ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برندگان نوبل شیمی امسال مشخص شدند؛ شهروندان ترکیه و سوئد در میان برندگان

جایزه نوبل شیمی امسال به خاطر تلاش های توماس لیندال، پل مادریچ و عزیز شانکار در ارائه توضیح پیرامون نحوه ترمیم DNA و حفاظت از اطلاعات ژنتیکی توسط سلول ها به این سه دانشمند اهدا گردید. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۵

جایزه نوبل شیمی امسال به خاطر تلاش های توماس لیندال، پل مادریچ و عزیز شانکار در ارائه توضیح پیرامون نحوه ترمیم DNA و حفاظت از اطلاعات ژنتیکی توسط سلول ها به این سه دانشمند اهدا گردید.

دکتر لیندال از موسسه Francis Crick لندن به خاطر کشفیاتش در مورد مکانیزم های سلولی ترمیم کننده DNAهای آسیب دیده در جریان چرخه حیات آنها شایسته دریافت این عنوان شناخته شد، در حالی که، دکتر مادریچ از موسسه پزشکی Howard Hughes و دانشکده پزشکی دانشگاه دوک به خاطر یافته هایش در مورد نحوه تصحیح خطاهای رخ داده در حین بازتولید DNA و تقسیم سلولی این جایزه را دریافت کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

دکتر شانکار هم که با دانشگاه کارولینای شمالی همکاری دارد به خاطر ترسیم نقشه مکانیزم های مورد استفاده سلول ها برای ترمیم آسیب های ناشی از پرتوی فرابنفش روی DNA شایسته دریافت نوبل شیمی شناخته شد.

بنابر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد که این جایزه را به سه دانشمند نام برده اهدا کرده تلاش های نظام مند این سه پژوهشگر نقشی قابل ملاحظه در درک نحوه عملکرد سلول های زنده و همچنین پیشرفت علم در زمینه علل مولکولی بروز برخی از بیماری های موروثی و مکانیزم های دخیل در افزایش سن و بروز سرطان داشته است.

جایزه 8 میلیون کرونی نوبل که حدودا برابر با 960000 دلار می شود نیز در نهایت میان این سه نفر تقسیم شد. این جایزه توسط گوران هنسون، دبیر دائمی این آکادمی به آنها اهدا گردید.

اسامی سه دانشمند یاد شده در پایان به لیست 169 نفره برندگان جایزه نوبل پیوست که از سال 1901 تاکنون به خاطر دستاوردهای علمی خود شایسته دریافت این عنوان شدند.

اما تنوع ملیت برندگان این هفته جایزه نوبل، جهان شمولی علم را نشان می دهد، چراکه در یک صده اخیر، ایالات متحده آمریکا در  این زمینه پیشگام بوده و برندگان عمدتا از شهروندان این کشور بوده اند.

برای نمونه جایزه نوبل پزشکی و روانشناسی 2015 روز دوشنبه به دو شهروند چینی و ژاپنی تعلق گرفت و جایزه فیزیک را هم مشترکا متخصصانی از ژاپن و کانادا به خانه بردند.

دکتر شانکار از برندگان جایزه نوبل شیمی در ترکیه متولد شده و دکتر لیندال هم بیست و نهمین شهروند سوئدی است که موفق به دریافت این جایزه می شود.

از سال 2000 میلادی، ایالات متحده آمریکا جایگاه نخست را از نظر تعداد جوایز نوبل شیمی دریافت شده به خود اختصاص داده و در اغلب سال های اخیر، شهروندان این کشور لااقل در بخشی از نوبل شیمی سهیم بوده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Jalal
    Jalal | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    تلفظ صحیح اسم دانشمند اهل ترکیه "عزیز سنجار" هستش
    ایشون از کُردهای کشور ترکیه هستن که در شهر Stewr از شهرهای استان ماردین در ترکیه به دنیا اومدن.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Aziz_Sancar

  • amr
    amr | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    لطفا خبر مربوط به نوبل فیزیک رو هم منتشر کنید.

  • Mohammad Armin
    Mohammad Armin | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    من اين خبرو ي ماه پيش تو ديجيكالا خوندم :|| ديجي جان كم كم داري ميزني جاده خاكيا :دي

    • Mohammad Reza
      Mohammad Reza | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

      دوست عزیز این خبر همه جا 7 اکتبر که امروز باشه منتشر شده.خبر کاملا جدیده. من که شخصا دوست دارم این جور خبرها رو توی دیجیاتو بخونم.

    • m. masoud
      m. masoud | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

      جایزه نوبل چند روز بیش تر نیست اعلام شده.

مطالب پیشنهادی