ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازسازی بافت های عصبی با استفاده از پرینت سه بعدی در آینده نزدیک

آسیب رسیدن به بافت های عصبی بدن می تواند پیامدهای بسیار بدی را برای انسان به ارمغان بیاورد و یکی از دلایل هم این است که این بافت ها به سادگی قابل ترمیم نیستند و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

آسیب رسیدن به بافت های عصبی بدن می تواند پیامدهای بسیار بدی را برای انسان به ارمغان بیاورد و یکی از دلایل هم این است که این بافت ها به سادگی قابل ترمیم نیستند و همین امر می تواند عواقب ناخوشایندی از جمله فلج اعضای بدن را به دنبال داشته باشد.

خوشبختانه بسیاری از دانشمندان هم اکنون تلاش دارند که این مشکل را رفع کنند، تا جایی که تیمی از محققان دانشگاه های، مینه سوتا، ویرجینیا، مریلند، پرینستون و جانز هاپکینز موفق شده اند با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی راهکاری برای این مساله بیابند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

آنها به لطف تکنولوژی ابداعی خود موفق شدند بافت های عصبی را در موش های آزمایشگاهی رشد دهند و توانایی راه رفتن را در حدود 10 الی 12 هفته بعد از کارگذاری قشر پرینت شده در بدن این موش ها به آنها باز گرداند.

اما کاری که این گروه از دانشمندان انجام دادند این است که عصب سیاتیک این موش ها را اسکن کرده و مدلی سه بعدی از آن ساختند که می شد اعصاب را از داخلش عبور داد. این سازه با استفاده از سیلیکون ساخته شده و از طریق واکنش دهنده های شیمیایی به حالت اشباع درآمد تا باعث رشد حسی اعصاب آسیب دیده شود.

در مرحله بعد این سازه پرینت شده از طریق عمل جراحی در قسمت های قطع شده اعصاب موش کار گذاشته شد تا رشد بافت های عصبی آن را سرعت ببخشد.

براساس گزارش سایت 3DPrinting Industry این نخستین باری است که بافت های عصبی دارای پیچیدگی بیشتر رشد داده می شوند و اقداماتی که تاکنون برای این منظور صورت گرفته صرفا در مورد اعصابی به شکل خطوط مستقیم بوده است.

به گفته مایکل مک آلپاین محقق و استاد مهندسی مکانیک دانشگاه مینه سوتا، «این دستاورد می تواند به عنوان موفقیتی دیگر در زمینه بازآفرینی اعصاب آسیب دیده قلمداد گردد.»

وی در ادامه اظهار داشت بالاخره روزی می رسد که پای اسکنرها و پرینترهای سه بعدی به بیمارستان ها باز می شود و از آنها برای ساخت هدایت کننده های عصبی و بازیابی توانمندی های سیستم عصبی بیماران استفاده می شود.

جزئیات بیشتر در رابطه با این دستاورد در نشریه Advanced Functional Materials منتشر گردیده و برای آنکه بدانید این محققان چطور ساختار یاد شده را پرینت کردند می توانید نگاهی به ویدئوی زیر بیاندازید.

bgr
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Shahriar
    Shahriar | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    خیلی خوبه میتونه به بیماران MS کلی کمک کنه.

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۳۱ شهریور ۱۳۹۴

    فقط میتونم بگم پرینتر 3 بعدی انقلاب تکنولوژي بود خداییش و زمانی که بتونه به بیشترین پتانسیلش برسه قطعا جون خیلیا رو میتونه نجات بده

مطالب پیشنهادی