ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پهپادهای Predator آمریکا به زودی مجهز به نوعی «شنل نامرئی کننده عایق» می شوند

به لطف تکنولوژی استتاری جدیدی که توسط محققین دانشگاه سندیگو توسعه یافته است رهگیری و سرنگون کردن ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا موسوم به Predator از این هم دشوارتر خواهد شد. Boubacar Kante یکی از اساتید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ مهر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

به لطف تکنولوژی استتاری جدیدی که توسط محققین دانشگاه سندیگو توسعه یافته است رهگیری و سرنگون کردن ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا موسوم به Predator از این هم دشوارتر خواهد شد.

Boubacar Kante یکی از اساتید این موسسه آموزشی در آمریکاست که ماه گذشته یافته های خود و تیم تحت سرپرستی اش در این رابطه را در نشریه Progress In Electromagnetics Research منتشر کرد و در نظر دارد که اواخر همین ماه گزارش جداگانه ای را در این باره به وزارت دفاع آمریکا تسلیم نماید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این ماده که تحت عنوان «شنل متاسطحی عایق» از آن یاد شده برپایه تلاش های اولیه انجام گرفته توسط دانشگاه دوک در سال 2006 میلادی تهیه شده است.

ماده جدید در اصل لایه ای باریک از تفلون است که ذراتی از سرامیک روی آن قرار گرفته و می تواند طول موج های انرژی در مقیاس الکترومغناطیسی را تغییر دهد و این طول موج ها، هم نورهای مرئی را در بر می گیرند و هم انواع رادیویی.

Carpet-cloak-reflection-patterns_150707

این فناوری در نوع خود تازگی ندارد اما در مقایسه با دستاوردهای قبلی وزارت دفاع آمریکا در این رابطه بهتر است. به گفته لی یی سو سرپرست این پروژه، در مطالعات و پژوهش های قبلی صورت گرفته در این رابطه لازم بود که لایه های زیادی از ماده نامرئی کننده روی یک شی قرار داده شود و در نتیجه ضخامت آن ماده عملا از جسمی که باید نامرئی می شد فراتر می رفت.

او در ادامه گفت: ما در این پژوهش تلاش کردیم که با به کارگیری یک لایه نازک از این ماده جسم مورد نظرمان را غیر قابل رویت کنیم. از همین رو نسل فعلی مواد استتار کننده با استفاده از تفلون باید به شکلی ضخیم روی درون ها قرار داده شوند.

برای مثال اگر قرار باشد طول موج های راداری یک موشک با اندازه سه سانتی متر مسدود شوند لازم است که پوشش تفلونی مورد استفاده برای استتار ده برابر ضخیم تر از آن طول موج یعنی برابر با 30 سانتی متر باشند.

با این همه، شنل عایق طراحی شده توسط این گروه از پژوهشگران قادر است که همین سطح از حفاظت را با استفاده از لایه ای به ضخامت تنها 3 میلی متر ایجاد نماید (یعنی یک دهم سیگنال ورودی).

اما ماده جدید هم بدون ایراد نیست و چون ضخامت آن معین می کند که چه سیگنال هایی را می تواند بلوکه کند، این ماده در حال حاض قادر است به صورت همزمان تنها یک سیگنال را مسدود نماید.

نکته دیگر اینکه سیستم مورد بحث حتی در صورت برخورد طول موج صحیح، تنها قادر خواهد بود مواردی را مسدود کند که با زاویه 45 درجه با سطح آن برخورد می کنند.

با این حال، علیرغم کمبودهای یاد شده، وزارت دفاع آمریکا بسیار امیدوار است که در آینده از این سیستم استتاری روی پرنده های بدون سرنشین خود استفاده نماید. به گفته کایلا ماتولا یکی از تحلیلگران مرکز آنالیز اطلاعات امنیتی و دفاعی داخلی این کشور: تکنولوژی یاد شده حداکثر ظرف 5 تا 10 سال آینده برای استتار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • rk.reza
    rk.reza | ۱ مهر ۱۳۹۴

    خدایی اگه این آمریکا نبود معلوم نبود جهان امروز چه وضعی داشت
    همیشه اکثر اختراعات و اکتشافات مهم رو آمریکایی ها انجام میدن
    همین تکنولوژی هایی که الان داریم استفاده میکنیم رو مدیون آمریکا هستیم
    آمریکا مچکریم :)

    • agera R
      agera R | ۱ مهر ۱۳۹۴

      استاد، آمریکا با همین تکنولوژی هایی که شما مدیونشی میره هزاران مردم بیگناه رو به خاک و خخون میکشه همیشه! حالا برو مدیونش باش...

      • Ali
        Ali | ۱ مهر ۱۳۹۴

        دوست عزیز فکر شما و حرف شما منو یاد حرف های یک بچه نهایتا 10 ساله میندازه ... خوب اگه اینجوری هست چاقو هم بهتر بود اختراع نشه .. اصلا چرخ هم بهتر بود اختراع نمی شد .. اهان این اینترنت هم نبود خوب بودا ... تفنگ هم چیز خوبی نیست چون ممکنه یکجای جون ادم بیگناه نجات بده
        هرچیزی چاقوی دوطرفه هست لبه بد و لبه خوب داره و استفادش به اون شخص ربط داره پس نمیشه گفت وسیله خوبه یا بد بلکه طرز نگاه شما اون رو مشخص میکنه

    • agera R
      agera R | ۱ مهر ۱۳۹۴

      داشی ، اگه آمریکا نبود اتفاقا خیلی خوب معلوم بود که چه اتفاقی می افتاد! جهان حداقل نسبت به الان خیلی بیشتر در آرامش بود!

      • Ali
        Ali | ۱ مهر ۱۳۹۴

        خوب بلعکس هم میشه گفت اگه ایران سوریه چین پاکستان نبود شاید دنیا دنیای بهتری میشد
        شما دیدت واقعا یک طرفه هست ... مثلا مردم ایران توی فقر هستن احتمالا از نظر شما کار امریکاست یا ما باعث تحریم خودمون شدیم حتما بازم تقصیر امریکاست
        ....ما مردم ایران تنها ادم ها و تنها کشوری هستیم که همیشه دوست داریم یک کشور یا دوتا کشور وجود خارجی نداشته باشن ... انقدر تنفر خوب نیست دوست عزیز

        • کامران
          کامران | ۱ مهر ۱۳۹۴

          باهات موافقم تنفر خوب نیست
          من همین جا از آمریکایی ها و همه مردم دیگه ای که به پیشرفت تکنولوژی کمک کردن کمال تشکر و قدردانی رو دارم که زندگی رو آسون تر کردن
          اما خب یه موضوع دیگه اس که اونها به خصوص دولت آمریکا نمیزارن
          اونهان که ریختن توی خاورمیانه ملت رو به خاک و خون میکشن
          اونها که اون ور دنیان به این ور چیکار دارن
          در مورد تحریم هم نظرت خیلی خفنه
          خودمون ، خودمون رو تحریم کردیم
          اونها کلی بمب اتم دارن ولی اینجا یه سوله خالی هم حق نداریم داشته باشیم ، دیگه فناوری هسته ای که هیچ
          شما بهتره به همون اخبار موبایل و تبلتت برسی

          • Ali
            Ali | ۲ مهر ۱۳۹۴

            دوست عزیز اولش خوب امدی ولی اخرش رو خراب کردی
            چیزی وجود داره به نام سیاست و دیپلماسی
            خوب متاسفانه کشور ما فقط پوزش رو داره
            ...... مثلا بقول شما امریکا کلاهک هسته ای داره بله منم اینو قبول دارم ولی یک سوال وجدان خودت جوابش رو بده؟؟
            تا حالا تو امریکا پرچم ایران رو اتیش زدن ... تا حالا تو امریکا توی سفارت ایران ریختن .. تا حالا شنیدی از ریس جمهورهای امریکا که ایران باید از روی نقشه حذف شود !!!! یا دیدی روی موشک هاشون اسم ایران یا شعار ضد ایران نوشته باشن....
            اگر حتی ما می خوایم یک کشور رو عقب برونیم باید از راه سیاست و دیپلماسی باشه .. طرف رو بزنی زمین ولی قانونی
            برای همین گفتم ما خودمون باعث تحریم خودمون شدیم
            شما وقتی جواب های اینارو دادی باید ببینی ما حق داریم داشته باشیم یا خیر
            علان هند .. پاکستان دارن کلاهک پس چرا اونا مشکلی ندارن
            خوب نتیجه اینه حتما کرم از خودمون هست
            ... ادم گاهی اوقات باید با خودش روراست باشه ... بقیه رو میتونی فریب بدی با حرفات ولی وجدان خودت رو همیشه روشن بزار

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی