ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چرا پوشش مناسب می تواند به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند

مدتی است که کنار گذاشتن سنت های حرفه ای در فرهنگ کسب و کار محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شرکت ها در حال تغییر دادن فضاهای اداری قدیمی و جایگزین کردن آنها با محیط های ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

مدتی است که کنار گذاشتن سنت های حرفه ای در فرهنگ کسب و کار محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شرکت ها در حال تغییر دادن فضاهای اداری قدیمی و جایگزین کردن آنها با محیط های کاری غیر سنتی هستند. اتاقک های متعدد از فضای کاری جمع آوری می شوند و جای خود را به میز پینگ پنگ می دهند. گوگل در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که برای کارکنان خود تخت های انفرادی مخصوصی قرار داده است که می توانند روی آنها چرت بزنند.

این نگرش، به فضای کاری محدود نمی شود و به طرز پوشش نیز سرایت کرده است. معیار پوشش استارتاپ ها تبدیل شده است به «هرچه می خواهی بپوش»، و شرکت های بزرگی مثل گوگل و اچ پی نیز به طور کامل تصمیم به حذف قوانین و ضوابط مربوط به پوشش گرفته اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

شاید شما هم جزو طرفداران پر و پا قرص نوگرایی باشید و از نگرش «همیشه همین کار را کرده ایم» خوشتان نیاید. همه ی ما شاید شرکت ها و دفاتری که هنوز ظاهری مثل محل کار والدینمان دارند را نقد کرده باشیم. اما حذف کامل تمام سنت های کاری موجود شاید کمی زیاده روی باشد. بعضی از این سنت ها دلایل وجودی قابل قبولی دارند و مزایای متعددی با خود به همراه می آورند.

یکی از این سنت های یاد شده، ضوابط پوششی ادارات قدیم است. پوشش سنتی و رسمی در محیط اداری می تواند به دلایل متعدد روی تیم شما تأثیر واقعاً خوبی داشته باشد. برخی از این دلایل از این قرار اند:

افزایش خلاقیت

احتمالاً می گویید مجبور کردن همه به پوشیدن یک نوع لباس استاندارد، چگونه به بالا بردن خلاقیت در میان آنان می انجامد؟

اما پژوهش تازه ای با عنوان «پیامد های شناختیِ پوشش رسمی» نشان می دهد دانش آموزانی که لباس فرم به تن دارند، در امتحانات به نسبت بقیه تفکر انتزاعی بیشتری از خود نشان می دهند. پژوهش یاد شده در حالی انجام شده است که برخی از دانش آموزان، لباس رسمی و برخی دیگر از آنان لباس کاملاً غیر رسمی به تن داشته اند.

در کل، آن دسته از آنها که لباس فرم تنشان بوده، باز تر و جامع نگرانه تر فکر کرده اند، در حالی که آن دسته از دانش آموزان با لباس غیر رسمی و راحتی، بازه ی فکری کوچکی داشته اند و تنها به جزئیات بی اهمیت پرداخته اند.

اینکه نحوه ی لباس پوشیدن روی چارچوب ذهنی انسان تأثیر می گذارد امری ثابت شده است. بنا براین شاید بهتر باشد تی شرت خود را برای خرید سر کوچه نگه دارید و در محل کار لباس رسمی تری بپوشید.

احساس بهتر

تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی از منزل خود خارج می شوید، احساس کنید آنقدر انرژی دارید که هیچ کس جلودارتان نیست؟ همه ی ما هر از گاهی چنین احساسی را تجربه می کنیم، احساسی که به ما می گوید در محل کار از پس همه ی اموراتمان بر خواهیم آمد. اگر برای شما هم پیش آمده احتمالاً آن روزی نبوده که شلوار گرم کن و تی شرت لک دار به تن داشته اید.

پژوهش «پیامد های شناخی پوشش رسمی» نشان داده است لباس مناسب می تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد و باعث شود در محل کار احساس «قدرت» بیشتر و به واقع عملکرد بهتری داشته باشید. اعضای تیم شما نیز از مزایای این پوشش مناسب بی بهره نخواهند بود. حال و هوای مثبت و تفکر شفاف کسانی که طرز پوشش مناسبی داشته اند در مقابل انتقاد، به واکنش های مثبت تری انجامیده است.

توجه بیشتر

اگر لباس تفریح خود را در محل کار بپوشید، احساس و عملکردتان نیز تحت تأثیر تجربه ای قرار خواهد گرفت که پیش از آن در لباسهای مذکور داشته اید و تبعات طرز پوشش شما به خلق و خویتان نیز سرایت خواهد کرد.

پژوهش دیگری نشان داد افراد وقتی لباس کار آزمایشگاهی به تن می کنند توجه بیشتری از خود نشان می دهند. اما هنگامی که به آنها گفته شده لباسی که پوشیده اند در واقع لباس آزمایشگاه نیست و لباس نقاشی است، توجه کمتری از خود نشان داده اند. دکتر کارن پاین، استاد روانشناسی دانشگاه هرتفوردشایر و روانشناس مُد، علت این امر را اینطور بیان می کند: «وقتی لباس خاصی به تن می کنیم، الگوبرداری از ویژگی های مرتبط با آن پوشش امری بسیار متداول است».

خستگی ناشی از تصمیم گیری

مارک زوکربرگ، تی شرت خاکستری همیشگی اش را از سر تنبلی یا اینکه تازه از رختخواب بیرون آمده باشد به تن نمی کند. او با هدف اجتناب از آنچه روانشناسان آن را «خستگی ناشی از تصمیم گیری» می نامند چنین کاری می کند. اما در نظر داشته باشید که خیلی ها همین کار را با کت و شلوار سرمه ای یا نوک مدادی انجام می دهند.

تعداد تصمیم هایی که در طول روز می گیرید، می تواند بر قدرت تصمیم گیری تان اثر منفی داشته باشد. این شامل انتخاب لباس هم می شود. اگر اعضای تیم شما نیز هر روز لباس یکسانی بپوشند، می توانند روی موضوعات مهم تری متمرکز شوند. از طرف دیگر نداشتن معیاری برای پوشش مناسب می تواند به تصمیم گیری های غیر ضروری در مورد انتخاب لباس مناسب برای محل کار دامن بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • K1
    K1 | ۳۰ مهر ۱۳۹۴

    ike

  • tinybyte
    tinybyte | ۲۸ مهر ۱۳۹۴

    آفرين، يك حدي را هميشه بايد رعايت كرد... نه خيلي آزاد نه خيلي فرم رسمي

  • حسین
    حسین | ۲۸ مهر ۱۳۹۴

    جالب بود...

مطالب پیشنهادی