ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

سهیم کردن کارکنان در کسب و کار [بخش اول]

ما معمولاً نسبت به چیزهایی که در مالکیت خودمان قرار دارند نگرش متفاوتی داریم، خواه خودرو یا خانه باشد، خواه یک کسب و کار. شما هم مثل بقیه احتمالاً از دارایی های خود نسبت به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

ما معمولاً نسبت به چیزهایی که در مالکیت خودمان قرار دارند نگرش متفاوتی داریم، خواه خودرو یا خانه باشد، خواه یک کسب و کار. شما هم مثل بقیه احتمالاً از دارایی های خود نسبت به دارایی های دیگران بهتر نگهداری می کنید و سعی تان بر این است که تعمیر و نگهداری آنها به صورت منظم انجام شود و حواستان هست همه چیز خوب کار کند. بیایید قبول کنیم که مالکیت، تفاوت زیادی ایجاد می کند.

با نگاهی به برگزیدگان ۱۰ شرکت برتر امریکا در سال ۲۰۱۵ از لحاظ امنیت مالی کارکنان، این موضوع برایمان مسلم می شود. این برنامه ی ملی به شناسایی کسب و کار های کوچک و متوسطی می پردازد که به امنیت مالی کارکنان خود تعهد زیادی دارند و در نتیجه از میزان بالای مشارکت نیروی کار خود بهره مند می شوند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مالکیت مهم است. این مسئله برای دولت ها، شرکت ها و کارمندان آنها اهمیت زیادی دارد. برای دستیابی به مزایای مالکیت، کشور های زیادی وارد جنگ می شوند، صاحبان کسب و کار ها هر آنچه دارند را در رهن قرار می دهند و کارمندان زیادی هم مسیر شغلی خود را تغییر می دهند. تمام مواردی که ذکر شد نه برای فراهم کردن تضمینی نسبی، بلکه برای دستیابی به فرصت استفاده از مزایای بالقوه ی مالکیت انجام می شوند.

با نگاه به فهرست برگزیدگان امسال، می توان دید نیمی از آنها از برنامه ی مالکیت سهام کارکنان حمایت می کنند. برنامه ی یاد شده یک طرح مشروط و مشخص مشارکتی برای بازنشستگی است که در وهله ی اول روی سهام شرکت حامی سرمایه گذاری می کند. بدین ترتیب کارکنان شرکت مذکور در قالب «کارمند-مالک» در شرکت و موفقیت آن سهیم می شوند.

شرکت های برگزیده، قدرت مالکیت را به خوبی درک کرده اند و در تلاش اند این قدرت را در اختیار کارمندان خود قرار دهند. آنها به خوبی می دانند که سهم داشتن در موفقیت یک کسب و کار، هم به نفع کارمند است و هم به نفغ کارفرما. این نوعی سرمایه گذاری روی آینده ی جمعی هر دوی آنهاست. موفقیت شرکتی که کارکنان خود را سهامدار خود می کند به حقوق بازنشستگی بالاتر منجر خواهد شد که به نوبه ی خود مشوق عملکرد بهتر کارکنان و در نتیجه ابقای آنها در شرکت خواهد بود. یکی از این برگزیدگان به عنوان نمونه از نرخ یک درصدی جابجایی داوطلبانه میان کارکنان خود سخن می گوید.

مالکیت می تواند اَشکال گوناگونی داشته باشد و هم در سازمانهای انتفاعی و هم در سازمانهای غیر انتفاعی، بخشی از برنامه ی سوددهی باشد. جالب است بدانید دو مورد از برگزیدگان امسال تعاونی اعتباری هستند. تعاونی های اعتباری همانطور که از تعریفشان بر می آید با هدف به اشتراک گذاری مالکیت بین اعضا از جمله کارمندان خود تأسیس می شوند. مزایای این نوع مالکیت معمولاً با نرخ بازگشت سپرده ی بالاتر و نرخ بهره ی پایین تر برای وام نمایان می شود.

بنیاد بین المللی طرح های بهره مندی کارکنان، یکی از برگزیدگان و یک سازمان غیر انتفاعی است. با در نظر گرفتن این نکته که «بهره مندی کارکنان» به معنای واقعی کلمه بخشی از عنوان این سازمان را تشکیل می دهد، جای تعجب نیست که در ایجاد امنیت مالی و تشریک مأموریت خود با اعضا و کارکنانش سرآمد باشد. این نوع مالکیت مشترک اهداف، بخشی جدایی ناپذیر از شیوه ی جذب و نگهداری کارکنان در شرکت مذکور است.

شرکت ها می توانند از طریق طراحی برنامه ی سوددهی، این مالکیت جمعی را برای تصمیم گیری های عمده ی خود نیز ایجاد کنند و به کار بگیرند. در قسمت بعدی این مطلب، به این بُعد از مالکیت خواهیم پرداخت و خواهیم دید چنین شرکتهایی چگونه هم در علم و هم در عمل جلودار هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی