ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربین های برآمده و تغییر سبک طراحی دستگاه های موبایل

اگر نکسوس های جدید گوگل را به پشت برگردانید متوجه یک ویژگی مشترک در هر دویشان می شوید: این ویژگی مشترک نه حسگرهای اثر انگشت دو دستگاه یاد شده بلکه دوربین های بزرگی است که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

اگر نکسوس های جدید گوگل را به پشت برگردانید متوجه یک ویژگی مشترک در هر دویشان می شوید: این ویژگی مشترک نه حسگرهای اثر انگشت دو دستگاه یاد شده بلکه دوربین های بزرگی است که از بدنه آنها بیرون زده اند.

بسیاری با دیدن این مشخصه، به سرعت اینطور نتیجه گیری می کنند که اهمال گوگل در طراحی دو دستگاه یاد شده چنین ظاهری را برای آنها به ارمغان آورده است که البته می توان چشم پوشی اندک اهالی مانتین ویو را نیز تاحدودی در این موضوع دخیل دانست.

اما اگر دقت کرده باشید در خواهید یافت برآمدگی دوربین در بدنه دستگاه های موبایل مدتی است که به نوعی معیار و امری عادی بدل شده و دستگاه های نکسوس معرفی شده در شب قبل نیز جدیدترین تلفن های هوشمندی هستند که این ویژگی را در خود دارند.

بله، برآمدگی دوربین روی بدنه موبایل اتفاق تازه ای محسوب نمی شود و دست کم از دیدگاه برخی کاربران، چنین دستگاه هایی بیش از یک دهه قدمت دارند.

اگر نگاهی به نوکیا و محصولات متمایز آن از جمله 808 PureView و لومیا 1020 (دو چهره شناخته شده در مبحث برآمدگی دوربین) داشته باشید این گفته را تایید می کنید. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1020and808

اما حتما تایید می کنید که این سنت شکنی (یعنی استفاده از حسگرهای بزرگ دوربین در دستگاه های نوکیا) کمی زودتر از موعد مناسب اتفاق افتاد و کاربران در آن زمان هنوز هم آمادگی لازم برای پذیرش چنین دستگاه هایی را نداشتند. در آن دوران، ضخامت دستگاه های موبایل چندان هم پایین نبود، حال تصورش را کنید که یک برآمدگی هم به قسمت پشت بدنه آنها اضافه گردد.

در سال 2012 میلادی، ضخامت دستگاه های موبایل مرز 1.5 سانتی متر را می شکست و در نتیجه، افزوده شدن به این میزان به خاطر استفاده از حسگرهای دوربین قدرتمند به هیچ وجه مورد پذیرش کاربران نبود. در آن زمان، صرفا به دوربینی نیاز بود که کار کند.

اما در سال 2015 ظاهرا استفاده از دوربینی که کار کند (واقعا خوب عمل کند) مستلزم آن است که شرکت ها تحولی عظیم را در طراحی دستگاه های موبایل خود ایجاد نمایند و این دوربین ها آنچنان بزرگ هستند که حتی از چهارچوب کلی دستگاه ها نیز به بیرون تجاوز می کنند.

از همین رو، در نبرد شرکت ها برای رسیدن به پایین ترین میزان ضخامت در دستگاه های تولیدی شان، دوربین همچنان به عنوان یک نقطه ضعف باقی مانده است و کمپانی های سازنده هم حاضر نیستند حتی به بهای پایین آمدن کیفیت تصویر محصولاتشان، این مشکل را حل کنند و همچنان به استفاده از حسگرهای دوربین بزرگ اصرار می ورزند.

اما مشخص نمودن اینکه استفاده از دوربین های بزرگ و برآمده در دستگاه های موبایل دقیقا از چه زمانی آغاز شد، بسیار دشوار است چراکه سال هاست آنها را در گوشه و کنار و در سبد محصولات شرکت های مختلف می بینیم.

شرایط به همین منوال ادامه داشت تا اینکه ضخامت دستگاه های موبایل نیز برای کاربران اهمیت پیدا کرد و برای نخستین بار شرکت های سازنده را در تنگنا قرار داد.

یکی از علائم و نشانه های اهمیت دادن شرکت ها به این موضوع اما به دستگاهی خارج از گروه تلفن های همراه مربوط می شد و آن دستگاه چیزی نبود جز آیپاد تاچ سال 2012.

این دستگاه بدنه ای به ضخامت 6.1 میلیمتر داشت (که حتی امروز هم در زمره گجت های باریک جای می گیرد) و یک دوربین از سطح بدنه آن بیرون زده بود و شاید بتوان آن را طلایه دار و زمینه ساز ورود آیفون 6 خواند.

iPhone-6-Back

اما روشن بود که اپل با حساسیت ویژه اش در مورد طراحی و ظاهر محصولات از این بابت خشنود نبود و آن برآمدگی دوربین روی آیپاد را به هیچ وجه دوست نداشت. ناراحتی اهالی مانتین ویو در این رابطه نیز کاملا قابل درک بود: این شیوه طراحی روی آیفون شکل و شمایل خوبی پیدا نمی کرد و در نتیجه دستگاه کاملا هم سطح با جسم زیرین خود نخواهد بود.

شاید به همین دلیل بود که اپل در نخستین عکس های تبلیغی برای آیفون 6 تلاش نمود تا این برآمدگی را به نوعی از نظر کاربران پنهان نماید. اما حتی جانی آیو هم تمایلی به حذف برآمدگی دوربین آیفون و استفاده از حسگرهای کوچک تر به بهای بهینه شدن طراحی کلی دستگاه نداشت و در مصاحبه سال قبل خود با نشریه نیویورکر هم این مساله را تایید کرده بود.

در سوی دیگر این میدان سامسونگ قرار داشت که از ایده کاربرد حسگرهای بزرگ برای موبایل های تولیدی اش استقبال می کرد. اگر دقت کرده باشید، پرچمداران این شرکت کره ای از سال 2013 میلادی به بعد همگی چنین مشخصه ای داشته اند و عرضه این محصولات هم با نوت 3 آغاز شد.

این برآمدگی در تمامی دستگاه های ساخته شده از سری نوت ادامه پیدا کرد و در سال 2014 میلادی به پرچمدار وقت این شرکت یعنی گلکسی S5 سرایت نمود. این مشخصه در برخی از تلفن های هوشمند بیش از اندازه مشهود و زننده بود و در گلکسی اس 6 و نوت 5 به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا در آمد.

با این همه، این ویژگی را نمی توان صرفا یک برآمدگی ناخواسته در بدنه دستگاه های مذکور دانست و بهتر است بگوییم که در اصل اجزای طراحی کلی آنها را تشکیل می دهد. البته روشن است که وجود چنین بخش هایی در بدنه این دستگاه الکترونیکی باعث می شود که دستگاه بدنه یکپارچه و یکدستی نداشته باشد، با این همه باید بگوییم که در پرچمداران تازه سامسونگ، این مشخصه از نوعی عیب ظاهری غیر قابل اجتناب به یک سبک طراحی بدل شده است.

samsung-galaxy-s6-2

این دقیقا همان کاری است که گوگل قصد انجامش را دارد. برآمدگی دوربین در هر دو تلفن هوشمند جدید این شرکت بخشی از ظاهر و طراحی کلی شان را به تصویر می کشد نه یک اتفاق ناخواسته و اجتناب ناپذیر.

هوآوی اما تصمیم گرفت که با کاربرد یک نوار مشکی رنگ در قسمت بالایی بدنه نکسوس 6p تا حدودی این برآمدگی را پنهان کند که متاسفانه باعث شده دستگاه ظاهری شبیه به یک ماشین حساب قدیمی را پیدا کند.

در واقع دستگاهی که می توانست یک تلفن هوشمند عادی و مردم پسند باشد به خاطر همین نوار مشکلی از سایرین متمایز گردیده. گوگل در همین رابطه به Wired اعلام کرد که تلفن هوشمند نکسوس 6P از بسیاری جهات حول محور تمایل این شرکت به استفاده از یک دوربین بزرگ ساخته شده است.

اما برآمدگی دوربین نکسوس 5X اندکی کمتر است با این همه مشخص است که گوگل به شکلی کاملا حساب شده این طراحی را برای آن در نظر گرفته.

یکی از طراحان صنعتی این شرکت حتی با عنوان «آتشفشان تنها» از این برآمدگی یاد کرده و اظهار داشته که قرار دادن این آتشفشان در داخل بدنه دستگاه کار ساده ای نبوده است.

نکته دیگر در رابطه با برآمدگی دوربین نکسوس 5X این است که در نگه داشتن یا استفاده از این موبایل، مشکلی را برای کاربر به وجود نمی آورد. دیتر بوئن یکی از خبرنگارانی که از نزدیک با این دستگاه کار کرده اینطور نوشته است: تصورم این بود که برآمدگی دوربین نکسوس 5X مشکلاتی را در حین استفاده از آن برایم به وجود آورد، اما این مشخصه به قدری کوچک و جزئی است که اصلا به چشم نمی آید و این نشان می دهد که طراحی چنین محصولاتی تا چه اندازه تغییر کرده. اگر نگاهی به تصویر زیر بیاندازید متوجه این موضوع خواهید شد.

nokia_808_pureview_3

و در خواهید یافت که این برآمدگی اندک به هیچ وجه جای گلایه و شکایت ندارد.

