ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با پروژه Moonspike آشنا شوید؛ موشکی که با جمع آوری سرمایه های عمومی راهی ماه خواهد شد

روی وب سایت کیک استارتر پروژه ای با نام Moonspike راه افتاده که هدفش ساخت و ارسال اولین موشک به کره ماه از طریق جمع آوری سرمایه های عمومی محسوب می شود. گفتنی است که ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

روی وب سایت کیک استارتر پروژه ای با نام Moonspike راه افتاده که هدفش ساخت و ارسال اولین موشک به کره ماه از طریق جمع آوری سرمایه های عمومی محسوب می شود. گفتنی است که این پروژه متعلق به گروهی از مهندسین تحصیل کرده در زمینه ی راکت های فضایی بوده و آنها بنا دارند ظرف مدت سی روز به هدفی معادل یک میلیون دلار دست یابند.

در صورت محقق گشتن جمع آوری رقم یاد شده موشک مذکور محموله ای بسیار سبک را با خود به سطح ماه خواهند رساند. شایان ذکر است قبلاً در کیک استارتر شاهد پروژه های دیگری بوده ایم که به ماموریت هایی مرتبط به کره ماه ربط داشته اند ولی این نخستین دفعه ایست که در یک پروژه موشکی از صفر تا صدش ابتدا ساخته و سپس به فضا ارسال می شود و ایده بر یک محصول از پیش آماده شده تکیه ندارد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مهندسین مربوط Moonspike در ادامه یادآور می شوند طی ماموریتی که تعریف کرده اند نمی خواهند هیچ کشف علمی جدیدی را صورت دهند و تنها تلاش دارند ثابت کنند ساخت کامل یک موشک و ارسال موفقیت آمیزش به ماه آنهم از طریق جمع آوری سرمایه ی کاربران علاقه مند امری کاملاً شدنی است.

اما محموله ای که موشک فوق الذکر با خود حمل می نماید و وزنی بسیار اندک (در حدود یک گرم) دارد دقیقاً چیست؟ این محموله شامل فلش درایوی بسیار مقاوم خواهد بود که در درون خود یک مگابایت از خاطرات دیجیتالی آنهایی که در پروژه مشارکت کرده اند را جای داده است.

پروژه ی مورد بحث توسط دو کار آفرین با نام های Chris Larmour و Kristian von Bengston پایه ریزی شده که قبلاً برای نهادی غیر انتفاعی و فعال در زمینه امور فضائی در دانمارک به طراحی موشک مشغول بوده اند. آنها می گویند با مشاهده ی ویدئوهایی از بالون هایی که با خود یک دوربین را به فضا می برده اند چنین ایده ای به ذهنشان خطور کرده.

Larmour اظهار می کند وقتی چنین ویدئوهایی را می دیدم از خودم پرسیدم پس از بالون گام بعدی در چه چیزی خلاصه می شود؟ دست یابی به ماه چقدر ساخت خواهد بود؟ Von Bengston نیز می افزاید ما می خواستیم و  کار را در مقیاسی کوچک شروع کنیم و ببینم پس از آن چه راه های دیگری در مقابل مان گشوده خواهد شد.

Moonspike_RocketNoText01.0

طرح مرتبط به پروژه ی Moonspike شامل موشکی سه مرحله ای می شود که ۲۲ تن وزن و 23.5 متر ارتفاع خواهد داشت و البته عمده ی سنگینی آن نیز به سوختی باز می گردد که با خود حمل خواهد نمود. بنیانگذران پروژه تاکید دارند که تمایلی به کسب درآمد از طراحی این موشک نداشته و در مورد روند پیشرفت کار نیز با سرمایه گذاران کاملاً شفاف خواهند بود. آنها برای اینکه به گفته های خود پایبند باشند مشخصات و اسناد فنی پروژه را در اختیار عموم قرار داده اند تا همگان بتوانند آنها را مطالعه کنند.

ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که یک میلیون دلار برای Moonspike کافی نخواهد بود، این عدد صرفاً برای شروع پروژه در نظر گرفته شده و امید بر آن است که با پیشرفت کار باقی بودجه مورد نیاز از طریق دیگر منابع خصوصی تامین شود. همچنین یادآوری می گردد که هنوز بخش هایی از کار نامعلوم هستند و باید با دقت بیشتری در موردشان بررسی هایی صورت بگیرد برای مثال تا به امروز تاریخ دقیقی برای پرتاب موشک در نظر نگرفته اند ولی با این حال امید می رود با فراهم شدن مبلغ مورد نیاز رفته رفته این ابهامات هم رفع شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • محمدرضا
    محمدرضا | ۹ مهر ۱۳۹۴

    خب آخه چرا؟!! یک میلیون دلار جمع کنی که فقط ثابت کنی این امر شدنیه؟! بعد هیچ کشف علمی هم در هدف نیست؟ با یک میلیون دلار میشه کلی بیمار بی پول رو درمان کرد، چند هزار گرسنه رو سیر کرد، مشکل فقر عده زیادی رو از بین برد. انگار مشکلات زمین برای اینا خیلی عادی شده که بی توجه به این مشکلات فقط به دنبال ارضای خواسته های درونی خودشون هستند. و این که اسمشون تو تاریخ ثبت بشه. نمیدونم اسم این بیماری رو باید چی گذاشت ولی متاسفم براشون.

  • sherlock tux
    sherlock tux | ۹ مهر ۱۳۹۴

    مسخره بازی شده
    هر کی فارغ التحصیل تو رشته راکت های رویایی ، فضایی و ... میشه
    از شدت بی کاری میره موشک واسه ماه میفرسته
    قابل توجه به فارغ التحصیلان رشته های هوافضا :
    ماه به موشک های شما نیاز نداره ، اینقدر سرمایه هدر ندین

    • متین
      متین | ۹ مهر ۱۳۹۴

      ماه قرار نیست میاز داشته باشه انسان ها هستن که به اطلاعاتی که میگیرن نیاز دارن...

    • rk.reza
      rk.reza | ۹ مهر ۱۳۹۴

      تو هم بلدی برو بساز این جور کارا خلاقیت و نبوغ میخواد که امثال شما ندارین حدس میزنم فارق التحصيل دانشگاه آزاد باشی و چون نتونستی کار پیدا کنی داری به اینا حسودی میکنی

      • parsa_soroori
        parsa_soroori | ۹ مهر ۱۳۹۴

        مگه دانشجوهای دانشگاه آزاد چشونه؟ مثل بعضی از این دانشجوهای بی سواد دولتی نیستن که معلوم نیست چه جوری رفتن دانشگاه دولتی!
        من دانشجوی آزاد هستم و افتخار می کنم. کار هم برام هست چون تلاش کردم و یاد گرفتم.

مطالب پیشنهادی