ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به Tesla Autopilot؛ چرا صنعت خودرو نیازمند «ایلان ماسک» های بیشتری است؟

تسلا شرکتی فوق العاده است و اگر روزی قادر به خرید محصولاتش گشتید، با ویژگی های حیرت انگیز بسیار جالبی رو به رو خواهید شد. خودروهای تسلا، زمانی که شب هنگام آن را در پارکینگ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

تسلا شرکتی فوق العاده است و اگر روزی قادر به خرید محصولاتش گشتید، با ویژگی های حیرت انگیز بسیار جالبی رو به رو خواهید شد.

خودروهای تسلا، زمانی که شب هنگام آن را در پارکینگ خانه هر کاربر قرار می گیرند به شکل خودکار به سیستم وای-فای متصل می گردند و تسلا به همین طریق، بروز رسانی های تازه برای بخش نرم افزاری اتومبیل را انجام می دهد.

به همین شکل است که صبح هنگام، زمانی که استفاده کنندگان از این خودرو به سراغ اتومبیل خود می روند و آن را روشن می کنند، با ویژگی های جدیدی رو به رو می شوند که در نمایشگر اصلی خودرو برایشان به تصویر کشیده خواهد شد؛ ویژگی هایی که صرفا از طریق یک بروز رسانی OTA انجام می شوند.

هفته گذشته اما، صاحبان تسلا یک روز صبح که از خواب بیدار شدند، به پارکینگ خانه شان رفتند و اتومبیل خود را روشن کردند و با قابلیت حیرت انگیز جدیدی رو به رو گشتند. خودروی آنها، وارد عصر جدیدی شده بود و می توانست بدون نیاز به دخالت مستقیم راننده انسانی، به حرکت بپردازند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ویژگی Autopilot که به تازگی در خودروهای تسلا Model S و Model X در دسترس کاربران قرار گرفته است.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که خودروهای تسلا، هنوز برای رانندگی کاملا خودکار مسیر درازی را در پیش دارند اما در پنج شنبه هفته گذشته، ۲۳ مهر ماه، صرفا توسط یک بروز رسانی نرم افزاری که به شکل خودکار انجام شد، اتومبیل های سری Model S و Model X قادر به رانندگی خودکار شدند. نسخه نرم افزار یاد شده، Version 7.0 است.

بروز رسانی های نرم افزاری در صنعت خودروسازی در چنین وسعتی، کاملا جدید هستند و کمپانی تسلا را می توان یکی از پیشتازان چنین امری دانست. گویی این شرکت در حال بروز رسانی کردن یک موبایل جدید و افزودن قابلیت های تازه به آن است. در آخرین نسخه نرم افزاری، قابلیتی اضافه شده به نام Autosteer یا فرمان خودکار که به کاربر این اتومبیل اجازه می دهد بدون کنترل کامل فرمان بتواند به رانندگی بپردازند.

0403_tesla_630x420

خودرو، از طریق سنسورهای فراصوت و تمرکز بر خطوطی که در جاده ها کشیده شده اند، سعی می کند تعادل مناسبی با جاده کسب کند و بر همین اساس، در بین خطوط به رانندگی مشغول شود. در این حالت و زمانی که کاربر، Autosteer را فعال کرده باشد، خودرو به راحتی می تواند در ترافیک، ماشین رو به رو را تشخیص داده و در هنگام نزدیک شدن به آن، سرعت را کاهش دهد. خودرو در چنین شرایطی، قادر است به راحتی خط خود در جاده را نیز تغییر دهد که البته این امر، بستگی به تشخیص سنسورها از محیط اطراف کاربر خواهد داشت.

در شهرهای بزرگ، Autosteer می تواند یک ویژگی بسیار مفید باشد چرا که در ترافیک، دیگر نیازی به هدایت کامل اتومبیل ندارید. این سیستم البته هنوز نقص های بسیار زیادی دارد و برای تبدیل شدن به یک سیستم ناوبری کاملا خودکار نیز راه بسیار زیادی را باید طی کند. اکنون برای مثال خودروهای تسلا قادر به شناخت علامت و نشانه های ترافیکی نیستند و حتی نمی توانند به شناسایی عملکرد چراغ قرمزها بپردازند. البته در اتوبان و بزرگراه ها، ترافیک به شکل قابل پیشبینی تری پیش می رود اما در خیابان های شهری رانندگی در ترافیک اندکی دشوار تر است.

بر همین اساس، تسلا به کاربران اتومبیل هایش پیشنهاد می کند که بهتر است همواره حداقل یک دست خود را روی فرمان قرار دهند تا در صورت لزوم، بتوانند کنترل را به سرعت در دست گیرند. در صورتی که دست خود را روی فرمان قرار ندهید، پس از چند دقیقه زنگ هشداری برایتان نواخته خواهد شد و از شما درخواست می گردد فرمان را حتما در دست بگیرید. لازم به ذکر است که اتومبیل های سری ۷ ساخته شده از سوی BMW نیز به یک دستیار رانندگی مجهز هستند اما به شما اجازه می دهند صرفا ۱۵ ثانیه دست خود را از روی فرمان بردارید.

تسلا تنها شرکتی نیست که در زمینه توسعه اتومبیل های خودران فعالیت دارد. اکنون تویوتا، نیسان، جنرال موتورز، بنز و حتی گوگل هم به شکل آشکار در حال توسعه خودروهای بدون نیاز به راننده شان هستند و انتظار می رود شاهد عرضه گسترده چنین خودروهایی تا سال ۲۰۲۰ به بازار باشیم.

img_2476-w600

آقای ایلان ماسک، پیش از عرضه عمومی ویژگی Autopilot برای خودروهای تسلا، کنفرانسی برگزار کرد و اذعان داشت که از نسخه اول نرم افزار خودروهای این شرکت، در فکر ارائه این قابلیت به کاربران بوده است. حالا هم که این اتفاق رخ داده، استفاده کنندگان از این سیستم بهتر است کاملا مراقب خودروی خود باشند چرا که هنوز این سیستم آنطور که باید و شاید کامل نیست و شاید اشتباهاتی از آن سر زند.

در این میان باید اشاره داشت که کاربر به انتخاب خود می تواند Autopilot را فعال و یا غیر فعال کند. ماسک گفت که در صورت فعال کردن این سیستم، گویی یک راننده بسیار محتاط کنترل خودرو را در دست گرفته است. وی همچنین خبر می دهد که این سیستم می تواند علامت و نشانه های بکار رفته در جاده ها را نیز تشخیص دهد ولی نکته در این است که خود نشانه ها باید به شکلی کاملا واضح در جاده نصب شده باشند. در نتیجه اگر هوا بارانی باشد و یا یکی از علامت های نصب شده، به نوعی خوانا نباشد، خودرو به راحتی قادر به شناسایی آن نخواهد بود. این مشکل در ترافیک های شدید نیز به وجود می آید چرا که گاهی خودروهای دیگر که با فاصله غیر معمول به اتومبیل تسلا نزدیک شده اند، به خودرو اجازه دیدن علامت ها را نخواهند داد.

Tesla-Autopilot-740x425-w600

ایلان ماسک باور دارد که راه افتادن آرام خودروهای مدل S در ترافیک با سیستم ناوبری خودکار، بسیار عالی عمل می کند و این همان موردیست که هنگام رانندگی با یک خودروی معمولی، ترافیک را بیش از همیشه آزار دهنده می کند. ماسک می گوید: «این بخش به حدی عالی عمل می کند که می توانید به راحتی حتی دست خود را هم از فرمان بردارید و به هوش مصنوعی خودرو اعتماد کنید، هر چند که این کار را توصیه نمی کنیم. این سیستم همچنین عابرین پیاده را نیز تشخیص می دهد و امیدوار هستیم که به آنها برخورد نکند!»

به طور کلی، تسلا می گوید که ریسک فعال کردن سیستم ناوبری خودکار، در شرایط فعلی اندکی بالاست و این قابلیت هنوز در حالت بتا قرار دارد، با این حال، افرادی که مایل باشند می توانند آن را امتحان کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که همه خودروهای توسعه یافته از سوی تسلا، [چه مدل های قدیمی این سازنده که از ناوبری خودکار برخوردار نیستند و چه مدل های جدیدی که از این ویژگی پشتیبانی می کنند] دارای سنسورهای خاصی هستند که اطلاعات نحوه رانندگی کاربر را به سوی سازنده ارسال می نمایند، البته اگر صاحب خودرو در ابتدا چنین اجازه ای را صادر کند.

unpluggedperformancetesla-w600

در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ هزار خودروی مدل اس که در جهان فروش رفته اند، این ویژگی را فعال نموده اند و به شکل روزانه، حدود ۱.۹ میلیون کیلیومتر رانندگی با این خودروها به ثبت می رسد. چنین داده هایی، به شکل رمزگذاری شده و بدون فاش شدن نام صاحب خودرو، به سوی تسلا فرستاده می شوند و این شرکت نیز از همین داده ها برای ساخت نقشه های خود که در سیستم ناوبری خودکار مورد استفاده قرار می گیرند بهره می برد. تسلا البته به وسیله یادگیری ماشینی در پی ساخت نقشه هایی وسیع از مکان های مختلف است که اکنون نمونه ای از آنها در سیستم Autopilot بکار رفته.

ماسک می گوید: «هر راننده، در نقش یک تعلیم دهنده به سیستم رانندگی خودکار تسلا ظاهر خواهد شد و کمک شایان ذکری به رشد این سیستم خواهد کرد. Autopilot با گذشت زمان، رشد بسیار مناسبی می کند که بخش گسترده ای از این ارتقا، مربوط به نحوه تعامل رانندگان با آن خواهد بود.»