23

به گفته کلود زلویگر طراح ارشد اچ تی سی یک طراح باید بتواند در شرایط مختلف مصالحه کند، یعنی با سجنش میزان اهمیت بخش های مختلف یک دستگاه در شرایط حساس تصمیم گیری نموده و یکی را به دیگری ارجحیت دهد و این مساله در مورد طراحی تلفن های همراه اهمیت بیشتری پیدا می کند چراکه فضا برای مانور دادن بسیار اندک است.

او در ادامه می گوید: زمانی که تصمیم می گیرید از حسگرهای بزرگ تری در محصول خود استفاده نمایید، به شکلی اجتناب ناپذیر با محدودیت های متعددی روبرو می گردید. جدیدترین پرچمدار اچ تی سی به نام M9 برآمدگی اندکی در قسمت دوربین خود دارد که به راحتی میتوان از آن چشم پوشی کرد اما آنطور که زلویگر می گوید: همواره این محدودیت پیش روی طراحان قرار دارد که تا چه اندازه می تواند مرز بدنه یک موبایل را پشت سر بگذارد و حسگرهای بزرگ تری را در داخل آن بگنجاند.

البته روش هایی برای جلوگیری از ایجاد برآمدگی دوربین دستگاه های موبایل وجود دارد که در پرچمداران اخیر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. موتورولا و ال جی دو شرکتی هستند که تصمیم گرفتند برای گنجاندن حسگر دوربین بزرگ تر در پرچمداران خود، پنل پشتی بدنه آنها را به صورت خمیده طراحی کنند.

نام های دیگری نظیر سونی نیز تصمیم گرفتند که به کل از بروز این مشکل جلوگیری نمایند و تمامی قطعات دستگاه را در قالب بدنه ای تخت با قطر اندک جای دهند.

اما ظاهرا این کار روز به روز برای شرکت ها دشوارتر می شود چراکه کاربران حالا نتنها دوربین هایی کابردی را روی تلفن های هوشمند خود می خواهند بلکه به دنبال دوربین هایی خوب هستند.

یک دوربین خوب هم نیازمند حسگر و لنزهایی بزرگ تر است. خوشبختانه با داغ تر شدن رقابت میان شرکت ها برای باریک تر کردن بدنه دستگاه هایشان، این کمپانی ها رفته رفته یاد می گیرند که چطور دوربین های خوب را طوری که ظاهر زیبایی هم داشته باشند در داخل بدنه دستگاه هایشان جای دهند.

البته برآمدگی دوربین در این گجت ها امر ایده آلی از سوی کاربران و حتی شرکت های سازنده قلمداد نمی شود اما زمانی که این کار درست انجام گردد به یک شاخص برای دستگاه تبدیل می شود نه یک عیب در طراحی آن.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (61 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۹ مهر ۱۳۹۴

    دیجیاتو کاملا تعصب گرایانه این مطلب رو گذاشته تا برآمدگی دوربین ها رو امر عادی جلوه بده. هیچکدوم از برند ها به گرد پای سونی هم نمیرسن
    سونی دوربین 20 مگاپیکسلی رو تو ضخامت 6.9 میلیمتر جا داده اونوقت نوکیا دوربین 10 مگاپیکسلیش از ضخامت 8.5 میلیمتری زده بود
    بیخود هم بحث کیفیت رو نکنین که سونی باکیفیت ترین دوربین بازاره
    زنده باد سونی

  • Enasiri
    Enasiri | ۹ مهر ۱۳۹۴

    در مورد لنز دوربین ها فراموش نکنید که اکثر لنز توسط سونی تولید میشه امسال سونی متوجه شد به عنوان تولید کننده مادر لنز دوربین گوشی باید از بقیه شرکت ها متمایز باشه و به نحو احسنت تونست این امر را انجام بده.
    واقعا خوشحالم از این بابت.چون بزودی شاهد دوربین های خارقعلاده ای در گوشی ها خواهیم بود.

  • agera R
    agera R | ۹ مهر ۱۳۹۴

    حالا اینا به کنار...زد5پریمیوم اگه لبه هاش یخورده تیز تر بود ،و سیستمش ویندوز بود ، لحظه ای در خرید نسخه نقره ایش که پشتش آینست درنگ نمیکردم...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی