ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه قدرت خلاقیت را در خود تقویت کنیم؟

گاهی افراد انگیزه خود را برای یافتن و خلق راه هایی جدید و مبتکرانه در زندگی از دست می دهند. همه ما گاهی به این مرحله از زندگی می رسیم. بعضی اوقات دقیقا زمانی که نیاز به کمک ...

بهار سرافرازی
نوشته شده توسط بهار سرافرازی | ۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

گاهی افراد انگیزه خود را برای یافتن و خلق راه هایی جدید و مبتکرانه در زندگی از دست می دهند. همه ما گاهی به این مرحله از زندگی می رسیم. بعضی اوقات دقیقا زمانی که نیاز به کمک گرفتن از قوه خلاقیت خود دارید، ناگهان این قوه خاموش می شود. در چنین حالتی، پیش از نا امیدی بهتر است راه های مختلف برای افزایش خلاقیت را امتحان کرده و از نتیجه لذت ببرید.

در ادامه قصد داریم تا شما را با نکات ساده و مهمی در جهت ایجاد خلاقیت و بهره وری بیشتر آشنا کنیم؛ با دیجیاتو همراه شوید.


به خودتان اجازه رویا پردازی بدهید

وقتی مدام در حال تلاش برای ایجاد چیزی نوین و نتیجه ای بهتر هستید، ذهن شما ناخودآگاه گیج و سرگردان می شود، چرا که تلاش بیش از اندازه ای می کند تا شما را راضی نماید. این حالت از فکر و خیال، صرفا خسته کننده است اما رویا پردازی های اصولی و سالم، درست نتیجه ی برعکس داده و بستری برای شکوفایی خلاقیتتان می شوند. شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از اختراعات مهم از همین طریق (رویاپردازی سالم و مثبت) پا به دنیای واقعی گذاشته اند.

آرتور فرای: شما همگی قادر به خلق چیزهایی شگفت انگیز هستید. امیدوارم فرصت انجامشان را در زندگی پیدا کنید.
آرتور فرای: شما همگی قادر به خلق مواردی شگفت انگیز هستید. امیدوارم فرصت انجامشان را در زندگی پیدا کنید.

برگه های یادداشت چسبی (استیکرها) که امروزه در همه ی جای دنیا شناخته شده اند، اختراع ساده و مفید آرتور فرای، (Arthur Fry - مخترع بازنشسته آمریکایی) نمونه ای بسیار ساده و جالب حاصل از رویاپردازی مثبت هستند. آرتور می گوید این برگه های چسبی که تقریبا همه جا قابل استفاده اند اصلا بر اساس تصادف اختراع نشده اند. او مدتها به ایجاد چنین برگه هایی فکر می کرده. در ابتدا زمانی که او، حاصل تفکر خود را به همکارانش نشان داد، آنها این کار را بیهوده می دانستند اما او بر رویای خودش اصرار ورزید تا جایی که در نهایت به نتیجه رسید و موفق شد.

نکته ای که در اینجا باید مد نظر داشته باشید این است که تمام رویاپردازی ها مفید و مثبت نیستند. یک رویاپرداز سازنده، کسی است که به افکارش اجازه ی آزادی داده اما در عین حال آن افکار را در بستر مناسب شان هدایت کرده و مراقب است تا از اصل و ریشه ی موضوع دور نشوند.

"صبح زود" دست به خلاقیت بزنید

تحقیقات نشان داده اند که در حین خواب و دقیقا ساعاتی بعد از آن، زمانیست که "بخش خلاق" درون مغزمان (قسمت جلویی مغز) در بالاترین حالت کارایی به سر می برد. همچنان که روز، به پیش می رود و به شب نزدیک می شویم، عملکرد قوه خلاقیت در ذهن تحلیل رفته و همزمان قوه عملکرد تجزیه و تحلیل مغز افزایش می یابد. بنابراین از صبح هنگام، برای نوشتن و فعالیت هایی که خارج از چارچوب منطق (همان رویاپردازی) هستند بهره برده اما عصر هنگام، وقت مناسبی برای  ویرایش کردن مطالب نوشته شده در صبح و کارهای مربوط به تجزیه و تحلیل است.

ورزش کردن را بخشی از زندگی روزانه خود بدانید

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نه تنها از سلامتی فیزیکی بیشتری برخوردارند بلکه از بسیاری مزایای دیگر همچون سلامت فکری-روحی بهره می برند. اخیرا در یکی از تحقیقات مشخص شده که افراد ورزشکار، در مقایسه با افراد کم تحرک، متفکران خلاقتری هستند.

شجاعانه اشکال و نقاشی های ناخودآگاه ترسیم کنید

بیشتر ما با این ترسیم های ناخودآگاه آشنا هستیم. گاهی در کلاس، گاهی به هنگام صحبت کردن با تلفن و...، ناخواسته تکه کاغذی یافته تا با مداد بر روی آن اشکالی عجیب و غریب رسم می کنیم. این ها همان نقاشی های ناخودآگاه هستند.

اشکالی که ترسیم شان در دوران مدرسه و به هنگام درس باعث اعتراض معلم به بی توجهی ما می شدند، امروز مورد توجه متخصصان و کارشناسان تحقیقاتی قرار گرفته اند. آنان ما را تشویق به ترسیم اشکال ناخودآگاه می کنند چرا که معتقدند تنها در چنین حالتیسیت که می شود به صدای واقعیات درونیمان گوش دهیم. در این حالت به مغز اجازه داده می شود تا آزادانه به کشف نظریات و راه حل هایی شگفت انگیز بپردازد.

این بار به محض احساس گیجی و عصبانیت تکه کاغذی برداشته و به ذهنتان اجازه دهید آزادانه افسار قلم تان را به دست گرفته و به هر سویی مایل است، ببرد. برای ترسیم این اشکال سحرآمیز هیچ قانونی وجود ندارد. بعضی از شما گرایش به کشیدن اشکال و خطوطی پیچ و تاب خورده دارید و بعضی دیگر حروف و کلماتی را می نویسید. تنها نکته مهم در مورد ترسیم چنین اشکالی این است که شما در حالتی به دور از تشویش، قلمتان را بر روی کاغذی گذاشته و ببینید چه اتفاقی رخ می دهد.

مدیتیشن [تفکر و تمرین تمرکز در آرامش] را جدی بگیرید

ما اغلب، خلاقیت را با حس برانگیختن انگیزه مرتبط می دانیم اما نیاز به سه فاکتور اصلی"توانایی به وضوح دیدن، تمرکز کردن و بینش" که دقیقا عوامل ضروری قبل از شروع فرایند خلاقیت هستند را نادیده می گیریم. در حقیقت مدیتیشن (تفکر و تمرین تمرکز در آرامش) وسیله ایست که به شما در دستیابی به این سه عامل مهم یاری می رساند. در حین انجام مدیتیشن باید تمام تمرکزتان را بر روی تنفس کردن و پاک کردن تشویش های ذهنی تان معطوف نمایید. با آرام کردن عصب های بدن و دسته بندی کردن افکار، از میزان تمرکز بالاتری برخوردار شده و عملکرد بهتری خواهید داشت.

کنترلر کنسول بازی را به دست گرفته و بازی کنید

افراد علاقه مند به بازی های ویدیویی و کامپیوتری (گیمرها) معمولا به تنبلی و بی تحرکی معروفند اما جالب اینجاست که آنها غالبا افرادی هستند خلاق، که مهارتی خاص در انجام چندین کار همزمان داشته و قادر به عکس العمل نشان دادن به موقع و تصمیم گیری سریع هستند.

بازی کردن با این وسایل به مدت طولانی باعث ایجاد تمرکز می شود. از طرف دیگر زمانی که یک گیمر از طریق تمرکز بر یک بازی، برنده شده و جایزه می گیرد، این موضوع منجر به تقویت مدارهای عصبی درون مغز وی خواهد شد. بازی کردن می تواند باعث باز شدن ذهنتان شده و راه را برای ورود ایده های جدید بگشاید. در نتیجه انجام برخی ار این بازی ها گاهی در تقویت خلاقیت تان موثر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Pouria Parhizkar
    Pouria Parhizkar | ۸ مرداد ۱۳۹۵

    در خصوص خلاقیت و داشتن تفکر خلاق فردی به نام ادوارد دوبونو تحقیقات گسترده ای انجام داده است که حتما پیشنهاد می کنم مطلب در مورد تفکر خلاق در وب سایت زیر رو بخونید
    http://parhizkar.com/fa

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱ مهر ۱۳۹۴

    صبح زودددددد ، امان ای کاش این خواب لعنتی میزاشت پووووووووف
    رویاپردازی خیلی میکنمااا اما میدونم اگه بشم بتمن از تو دستم تار عنکبوت دربیاد و کل نیروهای افراد سریال heros رو یه جا بهم بدن هم نمیتونم رویامو محقق کنم ، نهایتش برم یه دختری رو بگیرم که اسمش رویا باشه

  • آرمان
    آرمان | ۱ مهر ۱۳۹۴

    خیلی کلی بحث شده ... هر بازی میتونه باعث تقویت ذهن بشه ؟!

    • mahmood
      mahmood | ۱ مهر ۱۳۹۴

      بیشترشون آره .

      یه پیشنهاد:
      بشین DOTA2 بازی کن

      • علی
        علی | ۱ دی ۱۳۹۴

        اگه به زندگی علاقه داری دوتا بازی نکن :| در غیر این صورت کلا زندگی رو از یاد خواهی برد :|
        ولی ماین کرافت یه بازیه که نه خشونت داره و نه غیره.البته اگه اونو هم انلاین بازی کنی زندگی رو از یاد خواهی برد :| ولی خیلی از مغزت کار میکشه و خیلی میتونی خلاقیت های مختلف موقع بازی کردن به کار ببندی !

مطالب پیشنهادی