ایلان ماسک خبر می دهد که در نسخه 7.1 از نرم افزار خودروهای تسلا، قابلیت پارک خودکار به شکل پیشرفته تر از پیش اعمال خواهد شد. برای مثال، خودرو محل پارکش در خانه شما را خواهد شناخت و می تواند در جایگاه مناسب، خودش را پارک کند.

نکته منفی اینجاست که خریداران اولیه Model S از رانندگی خودکار محروم خواهند بود که این موضوع، به علت عدم وجود برخی سنسورها در نسل های قدیمی تر است. ایلان ماسک خبر داد که حدود ۶۰ هزار خودروی Model S این شرکت قابلیت بروز رسانی شدن به نسخه هفتم و دریافت سیستم ناوبری خودکار را خواهند داشت. این در حالیست که همه Model X ها که از روزهای گذشته فروششان آغاز گشت می توانند بروز رسانی یاد شده را دریافت کنند.

image0013 (1)

در نمونه های جدیدتر، Model S و Model X، تعداد ۱۲ سنسور فراصوت تعبیه شده که به شکل ۳۶۰ درجه، می توانند فضای ۵ متری پیرامون خودرو را مورد آنالیز قرار دهند. در بخش جلویی علاوه بر سنسورها، یک رادار و یک دوربین نیز تعبیه شده است.

همانطور که گفتیم، این داده ها از طرف خودرو به سوی تسلا ارسال می شوند تا این سازنده بتواند Autopilot را با بهبودهای بسیاری مواجه نماید. در واقع اساس و پایه چنین سیستمی از همان داده های ارسالی کاربران شکل گرفته است.

نیاز به سنسورهای بیشتر در آینده الزامی است

ایلان ماسک خبر می دهد که در حال حاضر، با ۱۲ سنسور، رادار و دوربینی که در خودروهای کنونی قرار گرفته اند، Autopilot می تواند عملکردی مناسب داشته باشد اما شاید در آینده و زمانی که تکنولوژی های فراگیرتری در این صنعت ابداع شوند، خودروهای کنونی نتوانند به آپدیت های بعدی دست یابند که علت این مسئله، عملکرد ضعیف سنسورهای فعلی در برابر تکنولوژی های آینده است.

Tesla-Autopilot-explained--740x393-w600

ماسک در همین رابطه می گوید: «اکنون برای اینکه یک خودرو به شکل کامل بدون نیاز به کمک راننده بتواند به حرکت درآید، نیاز به دوربین های ۳۶۰ درجه و همچنین سنسورهای بیشتری دارد. برخی سخت افزارهای کامپیوتری را نیز نباید نادیده گرفت. با داشتن چنین ابزارهایی است که یک خودرو می تواند در باران، مه و برف نیز به راحتی کار خودش را دنبال کند.»

خودروهای کاملا مستقل، سه سال دیگر از راه می رسند

ایلان ماسک می گوید که سیستم فعلی اکنون بیشتر در حد یک دستیار برای رانندگان ظاهر شده و برای دستیابی به خودرویی که بتواند کاملا مستقل از کاربر عمل کند، باید سه سال صبر کرد: «از لحاظ تکنولوژیک، سه سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم چنین خودرویی را توسعه دهیم. شاید هم کمی زودتر.»

او البته در مورد خودرویی صحبت می کرد که بتواند بدون لمس شدن فرمان، از نقطه ای به نقطه دیگر نقل مکان کند؛ آن هم با امنیت بسیار بالا. وی البته خبر می دهد که قانون گذاران و رگولاتوری ها نیز در افزایش این مقطع زمانی، نقش تاثیر گذاری خواهند داشت: «رگولاتوری ها نیاز دارند نحوه کارکرد این سیستم ها را به شکل کامل مورد آزمایش قرار دهند و همین موضوع اندکی وقتگیر است.»

press01autopilotdash-w600

نکته جالب دیگری که آقای ماسک به آن اشاره دارد، تیم توسعه دهنده و سازنده نرم افزار Autopilot است. وی می گوید: «نرم افزار، مبحث شگفت انگیزی است چراکه با یک تیم کوچک، می توانید کارهای بزرگی انجام دهید. تقریبا ۵۰ نفر این نرم افزار را آماده سازی کرده اند. این در حالیست که حدود ۱۰۰ نفر از مهندسان هم مشغول بهینه سازی بخش سخت افزاری بکار رفته در خودروها بوده اند.»

صرفا ۱۵۰ نفر از مهندسان تسلا روی پروژه Autopilot مشغول به کار بوده و توانسته اند چنین سیستمی را به مرحله فعلی اش برسانند.

تسلا Model S های قدیمی تر را به Autopilot تجهیز نخواهد کرد

tesla-model-s-rhd-2014-0011-w600

تسلا حدود ۴۰ هزار Model S را به فروش رسانده که دارای سنسورهای لازم برای فعال شدن قابلیت Autopilot نیستند. روی کاغذ، تجهیز این تعداد خودرو به سنسورهای مورد نیاز و دریافت هزینه، کار چندان پیچیده و غیر ممکنی نیست اما در حال حاضر شرکت یاد شده هیچ برنامه ای برای انجام این کار و بروز رسانی خودروهای قدیمی تر ندارد.

ایلان ماسک در همین رابطه خاطر نشان می کند: «بروز رسانی مدل های قدیمی، امری پیچیده بوده و نیاز به تغییر سیستم های زیادی است. حتی بخشی از سیم کشی خودرو نیز باید تغییر کند. به هر حال اگر در آینده راهی منطقی برای بروز رسانی خودروهای قدیمی تر پیدا کنیم، حتما آپدیت آنها را انجام خواهیم داد.»

با این حال خودروهای قدیمی تر باز هم نیازمند نصب برخی سنسورهای فراصوت و رادار جلو خواهند بود.


با نگاهی به مسیر پیش رو، می توان دید که Autopilot تسلا آینده ای روشن در برابر خود خواهد داشت. اکنون البته نمی توانید در هنگامی که کنترل خودرو را در دست ندارید، بخوابید، بنوشید و یا با موبایل خود به کار بپردازید اما Autopilot کاملا مستقل نیز در آینده نه چندان دور از راه خواهد رسید.

الگوریتم های یادگیری ماشینی که از داده های ارسالی توسط خودروهای کاربران تغذیه می کنند، به سرعت در حال انجام کار خود هستند و می خواهند هوش مصنوعی به کار رفته در سیستم این خودرو را دست خوش تحولی عظیم نمایند.

تسلا از داده هایی که از طریق خودروهایش به دست می آورد، در حال تهیه نقشه های با جزییات بسیار بالا برای ناوگان خودرانش است. اکنون برخی تحلیلگران حتی گمانه زنی می کنند که تسلا بعدا این نقشه ها را به فروش هم خواهد رساند. 
تسلا از داده هایی که از طریق خودروهایش به دست می آورد، در حال تهیه نقشه های با جزییات بسیار بالا برای هدایت ناوگان خودرانش است.

کم پیش آمده اشخاصی در صنعت خودرو سازی ظاهر شوند و بتوانند همانند آقای ماسک، تاثیر گذار بوده و فرهنگ سازی کنند. زمانی که ۱۲ سال پیش، در سال ۲۰۰۳، تسلا با هدف توسعه اتومبیل های الکتریکی، هوشمند و در نهایت خودران کار خود را آغاز کرد، کمپانی های بزرگ دیگر چندان این ایده ها را جدی نگرفته بودند.

با تلاش های ایلان ماسک بود که این صنعت به خود آمد و همه در فکر رقابت بر سر تحول خودروها افتادند و تصمیم به ساخت محصولاتی الکتریکی و هوشمند گرفتند. پیش از این بزرگان دره سیلیکون به وب سایت ها، گجت ها و سخت افزارهایشان افتخار می کردند اما حالا این قدرتمندان، به لطف تاثیر گذاری ماسک بر همین صنعت، همه در پی ساخت خودرویی هوشمند برآمده اند و می خواهد در این رقابت پیشتاز باشند. بی شک صنعت خودرو سازی نیازمند «ایلان ماسک» های بیشتری است؛ شخصی که رقابت تازه ای را در «سیلیکون ولی» رقم زد، رقابتی که مشخصا به نفع خریداران خودروهای جدید خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۳۰ مهر ۱۳۹۴

    تسلا شرکت خلاقیه ولی امپراطوری اتومبیل ها ماشینای سوپر اسپورت هستن...مثلا شما فراری GTB488جدید فراری رو با این مدلxمقایسه کنید.. چه از لحاظ تکنولوژی چه از لحاظ زیبایی و...اصلا نه تنها تسلا سوسک میشه بلکه ماشینای الکتریکی هم بدنام میشن...

  • علی
    علی | ۳۰ مهر ۱۳۹۴

    شرو قیمت ماشینای تسلا از چقدره ؟

  • 7.62mm
    7.62mm | ۳۰ مهر ۱۳۹۴

    فکر کن داخل جاده های ایران جایی که علامت زده سرعت ۵۰ کیلومتر سرعتش رو کم کنه، حتما تصادف میشه چون هیچکس رعایت نمیکنه!!

  • Ali
    Ali | ۳۰ مهر ۱۳۹۴

    اپل بیاد تو این صنعت یه وقت نیاد گردی چرخارو پتنت کنه.لووووولل

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی