ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا: محققین آثاری از آب مایع بر روی مریخ یافته اند

پس از سال ها تحقیق و بررسی، حال ناسا می گوید آب آنهم به صورت مایع نه تنها در گذشته بلکه در زمان حاضر نیز بر روی سطح مریخ وجود دارد. در همین راستا به ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۲۱

پس از سال ها تحقیق و بررسی، حال ناسا می گوید آب آنهم به صورت مایع نه تنها در گذشته بلکه در زمان حاضر نیز بر روی سطح مریخ وجود دارد. در همین راستا به تازگی و تنها ساعاتی پیش پژوهشگران این سازمان فضایی اعلام نمودند موفق گشته اند آثاری از نمک هیدراته یا همان نمک آبدار را بر روی سیاره سرخ بیابند و همین امر مهر تائیدی محسوب می شود که در آن آب به شکل مایع موجود است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اکنون و پس از شواهدی که اخیراً به دست آمده گفته می شود یقین بر این است که آب بسیار رایج تر از چیزی که در گذشته فکر می کردیم در مریخ وجود دارد. کشف مورد بحث توسط "آلفرد اس. مک ایوان" از پرفسورهای دانشگاه آریزونا و گروهی از محققین همراهش آنهم پس از بررسی تصاویر تهیه شده توسط مدار پیمای سیاره سرخ صورت پذیرفته است.

در سال ۲۰۱۱ رگه هایی تیره در اطراف صخره ها و دهانه ی حفره های روی سطح مریخ رویت شده بودند که به صورت فصلی پدیدار گشته و اندکی بعد نیز از نظر ناپدید می شدند. در ابتدا این امکان وجود نداشت که در مورد این رگه ها اظهار نظر قطعی کرد و آنها را به آب نسبت داد، ولی حالا و پس از بررسی های انجام شده و استفاده از طیف سنج های ویژه پژوهشگران به این قطیعت رسیده اند که با آثاری از نمک هیدراته رو به رو هستند و به احتمال بسیار بالا آب عامل اصلی شکل گیری رگه ها به حساب می آید.

پس از اکتشاف به عمل آمده، شاید اصلی ترین سئوال مطرح این باشد که در دمایی در حدود منفی ۵۶ درجه سانتی گراد آب چطور می تواند به شکل مایع روی سطح مریخ وجود داشته باشد؟ فرض فعلی بر این است که درست همانند آنچه بر روی زمین تجربه می کنیم، در سیاره سرخ نیز وجود نمک زیاد سبب می شود تا دمای انجماد آب پایین تر آمده و کماکان در حالت مایع باقی بماند.

نباید از یاد برد با وجود اینکه اطلاعات ارائه شده ی امروزی بسیار هیجان انگیزند ولی هنوز هم کسی نمی داند دقیقاً در کجای مریخ می توان آب را در وضعیت مایع رویت نمود. شواهد کنونی حکایت از رطوبتی بسیار اندک در جو سیاره دارند و البته جدای از امکان خطا در محاسبه ی میزان رطوبت، این فرضیه نیز مطرح است که آب مایع در لایه های زیرین سطح مریخ وجود داشته و هنگامی که جو قدری گرم تر می شود به شکلی محدود به روی سطح می آید.

nasa+mars+dark+streaks

در این میان شاید برای بسیاری سئوال دیگری نیز مطرح باشد؛ آیا کشف آب می تواند در گام بعدی منجر به کشف حیات گردد؟ دانشمندان می گویند میزان نمک در آب مریخ به حدیست که آن را فاقد شرایطی همچون حیات موجود بر روی زمین می کند، اما کماکان می توان احتمالی را برای وجود میکرو ارگانیسم ها یا جاندارانی بسیار ریز و فاقد هوش قائل بود.

تا پیش از این می دانستیم که مریخ در قطب های خود انبوهی از آب یخ زده را انباشته کرده و میلیاردها سال پیش هم در سطحش اقیانوس هایی عظیم وجود داشته اند، اما اکتشافات تازه برداشت ما را از این سیاره به شکل کامل متحول کرده اند و حالا یکبار دیگر می توانیم آن را به چشم دنیایی زنده بنگریم نه صحرایی متروکه. کسی چه می داند، شاید همین اکتشافات در آینده ای نه چندان دور سبب شوند برنامه های سفر انسان به مریخ جدی تر دنبال شده و بسیار زودتر از آنچه قبلاً زمان بندی گشته بود اولین فرد از زمین بر روی سطح آن پای گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mansour
    mansour | ۶ مهر ۱۳۹۴

    موجودات فضایی
    واقعا عبارت بسیار شگفت انگیزی هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی