ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا سرفس بوک می تواند زمینه ساز موفقیت های آتی مایکروسافت شود؟

مایکروسافت در جریان مراسم ششم اکتبر خود از محصولات تازه اش که برای اکوسیستم ویندوز 10 بهینه سازی شده بودند پرده برداشت؛ نسخه جدیدی دستبند سلامت مایکروسافت بند، دو موبایل از سری لومیا، تبلت هیبریدی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

مایکروسافت در جریان مراسم ششم اکتبر خود از محصولات تازه اش که برای اکوسیستم ویندوز 10 بهینه سازی شده بودند پرده برداشت؛ نسخه جدیدی دستبند سلامت مایکروسافت بند، دو موبایل از سری لومیا، تبلت هیبریدی سرفس پرو 4 و در نهایت لپ تاپ سرفس بوک را می توان مهم ترین محصولات معرفی شده این شرکت دانست.

اما بگذارید نگاهی بیاندازیم به خانواده محصولات سرفس. سه نسل طول کشید تا این شرکت ساکن ردموند سرفس و سرفس پرو را به نقطه ای برساند که هم اکنون در آن قرار دارند و بشود کاربران را واقعا به خرید آنها ترغیب کرد (حال تصورش را کنید که سرفس بوک 3 چه محصولی از آب در خواهد آمد).

در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به رویکرد مایکروسافت در قبال محصولات سخت افزاری اش و اینکه چطور سناریوی تدوین شده از سوی این شرکت می تواند آن را در پیشبرد اهدافش یاری دهد.

با دیجیاتو همراه باشید.

رونمایی از سرفس های جدید مساله ایست که نه به افزایش انتخاب های پیش روی کاربران و متمایز شدن شرکت سازنده شان از سایر رقبا بلکه به موفقیت آتی آن و پروژه هایی مربوط می شود که قصد انجام و حفاظت از آنها را دارد.

به زعم نویسنده، سرفس بوک و سرفس پروی 4 در سه حوزه مختلف می توانند اثری مثبت بر مایکروسافت و اکوسیستم آن داشته باشند و در نهایت به فروش هرچه بیشتر سخت افزارهای مبتنی بر ویندوز در بازار کمک کنند.

در وهله نخست لازم است یادآور شویم که هدف مایکروسافت از معرفی این محصولات تقلید از الگوی کاری اپل و رسیدن به حاشیه سود بیشتر از طریق عرضه محصولات اعلا و پیشرفته نیست.

این تلاش به هیچ وجه با قصد و نیت کپی برداری از موفقیت پروژه مک بوک اپل صورت نگرفته و هیچیک از امکانات و ویژگی های اعلام شده برای اعضای جدید خانواده سرفس باعث منصرف شدن کاربران از خرید دستگاه های مبتنی بر OS X و چشم پوشی شان از کیفیت ساخت عالی مک بوک های اپل نمی شود.

گذار به یک سیستم عامل جدید اقدام مهمی است و بعید به نظر می رسد آنها که از ویندوز به OS X مهاجرت کرده اند (یا اینکه اصلا از ابتدای امر کار با محیط ویندوز را تجربه نکرده اند) در آینده نزدیک به سراغ ویندوز 10 بروند.

سرفس های جدید، به خصوص سرفس بوک (البته به باور نویسنده این مطلب) تلاش دارند کاربران را از ترک سخت افزارهای ویندوز و در مقابل مهاجرت به دنیای مدرن، پیشرفته و صاحب سبک مک باز دارند.

امروز مایکروسافت این ندا را سر می دهد که «ما می توانیم همچون آن دستگاه ها، جذاب، مبتکرانه و فوق العاده باشیم. آن دستگاه ها را نادیده بگیرید و با ما بمانید». از همین رو انتظار می رود که پیشگیری از مهاجرت عظیم کاربران ویندوز به پلتفرم اپل یکی از اهدافی باشد که در آینده سرفس های جدید آن را دنبال می کنند.

شاید مایکروسافت در سال های اخیر برای اجرایی کردن این هدف خود میتوانست به تولید کنندگان شخص ثالث لپ تاپ های ویندوزی متکی باشد اما حالا زمانه عوض شده و دیگر اینطور نیست.

لپ تاپ های پیشرفته موجود در بازار طیف وسیعی را شامل می شوند با این همه، هیچیک از آنها همچون مک بوک شناخته شده نیستند و سایر تولید کنندگان هم تمام تلاش خود را به کار می گیرند که تا آنجا که امکان دارد در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

اما مایکروسافت به تنهایی می تواند سمت و سوی بازار را تغییر داده و با ارائه یک محصول پیشرفته طیف وسیعی از کاربران را با خود همراه نماید و این دقیقا همان کاری است که با عرضه سرفس بوک سعی در انجامش دارد.

با در نظر داشتن کیفیت ساخت و امکانات قابل توجه سرفس های جدید احتمال آنکه این محصولات اثر مثبتی روی ویندوز بگذارند و دیدگاه ها در مورد این سیستم عامل پرسابقه را بهتر کنند بسیار بالاست. البته کاربران قادرند محصولات جایگزین را برای دستگاه های مایکروسافت مورد بررسی قرار دهند و باید بگوییم که هم اکنون لپ تاپ ها و تبلت هایی در بازار موجودند که به لحاظ عملکرد و ظاهر شباهت زیادی به خانواده سرفس دارند و می توان آنها را در ازای مبلغی پایین تر خریداری کرد.

در کوتاه مدت اما سری محصولات سرفس به مانند ترسیم خطوط روی شن های ساحل هستند و ماندگاری شان پایین است، هرچند که به اعتقاد بسیاری هدف اولیه مایکروسافت این است که سرویس های ابری و نرم نرم افزار اشتراکی اش را در دراز مدت به منبع اصلی درآمد خود بدل کند اما برای این منظور لازم است اعتماد به نفس و صلاحیت خود را به رخ رقبایش بکشد.

درست همانطور که تلفن های هوشمندی سری لومیای مایکروسافت امکانی را فراهم آورده اند که این شرکت همچنان در بازی تلفن های هوشمند باقی بماند، خانواده سرفس نیز به اهالی ردموند کمک می کنند مستقیما به عضوی تاثیر گذار در حوزه سخت افزار بدل شود.

بله، دور نیست روزی که مایکروسافت برند سرفس را آنچنان مطرح نماید که آن را در تقابل مستقیم با اپل قرار دهد اما بهتر است فعلا این رویا را فراموش کنیم چراکه با وجود زیبا بودنش نمی تواند لزوما نتایج مثبتی را به بار بیاورد.

الگوی اپل تماما حول محور سوددهی از خرده فروشی می چرخد در حالی که مایکروسافت روی مقوله کلاود تمرکز دارد و هر دستگاه سرفسی که فروخته می شود مشتریان این شرکت را به خدمات آن نزدیک تر می کند.

سرفس به سخت افزار ویندوز یک جای پای ملموس در بازار محصولات پیشرفته می دهد و مایکروسافت نیز بودجه لازم برای پیشبرد یک کمپین بزرگ خبری و نگه داشتن نامش در سر خط خبرها (حتی یک هفته بعد از معرفی رسمی این محصولات) را دارد.

این محصولات دنیایی از ویندوز را به تصویر می کشند که در آن، هر دستگاهی برای باقی ماندن در بازار رقابت هم از لحاظ قیمت و هم به لحاظ سخت افزار از استانداردهای پایین تری پشتیبانی می کند.

این مساله همچنین نشان می دهد که مایکروسافت دیگر برای پیشبرد برند خود منتظر ارائه محصولات سخت افزاری از سوی شرکای تجاری اش نمی ماند و تصمیم گرفته که خود ابتکار عمل را به دست بگیرد.

سرفس در کنار ویندوز 10 باور مایکروسافت را نشان می دهد که بر مبنای آن «مسئولیت ها و وظایف نباید به دیگران محول شوند». این شرکت به زودی از نو متولد خواهد شد و این بار قرار است که راهکاری نرم افزاری مستقل از پلتفرم خود را همراه با سرویس های مبتنی بر کلاودش به کاربران عرضه نماید و این همان لحظه یکی شدن سخت افزار با تحولی است که نادلا در موج دوم تغییرات قصد ایجادش را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • سینا
    سینا | ۲۴ مهر ۱۳۹۴

    نوشته های تعصبی و تاسف بارتون در مورد اپل در تمام پست هاتون کاملا قابل مشاهده هست
    خیلی غرض ورزانه در مورد محصولات اپل در هر پستی اقدام میکنید
    جوری که واقعا شک میکنم شما در شرکت اپل سهام داشته باشید
    به جای این همه تعصب در مورد محصولات خبر ها رو بنویسید
    نظر های تعصب وارتون هیچ ارزشی برای بنده نداره

  • leila
    leila | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

    توی نوشته هاتون پر از غرض ورزیه.وظیفه شما اطلاع رسانیه نه خراب کردن مایکروسافت و بالا بردن اپل

  • alireza.k
    alireza.k | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

    مگه مایکروسافت هواویه که تقلید کنه
    این محصول از هر برندی هر os هر اندازه و هر شکل رقیب میطلبه
    بحث قیمت نکنید،بازده مهمه،چرا؟چون حرف گرونیه اپل رو کسی نمیزنه و همه میگن هر کاری انجام میده.

    • hhh
      hhh | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

      حرف دل منو زدی موندم این اپل چکاری انجام میده که برم کلی بللاش پ بدم خاروشکر سالی دهتا ایمک میتونم بخرم ولی رفتم از فروشنده میپرسم شما نمایندگی هستین میگه بله کهنیست البته میگم برتی رشته برق چیزی شبیه پروتئوس هست میگع نه میگم برای پروگرام کردن میکروها چیزی داره میگه نه میگم میشه سی دی آموزشی روش ایمیج کرد میگه نمیدونم میگم بازی میگه نداره اونقد میگم پس چرا باید بخرم ج میده باید تدوین گر یا عاشق یا عکاس باشی ..!!!خوب لامصب رو ویندوز همه اینا هست رو اندروید هم هر جوری کیفیت داره بماند ولی بازم هست.

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

    آقا کانال عالیه.. ادامه بده...
    950xl :( موجودیست عجیب..! ویندوز هلو چطوره؟ واقعا کارایی داره یا به نظرت سنسور اثر انگشت بهتره؟

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

      نتونستم تستش کنم ، برای دمو نیست / اما ماله سرفیس بوک و سرفیس پرو 4 که خیلی خوب بودن / چند تا ویدیو توی یوتیوب دیدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی