ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی The Beginner’s Guide؛ از خود بیگانه

چند سال پیش، Davey Wreden، با ساخت بازی The Stanley Parable، به یکی از مشهورترین چهره های دنیای بازیسازی تبدیل شد و پله های ترقی را به سرعت و زودتر از خیلی های دیگر، طی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

چند سال پیش، Davey Wreden، با ساخت بازی The Stanley Parable، به یکی از مشهورترین چهره های دنیای بازیسازی تبدیل شد و پله های ترقی را به سرعت و زودتر از خیلی های دیگر، طی کرد. The Stanley Parable بازی استثنایی و منحصر به فردی بود که گیمر را در نقش کارمندی در یک اداره قرار می داد که ناگهان یک روز متوجه می شود هیچکس دیگری در اداره نیست و می تواند آزادانه در آن جا حرکت کند.

پایه و اساس The Stanley Parable بر آن بنا شده بود که گیمر انتخاب های زیادی داشت در حالی که هیچ کدام از آن انتخاب ها، توسط خود او برگزیده نمی شدند و یا نتیجه ی دلخواه وی را به همراه نداشتند. نکته ی قابل توجه دیگر بازی نیز، راوی آن بود که با صدای جذاب خود، به گیمر امر و نهی می کرد و او را با اتمسفر حاکم بر بازی آشنا می ساخت.

The Beginner's Guide بازی جدید دیوی ردن است که حالا با نام تجاری Everything Unlimited Ltd به کار خود ادامه می دهد. همان طور که می توان از اسم شرکتی که ردن ثبت کرده است فهمید، بازی های او، مفاهیمی جدید و متفاوت را در اختیار گیمر می گذارند که معمولا، وی را تا مدت های طولانی در فکر فرو خواهد برد.

ردن در ساخت The Beginner's Guide با وجود آن که روند کاری سابق خود را حفظ کرده، شیوه ای متفاوت را در پیش گرفته تا بتواند بیش ترین تاثیرگذاری ممکن را روی مخاطب بگذارد. با وجود آن که وی، چندان در تاثیرگذاری روی مخاطب موفق نبوده، اما توانسته مفاهیمی جالب را در مدت زمان کوتاهی به گیمر منتقل کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

2015-10-05_00013

The Beginner's Guide، داستان خاصی ندارد. بازی با روایت خود ردن در مرحله ای که شباهت بسیاری به یکی از نقشه های بازی کانتر دارد آغاز می شود. ردن در ابتدای بازی، توضیحاتی ارائه می دهد که به سادگی هرچه تمام تر، گیمر را با آن چه قرار است مواجه شود آشنا می سازد.

ردن توضیح می دهد که The Beginner's Guide در واقع یک بازی پیوسته و ساخته ی خود او نیست؛ بلکه تمامی مراحل، توسط یکی از دوستان او به نام کودا ساخته شده است. کودا، ظاهرا یکی از دوستان نزدیک ردن بوده که به صورت شخصی، بازی هایی می ساخته و بدون آن که آن ها را منتشر کند یا در اینترنت قرار دهد، پاک می کرده است. ردن حتی در ابتدای بازی، ایمیل شخصی خود را اعلام می کند تا گیمرها، نظرات و احساسات شان را درباره ی این اثر برایش بفرستند.

ظاهرا ردن بخش اعظمی از بازی های ساخته شده توسط وی را در اختیار داشته و می خواهد که با قرار دادن آن ها در کنار یک دیگر، کاری کند که گیمر با شخصیت پیچیده و جالب کودا آشنا شود. بازی از 17 مرحله یا چپتر تشکیل شده و گیمر می تواند با پیش روی در هر مرحله، بلوغ و احساسات سازنده ی آن ها را احساس کند.

2015-10-06_00001

درست همانند The Stanley Parable، بازی به صورت اول شخص دنبال می شود و از هیچ مکانیک خاصی پیروی نمی کند. گیر تنها وظیفه دارد که در هر مرحله حرکت کرده و با استفاده از ماوس، درگیر مکالمات یا معماهای ساده ای شود.

هر مرحله از بازی، نسبت به قبلی پیشرفت زیادی کرده و ردن، مدت زمان ساخت هر یک را نیز برای گیمر بازگو می کند. در مراحل نخست، تقریبا هیچ چیز در بازی مشخص نیست و ردن نیز، به سختی تلاش می کند تا با بهترین روایت ممکن، هدف خود را در کنار هم گذاشتن این مراحل بازگو کند.

همان طور که در بازی به آن پی خواهید برد، هر مرحله از بازی، بیانگر احساساتی است که کودا نسبت به خود و جهان پیرامون اش داشته. با توجه به این که تمام این بازی ها، با اهداف شخصی کودا ساخته شده اند، نباید انتظار چیزی درگیر کننده یا گرافیکی خارق العاده را داشته باشید؛ بلکه هدف این است که با کنار هم گذاشتن تکه های پازل، به عواطف و احساسات شخصی کودا پی ببریم.

2015-10-05_00017

معمولا به این موضوع عادت داریم که بازی ها، دنیای خاص خود با قواعد خاص خود را داشته باشند و باید با پیشروی در هر یک، به ماهیت آن ها پی ببریم. اما The Beginner's Guide شرایط متفاوتی برای گیمر فراهم می آورد. دنیای بازی، دنیایی است که ذهن سازنده در آن قرار داشته و همه چیز به گونه ای در کنار یک دیگر قرار گرفته که می توان آن ها را آینه ی از شخصیت کودا در نظر گرفت.

دنیای The Beginner's Guide پر شده است از مسائلی چون از خود بیگانگی، انزوا، افسردگی و گاهی امید نسبت به آینده. هر مرحله، در واقع روایت بخشی از دوران زندگی سازنده ی آن است و می تواند ما را با آنچه بر او می گذشته است آشنا کند. حتی جالب است که لزوما هیچ یک از این مراحل، ارتباطی با یک دیگر ندارند و هر یک به تنهایی، حالت و بُعدی خاص از شخصیت کودا را تداعی می کنند.

برخی از مراحل، پر شده اند از افرادی که باید با آن ها صحبت کرد و دیالوگ های از پیش تعیین شده ی خاصی را انتخاب نمود. اما عجیب اینجاست که کودا به تنهایی تمام این دیالوگ ها را ساخته و با توجه به عدم انتشار آن ها، خود تنها کسی بوده که باید به انتخاب این دیالوگ ها می پرداخته. چنین مسائلی سبب می شود که پی ببریم کودا تا چه حد تنها بوده و یا احساس تنهایی می کرده و کار به جایی می رسد که خود سوال ها را مطرح می کند و خود به آن ها پاسخ می دهد.

چنین مسائلی، اگرچه به اندازه ای که ردن انتظار داشته جذاب نبوده اند، اما هر کسی را وارد افکاری عمیق خواهند کرد. در واقع دائما ذهن تان به این مسئله درگیر خواهد شد که چه چیزی سبب شده کودا، دچار چنین وضعیتی شود و اهداف شخصی اش از ساخت این بازی ها چه بوده؟ بازی هایی که به ظاهر بسیار ساده اند اما در اعماق خود، عواطف و احساسات یک انسان دیگر را جای داده اند.

2015-10-05_00007

The Beginner's Guide پیش از آن که یک بازی ویدئویی باشد، یک اثر شخصیت شناسانه و روان شناسانه به شمار می رود. در برهه ای، کودا به ساخت مراحلی مربوط به کاراکترهای به دام افتاده در زندان علاقه نشان می دهد و در برهه ای دیگر، با ساخت یک بازی جعلی آنلاین که هر کسی می تواند در آن، در هر نقطه از محیط نوشته ای بگذارد، تنهایی خود را به شکلی طنزآمیز به نمایش می گذارد. چرا که در واقع مشخص می شود که تمام نوشته ها توسط خود کودا در محیط گذاشته شده اند.

بازی به شکلی عجیب و برخلاف تمام ضعف های خود، در به نمایش گذاشتن عواطف و احساسات شخصی موفق می شود و چیدمان درست هر مرحله در کنار روایت بسیار خوب ردن، کاری می کند که هیچ وقت از آن چه در بازی می گذرد خسته نشوید. البته باید به خاطر بسپارید که در بسیاری از مواقع، مفاهیم بازی را به درستی درک نخواهید کرد چرا که طبیعتا هر چیز، تنها برای خود سازنده معنا داشته و از پی بردن به آن ها عاجز خواهید بود.

البته بدون اسپویل هر آن چه که در بازی می گذرد باید گفت که در نهایت، مسائل بسیار پیچیده تر از آن چه که باید می شوند و گیمر خود را در دنیایی مجزا از آن چه که درن به دنبال آن بوده احساس می کند. حتی ممکن است پس از این وقایع، احساس کنید که شما تنها وسیله ای برای مسائل دیگر بوده اید؛ مسائلی که تنها باید بازی را تجربه کنید تا به آن ها پی ببرید.

گیم پلی بازی به طور کل، چیزی در حدود 100 الی 120 دقیقه به طول انجامید و آنقدرها که ممکن است تصور کنید، درگیرش نخواهید شد. ردن با تولید The Beginner's Guide به دنبال رساندن مفاهیم زیادی بوده که لزوما در تحقق آن ها موفق نبوده.

جمع بندی

2015-10-07_00004

The Beginner's Guide، بیش تر برای افرادی جذاب خواهد بود که به دنبال تجربه ای کوتاه اما تاثیرگذار هستند. بازی به هیچ عنوان به پایه های بازی ویدئویی پایبند نیست و می خواهد در کم ترین زمان ممکن، مفاهیمی جالب و ابعاد شخصیتی مختلف آدمی منزوی را به نمایش بگذارد.

دیوی ردن، قصد داشته که با تولید The Beginner's Guide محصولی متفاوت از بازی سازی متفاوت است که مطمئنا به مذاق بسیار خوش نخواهد آمد. اگر به دنبال دو ساعت تجربه ی خالص روان شناسانه می گردید، بازی برای شما ساخته شده است اما اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده و خاص می گردید، چندان از The Beginner's Guide لذت نخواهید برد.

دیوی ردن، سابقه ی کاری بسیار خوبی دارد که می تواند موفقیت وی را در آینده تضمین کند. اما متاسفانه The Beginner's Guide جز آن ها نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    ممنون برای معرفی

  • Tesla Motors
    Tesla Motors | ۱۷ مهر ۱۳۹۴

    وای گفتی بازی The Stanley Parable داغ دلمو تازه کردی :(
    چه بازیه ساده و قشنگی بود!
    بعد از اون تجربه بی نظیر Gone Home ام خیلی برام لذت بخش بود.
    کلا با بازی های ساده و هنری خیلی حال میکنم مثل:
    Undertale, Journey, Life is strange

    • Nima
      Nima | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

      عه تسلا جان کجا بودی کم پیدایی خیلی وقته نظری ندادی و فقط منفی میدادی :)

  • mehdi
    mehdi | ۱۷ مهر ۱۳۹۴

    درحدی وضعیت مدیریت دیجیاتو داغونه
    که اگه حتی من الان فحش مادر هم اینجا بدم
    کسی ککش هم نمی گزه!
    ایول به اون سایت همسایه با اینکه کاربراش داغون ترن اما حداقل ادمینش یبار کامنت ها رو می خونه سانسور کنه

    • Kiomars Vs Q.shady
      Kiomars Vs Q.shady | ۱۷ مهر ۱۳۹۴

      واقع بابت اين وضعيت متاسفم منكه واقعا ناراحتم ازين شرايط نميدونم چرا!

    • ط ـوسی
      ط ـوسی | ۱۷ مهر ۱۳۹۴

      خخخخخخخ
      ینی ببینید دوستان در حد فحش مادر هآآآآآا!!!!!مادر!!!!در این حد :)) شوخی نیست ها:))خواهشا فحش مادر ندید خودتون رو کنترل کنید!!فحش عمه و اینا هم ندید

مطالب پیشنهادی