ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپی که از عرش به فرش آمد؛ Evernote در دردسری عظیم

در سال 2012، استارتاپ Evernote با ارزشی یک میلیارد دلاری به یکی از ستاره های سیلیکون ولی تبدیل شد. آن سال، Evernote بیش از 30 میلیون کاربر داشت که مجموع 270 میلیون دلار سرمایه برایش ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۷ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

در سال 2012، استارتاپ Evernote با ارزشی یک میلیارد دلاری به یکی از ستاره های سیلیکون ولی تبدیل شد. آن سال، Evernote بیش از 30 میلیون کاربر داشت که مجموع 270 میلیون دلار سرمایه برایش آوردند. سه سال می گذرد و حالا این استارتاپ با ارزش به دردسری عظیم افتاده است.

با وجود اینکه Evernote حالا 150 میلیون کاربر دارد، اما سرعت درآمدزایی در این شرکت بسیار اندک است و تصمیماتی گرفته می شود و اتفاقاتی رخ می دهد که هزینه های کلانی از شرکت خارج می کند. آنچه خواندید و می خوانید، گفته های کارمندان و مدیران کنونی و سابق Evernote است.

ستاره ی روزهای قدیمی، طی 9 ماه گزشته، 18 درصد نیروهای کار خود را اخراج کرده و قرار است سه تا از ده دفتر جهانی خود را تعطیل کند. اوایل امسال، فیل لیبین، مدیرعامل پیشین نیز جای خود را به کری او نیل، مدیر پیشین گوگل داد.

بسته به اینکه از چه منظری نگاه کنید، Evernote یا یک کشتی شکسته در حال غرق شدن است یا از دوران بحران گذر می کند. اما با توجه به منابع متعددی که گزارش های فراوانی از داخل شرکت ارسال می کنند، مدیران Evernote در کسب درآمد از 150 میلیون کاربر خود شکست خورده اند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اولویت های نادرست

screen shot 2013-09-15 at 6.22.12 pm

چندین کارمند سابق معتقدند، عدم تمرکز سبب توقف رشد اورنت شد. به جای تمرکز روی هسته نوت برداری و تبدیل کاربران به پول، اورنت روی محصولاتی تمرکز کرد که صرفا برای چند روز نام محصول را به سرتیتر خبرها می برد.

برای مثال، اوایل 2014 نویسنده سابق تک کرانچ پستی گلایه آمیز از مشکلات فراوان سرویس های جدید اورنت نوشت. لیبین همان موقع سریعا به مقاله واکنش نشان داد و توسعه دهندگان را به تصحیح مشکلات واداشت و شخصا با نویسنده مطلب جلسه ای برگزار کرد تا کیفیت را افزایش دهد.

شش ماه بعد، اورنت باز هم سرویس های عرضه کرد که چندان در حد انتظارات ظاهر نشدند. یک کارمند سابق می گوید: «این احساس وجود داشت که ما داریم روی اولویت های اشتباهی کار می کنیم. کاملا مشخص بود انگیزه آن است که سرتیتر خبرها باشیم. آن ها هیچ ایده ای نداشتند که چگونه محصول را بهینه سازی کنیم و ارتقا بخشیم.»

وی می گوید اورنت تا اوایل امسال، تیم محقق بازاریاب یا تیم تست نهایی محصول نداشته که برای شرکتی در این ابعاد غیر قابل تصور است. منبع دیگری می گوید تا سال پیش، A/B Testing چندان جدی گرفته نمی شد.

نتیجه اینکه انتقادات شدیدی علیه اورنت شکل گرفته. در سال 2012، مدیران تصمیم به خرید PenUltimate گرفتند. دو سال طول کشید تا ورژن آپدیت شده آن منتشر شود و با این وجود وقتی مردم نتیجه نهایی را دیدند باز هم نارضایتی های بسیاری داشتند. اوضاع آنقدر وخیم بود که اورنت مجبور به عذر خواهی شد و طی یک هفته آپدیتی برای اصلاح منتشر نمود.

Skitch، دیگر اپلیکیشن آن ها در اپ استور اپل، امتیاز 3 از 5 دارد در حالی که Work Chat به اپی غیر قابل استفاده بدل گشته و پیاپی در فروم اش پست های شکایت ارسال می شود.

Evernote Food نیز ماه گذشته به سرنوشت Evernote Hello و Peek دچار شد و برای همیشه تعطیل گشت. یکی دیگر از کارکنان سابق شرکت می گوید اصلا هیچ ساختاری محکم برای اولویت دادن به کارها وجود نداشت.

اما یک کارمند دیگر معتقد است شرایط آنقدرها هم بی نظم و ترتیب نبوده، بلکه مدیران شرکت قصد داشتند با ساختن چیزهای جدید، افراد بیشتری وارد اکوسیستم اورنت شده تا در نهایت به خرید اشتراک های خاص دعوت شان کنند.

شکست در طرح تجاری

Web-Evernote-Tutorial

اورنت با ارائه سرویس فریمیوم قصد در گسترش قلمرو خود داشت و امیدها بر پایه آن سوار شده بود که روزی یک اشتراک پولی هم ارائه شود. مشکل اینجاست که کاربران تمایلی به این کار نداشتند و عمدتا با همان حالت فریمیوم راضی بودند. تک کرانچ سال گذشته گزارشی در ارتباط با درآمد 36 میلیون دلاری شرکت منتشر کرد اما این رقم از انتظارات مدیران بسیار کمتر بود.

اخیرا اورنت در تلاش است تا با استفاده از ترفندهای مختلف، از جمله ارائه اشتراک های وسوسه انگیز، کاربرانی که تمایلی به پرداخت پولی ندارند را وارد گرداب خود کند. شخصی دیگر، از نزدیکان به شرکت می گوید دیگر کار از کار گذشته و زمانی که شرکت باید زمانش را صرف اینکار می کرد، مشغول ارائه محصولات متنوع بود و زمان را از دست داد.

سخنگوی شرکت می گوید بیش از 20 هزار کسب و کار از ورژن مخصوص اورنت برای کار خود استفاده می کنند و نسبت به سال گذشته، میزان مشتریک 40 درصد افزایش داشته است.

آماده برای مسیر پیش رو

o-neill-libin

براساس گزارش های چندین منبع آگاه، اورنت با به دست آوردن درآمد بیشتر، حالا نظم بیشتری گرفته. اخراج کارکنان یکی از اصلی ترین نشانه ها است و مشخص است که شرکت می خواهد هزینه های خود را کاهش دهد. مسئله دیگری هم وجود دارد، بسیاری از امکانات هزینه بر شرکت برای کارکنان نیز حذف شده اند.

برای مثال، اورنت هر دو هفته یک بار، سرویس خانه تکانی برای کارمندان خود در نظر داشت تا مستخدمین، خانه های شان را مرتب و تمیز نگه دارند. بسیاری درخواست می دادند تا در دفترهای کشورهای دیگر مدتی کار کنند و هزینه های شان را اورنت پرداخت می کرد اما حالا دیگر خبری از آن ها نیست. حتی غذای روزانه شرکت هم دیگر به مفصلی گذشته نیست.

اما شاید بیشتری صرفه جویی در تعطیل کردن Evernote Conference، کنفرانس سالانه ای برای توسعه دهندگان باشد. این رویداد که چهار سال گذشته در سان فرانسیسکو برگزار می شد، حداقل امسال قرار نیست اجرا شود.

منابع آگاه از ماجرای کارمندان اخراجی می گویند که اوبر، توییتر و دراپ باکس، بسیاری از کارمندان مستعد اخراجی را حالا به استخدام خود درآورده اند. یک کارمند دیگر نیز می گوید یکی از طبقات مقر اصلی شرکت به شهر ارواح تبدیل شده.

گامی قابل احترام

116006966 (1)

Byron Deeter از Bessemer Venture Partners می گوید با توجه به همه این مشکلاتی که هر روز گزارش می شود، تلاش اورنت برای فائق آمدن به مشکلات تحسین برانگیز است.

لمکین، یکی دیگر از شرکای اورنت می گوید داشتن یک مدیرعامل جدید گاهی اوقات می تواند نیروی تازه ای به شرکت بخشد، مخصوصا اگر او تیم مدیریتی خوبی همراه داشته باشد. از نگاه وی، او نیل و تیمش برند بزرگ و تعداد کثیری از مشتریان را به دست آورده اند.

چندی از کارکنان نیز نسبت به مدیریت او نیل رضایت دارند و طی دو ماه گذشته شعف فراوانی در این ارتباط از خود نشان داده اند. بنابراین، اورنت اگرچه روزگار خوشی را پشت سر نمی گذارد اما در شرایطی غیر قابل بازگشت هم نیست.

اورنت هنوز میلیون ها کاربر دارد و مشترکین آن هم فعلا میل به پرداخت دارند اما شاید به قدر کافی نباشد که تمام هزینه ها تامین شده و سود خوبی حاصل شود. بسیاری از سرمایه گذاران (ونچر کپیتال ها) می گویند در انتظارند و می خواهند ببینند که اورنت طی 12 الی 18 ماه آینده به کجا خواهد رسید. اگر شرایط به خوبی پیش نرود احتمالا باید شاهد فروخته شدن شرکت باشیم.

اما مشکل اصلی اینجاست که اورنت زمانی یک شرکت جذاب برای کار کردن بود و هر کسی می خواست نقشی در آن داشته باشد اما حالا الماس سیلیکون ولی به شرکتی توفان زده تبدیل شده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • امیر1867
    امیر1867 | ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

    سلام
    والا من روی نوت 3
    یک اشتراک پریمیوم مدت دار بهم دادن.

    اما حالا که تموم شده
    چه فایده

    هر وقت به مطالبم نیاز دارم دهنم صافه
    علاوه بر این

    هرچی توی فرومش
    ایرانی و عرب و تاجیک و اردو
    درخواست تصحیح راست نویسی رو میدن
    اهمیت نمیدن

    این یعنی توهین به کاربراش

    امشب میرم سراغ onenote
    حداقل
    اطلاعاتم رو افلاین در دسترس دارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی