ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از مراسم روز سه شنبه گوگل چه انتظاراتی داشته باشیم؟

از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۵ تا کنون، کمپانی های بزرگ تکنولوژیک پرده از دستاوردهای خود برداشته و جدیدترین گجت ها در دسته بندی های مختلف را در برابر چشمان همیشه تشنه علاقمندان به تکنولوژی قرار ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۵ تا کنون، کمپانی های بزرگ تکنولوژیک پرده از دستاوردهای خود برداشته و جدیدترین گجت ها در دسته بندی های مختلف را در برابر چشمان همیشه تشنه علاقمندان به تکنولوژی قرار داده اند.

سه شنبه همین هفته اما، نوبت به گوگل می رسد تا دستاوردهایش را به نمایش گذاشته و راه آینده را برای شرکای سخت افزاری خویش نمایان سازد. در این کنفرانس شاهد معرفی دو تلفن هوشمند از سری نکسوس خواهیم بود و از طرفی، گوگل نسخه ششم از اندروید موسوم به مارشملو را نیز منتشر خواهد کرد. البته این موضوع مشمول هیچگونه هیجانی برای کاربران موبایل های غیر نکسوس نخواهد بود چرا که احتمال دارد تا سال بعد نیز نتوانند به ششمین نسخه از پلتفرم مورد بحث دست یابند.

جدا از نکسوس ها و اندروید، خبر های دیگری را نیز در شب سه شنبه خواهید خواند؛ برای مثال معرفی دو نمونه از کروم‌کست در این مراسم که گویا با همکاری اسپاتیفای، می توان از این سرویس نیز در آنها استفاده کرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به موارد و احتمالاتی که در مورد این کنفرانس وجود دارند.

خداحافط تبلت؛ سلام بر فبلت

N9-grid1-1600-w600

در ۵ سال اخیر، گوگل به شکل سالانه اقدام به معرفی نکسوس های تازه کرده اما در سال جاری، با هدف رونمایی از دو تلفن هوشمند دعوتنامه های مراسمش را ارسال نموده و نباید انتظار معرفی یک تبلت را داشت چرا که اساسا تبلت ها در سال های اخیر با افت تقاضا رو به رو بوده اند.

نکسوس ۵ اکس

Press-renders-for-the-Nexus-5X-leak

بی شک می توان زیبا، مینیمالیست و محبوب ترین تلفن هوشمند سری نکسوس را نکسوس ۵ خواند که در سال ۲۰۱۳، با سخت افزار قدرتمند و قیمتی عالی، دل کاربران بی شماری را ربود. حال زمانش رسیده تا شاهد برگشت این موبایل، یا دست کم جانشینی بروز شده برای آن باشیم.

در ساخت نکسوس ۵ اکس، گوگل با ال‌جی همکاری نموده و حاصل این همکاری، تبدیل به موبایلی شده که پیش از معرفی رسمی اش، تصاویر از همه زوایا علاوه بر مشخصات سخت افزاری کامل آن افشا شده اند. اما Nexus 5X با نکسوس ۵ که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد چه تفاوت هایی دارد؟

حسگر بیومتریک

lg-nexus-5-leak-e1439823246124-840x649

شاید بتوان گفت که استفاده از سنسورهای اثر انگشت در موبایل های اندرویدی، تا کنون حاصل تلاش جداگانه هر سازنده بوده است. اکنون ولی بالاخره گوگل نیز آستین ها را بالازده و حسگرهای بیومتریک از جمله سنسور شناسایی اثر انگشت را در اندروید مارشملو بهینه نموده است.

تصاویر فاش شده از این موبایل گویای آن هستند که در بخش پشتی این تلفن همراه، یک حلقه وجود دارد که مشخصا کاربردی به جز حضور یک سنسور شناسایی اثر انگشت نخواهد داشت. البته باید دید در عمل، این جایگاه چگونه مورد استفاده کاربران قرار خواهد گرفت.

سخت افزار قوی تر

نکسوس توسعه یافته از سوی ال جی به اسنپدراگون ۸۰۸ از کوالکام تجهیز گشته؛ دقیقا همان چیپستی که شرکت کره ای آن را در G4 نیز به کار گرفته بود. در کنار این سیستم-بر-چیپ، از دو یا سه گیگابایت رم بهره گرفته خواهد شد و در نهایت، کاربران دو گزینه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی برای خرید خواهند داشت.

نمایشگر بزرگ تر

گفته می شود که Nexus 5X، دارای نمایشگری برابر با ۵.۲ اینچ است. نکسوس ۵، از صفحه نمایشی برابر با ۴.۹۵ اینچ استفاده می کرد. برخی شایعات اشاره به بهره گیری از رزولوشن 2K دارند در حالی که منابع دیگر اذعان می کنند که رزولوشن، باز هم Full HD خواهد بود. البته استفاده از نمایشگری با رزولوشن تمام اچ دی می تواند به عمر باتری کمک کند؛ موردی که در نکسوس ۵، یکی از نقاط ضعف اصلی به شمار می رفت.

دوربین بهتر

nexus5x

در نکسوس ۵، دوربین یکی دیگر از نقاط ضعف بود و کیفیت تصاویر ثبت شده به هیچ عنوان به پای پرچمداران آن زمان نمی رسید. اکنون به نظر می رسد که LG و گوگل تصمیم دارند این مشکل را تا حد زیادی با یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی مرتفع نمایند. سنسور مورد استفاده در ماژول دوربین جلویی اما ۵ مگاپیکسلی خواهد بود که به احتمال زیاد قادر است طرفداران تصاویر خودگرفت را نیز راضی نگه دارد. در مجموع بعید نیست با اولین نکسوسی طرف باشیم که دوربین هایش، قابل قبول و رضایت بخش باشند.

استاندارد USB-C

نکسوس به وجود آمد تا گوگل توسط آن، آینده محصولات اندرویدی را به شرکای سخت افزاری خود یادآور گردد. حال با استفاده گوگل و ال جی از استاندارد جدید USB-C، کم کم می توانیم شاهد فراگیر شدن آن در میان سایر موبایل ها باشیم.

اگرچه طراحی دست خوش تغییرات زیادی شده اما در نگاه اول می توان تشخیص داد که نکسوس ۵ و مدل اکس که معرفی خواهد شد، در آغوش یک خانواده پرورش یافته اند. اکنون به جز رنگ های سیاه و سفید، کاربر می تواند نمونه ای سبز رنگ را نیز انتخاب کند که البته، رنگی بسیار خاص به شمار می رود.

بحث دیگری که می توان به آن اشاره داشت، قیمت است. از ابتدای تولد سری نکسوس تا نمونه پنجم که از سوی ال جی توسعه یافت، نکسوس ها شناخته می شدند به قیمت ارزان و همچنین کارایی مناسبشان. سپس در سال ۲۰۱۴ نکسوس ۶ موتورولا از راه رسید که قیمت تمام شده آن به شکل آنلاک، برابر با ۶۴۹ دلار بود؛ بهایی که دقیقا هم ردیف با پرچمداران تراز اول سامسونگ و اپل بود. نتیجه این قیمت گذاری نیز این شد که کاربران علاقه ای به خرید این تلفن همراه از خود نشان ندادند.

حال گفته می شود که قیمت نکسوس ۵ اکس برای نمونه ۱۶ گیگابایتی برابر با ۳۴۹ دلار و برای مدل ۳۲ گیگابایتی، معادل ۳۹۹ دلار خواهد بود. در نتیجه می توان بار دیگر انتظار داشت که فروش نکسوس، بتواند گوگل و شریک سخت افزاری اش را راضی نماید.


نکسوس 6P

Slides-for-Nexus-6p-presentation-leak-3-w6001-w600

سال گذشته گوگل با همکاری موتورولا از نکسوس خود با کد ۶ پرده برداشت. این بار، غول جستجوی اینترنتی به سراغ شرکتی چینی رفته و با هوآوی برای توسعه پرچمدار نکسوس هایش همکاری نموده است.

همانند نکسوس 5X، اطلاعات موبایل در دست توسعه توسط هوآوی نیز به شکل کامل فاش گشته اند و امروز صبح نیز شاهد انتشار اسلایدهای تصویری دیگر و کاملی بودیم که اطلاعات کامل در مورد این موبایل را در اختیار علاقمندان به اخبار دنیای تکنولوژی قرار دادند. اما به طور کلی از Nexus 6P چه انتظاراتی داشته باشیم و این موبایل چه نقاط تمایزی با نمونه سال گذشته خود دارد؟

طراحی

Slides-for-Nexus-6p-presentation-leak-1-w600-w600

پس از مشاهده تصاویر منتشر شده از این دستگاه، اولین موردی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، طراحی نوین آن است. می توان گفت برای اولین بار در خانواده نکسوس ها، شاهد معرفی محصولی با بدنه تمام فلزی خواهیم بود.

در بخش پشت و فوقانی این دستگاه، در کنار لنز دوربین شاهد یک بخش مشکی رنگ هستیم که ظاهری مرموز دارد و مشخص نیست که آیا گوگل و هوآوی می خواهند با آن ما را هیجان زده کنند یا خیر. در نهایت می توان گفت که نکسوس هوآوی، با چهار رنگ سفید، خاکستری، نقره ای و طلایی به بازار عرضه خواهد شد.

نمایشگری معقول تر

Nexus6-Digiato-29-w600

یکی از علت های عدم استقبال از نکسوس ۶ موتورولا، عرضه آن با نمایشگری ۶ اینچی بود که حتی برای یک فبلت هم اندکی بزرگ به نظر می رسد. طرفداران برند نکسوس نیز ترجیح دادند یک سال دیگر برای معرفی موبایل های جدید صبر کرده و با نکسوس ۵ خود روزگار را سپری کنند. در این میان شایع شده بود که حتی خود کارمندان گوگل نیز علاقه ای به نسکوس ۶ نداشته و همچنان افراد بسیاری را در گوگل‌پلکس خواهید دید که نکسوس ۵ در دست دارند.

مشتریان فبلت ها اکنون به یک استاندارد ۵.۵ الی ۵.۷ اینچ رضایت داده اند و بر همین اساس هوآوی و گوگل، قصد دارند صفحه نمایش Nexus 6P را با اندازه ای برابر با ۵.۷ اینچ ساخته و آن را به پیکسل های فراوانی که مجموع آنها به 2K می رسد تجهیز نمایند.

دوربین ارتقا یافته

Huawei-Nexus-2015-leak_54-w600

سخت می توان در این مورد نظر داد اما بیایید امیدوار باشیم که شاهد دوربین خوبی در سری نکسوس باشیم. از تصاویر Nexus 6P چنین بر می آید که ماژول دوربین، اندازه ای بزرگ دارد. آیا این اندازه بزرگ می تواند به علت استفاده از لنز و حسگری عالی باشد؟ در هر صورت برخی منابع اشاره داشته اند که حسگرهای دوربین این تلفن همراه ۱۱ و ۷ مگاپیکسلی خواهند بود.

سخت افزار ارتقا یافته

در نسل قبلی نکسوس شاهد بهره گیری موتورولا از چیپست اسنپدراگون ۸۰۵ بودیم. اکنون نوبت به Nexus 6P رسیده و استفاده هوآوی از اسنپدراگون ۸۱۰ به همراه سه گیگابایت حافظه RAM. جدا از این، برای اولین بار خواهیم دید که حافظه اصلی ۱۲۸ گیگابایتی در یک دستگاه نکسوس بکار گرفته خواهد شد.

حسگری برای شناخت اثر انگشت

Slides-for-Nexus-6p-presentation-leak (11)-w600

حضور سنسور اثر انگشت در Nexus 6P جای تعجبی ندارد چرا که ششمین نسخه از اندروید به شکل رسمی پشتیبانی خود را از حسگرهای بیومتریک آغاز نموده و گوگل نیز باور دارد که از این پس همه دستگاه های اندرویدی که از اندروید مارشملو بهره می گیرند باید به چنین حسگری مجهز باشند.

نکته قابل توجه اما، باز هم قرار گیری سنسور یاد شده در پشت دستگاه است. باید در عمل دید که قرارگیری این قطعه در بخش پشتی موبایل می تواند استفاده از آن را آسان تر و یا مشکل تر نماید.

استاندارد USB-C

Slides-for-Nexus-6p-presentation-leak (4)-w600

این تلفن همراه نیز به استاندارد USB-C مجهز گشته تا ورود به نسل آینده پورت ها سرعتی بیشتر به خود گیرد.


اندروید مارشملو

marshmallow-statue

اندروید مارشملو در ماه مه و در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل ملقب به Google I/O رونمایی شد و از همان زمان نیز توسعه دهندگان به نسخه های بتای آن دسترسی داشته اند اما اکنون زمانش رسیده تا گوگل نسخه نهایی را منتشر نماید.

بعید به نظر می رسد که در این بخش، شاهد آن باشیم که گوگل بتواند دوباره ما را هیجان زده نماید. شرکت سازنده اندروید در کنفرانس توسعه دهندگان خود تمام ویژگی های نسخه جدید را در برابر چشمان کاربران قرار داد و قدرتش در ساخت پلتفرمی بسیار هوشمند را نیز به رخ رقبا کشید.

در این میان اما تنها کسانی که تا ماه های آینده به نسخه ششم اندروید دسترسی خواهند داشت، استفاده کنندگان از دستگاه های نکسوس خواهند بود. باید دید کدام شرکت در ابتدای کار می خواهد پرچمدارانش را به اندروید ۶ بروز رسانی نماید و کدام شرکت تصمیم می گیرد سر خود را زیر برف کرده و به مشتریانش بی محلی کند.


عرضه دو Chromecast

chromecast-w600

از معرفی کروم کست دو سال سپری می شود؛ محصولی که مدت هاست در صدر لیست پرفروش ترین محصول ارائه شده در فروشگاه آمازون قرار گرفته. حال اما سرویس های تازه دیگری از راه رسیده اند که نسل اول، از آنها پشتیبانی به عمل نمی آورد.

خبر قابل توجه درباره این محصول آنکه گوگل این بار می خواهد دو نمونه از کروم کست را در اختیار کاربران قرار دهد.

نسل دوم کروم کست

وب سایت 9To5Google در مورد نسل دوم کروم کست اظهار نظرهای بسیاری نموده و خبر می دهد که این محصول توانایی های بیشتری نسبت به نسل پیشین و اولیه خود دارد. بیایید نگاهی داشته باشیم به اظهارات این وب سایت.

طراحی جدید

new-chromecase-w600

حقیقت این است که با یک دانگل طرف هستیم که می خواهد در پشت یا کنار تلویزیون و در پورت HDMI جا خوش کند؛ در نتیجه طراحی اش آنقدرها هم مهم نیست اما در هر صورت، 9to5Google پیشنهاد می دهد که تصویر فوق، متعلق به نسل دوم کروم کست است و در سه رنگ مشکی، قرمز و سبز عرضه خواهد شد.

اپلیکیشن بروز شده

با عرضه نسل جدید، گوگل اپلیکیشن کروم کست برای اندروید و iOS را بروز رسانی خواهد کرد. در حال حاضر، این اپلیکیشن صرفا به شما کمک می کند تا کروم کست خود را با دستگاه مورد نظرتان هماهنگ کنید، همین.

در نسخه جدید اما گزارش شده که این اپ، می تواند به شما یاری رساند تا محتوا را از طریق خود اپلیکیشن به شکل مستقیم به Chromecast بفرستید. هنوز هم نمی توان گفت که این ویژگی کروم کست را متحول کرده اما به نوعی می تواند کار با آن را آسان تر کند.

Wi-Fi سریع تر

انتظار می رود که کروم کست جدید از وای-فای با استاندارد 802.11ac پشتیبانی نماید. استفاده از این استاندارد به معنای سرعت بالاتر و همچنین تداخل سیگنال کمتر خواهد بود.

اسکرین سیور؟

در خصوص این موضوع صرفا به شکلی بسیار اندک صحبت شده اما اینطور که به نظر می رسد، در صورتی که این دستگاه به تلویزیون متصل باشد و شما نیز با تلویزیون خود کاری نداشته و آن را به حال خود رها کنید (در حالی که کروم کست مشغول فعالیت باشد)، Chromecast برای شما تصاویری را به نمایش خواهد گذاشت که به نوعی، یادآور همان اسکرین سیورهای قدیمی هستند.

قیمت نسل دوم کروم کست نیز هنوز فاش نشده اما با توجه به اینکه نسل اول آن قیمتی برابر با ۳۵ دلار داشت، می توان تصور کرد که قرار نیست شاهد افزایش قیمت باشیم.


کروم کست موسیقی

گفته می شود گوگل یک کروم کست دیگر را تحت عنوان «Chromecast Audio» توسعه داده و قصد معرفی آن را در مراسم روز سه شنبه خود دارد.

audio1-w600

قابلیت کلیدی: پخش موسیقی

خبر می رسد که این محصول برای پخش موسیقی، پادکست و کانال های رادیویی توسعه یافته است. البته دیگر نمی توان آن را به پورت HDMI متصل نمود، بلکه صرفا با یک کابل و جک معمولی هدفون، آن را به یک اسپیکر و بلندگو متصل ساخته و به استریم موسیقی بپردازید.

9To5Google همچنین خبر می دهد که این دستگاه می تواند چندین کانال را به شکل همزمان استریم کند. برای مثال اگر چند اسپیکر در اتاق های مختلف خانه دارید، می توانید از طریق Chromecast Audio در هر اتاق موسیقی مختلفی را پخش کنید. باید تا روز سه شنبه و توضیحات تکمیلی مدیران گوگل در خصوص این ویژگی منتظر ماند.

اسپاتیفای

spotify-revolt-chromecast-w600

کروم کست اکنون توسط استریم کنندگان بزرگ موسیقی نظیر پاندورا، Rdio و Deezer پشتیبانی می شود اما یکی از غائبین اصلی، اسپاتیفای بوده است. گزارش اخیر منبع یاد شده خبر می دهد که کاربران کروم کست جدید می توانند از سرویس اسپاتیفای نیز استفاده کنند.

قیمت نسخه مخصوص موسیقی از کروم کست هنوز مشخص نیست اما می توان انتظار داشت که گوگل بهایی کمتر از نمونه اصلی برای آن طلب کند.


1412788310756952649

همانگونه که پیش از این نیز برایتان نوشته ایم، کنفرانس گوگل برای معرفی محصولات جدید در روز سه شنبه، هفتم مهر ماه، ساعت ۱۹.۳۰ به وقت تهران آغاز خواهد شد و مشخصا مانند همیشه خواهید توانست آخرین اخبار را به شکل لحظه به لحظه در دیجیاتو مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • میهمان
    میهمان | ۶ مهر ۱۳۹۴

    امیدوارم هرچه زودتر API volkan (اگه درست نوشته باشم) جایگزین open gl بشه فقط همین.

  • BuBo
    BuBo | ۶ مهر ۱۳۹۴

    انتظار این که شما پوشش بدین به صورت وبلاگ نویسی

  • آتبین
    آتبین | ۶ مهر ۱۳۹۴

    دوستان به نظرتون اگه رم نکسوس ال جی ۲ گیگ باشه ارزش خرید داره؟

  • mani ghashemi hastam
    mani ghashemi hastam | ۶ مهر ۱۳۹۴

    انتظار فرج

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۵ مهر ۱۳۹۴

    نقد و بررسی دیجیاتو بود یا حدس و گمان ؟ :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی