ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

سهیم کردن کارکنان در کسب و کار [بخش دوم-آخر]

در قسمت قبل نگاهی انداختیم به برگزیدگان ۱۰ شرکت برتر امریکا از لحاظ امنیت مالی کارکنان و اینکه چگونه این شرکت ها کارمندان خود را به عنوان بخشی از برنامه ی سوددهی (مثلاً از طریق ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

در قسمت قبل نگاهی انداختیم به برگزیدگان ۱۰ شرکت برتر امریکا از لحاظ امنیت مالی کارکنان و اینکه چگونه این شرکت ها کارمندان خود را به عنوان بخشی از برنامه ی سوددهی (مثلاً از طریق برنامه های مالکیت سهام کارکنان) در مالکیت شرکت سهیم کرده اند.

اما کارفرمایان می توانند از زاویه ی دیگری نیز به ترویج مالکیت در میان کارکنان خود بپردازند و آن مالکیت تصمیماتی است که بر آینده ی کارمندان تأثیرگذار هستند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

شرکت ها می توانند به شیوه های گوناگون کارکنان خود را در برنامه ی سوددهی سهیم کنند. درست است که خسارت های فاجعه بار را باید پوشش داد، اما گذشته از این، چه کسی بهتر از خود کارکنان از نیاز های آنان آگاهی دارد؟

تمامی ۱۰ شرکت برگزیده، بیمه ی فراگیر عمر، ناتوانی و پزشکی ارائه می کنند و شرکت، همه یا بخش اعظمی از هزینه ها را پرداخت می کند. همه ی آنها برنامه هایی برای مشارکت بازنشستگان دارند و کارکنان خود را در مقابل چهار خسارت فاجعه بار محافظت می کنند: مرگ زودهنگام، از دست دادن درآمد، شرایط وخیم پزشکی، و تمام شدن پس انداز.

اما شرکت های برگزیده راه هایی یافته اند تا کارکنانشان مالکیت بیشتری روی تصمیمات دیگری که بر زندگی آنان تأثیر گذار هستند نیز داشته باشند. چند مثال می تواند این شیوه ها را برای شما روشن تر کند:

Fishbowl به عنوان بخشی از برنامه ی درمانی به کارمندان خود حساب پس انداز درمان ارائه می کند. این حساب به کارکنان اجازه می دهد خودشان تصمیم بگیرند پول خدمات درمانی خود را هزینه یا پس انداز کنند. برخی از آنها ممکن است پول را همان موقع برای هزینه های درمانی خود مصرف کنند. برخی نیز ممکن است بخواهند آن را پس انداز و برای هزینه های درمانی دوران بازنشستگی از آن استفاده کنند. برخی دیگر نیز شاید تصمیم بگیرند آن را برای هزینه های درمانی که تحت پوشش بیمه ی خدمات درمانی نیست هزینه کنند. تصمیم با خود آنهاست.

9 شرکت از 10 شرکت برگزیده، برنامه های سلامت نیز ارائه می کنند. برنامه های سلامت به کارمندان اجازه می دهد در فعالیت هایی مشارکت داشته باشند که برای سلامتی شان مفید است. چنین برنامه هایی اغلب مواقع به کاهش هزینه های بهداشتی درمانی و بهبود کیفیت زندگی می انجامد. برای نمونه تعاونی اعتباری فدرال MSU برنامه ی سلامت CU Healthy خود را دارد. آنها در این برنامه با فراهم کردن منابع، انتخاب ها و برنامه های مختلف، در کنار ترغیب کارکنان به در دست گرفتن برنامه ی سلامتی، موفقیت و تعادل خود در زندگی، به حمایت و ترویج فرهنگ سلامتی می پردازند.

بیمه ی بیماری های وخیم توسط 9 شرکت به صورت اختیاری ارائه می شود. این به کارمندان اجازه می دهد خودشان تصمیم بگیرند از مزایای این بیمه بهره مند بشوند یا خیر. آنهایی که تصمیم به عدم بهره مندی از بیمه ی مذکور می گیرند، مبلغ آن را روی حقوق خود دریافت می کنند. این به آنها بین پول و مزایای بیمه ی یاد شده حق انتخاب می دهد.

تمام شرکت های برگزیده، برنامه ی بازنشستگی مشخص دارند. این برنامه کارمندان را تشویق می کند از بین دو مدل، برای دوران بازنشستگی خود پس انداز کنند. با این حال اگر کسی نخواهد چنین پس اندازی انجام دهد این حق انتخاب را دارد.

البته برخی از این تصمیمات بهتر از بقیه هستند. شرکت های برگزیده این موضوع را می دانند و برای تشویق کارکنان خود به اتخاذ تصمیم بهتر برنامه هایی دارند. برای مثال ممکن است به صورت خودکار کارمندان خود را در برنامه ی پس انداز بازنشستگی شرکت دهند یا با بالا بردن سهم شرکت، آنها را به پس انداز بیشتر تشویق کنند. برای مثال تعاونی اعتباری فدرال MSU تا سقف 26500 دلار، 200 درصد برای اولین 5 درصد سهم کارمند خود اختصاص می دهد. یا مثلاً CES تا سقف 10500 دلار، سهمی صد درصدی برای اولین 4 درصد سهم کارکنان خود قائل می شود.

10 شرکت برگزیده ی مذکور برای کمک به کارکنان خود در این تصمیم گیری ها، با کمک حرفه ای های این حوزه، مشاوره ی تخصصی مالی نیز به آنها ارائه می دهند. 9 تای آنها فرصت جلسات یک به یک با برنامه ریزان مالی در اختیار کارکنان خود قرار می دهند. این جلسات به کارکنان کمک می کند در مورد وضعیت مالی خاص خود اطلاعات تخصصی و مشاوره دریافت کنند.

مالکیت، چه در سهام شرکت و چه در تصمیم گیری های این چنینی، در کنار آموزش زوج فوق العاده ای را تشکیل می دهند. شرکت های برگزیده این معادله را به خوبی درک می کنند و بهترین بهره را از آن می برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی