ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نصب تسلیحات لیزری روی هواپیماهای جنگنده آمریکا تا سال 2020 میلادی

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کرده که ظرف 5 سال آینده تسلیحات لیزری مختص به خود را خواهد داشت. این تسلیحات که از آن تحت عنوان «غلاف تسلیحاتی انرژی هدایت شونده» یاد شده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کرده که ظرف 5 سال آینده تسلیحات لیزری مختص به خود را خواهد داشت. این تسلیحات که از آن تحت عنوان «غلاف تسلیحاتی انرژی هدایت شونده» یاد شده است روی هواپیماهای جنگی آمریکا نصب می گردد و از آن برای منهدم کردن موشک ها، هواپیماهای بدون سرنشین یا حتی هواپیماهای جنگی دشمن استفاده خواهد شد.

ژنرال هاوک کارلیسل از نیروی هوایی آمریکا در جریان سخنرانی اش پیرامون نسل پنجم جنگ ها در کنفرانس هوا و فضای انجمن نیروی هوایی که اوایل همین هفته برگزار گردید اظهار داشت: «باور دارم که به زودی می توانیم غلاف های انرژی هدایت شونده را روی جنگنده های خود نصب کنیم.»

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در حال حاضر با شرکتی به نام General Atomics قرارداد بسته تا از سیستم 150 کیلو واتی آن به نام HELLADS در هواپیماهای خود استفاده نماید و این در حالی است که سیستم یاد شده تازه وارد مرحله تست زمینی شده.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

عبارت HELLADS از سر واژه های کلمه «High Energy Liquid Laser Area Defense System» به معنای سیستم لیزری مایع دفاع منطقه ای با انرژی بالا گرفته شده است.

نسل سوم نمونه اولیه ساخته شده از این سیستم ابعادی برابر با 1.3 در 0.4 در 0.5 متر دارد و به همین دلیل به اندازه کافی کوچک هست که بشود آن را روی یک هواپیمای بدون سرنشین Predator C UAV سوار کرد (دقیقا همان کاری که دارپا قصد دارد تا سال 2018 انجام دهد).

ناگفته نماند که این سیستم لیزری انرژی مورد نیازش را از باتری لیتیومی یونی خود تامین می کند.

hel-avenger

براساس اظهار نظر دکتر دیوید شاور از دارپا:

هدف از اجرای پروژه HELLADS ساخت نوعی سیستم تسلیحات لیزری 150 کیلو واتی است که در حدود یک دهم لیزرهای فعلی با توان مشابه اندازه و وزن دارد و در نتیجه می توان برای دفاع در برابر تهدیدات زمینی آن را روی هواپیماهای تاکتیکی یکپارچه سازی نمود. ما قصد داریم وزن این سیستم را به کمتر از 5 کیلوگرم بابت هر کیلو وات و همچنین حجم سه متر مکعب برسانیم و انتظار می رود که این سیستم برد عملیاتی بیشتری در مقایسه با سیستم های زمینی داشته باشد.

اما پیش از آنکه این سیستم وارد فاز عملیاتی شود باید مجموعه ای از آزمایشات میدانی برای اندازه گیری عملکرد آن در برابر خمپاره اندازها، راکت ها، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های شبیه سازی شده زمین به هوا و وسایل زمینی و هوایی را پشت سر بگذارد و این آزمایشات نیز قرار است که در پایگاه White Sands Missile Range واقع در نیو مکزیکو انجام شوند.

براساس اعلام سایت Ars Technica فرماندهان نیروی هوایی آمریکا در جریان این کنفرانس اعلام کردند که تا اواسط دهه 2030 میلادی، سیستم های لیزری ABC کمپانی لاکهید مارتین آماده خواهند شد و روی نسل ششم از جنگنده های آمریکا نصب می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    باشه. ببینیم چطور میشه. من که میگم عمرا تا ۱۰ سال آینده که هیچ تا ۲۰۳۰ هم نصب نمیشه. خیلی هنوز فاصله داره تکنولوژیش. الان آزمایشی که میکنن از فاصله ۲ کیلومتری میخواد یک چیزی رو بزنه به اندازه یک نیروگاه انرژی میخواد. بعد یکهو تا چهارسال چطور میخواد اینقدر کوچیک بشه. از این گنده گویی ها زیاد دیدیم. بعد هم مقابله با سلاح های لیزری هم راه حل های خودش رو داره.

  • rk.reza
    rk.reza | ۳۰ شهریور ۱۳۹۴

    خوب شد توافق انجام شد وگرنه با این لیزر هاشون آتیشمون میزدن
    روحانی مچکریم :)

    • molavy
      molavy | ۱ شهریور ۱۳۹۵

      وای وای ترسیدم. الان که بمب اتم دارن. نکنه لیزر کشنده تر از بمب اتم هستش. اگر می تونستن غلطی بکنن شک نکن تا الان این کار رو کرده بودن. آمریکایی ها اول از داخل کشور ها رو خلع سلاح می کنن. بعد که مطمئنا شدن تیری بهشون شلیک نمیشه حمله می کنن. مثل عراق که اول به عنوان جمع آوری تصلیحات کشتار جمعی همه بمب ها و اینا رو از کار انداختن توسط بازرس ها . بعد تو یک هفته ریختن رسیدن پایتخت. تا زمانی که ایران بتونه مقابله کنه و حرفی برای گفتن داشته باشه هیچ وقت جرعت حمله ندارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی