ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آزمایش شبکه نسل پنجم موبایل توسط هوآوی و NTT DoCoMo با موفقیت سرانجام رسید

اگر چه شبکه های 4G در حال فراگیر شدن هستند اما هنوز در بسیاری از کشورها نسل سوم یا همان 3G‌ رواج دارد و البته این در حالیست که شرکت ها و اپراتورهای متعددی مشغول محک ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

اگر چه شبکه های 4G در حال فراگیر شدن هستند اما هنوز در بسیاری از کشورها نسل سوم یا همان 3G‌ رواج دارد و البته این در حالیست که شرکت ها و اپراتورهای متعددی مشغول محک زدن و آزمایش نمودن 5G به سر می برند تا بتوانند هر چه سریعتر این نسل تازه را پیاده سازی نمایند.

گفته می شود شبکه های موبایل آتی از مدل تجاری تقریباً متفاوتی نسبت به آنچه در زمان حاضر شاهدش هستیم پیروی خواهند نمود و علت این امر نیز به دو مسئله باز می گردد، اولی به کارایی و سرعت بسیار بیشتری که شبکه فراهم خواهد کرد مربوطه و دومی نیز ناشی از هزینه های قابل توجهی است که می بایست برای آماده سازی زیر ساخت ها صورت گیرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

زیر ساخت ها از آن جهت نیازمند تغییر هستند که در نسل پنجم مهندسین به سراغ به کار گیری طیف فرکانسی بالاتری نسبت به گذشته رفته اند؛ لازم به ذکر است که طیف فرکانسی بالاتر منجر به انتقال داده با سرعت زیادتری می شود.

پیش از این نوکیا شبکه های نسل پنج را با تیکه بر باند ۷۳ گیگاهرتز محک زده و توانسته بود به سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برسد و البته سامسونگ نیز با بهره گیری از فرکانس ۲۸ گیگاهرتز موفق شده بود به سرعت ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه دست یابد.

ناگفته نماند بهره گیری از طیف های یاد شده مشکلاتی را هم در پی دارد، مثلاً نمی توان بدین شکل منطقه ای وسیع را تحت پوشش قرار داد و سیگنال ها بسیار سریع کیفیت خودشان را از دست می دهند. همین موضوع سبب می شود اپراتور برای فراهم آوردن پوشش مطلوب مجبور باشد تعداد زیادی دکل را برپا کند و لذا روند توسعه ی شبکه به شدت کند شده و هزینه های مرتبط به آن نیز به صورت چشم گیری افزایش می یابند.

پس از آنچه در بالا ذکر کردیم اکنون به نظر می آید میان غول های مخابراتی یک هم آرایی و اتفاق نظر پدید آمده و همگی به این نتیجه رسیده اند که نسل آتی شبکه های موبایل فعلاً می بایست بر اساس فرکانسی حداکثر تا ۶ گیگاهرتز بنا شوند.

در همین راستا هفته پیش شاهد اولین آزمایش شبکه ی 5G با نرخ انتقال داده ای قابل قبول و در مقیاسی مناسب و کارا بودیم. در آزمایش مذکور هوآوی و اپراتور مخابراتی NTT DoCoMo با یکدیگر همکاری داشته اند و توانسته اند سرعت تبادل دیتا را به ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه برسانند.

لازم است یادآور شویم که تست های صورت گرفته به وسیله نوکیا و سامسونگ هرگز از محیط آزمایشگاهی خارج نشده بودند، اما آزمایش جدید در محیطی واقعی و شرایطی مشابه آنچه به کاربران خدمات داده می شود صورت گرفته.

اگرچه سرعت ۳.۶ گیگابیت در قیاس با آنچه ارگان های مسئول در مورد شبکه های 5G وعده داده بودند کم به نظر می رسد، اما نمی بایست از خاطر برد این شبکه ها در روزهای اول توسعه ی شان قرار دارند و هر چه جلوتر برویم به یقین شاهد بهبود یافتن آنها خواهیم بود.

تاکهیرو ناکومورا، مدیر بخش فناوری 5G در NTT DoCoMo نیز دیدگاهی مشابه دارد و اظهار داشته: "به عنوان اولین اپراتوری که توانسته شبکه ی نسل پنجم را در محیطی واقعی و با شرایط سرویس دهی مناسب به انبوهی از کاربران مورد آزمایش قرار دهد و به نتیجه ای موفقیت آمیز دست یابد، باید بگویم ما هدف مهمی را محقق ساخته ایم. آنچه به دست آمده می تواند مشوق سایرین باشد تا با تلاش بیشتر شبکه های 5G را تا ۲۰۲۰ تجاری سازی کنند. هوآوی و DOCOMO هر دو کوشش فوق العاده ای داشته اند و به زودی در ژاپن آزمایشات خودشان را وارد فاز تازه ای خواهند کرد."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • patrik
    patrik | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    و این‌خبرم تقدیم به عاشقان سینه چاک برندها و کسانی که فک میکنن هووای یه برند مسخره چینیه!

    • آروین
      آروین | ۲۰ مهر ۱۳۹۴

      اینترنت ایرانسل گلکسی تب اس 3و نیم مگابایت و اس 6 3.7 و سونی z3 هم 3و7 هواوی ها خواهشا...

  • pars
    pars | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    من با 4X روی LTE irancell سرعت دانلودم 2.7 مگ هست

  • mehdi
    mehdi | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    ما هم اسمن 4gداریم ولی سرعتش در حد 2g اوناست ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی