ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدئوی 4K منتشر شده از سیاره مشتری، جزئیات تازه ای را در مورد آن فاش می کند

امروز تصاویر جدیدی از سیاره مشتری منتشر شد که توسط تلسکوپ فضایی هابل دریافت شده اند و دربرگیرنده جزئیاتی هستند که تا به امروز کشف نشده بودند و از آن جمله می توان به یک رشته قابل تشخیص در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

امروز تصاویر جدیدی از سیاره مشتری منتشر شد که توسط تلسکوپ فضایی هابل دریافت شده اند و دربرگیرنده جزئیاتی هستند که تا به امروز کشف نشده بودند و از آن جمله می توان به یک رشته قابل تشخیص در داخل «نقطه قرمز رنگ عظیم» اشاره نمود.

این نقطه در اصل توفانی را نشان می دهد که سه برابر زمین وسعت دارد و صدها سال است که در این سیاره غول پیکر به راه افتاده.

دانشمندان ناسا همچنین با استفاده از تصاویر به دست آمده، خود یک ویدئوی 4K را از فرایند گردش این سیاره تهیه کرده اند که در ادامه آن را خواهید دید. با دیجیاتو همراه باشید.

این ویدئو در اصل بخشی از تلاش های سازمان یاد شده در جهت انتشار فیلم های الترا اچ دی بیشتر روی یوتوب و همچنین کانال تلویزیونی 4K اش است که ماه گذشته از اجرایی شدنش خبر داده بود.

اما تلسکوپ هابل تا به امروز با موانع متعددی برای دریافت تصاویر ناب از پهنه بی پایان هستی روبرو بوده که خوشبختانه از سد همه آنها عبور کرده و حالا 25 ساله است.

با این همه دانشمندان امید دارند با جایگزین کردن آن با تلسکوپ قدرتمند جیمز وب (که قرار است در سال 2018 میلادی صورت بگیرد)، هابل را برای رصد اهداف دیگری از جمله سیارات موجود در منظومه خورشیدی به خدمت بگیرند.

در این طرح منظومه خورشیدی به صورت سالانه مورد مطالعه قرار می گیرد و در ابتدای امر نیز مشتری و سپس اورانوس، نپتون و زحل بررسی خواهند شد. روشن است که اختصاص دادن زمان بیشتر به این مشاهدات می تواند دانشمندان را در تشخیص روند تغییر سیارات طی گذر زمان یاری دهد.

jupiterbefore-after_big.0

دو عکس جدید منتشر شده از مشتری نشان دهنده نوعی «موج نادر» در نزدیکی خط استوای این سیاره و همچنین «بخشی رشته ای مانند» در داخل «نقطه قرمز رنگ عظیم» هستند که تاکنون هیچیک از آنها مشاهده نشده بودند.

عکس ها همچنین موید این نکته هستند که نقطه قرمز رنگ عظیم در حال کوچک تر شدن است چراکه بزرگ ترین محور آن در حدود 240 کیلومتر نسبت به سال 2014 کوچک تر شده است.

این تصاویر با استفاده از دوربین سوم هابل به نام Wide Field Planetary ثبت شده اند که در جریان آخرید ماموریت سرویس دهی به این تلسکوپ روی آن نصب گردید. اما دوربین مذکور بیشتر به خاطر ارائه نماهای حیرت انگیز از اجرامی شهرت دارد که در دورترین نقاط فضا قرار دارند.

عکس موسوم به «میدان بی نهایت عمیق» یا «Extreme Deep Field» هم که در سال 2012 میلادی با استفاده از این دوربین گرفته شد برخی از قدیمی ترین کهکشان های کشف شده تا به امروز را نشان می دهد.

حالا اما از این دوربین برای دریافت تصاویر مربوط به سیاراتی استفاده می شود که به مراتب نزدیک تر هستند و در ابتدای امر نیز این تصویر حیرت آور از مشتری را ثبت کرده ست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

    دیجیاتو اینو برا من توضیح بده وقتی منبع رو نگذاشتی چه طور ویدیوی 4k دانلود کنم ؟؟؟؟؟
    فکر کردی اپارات4k داره ؟؟؟

  • soroush_showbert
    soroush_showbert | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

    خدای من
    تبارک الله احسن الخالقین

    • یونس
      یونس | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

      کسایی که منفی دادن خیلی بی...رن

      • گلمراد
        گلمراد | ۲۲ مهر ۱۳۹۴

        خودتو ناراحت نکن
        فقط یه ا.ح.م.ق میتونه نظم و عظمت جهان رو ببینه و بگه خالقی وجود نداره و همه میدونیم چقدر دوروبرمون از اینجور ادما هست.

مطالب پیشنهادی