ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نخستین چیپ حافظه نوری دنیا SSDها را به چالش می کشد

پژوهشگران اخیرا موفق شده اند نوعی چیپ نوری را طراحی کنند که می تواند داده ها را برای همیشه در خود ذخیره کند؛ فناوری ویژه ای که قادر است به راحتی تکنولوژی های قبلی نظیر درایوهای SSD ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۱۵

پژوهشگران اخیرا موفق شده اند نوعی چیپ نوری را طراحی کنند که می تواند داده ها را برای همیشه در خود ذخیره کند؛ فناوری ویژه ای که قادر است به راحتی تکنولوژی های قبلی نظیر درایوهای SSD را پشت سر بگذارد.

در حال حاضر حافظه های فلش غیر فرّار، از چیپ های الکترونیکی تشکیل شده اند که حرارت و مقاومت ایجاد شده از برخورد الکترون ها سرعت عملکرد آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مدارهای نوری اما چنین نیستند و هیچکدام از این محدودیت ها را نیز ندارند. اما چیپ های «نانو فوتونیک» ایجاد شده تا به امروز توسط موسساتی نظیر IBM پایداری لازم را ندارند (نیاز به انرژی دارند) و در نتیجه گزینه مناسبی برای ذخیره سازی همیشگی اطلاعات محسوب نمی شوند.

حالا اما تیمی متشکل از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و موسسه کارلسروهه در آلمان، با استفاده از یک ابزار ذخیره سازی آشنا و مبتنی بر نور درصدد حل این مساله برآمده اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نوعی از DVD و CDها از مدت ها پیش توسعه یافته اند که کاربر می تواند محتوای آنها را چندین بار پاک کرده و دوباره روی آنها اطلاعات جدید قرار دهد. (به اصطلاح قابلیت رایت مجدد دارند). در این نوع از DVD ها، ماده ای به کار گرفته می شود به نام GTS؛ آلیاژی که از ژرمانیم، تلوریم و آنتیموان تشکیل گردیده و زمانی که در معرض پرتوی لیزر قرار می گیرد، می تواند ساختار خود را تغییر دهد..

تیم متشکل از پژوهشگران آلمانی و انگلیسی چیپ یاد شده را با استفاده از تکنولوژی «waveguide» (هدایت کننده امواج) توسعه داده اند. چیپ، با GTS پوشش داده شده و سپس توسط لیزر با شدت بالا و تکنولوژی waveguide مورد تابش قرار گرفته که همین امر، موجب تغییر شکل GTS شده، به نوعی که اکنون می تواند داده ها را در خود ذخیره نماید.

nano-photonics-2015-09-28-01

اگرچه در ظاهر به نظر می رسد که این تحقیقات،‌ نتیجه بخش باشند اما هنوز تا تجاری سازی این ایده راه زیادی باقی مانده است. نخستین مشکل پیش رو این است که چیپ های جدید پیش از آنکه توان رقابت با حافظه های فلش را پیدا کنند لازم است صدها برابر کوچک تر از ابعاد فعلی شان شوند.

با این همه، نمونه اولیه ساخته شده از این تراشه از لحاظ سرعت و میزان مصرف انرژی با نمونه الکتریکی اش برابری می کند و طبق ادعای شرکت سازنده نیز، تکنولوژی مورد نیاز برای تجاری سازی آن موجود است.

این چیپ ها اگر با انواع فوتونیک لاجیک جفت شوند می توانند به ساخت کامپیوترهایی بیانجامند که 100 برابر سریع تر دستگاه های فعلی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • علی
    علی | ۸ مهر ۱۳۹۴

    دمش گرم روز به روز سرعت بیشتر میشه .
    .................................
    دمش از این جهتم گرم ssd و SAS و Sata و این نوری جدیده تو ایران تفاوتشون نمیشه فهمید مخصوصا اینترنت . سایتی که سرورش رو این هاردا باشن نمیشه فهمید از بس سرعت نت ما بالاست تفاوت احساس نمیشه !

    • delta7
      delta7 | ۹ مهر ۱۳۹۴

      موقع کامپایل فرقشونو متوجه میشی :دی

  • BuBo
    BuBo | ۸ مهر ۱۳۹۴

    این شرکت ها که ساخت و توسعه تکنولوژی دستشونه انقدر قطره چکونی اینا رو به مردم ارائه میدن و دسته دسته پول میگیرن که حالا حالاها طول میکشه تا اینا به دست مردم دنیا برسه.
    الان همین SSD فقط میشه 120 گیگش رو بخری واسه درایو C ـت انقدر گرونه که آدم نمیتونه برای Read و Write ازش استفده کرد.

    • delta7
      delta7 | ۹ مهر ۱۳۹۴

      یه 128 گرفتم فقط واسه سیستم عامل
      250 تومن بود
      واقعا گرونه

    • patrik
      patrik | ۹ مهر ۱۳۹۴

      بحث قطره چکونی نیست. علم همینه، سیب که نیست یهو بجا ۴ تا، ۸ تا بزاری تو یه سبد. تکنولوژی نیاز به تحقیق و توسعه داره.
      شرکتا فناوری هم انقده زیادن، یکی یک آن تاخیر کنه، شرکت رقیب، تکنولوژی رو بیرون داده.

مطالب پیشنهادی