ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داده های جدید نشان می دهند که در گذشته تعدادی دریاچه روی مریخ وجود داشته اند

اگر یک ماه پیش از منجمان و دانشمندان در مورد آب در مریخ سوال می کردید به شما می گفتند قبلا شواهدی دال بر وجود H2O مایع در این سیاره به دست آمده است اما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۰

اگر یک ماه پیش از منجمان و دانشمندان در مورد آب در مریخ سوال می کردید به شما می گفتند قبلا شواهدی دال بر وجود H2O مایع در این سیاره به دست آمده است اما از آن زمان تاکنون مدت زیادی سپری شده و آن شواهد نیز حالا احتمالا از بین رفته اند.

اما روند تغییر اشکال مختلف آب در مریخ چگونه است؟ ابتدا این خبر مهم منتشر شد که آب مایع همچنان (در قالب یکی از اشکال آن) در این سیاره وجود دارد. حالا داده های جدید از کاوشگر کنجکاوی نشان می دهند که میزان این آب به مراتب بیشتر از چیزی است که تصور می شد و علاوه بر این، آب یافت شده برای مدتی طولانی تر آن هم به اشکالی که از فرضه وجود حیات در سیاره سرخ پشتیبانی می کند، در آن وجود داشته است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کاوشگر کنجکاوی در سال های اخیر به بررسی صخره های رسوبی اطراف محوطه ای پرداخته که تحت عنوان دهانه Gale از آن یاد می شود. عمق این دهانه و نوع ماسه هایی که در آن پیدا شده خبر از وجود دریاچه ای می دهد که برای مدتی طولانی آب در خود داشته است.

این مساله به تقویت فرضیه ای کمک می کند که براساس آن مریخ زمانی فشار هوای مناسب برای زندگی را داشته است و هوای آن به گونه ای نبوده که باعث یخ زدن آب شود.

پرسش در مورد وجود آب روی مریخ می تواند مقدمه ای باشد بر این سوال که آیا سیاره سرخ می تواند حیات را در خود جای دهد یا خیر؟

البته یافته های کاوشگر کنجکاوی نمی توانند موید وجود حیات روی مریخ باشد، اما حکایت از آن دارند که مواد ضروری ترکیب بیولوژیکی (آب و شرایط سازگار با میکروب) زمانی در مریخ وجود داشته اند.

نظریه ها و شواهد دال بر وجود آب زمینی روی مریخ مدت هاست که مطرح شده و به دست آمده اند اما این فرضیات عموما بر پایه ایده فوران یکباره آب زیر سطحی یا نشت آرام آن به سطح مطرح شده اند یا فرض شان بر این است که اقیانوسی با آب بسیار شور در این سیاره وجود داشته است.

با این همه داده های جدید ایده وجود آب سطحی و در نتیجه ظهور حیات در سطح سیاره سرخ را بیش از هر زمان دیگری تقویت می کنند. تیم دست اندرکار این پروژه با استناد به یافته های اخیر خود مدعی هستند که حیات فرازمینی ممکن است وجود داشته باشد یا اینکه زمانی وجود داشته چراکه شواهد به دست آمده از وجود آب در این سیاره بسیار زیاد هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • م
    م | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

    ﺭﻭ اﻳﻦ ﻣﺮﻳخ ﺑﻴﭽﺎﺭﻩ اﻗﻴﺎﻧﻮﺱ ﻫﺎ ﻛﺸﻒ ﻛﺮﺩﻥ ﻓﻘﻄ ﻧﻤﺪﻭﻧﻢ ﭼﺮا اﺑﻲ ﻧﻴﺲ...

  • parsa_soroori
    parsa_soroori | ۲۰ مهر ۱۳۹۴

    نکنه اجداد ما از مریخ اومده باشن روی زمین به کمک آدم فضایی ها!

  • آرش امیری
    آرش امیری | ۲۰ مهر ۱۳۹۴

    فیلم Knowing رو دیده اید؟؟
    شاید یه زمانی چمدان ها رو از مریخ به سمت زمین بسته اند ؟!؟!؟!

  • Ali Ali Asgari
    Ali Ali Asgari | ۲۰ مهر ۱۳۹۴

    تا چند قرن دیگر زمین به سر نوشت مریخ دچار خواهد شد

  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۲۰ مهر ۱۳۹۴

    چمدان ها را ببندید
    :-)

مطالب پیشنهادی