ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش دیجیاتو از استارتاپ ویکند شهر هوشمند

استارتاپ ویکند شهر هوشمند، از 15 تا 17 مهر در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این رویداد، افراد مشتاق به حل مشکلات شهری دور هم جمع شدند تا با ارائه راهکارها و ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۹ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

استارتاپ ویکند شهر هوشمند، از 15 تا 17 مهر در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این رویداد، افراد مشتاق به حل مشکلات شهری دور هم جمع شدند تا با ارائه راهکارها و پیاده سازی آن ها، بتوانند قدم کوچکی برای حل این مشکلات بردارند.

افرادی که در استارتاپ ویکند شرکت می کنند، شامل 4 دسته ایده پرداز، طراح، توسعه دهنده و بازاریاب می شوند. این افراد سعی می کنند ایده ای را در 3 روز آخر هفته به صورت یک محصول یا سرویس اولیه بسازند. نکته مهمی که در تعریف استارتاپ وجود دارد این است که چنین کسب و کارهایی بر پایه فناوری شکل می گیرند. در این رویداد نیز تیم ها با استفاده از تکنولوژی در صدد حل مشکلات شهری بر آمدند و مهم تر از آن، کار تیمی و عملی را تجربه کردند.

در ادامه مطلب با گزارش اختصاصی دیجیاتو از استارتاپ ویکند شهر هوشمند همراه باشید.

در این دوره از استارتاپ ویکند، 11 تیم شرکت کرده بودند که در ادامه، با ایده های هر کدام آشنا می شوید.

Gardian Angel

1

پریا سادات حسینی، 21 سال دارد و دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است. او قبل از این در رویداد مشابهی شرکت نکرده بود و انگیزه اش از شرکت در استارتاپ ویکند را راحت تر ساختن زندگی مردم و رسیدن به استاندارد جهانی، بدون نیاز به پرداخت هزینه های گزاف عنوان می کند.

خانم سادات حسینی در مورد ایده اش که Gardian Angel می گوید: «یک دستگاه مجهز است که روی ماشین نصب می شود و اگر تصادفی رخ دهد، سریعاً اطلاعات مکان تصادف را به امداد محلی و سایر رانندگان آن مسیر می رساند تا از سرعت خود بکاهند و از تصادفات زنجیره ای جلوگیری شود.»

مونا کیمیا، هما لطیفی، زهرا مرتضوی، بیژن پورخداداد و سام ابراهیمی، سایر اعضای تیم Gardian Angel هستند.

خوبه؟

2

طه اقتصاد، دانشجوی مقطع کارشناسی با ایده ای به نام «خوبه؟» در این دوره از استارتاپ ویکند شرکت کرده است. او اولین بار است در چنین رویدادی حضور پیدا می کند.

ایده او که در قالب اپلیکیشنی برای تلفن همراه شکل می گیرد، سلامتی اعضای خانواده و دوستان را اعلام می کند و در شرایط بحرانی، وضعیت را به آن ها اطلاع می دهد. اگر در این شرایط نیروی انسانی کم باشد، از افراد می خواهد تا به صورت داوطلب برای کمک جذب شوند و پس از برطرف شدن مشکل، دوباره وضعیت سلامتی را اعلام می کند.

صدف معماری، رضا شیری و صالح جعفری زاده دیگر اعضای این تیم هستند.

Taxi Cash

3

عباس طیبان، صاحب ایده Taxi Cash است. او قبلاً در دوره های آواتک، کافه آی تی و استارتاپ همراه اول شرکت کرده است. طیبان هدف ایده اش را آگاهی و پرداخت نرخ واقعی تاکسی می داند به طوری که مسافران کرایه را به اندازه نرخ آن بپردازند و رانندگان نیز کرایه اضافه دریافت نکنند.

با سیستمی که تیم Taxi Cash طراحی می کند، رانندگان خاطی معرفی می شوند و مردم سوار تاکسی آن ها نخواهند شد. او مشکلاتی که باعث شد این ایده به ذهن برسد را دریافت کرایه زیاد توسط راننده، نبود پول خرد، مدیریت زمان و هزینه و فرهنگ استفاده از تاکسی عنوان می کند.

سید محمد حجازی، مهدی فاخر، احمد رضا برق بانی و فاطمه حبیبی سایر اعضای این تیم را تشکیل می دهند.

من رو با خودت ببر

4

آراد نوروزی دانشجوی رشته شهر سازی است و می گوید که ایده های زیادی در مورد مسائل دارد. به همین دلیل این رویداد را جایی مناسب برای ایده هایش دانست. درباره ایده او از زبان خودش بخوانید: «ایده بر این پایه است که در سفرهای بین شهری که به منظور کار یا تحصیل انجام می شود، همیشه شهروندانی وجود دارند که به صورت تک سرنشین به محل مورد نظر خود می روند؛ مثل دانشجویانی که بین تهران و کرج جا به جا می شوند. در سرویس ما، آن ها می توانند با شهروندان دیگر که مبدا و مقصد مشترکی دارند، هم مسیر شوند.»

آراد معتقد است که ایده تیم او، مشکل تک سرنشین بودن خودروها را تا حدودی حل خواهد کرد. آراد نوروزی، پرهام آل داود، حمید ملک، سهند صحت پور، سجاد نوری و نوید نیک نژادی در کنار هم این تیم را تشکیل داده اند.

محله یار

5

حسین گلی با ایده محله یار در استارتاپ ویکند شهر هوشمند شرکت کرده است. او 30 ساله است و مدرک کارشناسی ارشد دارد. انگیزه او از شرکت در این رویداد، طرح ایده و مشارکت با دوستان جدید به منظور حل مسأله در کوتاه ترین زمان ممکن و با روش های اصولی است.

ایده او مبتنی بر یک شبکه اجتماعی است که برای شناسایی و برطرف نیازهای محله ها به کار می رود. او معتقد است که شبکه اجتماعی محله یار، علاوه بر حل مشکلات، باعث ایجاد روحیه مشارکت در میان مردم محل خواهد شد.

ساجد متولیان، پوریا نسیمی، نجمه دشتکی، زهرا رضوانی و مرضیه زارع سایر اعضای این تیم هستند.

Eat Clean

6

حسام شعبانی، با ایده Eat Clean در این رویداد شرکت کرده است. فکر می کنیم از نام ایده مشخص باشد که چیست. حسام و تیمش قصد دارند با طراحی یک اپلیکیشن، مردم را در شناسایی محصولات غذایی سالم و ناسالم کمک کنند. این کار با استفاده از بار کد و اسکن کردن آن با موبایل صورت می گیرد و محتویات محصول غذایی به همراه میزان سلامت آن (با سه رنگ قرمز، زرد و سبز) نشان داده می شوند.

او می گوید که این ایده به خاطر عدم اطلاع افراد جامعه از میزان سلامتی مواد غذایی و همچنین شیوع سرطان به ذهنش رسید. حسام شعبانی در کنار رومینا یزدانی، پگاه کریمی، وحید عسکری، سالار خادم، تارا سگلی و سوسن مختاری، اعضای این تیم را تشکیل می دهند.

Erinna

7

فاطمه شریفی، دانشجوی رشته MBA است و با ایده Erinna در استارتاپ ویکند شهر هوشمند شرکت کرده است. او قبلاً هم در زمینه استارتاپ ها فعالیت داشته و انگیزه اش از شرکت در این رویداد را چالش برانگیز بودن آن عنوان می کند.

خانم شریفی ایده اش را اینگونه شرح می دهد: «اگر افراد در مواقع اضطراری نیاز به کمک داشتند، از طریق اپلیکیشن به مراکز امداد رسانی مثل پلیس، آتش نشانی و ... متصل می شوند و از طریق GPS یا تماس، نیروهای امداد به محل حادثه اعزام می شوند.»

او می گوید که ازدیاد جمعیت در شهرهای بزرگ باعث شده در زمان حادثه، دسترسی افراد به مراکز امداد رسانی با مشکل مواجه شود که با استفاده از این اپ، مردم می توانند با سرعت بیشتری به این مراکز دسترسی داشته باشند.

حدیثه صیف، محیا مهاجر، مجید ذوقی و عارف عابدجوی، دیگر اعضای این تیم را تشکیل می دهند.

خطوط رنگی

8-2

سمیرا دارافر، کارشناسی ارشد طراحی و ارتباط تصویری دارد. او که چند بار در تداکس شرکت کرده است، علاقه بسیاری به کار آفرینی دارد. او قصد دارد با استفاده از خطوط پوشیده شده از سطوح نوری در جاده ها، مشکل انحراف خطوط و رانندگی در بین خطوط را حل کند. این خطوط به تغییر جهت رانندگان حساس هستند.

8

خانم دارافر باور دارد با این روش می توان در رانندگی نظم ایجاد کرد. نورالنسا جمالی، زهرا افسر، نوشین نژادی، مینا مرتضوی و امید شکرالهی سایر اعضای این تیم هستند.

TIKOTIME

9

شیرین عزیزی، کارشناسی ارشد معماری دارد و با انگیزه کسب تجربه درباره روش های کسب و کار در این رویداد شرکت کرده است. او قبلاً در کارگاه هایی با موضوع کسب و کار حضور داشته است.

خانم عزیزی درباره ایده اش توضیح می دهد: «هر فردی که قصد خروج از منزل و رفتن به مقصدی مشخص را دارد، می تواند با استفاده از این اپلیکیشن، مبدا و مقصد خود را مشخص کند و اپلیکیشن می تواند تمام مسیرهای ممکن از جمله مترو، اتوبوس BRT، تاکسی، خودروی شخصی و ... را بررسی کند و بهترین مسیر را از لحاظ زمانی انتخاب کند.»

این پلتفرم داده های ترافیکی را دریافت و پردازش می کند و سپس توسط اپلیکیشن یا وب سایت در اختیار افراد قرار می دهد. مصطفی آتی، حامد ملایی، فربد هادی، سمیرا سید طاهری، محمد رضا نرافی و حسام صدق دوست از دیگر اعضای این تیم هستند.

عقاب

10

احمد نیک نژاد کارشناسی ارشد کامپیوتر دارد و از آبادان به تهران آمده تا در استارتاپ ویکند شهری شرکت کند. او برای آشنایی با این رویداد و افراد متخصص، و زمینه سازی برای برگزاری استارتاپ ویکند در دانشگاه آزاد آبادان در این رویداد حضور پیدا کرده است.

ایده او یک شبکه اجتماعی است که اعضای آن، دوربین های متصل به این شبکه هستند و به صورت زنده، تصویر مکان مشخصی را پخش می کنند. هر کسی می تواند دوربین خودش را به این شبکه اضافه کند. آقای نیک نژاد درباره ایده اش می گوید: «ایده من دو جنبه دارد: اول می توان عدم تعادل را حل کند؛ مثل ترافیک. مردم از طریق دوربین تمام شهر را می بینند و می توانند برای مسیرهایشان تصمیم گیری کنند. جنبه دوم، موضوع سرگرم کننده بودن آن است.»

علی سعدون زاده، شمس افشار و شهرام یوسفی، سایر اعضای این تیم هستند.

جا پارک

11

حمید عظیمی با ایده «جا پارک» در این استارتاپ ویکند شرکت کرده است. او به این رویداد آمده تا ایده اش را برای حل مشکلات و درآمد زایی مطرح کند. حمید عظیمی سال در استارتاپ ویکند دانشگاه شهید بهشتی که اسفند 93 برگزار شد نیز شرکت کرده بود.

او نبود جای خالی در پارکینگ ها و پیدا نکردن جای پارک را یکی از مشکلات ترافیکی شهرها می داند و تیم جا پارک قصد دارد با ارائه اپلیکیشنی، ضمن معرفی پارکینگ ها، ظرفیت خالی آن ها را نیز نمایش دهد. در این اپلیکیشن امکان رزرو جا نیز وجود خواهد شد.

حمید عظیمی می گوید که این ایده علاوه بر حل مشکل جای پارک، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت. علیرضا شفیعی، سروش رضایی، افشین ذوالفقاری و فاطمه حنیف زاده افرادی هستند که او را در این تیم همراهی می کنند.

 ***

end

در پایان، تیم های Eat Clean و Taxi Cash رتبه های اول و دوم، و تیم های محله یار و خوبه به طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ساجد متولیان
    ساجد متولیان | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

    ممنون از گزارش خوبتون.
    گزارش من به عنوان یکی از شرکت کننده های این رویداد رو هم می تونین از لینک زیر بخونین.

    http://goo.gl/U5WhaO

  • افشین ذوالفقاری
    افشین ذوالفقاری | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    سوالی بود در زیر همین نظر در خدمتم

  • یوتابایت
    یوتابایت | ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    متاسفانه ایده من رو با خودت ببر و عقاب تو ایران عملی نیست :/

مطالب پیشنهادی