ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گیمینگ موبایل باعث نابودی پلی استیشن ویتا نشد، سونی باعث شد

چند روز پیش، برایتان نوشتیم شوهی یوشیدا معتقد است که گیمینگ موبایل باعث نابودی کنسول های قابل حمل و خصوصا ویتا شده و دیگر شرایط برای ادامه ی حیات ویتا و نیز ساخت کنسولی دیگر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

چند روز پیش، برایتان نوشتیم شوهی یوشیدا معتقد است که گیمینگ موبایل باعث نابودی کنسول های قابل حمل و خصوصا ویتا شده و دیگر شرایط برای ادامه ی حیات ویتا و نیز ساخت کنسولی دیگر چندان مساعد نیست. شوهی یوشیدا، در EGX امسال و در پاسخ به سوال احتمال ساخت کنسول قابل حملی دیگر، حرف های جالبی زد.

به اعتقاد او، بازی کردن روی موبایل بسیار راحت است؛ چرا که تعداد زیادی بازی به صورت رایگان یا فریمیوم وجود دارد. وی اشاره کرد که امروزه بازی های لمسی، جایگاهی مهم یافته اند و مقوله را برای دستگاه هایی مشابه که از دکمه و آنالوگ بهره می برند، سخت کرده اند. یوشیدا به صراحت گفت که که عاشق ویتا است و امیدوار است که فرهنگ رایج به گونه ای پیش رود که با عرضه ی ورژن دیگری از ویتا مواجه باشیم؛ اما شرایط فعلی به دلیل برتری بازی های موبایل، چندان مساعد نیست.

حرف های یوشیدا، کاملا بی معنی اند. شرایط خیلی هم خوب است. نینتندو توانسته بیش از 50 میلیون واحد از کنسول 3DS را به فروش برساند و تازه آن ها، بازی هایی چون ماینکرفت هم در اختیار ندارند. شکی نیست که گیمینگ موبایل، تاثیری شگرف روی صنعت سنتی بازی های ویدئویی داشته اما وقتی بحث درباره ی شکست ویتا مطرح شود، سونی هیچکس را به جز خودش نمی تواند سرزنش کند.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شوند سونی را مقصر اصلی ماجرا بدانیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Memory-Card-Price-Comparison

پیش از هر چیز، سونی با اجبار در خرید مموری کارت های بسیار گران قیمت، در حق مشتریان اجحاف و به آن ها گران فروشی کرد. مموری کارت های 32 گیگابایتی ویتا، با قیمت 100 دلار به فروش می رسند؛ در حالی که قیمت استاندارد مموری کارت های SDHC، تنها 18 دلار است.

سونی در تبلیغات خود مدعی بود که پلی استیشن ویتا، کیفیتی معادل یک کنسول گیمینگ دارد. اما بعد، نسخه های جانبی و بد ساختی مانند بازی های Uncharted: Golden Abyss ،Call of Duty: Declassified و Resistance: Burning Skies را برای آن عرضه کرد.

در کنار همه ی این ها، بسیاری از گیمرهای حرفه ای، به این مسئله پی بردند که ویتا پلتفرمی عالی برای بازی های ژاپنی و ایندی (مستقل) است. بنابراین سونی در قبال این انتظار چه کرد؟ آن ها ویتا را به سخت افزاری جانبی برای پلی استیشن 4 تبدیل کردند تا اگر خواستید بازی Destiny را در دستشویی تجربه کنید، مشکلی نداشته باشید و 250 دلار بابت آن هزینه کنید!

خریداران ویتا هم چنین پی بردند که این کنسول دستی، برای تجربه ی بازی های پلی استیشن 1 و PSP بسیار مناسب است. بنابراین سونی هم به سرعت فرصت را غنیمت شمرد و استور را پر کرد از بازی های کلاسیک و قدیمی تا طرفداران را خشنود نگه دارد. شوخی کردم. آن ها کاملا نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند. حتی امروز هم اگر بخواهید یکی از بازی های قدیمی را روی ویتا تجربه کنید، باید از مراحل بسیار مسخره ای در کنسول عبور کنید تا بازی اجرا شود.

پلی استیشن 2 را به یاد دارید؟ موفق ترین کنسول بازی های ویدئویی در تاریخ. بازی های بسیار زیادی برای این کنسول عرضه شده اند که می توان آن ها را روی ویتا پورت کرد. بالاخره یک روز یک نفر باید این مسئله را به سونی یادآوری کند.

یادتان است که قرار بود بازی بایوشاک برای ویتا عرضه شود؟ امروز فقط باید به این مسئله خندید!

سونی عملا در دو سال گذشته به گونه ای رفتار کرده که انگار کنسولی به نام ویتا اصلا وجود خارجی ندارد. در تمام نمایشگاه های بزرگ دیدیم که سونی بدون توجه به آن، کار خود را پیش برد؛ این کار سونی بسیار شرم آور است.

و در نهایت، سونی به طور رسمی و عمومی پذیرفته که دیگر حاضر نیستند بازی های دیگری برای ویتا بسازند.

Nintendo_3DS_(Blue_Model)

عرضه ی 3DS را در سال 2011 به یاد می آورید؟ و این که چقدر با مشکل مواجه شد؟ اما نینتندو به جای آن که عقب بکشد و شرایط را سرزش کند، مدل های مختلفی از کنسول را در اختیار مخاطبان گذاشت و بازی های مطرح زیادی برای آن عرضه کرد. حالا 3DS به جایگاهی رسیده که می توان آن را یکی از بهترین پلتفرم های حال حاضر به شمار برد.

درست است که سونی فرنچایزهای قدرتمندی مانند ماریو و زلدا و نیز توسعه دهندگان هنرمندی در شهر کیوتو ژاپن ندارد، اما اگر آن ها در سه سال و نیم گذشته، سلاح را سمت خودشان نشانه نگرفته بودند، شاید الان اوضاع کمی متفاوت بود و پلی استیشن ویتای فوق العاده، حرف های بسیار بیش تری برای گفتن داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Me.Y.saM
    Me.Y.saM | ۹ مهر ۱۳۹۴

    من ویتا دارم ولی واقعا با این قیمت های توی استور..........مغزم سوووت میکشه
    قیمت نیست لامصب پول جونشونه
    که چی یه بازی به پول ما در بیاد صد و خورده ای یه بازی که میشه روی اندروید نصف لذتش رو فری برد
    قیمت بازیها اگر به یک چهارم تقلیق پیدا کنه و بازی فری تو استورش زیاد شه.......مطمعن باشید نینتندو رو میزاره تو جیبش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی