسخه از ویندوز مجهز شوند و نظرات شما برای این پلتفرم هستند که پایه و اساس مایکروسافت امروزی را تشکیل می دهند. این شرکت «راهکاری ثانویه» در آستین خود ندارد و باید بتواند با ویندوز ۱۰، رضایت طیف بسیار گسترده ای از کاربران را به دست آورد.

میرسون می گوید: «قرار نیست روی ویندوز ۱۱ کار شود. اکنون یک نفر را هم در کل کارمندان مایکروسافت پیدا نخواهید کرد که روی نسخه بعدی کار کند. خبر خوب اما این است که ویژگی های نرم افزاری بسیاری در راهند و مهندسان ما اکنون در حال توسعه همین قابلیت ها برای ویندوز ۱۰ هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • اميد(استيو سابق)
    اميد(استيو سابق) | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    ممنون مطلب جالبي بود

  • حمید
    حمید | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    من که خیری از ویندوز 10 ندیدم و دارم با همون 7 حال میکنم ویندوز سون اتوماتیک یک ساعت به عقب برگشت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی