ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه که باید در مورد تکنولوژی Quick Charge 3.0 کوالکام بدانید

تکنولوژی شارژ سریع، قابلیتی سودمند برای کاربران پر مصرف موبایل است. کوالکام اخیرا از تکنولوژی Quick Charge 3.0 پرده برداشت و وعده داد که این نسخه نسبت به نسل های قبلی خود بهبودهای قابل توجهی را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

تکنولوژی شارژ سریع، قابلیتی سودمند برای کاربران پر مصرف موبایل است. کوالکام اخیرا از تکنولوژی Quick Charge 3.0 پرده برداشت و وعده داد که این نسخه نسبت به نسل های قبلی خود بهبودهای قابل توجهی را پیدا کرده.

از همین رو، بر آن شدیم تا نگاهی داشته باشیم به جدیدترین مشخصه های افزوده شده به این فناوری. با دیجیاتو همراه باشید.

Quick Chharge یا شارژ سریع چیست؟

اگر به تازگی با عبارت Quick Charge آشنا شده اید باید بگوییم که مشخصه خاص این فناوری از روی نامش کاملا پیداست: تلفن هوشمند شما با استفاده از آن سریع تر از زمانی شارژ می شود که تکنولوژی مذکور را در خود ندارد.

به لطف این فناوری سطوح بالایی از الکتریسیته به باتری دستگاه جریان پیدا می کنند تا بهره وری شارژ آن را به بالاترین میزانش برسانند. جدیدترین محصولات ساخته شده با بهره گیری از این فناوری، باتری های خود را با ولتاژ بالاتری شارژ می کنند و در نتیجه نرخ بالاتری از برق از کابل های دستگاه عبور می کند.

با این همه، هم تلفن هوشمند و هم شارژر باید با آن ولتاژ و جریان سازگاری داشته باشند. تلفن همراه شما ممکن است که از جریان 9 ولت/2 آمپر پشتیبانی کند اما اگر شارژر آن از نوع یک آمپری باشد آنگاه فرایند شارژ دستگاه طولانی تر خواهد شد.

به همین ترتیب اتصال یک شارژ 2 آمپری به دستگاهی که می تواند صرفا جریان های 0.75 آمپری را بپذیرد نیز تاثیری در سرعت شارژ آن نخواهد داشت.

از همین رو می توان یک تلفن هوشمند را با استفاده از شارژر های جریان بالا با سرعت بالاتری شارژ کرد اما باید درنظر داشته باشید محصولات متفرقه لزوما چنین سرعتی را برایتان به ارمغان نمی آورند.

ZTE-Blade-S6-Plus-aa-battery-710x396

تکنولوژی Quick Charge همچون سایر فناوری های ارائه شده از سوی شرکت های دیگر  برای بهینه سازی فرایند انتقال برق در مراحل اولیه شارژ طراحی شده که به کاربران امکان می دهد دستگاه های خود را در حالی که میزان قابل قبولی از ظرفیت باتری شان پر است از شارژر جدا کنند.

کوالکام مدعی شده که این فناوری می تواند برخی از دستگاه ها را ظرف تنها 35 دقیقه تا 80 درصد شارژ کند اما به ندرت پیش آمده که این شرکت در مورد زمان لازم برای شارژ کامل دستگاه ها حرفی به میان بیاورد چراکه عملکرد فناوری مورد بحث در این صورت چندان هم قابل توجه نیست.

انتقال برق در مراحل انتهایی شارژ باتری به مراتب آرام تر از مراحل اولیه صورت می گیرد و نوع تکنولوژی پشتیبانی شونده در دستگاه نیز اثری بر این موضوع ندارد، با این همه، سوال اینجاست که چرا تکنولوژی Quich Charge می تواند ظرفیت پر باتری را در کمترین زمانی به 50 درصد یا بیشتر برساند اما همچنان برای پر شدن کامل آن به بیش از یک ساعت نیاز است؟

Quich Charge 3.0

Introducing_Quick_Charge_3-640x360-640x360

کوالکام وعده داده که زمان شارژ دستگاه های پشتیبانی کننده از این فناوری به مراتب بیشتر از مواردی است که از شارژهای معمول استفاده می کنید و نسل نخست فناوری مذکور حتی وعده داد که سرعت شارژ دستگاه های موبایل را تا 40 درصد افزایش دهد.

با این همه، یکی از جالب ترین نکات قابل توجه این است که نسخه سوم این فناوری در قیاس با نسخه قبلی اش اختلاف چندانی ندارد و این بار شرکت ارائه کننده آن، روی بهبود بهره وری و مقرون به صرفگی تکنولوژی یاد شده تاکید کرده است.

اما اصلی ترین قابلیتی که همراه با Quich Charge 3.0 به دستگاه های موبایل می آید INOV (یا مذاکره هوشمند برای ولتاژ بهینه) نام دارد که خروجی جریان بهینه تر و چرخه شارژ بهتر را برای دستگاه به ارمغان می آورد.

در وهله نخست لازم است یاددآور شویم که باتری های مختلف نیازمند ولتاژ شارژ متفاوت هستند. نسخه 2.0 این تکنولوژی از چهار مد مختلف با سطوح برق مختلف پشتیبانی می کرد که عبارتند از 5 ولت/ 2 آمپر، 9 ولت/2 آمپر، 12 ولت/ 1.67 آمپر و 20 ولت.

اما قابلیت INOV تکنولوژی Quich Charge 3.0 با دستگاه ارتباط برقرار می کند تا ولتاژ مورد نیازش را از بازه 3.2 و 20 ولت با افزایش های 200 میلی ولت تقاضا کند و در نتیجه طیف وسیع تری از گزینه های قابل انتخاب برای ولتاژ را خواهد داشت.

مزیت دیگر قابلیت INOV این است که می تواند به صورت پویا ولتاژ شارژ باتری را در چرخه شارژ تنظیم نماید. همینکه یک باتری شارژ می شود، به تدریج میزان جریان دریافتی اش هم کمتر خواهد شد و علت اینکه 20 درصد باقی مانده باتری دیرتر از مراحل اولیه پر می شود نیز تا حدودی به همین خاطر است.

کوالکام اعلام کرده که تکنولوژی جدید آن به دستگاه های موبایل امکان می دهد ولتاژ کافی برای رسیدن به جریان شارژ مطلوب را درخواست کنند و درنتیجه بهره وری را به بالاترین میزانش می رساند.

اما این کار از آن جهت مفید است که میزان انرژی اتلاف شده در جریان فرایند شارژ را به حداقل می رساند. تا پیش از این، برق اضافه ای که برای شارژ باتری مورد استفاده قرار نمی گرفت به صورت گرما هدر می رفت و علاوه بر اینکه باعث گرم شدن تلفن هوشمند شما می شد، طول عمر باتری را نیز کاهش می داد.

حالا کوالکام مدعی شده که نسخه 3.0 این تکنولوژی 38 درصد نسبت به نسخه قبلی مقرون به صرفه تر است و این یعنی ذخیره سازی انرژی به شکل پایدار.

نسخه 3.0 در مقایسه با 2.0

Untitled

شاید بهترین راهکار برای تعیین سطح بهره وری تکنولوژی مورد بحث این باشد که مقادیر شارژ مربوط به هریک از نسخه های تکنولوژی ارائه شده از سوی کوالکام را با یکدیگر مقایسه نماییم.

در اینجا می توانید مشاهده کنید که میزان انرژی ارائه شده توسط Quick Charge نسبتا پایدار مانده اما بالارفتن ولتاژ باعث شده که فرایند شارژ با سرعت بیشتری انجام شود. به لطف نسخه سوم این فناوری، باتری دستگاه می تواند طیف وسیع تری از ولتاژ ها را درخواست کرده و در نتیجه علاوه بر اینکه سریع تر شارژ می شود مقرون به صرفگی بیشتری هم خواهد داشت.

در تلفن های هوشمند، بیشینه میزان حقیقی برق موجود از همان رقم 18 وات در نسخه دوم Quick Charge فراتر نرفته است. مدل های 9 ولتی جدید نیز همچنان همان 18 وات سابق را دریافت می کنند هرچند که در باتری های ولتاژ پایین این میزان بیشتر می شود و می توانند اندکی سریع تر از سابق شارژ شوند اما همه اینها به نوع سخت افزار دستگاه شما بستگی دارد.

مهم ترین نکته اما این است که کوالکام سازگاری لازم با نسخه های 2.0 و 1.0 این فناوری را نیز ایجاد کرده است. به این ترتیب همزمان با اینکه میزان برق مصرفی توسط موبایل شما مدیریت می شود، می توانید بیشترین میزان برق را به لطف شارژ های پشتیبانی کننده به دستگاه خود انتقال دهید.

با این همه در نظر داشته باشید که اگر بخواهید موبایل های نسل جدید را با شارژرهای قدیمی شارژ کنید نمی توانید سرعت این فرایند را به میزان زیادی بالا ببرید.

کوالکام پشتیبانی از این فناوری را به تمامی چیپست های خود اضافه کرده است، با این همه همچنان به تولیدکنندگان دستگاه های موبایل و تبلت بستگی دارد که بیشترین بهره وری را از آن ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mr.EN
    Mr.EN | ۵ مهر ۱۳۹۴

    کوییک شارژ سامسونگ سریع تره یا این؟برای سامسونگ هر نیم ساعت چقدر شارژ میشه؟

  • mansour
    mansour | ۵ مهر ۱۳۹۴

    با بالا رفتن شارژ سریع موبایل لازم هست که خود باتری هم پیشرفت کنه و بتونه حافظه زیادی دز حجم کم به وجود بیاره.

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۵ مهر ۱۳۹۴

    جالب بود

  • nokisoft
    nokisoft | ۵ مهر ۱۳۹۴

    دوستان کدوم گوشی های سونی به اندروید 6 اپدیت میشن؟

    • تایسون
      تایسون | ۵ مهر ۱۳۹۴

      از زد2 به بعد آپدیت میگیرن 100%.. C5 و M5 هم میشن.. ولی Z و Z1 و Zr و zlو اولترا معلوم نیست. من یجا خوندم که اینام میشن ولی تا خبر رسمی نیاد معلوم نیس.

  • arvin
    arvin | ۵ مهر ۱۳۹۴

    من M9 دارم هنوز تو علاعدین کسی نمیدونه شارژر2 چی هست. جه برسه که بخوان بیارنش. در صورتی که 1سال از انتشارش میگذره. حالا شارژر4 بیادو اینجا نمیاد

مطالب پیشنهادی