ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مصاحبه با فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس در رابطه با آینده بازی های این پلتفرم [قسمت دوم]

دان متریک و اشتباه هایش در زمان عرضه اکس باکس وان را فراموش کنید. فیل اسپنسر در طول ماه هایی که به عنوان ریاست این بخش و جانشین متریک در مایکروسافت مشغول به کار بوده ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۴ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

دان متریک و اشتباه هایش در زمان عرضه اکس باکس وان را فراموش کنید. فیل اسپنسر در طول ماه هایی که به عنوان ریاست این بخش و جانشین متریک در مایکروسافت مشغول به کار بوده است، به خوبی خلاء یک مدیر مردمی و خوش فکر در بخش سیاست گذاری اکس باکس را پر کرده و خیلی سریع به یکی از محبوب ترین مدیران ردموند بدل شده است. او در جدیدترین مصاحبه خود با گیم اسپات، صحبت های متفاوتی را پیرامون شیوه سیاست گذاری بازی های اکس باکس مطرح می کند که در ادامه به مرور آن ها خواهیم پرداخت.

در بخش اول مصاحبه، فیل اسپنسر از علاقه ها و اهداف خود نسبت به سری بازی هیلو گفت. در بخش دوم مصاحبه، اسپنسر توضیحات بسیار جذابی نسبت به برنامه های آتی اکس باکس و مایکروسافت ارائه می دهد.

با دیجیاتو و بخش دوم مصاحبه با مدیر برند اکس باکس همراه باشید.

بسیار خب، این خیلی جالب است که می گویی بنابر اطلاعات، بیش تر بازی های Co-Op از طریق لایو به وقوع می پیوندند. این موضوع حقیقت دارد؟

خب، مشخصا ما اطلاعاتی از دستگاه هایی که به اینترنت متصل نمی شوند، نداریم؛ اما بله. وقتی به جاهایی که بازی های چند نفره در آن ها رخ می دهند نگاه می کنید، لایو بهترین آن هاست چرا که کار با آن بسیار ساده است. نیازی نیست که کسی در خانه تان باشد. من عاشق نوستالژی هایی هستم که در آن، دو نقر روی میل می نشستند و هیلو بازی می کردند، اما هم چنین نسبت به شرایط امروز و درگیری های مردم واقع گرا هستم. کار راحتی نیست که همه ی افراد را در یک مکان فیزیکی جمع کنید. مسلما این یکی از نقاط قوتی است که اکس باکس لایو ارائه می دهد.

تا حالا خیلی درباره ی توجه دوباره به گیمینگ روی پی سی صحبت کرده ای، خصوصا با توجه به این که ویندوز 10 هم عرضه شده. می توانی اطلاعاتی در اختیار ما بگذاری که که احتمال عرضه ی هیلو 5 روی پی سی یا حتی نسخه ی مستر چیف کالکشن وجود دارد یا خیر؟ آخرین خبرها چیست؟

مسئله اینجاست که دلم می خواد درباره ی مسائلی که از وقوع آن ها مطمئن هستم، صحبت کنم. دلم نمی خواهد وارد دنیایی شوم که از اتفاقات آن خبر ندارم. هیلو 5 روی اکس باکس وان عرضه خواهد شد. این هدف اصلی و تمرکز ما است. ما می خواهیم تجربه ی اکس باکس خارق العاده ای فراهم کنیم. مردم شاید از طریق استریم یا هر چیز دیگری، بازی را روی پی سی تجربه کنند

اما اسم آن گیمینگ روی ویندوز نیست. این تنها محتوای اضافه ای است که خریداران اکس باکس به آن دسترسی دارند. با این حال وقتی به ویندوز نگاه می کنیم، برایمان مهم است که تجربه ای مشابه برای کاربران اکس باکس لایو روی اکس باکس و پی سی فراهم کنیم. به عنوان یک تیم، وقتی یک پروژه را آغاز می کنید می خواهید که هر دو محیط پی سی و کنسول را تحت شعاع قرار دهد. برنامه این است که گیمینگ را روی پی سی ارتقا دهیم. من می خواهم که پی سی هم از جزئی از دنیای کار ما باشد.

در گذشته، ما یک جورهایی بازی ها را روی پی سی و ویندوز عرضه نمی کردیم تا شاید آن ها را به خرید اکس باکس مجاب کنیم. مردم اکس باکس را می خرند تا به مزایای بازی کردن روی تلویزیون، با کنترلر و شنیدن و دیدن همه ی آن صداها و تصاویر دسترسی یابند. من می خواهم که این تجربه عالی باشد. تیم ما به صورت 100 درصد روی این هدف متمرکز است. همان طور که اشاره کردم، داریم سعی می کنیم کار را از طریق استریم پیش ببریم، که البته نمی گویم این کار گیمینگ روی ویندوز به حساب می آید، اما حداقل به کاربر اجازه می دهد که بازی اکس باکس خود را روی آن پلتفرم انجام دهد. در آینده خبرهای بسیار زیادی از ما و بازی های جدید ویندوز خواهید شنید. بازی هایی که به نظرمان، روی هر دو پلتفرم به خوبی عمل خواهند کرد.

url

صحبت از مستر چیف کالکشن شد، همه ی ما می دانیم که عرضه ی بازی در سال گذشته با مشکل مواجه شد. آیا این اطمینان خاطر را داری که تمام آن مشکلات برطرف شده اند و هیلو 5 با کمترین حواشی ممکن عرضه خواهد شد؟

می دانم که از میان 4 تیم بازی سازی ما، هیچ کدامشان به اندازه ی 343 از نیاز به عرضه ی بازی خود با کمترین مشکلات اینترنتی و اتصال با خبر نیستند. آن تیم، هنگام عرضه ی مستر چیف کالکشن با مشکلات زیادی مواجه شد و این موضوع قلب آن ها را درد آورد؛ هرچه که باشد داریم درباره ی سری هیلو صحبت می کنیم. درباره ی طرفدارانی که عاشق نسخه های قبلی هیلو بودند. من فقط می دانم که هر بار به استودیوی 343 رفته ام، اولین موضوعی که از سوی آن مطرح می شود بخش چندنفره و برطرف کردن مشکلات آن است. هیچ تیمی بیش تر از 343 روی مسئله متمرکز نیست. برنامه ریزی ها و روند ساخت به شکلی عالی پیش رفته و نسبت به عرضه ی آن، همان طور که خواهیم دید، اطمنینان خاطر دارم.

صادقانه بگویم که وقتی به چگونگی عرضه ی بازی های Rare، گیرز آو وار و فورتزا نگاه می کنم، از این که تیم های بازی سازی ما درس های خود را از تعطیلات گذشته و ناکامی های آن گرفته اند، خوشحال می شوم. همیشه مشکلات متعددی اینجا و آنجا وجود دارد، اما می توان آن ها را از بین برد و عرضه ی آن بازی ها به خوبی انجام شد. خیلی خوب است که می بینیم تیم های بازی سازی، تمرکزی مضاعف روی چگونگی عرضه ی بازی ها و خشنود نگه داشتن کاربران کرده اند.

نمایش هیلولنز در E3 فوق العاده بود. چه برنامه هایی برای دخیل کردن هیلو در پروژه ی هولولنز دارید؟ یا آن تنها یک دمو برای به نمایش گذاشتن پتانسیل ها بود؟

همه ی آن چیزی که دیدید، تنها دمو بود اما من می گویم که ما تعداد زیادی آدم خلاق در استودیوهایمان داریم. و وقتی بحث محصولی چون هولولنز مطرح شود، می خواهم مطئن شوم که آن را در اختیار خلاق ترین افرادمان بگذاریم و ببینیم که با آن چه می کنند. ما هیچ برنامه ی رسمی برای اعلام نداریم و هیچ بازی خاصی برای آن پلتفرم در نظر نگرفته ایم. حتی نمایش ماینکرفت هم، اگرچه به نظر یک بازی کامل می رسید، تنها یکی از تجربیات سازندگان با هولولنز بود و آن ها می خواستند بدانند که می توان چه کارهایی با آن انجام داد.

ما هنوز در مرحله ی ایده پردازی هستیم تا ببینیم چه کارهایی با آن می توان کرد. به نظرم هنوز زمان زیادی باقی مانده تا هولولنز به محصولی بزرگ در بازار تبدیل شود، اما عاشق ایده هایی هستم که تیم های بازی سازی ارائه می دهند. شاید کمی اشتباه باشد که بگویم آن دمو، تنها یک نمایش بود اما هم چنین دلم نمی خواد که بگویم: «بسیار خب همگی، قرار است یک بازی هیلو برای هولولنز عرضه شود.». دلیل آن این است که الان چنین برنامه ای نداریم. فکر می کنم ایده های بسیار باحالی درباره ی این مسئله تا چند سال آتی ارائه شود.

url

بعید می دانم که تا به حال نظرت را درباره ی آینده ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خوانده باشم. به نظرت آینده برای آن ها است؟ آیا قرار گرفتن بازی ها در مسیری که تکنولوژی پیش می رود، امری حیاتی برای دوام گیمینگ به شمار می رود؟

خب، این تنها نظر من است. ما مسلما ارتباطاتی با والو داریم، مسلما ارتباطاتی با آکیلس و هدست واقعیت مجازی آن ها نیز داریم. اما می خواهم بگویم که امیدوارم این طور نباشد. این به آن معنا نیست که به نظرم واقعیت مجازی تجربه ای عالی با خود به همراه نمی آورد. چرا که این طور نیست. مردم عاشق بازی کردن با آن ها خواهند شد. من عاشق بازی کردن با کودکانم در اتاق پذیرایی خانه هستم. من عاشق جمع شدن مردم در جایی و دیدن تصویر روی صفحه و خندیدن آن ها هستم؛ یعنی همان نوع سرگرمی که بازی های کامپیوتری همواره با خود به همراه داشته اند. این به آن معنا نیست که چنین مسئله ای در محیط واقعیت مجازی قابل تحقق نیست. اما به نظرم خیلی بد است اگر گیمینگ به قرار صفحه ای در مقابل چشم و گذاشتن هدفون در گوش تبدیل شود؛ زیرا مردم را در دنیای واقعی به بیرون می کشد. به نظرم تجربه ای خارق العاده با واقعیت مجازی پدید خواهد آمد، اما به خاطر گیمینگ هم که شده، این نباید به تنها راه برای انجام بازی ها تبدیل شود.

فکر می کنم تجربه ای خاص فراهم خواهد شد که در نوع خود عالی است. نمی دانم که لزوما این مسئله به سبکی خاص تبدیل خواهد شد یا خیر، اما من عاشق این هستم که هنگامی که ماریو بازی می کنی، با تو صحبت کنم و به تو بگویم که فلان چیز را می توان در کجا پیدا کرد و با هم روی مبل بنشینیم و چیپس بخوریم. یعنی کاری که در حال حاضر مردم می کنند. فکر می کنم این ها قواعدی هستند که گیمینگ روی آن ها شکل گرفته است. فکر می کنم جایی برای واقعیت مجازی وجود خواهد داشت. دیدن اختراعات جدید خیلی باحال است. گیمینگ چندان در اولویت نیست چرا که با واقعیت مجازی می توان کارهای بسیار بیش تری نسبت به ساخت بازی انجام داد. اما بحث هولوگرام و واقعیت افزوده، بحث پیچیده تری است؛ با این حال و با تمام تفاسیر، به زودی بازی هایی برای این تکنولوژی جدید مشاهده خواهید کرد که تا به حال مانند آن ها را ندیده اید.

آیا خبری جدید از ساخت محتوایی مربوط به هیلو، مانند سریال تلویزیونی استیون اسپیلبرگ داری یا خیر؟ حرفی جدید درباره ی آن ها داری؟

در حال حاضر خیر. من خیلی به تیم هایی که ساخت ویدئوها، کتاب ها و سریال هیلو را عهده دار هستند افتخار می کنم. همان طور که قبلا گفته ام، به نظرم هیلو یکی از آن فرنچایزهایی است که می توان آن را در حوزه های رسانه ای مختلف به کار برد. به نظرم این فوق العاده است. باعث می شود که مردم بیش تری وارد دنیای هیلو شوند. مردمی که شاید به بازی کردن علاقه نداشته باشند، می توانند این دنیا را تجربه کنند. این موضوع قطعا یکی از برنامه هایمان برای آینده ی فرنچایز هیلو است؛ این که آن را بسط دهیم. اما در حال حاضر خبری وجود ندارد.

آیا دلت می خواهد که بالاخره فیلم هیلو عرضه شود؟

من دلم چیزهای فوق العاده از هیلو می خواهد؛ بنابراین از چیزهایی شروع می کنم که برای فرنچایز خوب خواهند بود و این که مخاطب در حال حاضر چه می خواهد. من مجبور نیستم که ساخت فیلمی در تاریخ مشخص را استارت بزنم. به نظرم اگر هر موقع هیلو را برداشته و آن را در این جهت هدایت کنیم، اشتباهی بزرگ در قبال خلاقیت و نوآوری مرتکب شده ایم. دلم می خواهد که با شریکی کار کنیم که همان اهداف ما را دنبال کند، اما اگر قرار باشد، این اتفاق خواهد افتاد. اگر هم قرار نباشد، من چیزی از دست نخواهم داد. زیرا اول و آخر، هیلو یک فرنچایز بازی است و برای اکس باکس اهمیت فراوانی دارد.

در زمان مدیریت تو در سمت مدیر اکس باکس، شخصیت تو با تمرکزت روی گیمینگ شناخته شده است. تو واقعا می خواستی توجه ها را به ماهیت واقعی کنسول ها بازگردانی. به نظرت در فرستادن این پیغام موفق بوده ای؟ به نظرت با توجه به موقعیت اکس باکس وان، می توان بخش بیش تری از گیمرها را جذب کرد؟

آیا از جایی که در آن قرار داریم راضی هستم؟ خیر. تیم ها این را دائما از من می شنوند. به خاطر این که به نظرم کارهای بسیاری بیش تری برای انجام دادن از سوی ما وجود دارد و تیم ها تا حدی باور نکردنی قادر به تحقق این امور هستند. انرژی زیادی روی تمرکز بر هدف هایمان گذاشته شده. طرفداران اکس باکس در زمانی که باید از خود می پرسیدند که برند اکس باکس و مدیران آن می خواهند دقیقا چه کنند، از آن حمایت کردند. چه درتوییتر باشد و چه در اکس باکس لایو، مصاحبت من با مردم نشان داده که کارهای زیادی برای به انجام رساندن وجود دارد. بهترین ویژگی گیمرها این است که آن ها بازخوردهایشان را مطرح می کنند.

من عاشق این موضوع هستم و حس می کنم که مردم بار دیگر به این برند اعتقاد پیدا کرده اند. دیدن ای مسئله عالی است اما هم چنین سبب می شود که بخواهیم کارهای بیش تری انجام دهیم.

url

تو به عنوان آدم خوب صنعت گیمینگ شناخته می شوی. هیچ چیزی منفی یا نیمه منفی نداری که به رقبایت بگویی؟

نمی دانم که به این کار خوب بودن می گویند یا خیر. من اکثر این افراد را می شناسم و می دانم که به سختی کار می کنند. من استودیوها را می شناسم، من افرادی که آن سازمان ها را اداره می کنند می شناسم، و دلم نمی خواهد... این کار من نیست که که چگونه شکست خوردن افراد دیگر فکر کنم. حرف من این است که من و تیم اکس باکس، با هدف از بین بردن رقبا در مایکروسافت کار نمی کنیم. دلیلی آن که ساتیا به گیمینگ علاقه دارد، دلیل آن که ویندوز 10 روی مخاطبان تمرکز کرده کاملا به اهداف

کمپانی باز می گردد؛ ما در تمام این کارها، موقعیت می بینیم. ما موقعیتی برای خشنود کردن مخاطبان می بینیم. موقعیت آن که دلیلی به استفاده از پلتفرممان به مخاطب بدهیم. همه چیز کاملا درباره ی موقعیت شناسی است. مردم می آیند و می گویند: «نینتندو چطور؟ سونی چطور؟ این برایتان بد نیست که پلی استیشن 4 بیش تر از اکس باکس وان می فروشد؟» و صادقانه من احساس بدی نسبت به این موضوع ندارم

من عاشق این هستم که ما اکس باکس وان هایمان را می فروشیم. عاشق این هستم که اکس باکس وان های بیش تری نسبت به 360 می فروشیم و سال به سال پیشرفت می کنیم... آمار زیادی برای نشان دادن به شما وجود دارد. من عاشق این هستم که حالا بیش از هر موقع دیگر، کاربران از لایو استفاده می کنند. احتمالا مسئله ای که بیش ترین تمرکز را روی آن دارم، خوشحال نگه داشتن مردمی است که از لایو استفاده می کنند. نمی دانم که این باعث می شود آدم خوبی باشم یا نه. دلیلی نمی بینم که پشت سر کسی که سخت تلاش می کند تا محصولی مناسب ارائه دهد راه بیفتم و آن محصول را نابود کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۲ فروردین ۱۳۹۵

    به نظر من مایکروسافت عینکی باید بیرون بده که هم واقعیت مجازی و هم افزوده را باهم داشته باشد چون با توجه به پیشرفت واقعیت مجازی امکان دارد که واقعیت افزوده کنار بزنه مایکروسافت سلاح خوبی داره و اون ایکس با کس و میتونه از این سلاح در برابر رقبا استفاده کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی