ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نکسوس های جدید: چگونه اهالی مانتین ویو دو غول زیبا خلق کردند؟

در نظر گوگل، سری محصولات نکسوس، تنها تلفن های هوشمند تازه نیستند. این سری در واقع سیگنالی برای توسعه دهندگان و کاربرانند در مورد آینده دستگاه های موبایل. نکسوس های امسال ویژگی های تازه بیشماری را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ مهر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۵

در نظر گوگل، سری محصولات نکسوس، تنها تلفن های هوشمند تازه نیستند. این سری در واقع سیگنالی برای توسعه دهندگان و کاربرانند در مورد آینده دستگاه های موبایل.

نکسوس های امسال ویژگی های تازه بیشماری را در خود دارند و در اصل حاوی نشانه های متعددی برای مخاطبانشان هستند: پورت USB Type-C، دوربین های بهتر، سیستم احراز هویت قوی تر، آپدیت های نرم افزاری قابل اطمینان تر و هوشیاری موقعیتی. اما مهم تر از همه طراحی متفاوت که اهمیتی ویژه ای دارد.

زمانی که آلبرتو ویلاررئال دو نکسوس تازه را از کیف خود درآورد آنها را به صورت برعکس، روی میز قرار داد. نمایشگرهای این دو موبایل خاموش بودند. او تصمیم نداشت که در مورد امکانات و قطعات سخت افزاری داخل آنها حرفی به میان بیاورد یا حتی بحث را به سمت اندروید مارشمالو بکشاند.

دست کم در ابتدای برنامه اش که اینطور تصور می شد. او در وهله نخست تصمیم داشت که در مورد دوربین این دو موبایل صحبت کند. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در روزهای اخیر اطلاعات زیادی در مورد این دو موبایل به فضای مجازی درز کرد و باید بگوییم که بازخورد دریافتی از کاربران برای گوگل قابل تامل بود: آنها نوار مشکلی رنگ در قسمت پشت بدنه 6P را دوست نداشتند چراکه با دیدنش به یاد ماشین حساب های دوران مدرسه می افتادند.

ویلاررئال اما در مواجهه با این اظهار نظرها بی اعتنا بود چراکه مجبور بود یکی از بزرگ ترین حسگرهای دوربین دنیا را در داخل یک تلفن هوشمند جای دهد؛ از او چه انتظاری می رفت؟

خودش اینطور می گوید: «چالش بزرگی بود. حسگر دستگاه واقعا بزرگ بود اما از طرفی هم دوست داشتیم که موبایل ظاهری ساده و مرتب داشته باشد و به همین دلیل آنها را مطابق با اصول ارگونومیک طراحی کردیم.»

تیم نکسوس درس های زیادی را از طراحی نکسوس 6 فرا گرفت؛ دستگاهی که به اعتقاد برخی بیش از اندازه عریض بود و به نظر بسیاری ضخامتش خیلی زیاد بود.

Sandeep Waraich یکی از مدیران محصول این پروژه در این رابطه گفت: جای شگفتی نداشت که استقبال از دستگاهی با آن عرض و ضخامت اندک باشد.

به همین دلیل ویلاررئال تصمیم گرفت که ضخامت دستگاه بعدی را پایین بیاورد و ابعاد نمایشگر آن را نیز از 6 به 5.7 اینچ برساند و در مقابل بخش اعظمی از مدارهای مورد استفاده در آن را به قسمت بالایی بدنه اش انتقال دهد.

او در ادامه می گوید: در محصول جدید، دوربین دستگاه اندکی بالاتر آورده شده و در مرکز بدنه هم قرار ندارد و به همین خاطر فضای کافی برای قرار گرفتن قطعات و اجزای داخلی دستگاه فراهم گردیده اما از طرفی دوست نداشتیم که فضای پیرامونی دوربین این موبایل بیش از اندازه برآمده به نظر بیاید پس تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا از ضخامت کلی آن بکاهیم.

شاید تصورتان این باشد که ویلاررئال با گفتن این حرفها صرفا قصد دارد دوربین این موبایل را به رخ بکشد اما در اصل او در حال ترسیم مسیری تازه برای تلفن های هوشمند سری نکسوس است.

این دستگاه ها تا پیش از این صرفا به مذاق توسعه دهندگان خوش می آمدند و این گروه از مخاطبان بودند که استقبال گرمی از دستگاه های نکسوس گوگل می کردند؛ تلفن های هوشمند نکسوس گوگل تا همین چند وقت پیش چیزی بیش از یک جعبه چهارگوش مجهز به چیپست های قدرتمند و نرم افزار پیشرفته نبودند.

اما حالا اهالی مانتین ویو بیشتر از این را می خواهند. آنها می خواهند به کاربران خود اطمینان دهند که همخوانی اجزا و قطعات به کار رفته در محصولات تولیدی شان بیشتر شده است. Waraich می گوید: و به همین خاطر است که در محصول جدید میکروفون، اسپیکرها و سایر قطعات در بهترین جای خود قرار گرفته اند تا در نهایت کاربر همخوانی موجود میان بخش ها و اجزای مختلف دستگاه را به بهترین شکل ممکن احساس کند.

ویلاررئال به نرمی شیشه خمیده در قسمت پشت 6P را لمس می کند و Waraich با چشمانی که از تعجب باز مانده توضیح می دهد که قرار دادن این دوربین قدرتمند در قسمت پشت بدنه 5X تا چه اندازه دشوار بوده است.

142

البته ناگفته نماند که بخش اعظمی از خصوصیات این دو دستگاه تغییری نکرده و آنها را می توان به جولانگاهی برای توسعه دهندگان تشبیه نمود. آنها مارشمالو را در خود دارند که جدیدترین نسخه از اندروید است.

تلفن هوشمند ساخت هوآوی به نام 6p نیز که مدل بدون قرارداد آن در حدود 499 دلار قیمت دارد مجهز به یک چیپست اسنپدراگون 810، 3 گیگابایت رم، 32 الی 128 گیگابایت حافظه داخلی، باتری 3450 میلی آمپر ساعتی و همچنین استاندارد ارتباطی مطلوب کاربران گردیده است.

در عین حال موبایل تولیدی ال جی دستگاهی معقول تر به نظر می آید: این موبایل یک چیپست اسنپدراگون 808، دو گیگابایت رم، 13 الی 32 گیگابایت حافظه داخلی و یک باتری 2700 میلی آمپر ساعتی را در خود جای داده است که همگی در قالب یک بدنه 5.2 اینچی با قیمت 379 دلار در اختیار کاربران قرار می گیرند.

اما دستگاه های معرفی شده جدید از سوی گوگل نکات متعددی را در مورد آموخته های تیم های طراحشان فاش می کنند. مردم نکسوس 5 را دوست داشتند و هممچنین عاشق تلفن های هوشمند با نمایشگرهای بزرگ هستند و افرادی که از موبایل های بزرگ خوششان می آید از امکانات پیشرفته در دستگاه های خریداری شده خود نیز استقبال می کنند و حاضرند که پول بیشتری را بابت خرید آنها بپردازند.

این مشخصه مشترک بسیاری از دستگاه های حال حاضر بازار تلفن های هوشمند است و فرقی ندارد که دستگاه آیفون 6 اس باشد یا آیفون 6 اس پلاس یا کهکشانی های سامسونگ، در هر صورت این نوع ساخت به نوعی معیار و استاندارد بدل گردیده و حالا امری عادی تلقی می شود.

یک حسگر دوربین 12.3 مگاپیکسلی سونی نیز برای هر دوی این دستگاه ها در نظر گرفته شده که ابعاد پیکسل هایشان برابر با 1.55 میکرون است. تا به امروز هیچگاه مشاهده نشده که گوگل قصد بزرگ نمایی تکنولوژی به کار رفته در دوربین دستگاه های تولیدی اش را داشته باشد اما آنطور که این شرکت اعلام کرده، تلفیق تعداد بالای پیکسل با ابعاد بزرگ تر برای آنها اثری فوق العاده را ایجاد خواهد کرد.

به لحاظ نظری این گفته کاملا درست است؛ پیکسل های بزرگ به ویژه اگر حرف از تعداد بالای آنها در میان باشد می توانند عکس هایی فوق العاده را ایجاد کنند. اما باید بگوییم که گوگل از نرم افزارهای مختلفی نیز برای بهبود عملکرد دوربین آنها بهره جسته است.

این شرکت تلاش کرده که فوکوس خودکار دوربین دستگاه های نکسوس را سریع تر نماید، تکنولوژی HDR آن ها را بهبود بخشیده و حتی توانمندی های دیگری را نیز برای ضبط تصاویر اسلو موشن به آنها افزوده است.

گفتنی است که در تلفن هوشمند نکسوس 5X کاربران می توانند تصاویری با نرخ 120 فریم بر ثانیه را ثبت کنند و در موبایل 6P نیز این کار با نرخ 240 فریم بر ثانیه امکان پذیر خواهد بود.

حتی اپلیکیشن دوربین دستگاه نیز تغییر کرده است و ظاهرا گوگل تلاش داشته تا از طریق آن کشف تمامی مُدها و امکانات مختلف دوربین دستگاه های مورد بحث را برای کاربرانش امکان پذیر نماید.

در پایان بهتر است اشاره ای داشته باشیم به امکانات در نظر گرفته شده این شرکت برای باز کردن سریع اپلیکیشن دوربین: نخست حرکت چرخشی یا اصطلاحا پیچ گشتی و دیگری دابل کلیک روی دکمه پاور دستگاه که دوربین را برای عکس برداری یا فیلم برداری سریع آماده می کنند.

اما در نکسوس های امسال می توان امکانات آشنای متعددی را نیز مشاهده کرد: نخست قابلیت Ambient Display که در زمان به دست گرفتن موبایل یا چرخاندن آن، نمایشگر روشن شده و با نمایش زمان و اعلان ها شروع به چشمک زدن می کند، این قابلیت دقیقا از موتو اکس اقتباس شده و تنها تفاوت میان آنها این است که نکسوس های گوگل حتی با یک اشاره کوچک یا حرکت اندک روی میز نیز چنین قابلیتی را از خود به نمایش می گذارند.

اما امکان یاد شده به لطف یک «هاب حسگر اندرویدی» جدید به دستگاه های مورد بحث افزوده شده است؛ یک چیپست کوچک که شتاب سنج، ژیروسکوپ و بسیاری حسگرهای دیگر را در یکجا گرد هم آورده است.

این بدان معناست که تلفن هوشمند نکسوس شما می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد موقعیت مکانی تان و کاری که انجام می دهید ارائه کند و در عین حال حجم زیادی از باتری دستگاه را نیز مصرف نکند.

هر دوی این دستگاه ها همچنین مجهز به حسگرهای اثر انگشت در قسمت پشت بدنه شان هستند که به لطف پشتیبانی از قابلیت تشخیص اثر انگشت در اندروید 6.0 فراهم گردیده است.

نکسوس های جدید همچنین دارای یک پورت USB Type-C هستند و این یعنی شارژرهایشان سرعت بیشتری دارند و می توان پورت آنها را از هر دو طرف به دستگاه متصل نمود. خبری از تکنولوژی شارژ بیسیم در این دو موبایل نیست که ظاهرا از دید مهندسان گوگل دور مانده است اما در مقابل فناوری شارژ فوق سریع نکسوس های جدید این کاستی را تا حدود زیادی جبران خواهد کرد.

Waraich می گوید هر دوی این موبایل ها یک روز کامل شارژ خواهند داشت و این مساله است که اهمیت دارد. چراکه یک روز و نیم برای کسی مهم نیست. شما ابتدای هر روز که از خواب بلند می شوید دوست دارید که باتری دستگاه تان صد درصد کامل باشد و تا پایان روز دوام بیاورد و بیشتر از این میزان به کارتان نمی آید.

هر دوی این موبایل ها نیز به صورت ماهانه آپدیت های امنیتی ویژه ای را دریافت خواهند کرد و گوگل وعده داده که به مدت دو سال کامل آپدیت های نرم افزاری را برای آنها ارائه می کند.

Waraich در این رابطه گفت، این دستگاه ها بسیار شبیه به چشم اندازی هستند که ما درمورد آینده اندروید داریم و طراحی آنها نیز بخش قابل توجهی از این چشم انداز را تشکیل می دهد.

او در ادامه گفت: با معرفی طراحی متریال که حالا دیگر دوساله است، گوگل تمرکز ویژه ای را روی جنبه های زیبایی و طراحی کلی محصولاتش قرار داد و باید بگوییم که این مساله در ظاهر نکسوس های جدید نیز نمود یافته است.

ما بی نهایت تاکید داشتیم که با حداکثر دقت و توجه این دو محصول را تولید نماییم چراکه کاربرانمان برایمان اهمیت دارند. کاربران سری نکسوس طیف گسترده ای را در بر می گیرند. یکی از این گروه ها توسعه دهندگان هستند که اهمیت بسیار بالایی برای گوگل دارند و آنطور که ما تشخیص داده ایم، حتی این گروه هم به طراحی کلی دستگاه اهمیت می دهند.

حالا دیگر همه به طراحی محصولات اهمیت می دهند. گوگل نیز تلاش می کند آینده طراحی را در دیوایس های تازه اش نمود دهد اما آیا آنچه که به نمایش درآمده بهترین های ممکنه هستند؟ گوگل در نقطه بسیار خوبی ایستاده است و باید دید که در روزهای پیش رو می تواند سایر تولید کنندگان را برای ساخت محصولاتی بهتر و خوش دست تر با خود همراه سازد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • ali
    ali | ۸ مهر ۱۳۹۴

    ظاهر گوشی ها با طراحی متریال اندروید همخوانی داره و تودلبروست!

  • سعید
    سعید | ۸ مهر ۱۳۹۴

    Nexus 5x هم قشنگه هم جم و جور. دوسداشتنیه. ولی nexus 5 هنوز زیباترین نکسوسه

  • JEFRiUM
    JEFRiUM | ۸ مهر ۱۳۹۴

    من فکر میکنم طراحی متریال گوگل از طراحی ویندوز دسکتاپ مایکروسافت الهام گرفته شده.

  • محسن
    محسن | ۸ مهر ۱۳۹۴

    اهورامزدا این کشور را از سپاه دشمن، از خشکسالی،از دروغ و به ویژه از ترول دور بدار...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی