ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون پسندان پیش از قضاوت در مورد اندروید، باید نگاهی به سری نکسوس داشته باشند

هر زمان که یکی از کاربران کنجکاور iOS تلاش می کند یک موبایل اندرویدی را مورد آزمایش قرار داده و نکات مثبت آن را بسنجد، معمولا با ساخته هایی از شرکت های سامسونگ، ال جی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

هر زمان که یکی از کاربران کنجکاور iOS تلاش می کند یک موبایل اندرویدی را مورد آزمایش قرار داده و نکات مثبت آن را بسنجد، معمولا با ساخته هایی از شرکت های سامسونگ، ال جی و یا HTC رو به رو می گردد؛ موبایل هایی که محصولات اندرویدی خالصی نیستند.

بی تعارف باید گفت که تولیدات این شرکت ها، مثال های خوبی برای اندروید به شمار نمی روند. نمی توان موبایل های سامسونگ، ال جی یا اچ تی سی را تلفن های همراه بدی دانست. این محصولات،‌ برخی مواقع از ویژگی های بسیار مناسبی همچون دوربین عالی، قابلیت های اختصاصی و ...  برخوردار بوده اند اما با این حال، چنین محصولاتی اغلب قادر نیستند یک کاربر دنیای iOS را، راضی به ترک سرزمین خود و مهاجرت کنند. چرا؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

شکایتی که بیشتر کاربران آیفون پس از کار با سیستم عامل اندروید دارند، در مورد فضای پر از نرم افزارهای زائد و ناکارآمد اندروید است. البته اگر آن شخص از موبایل های ساخته شده به دست همکاران گوگل استفاده کند، حق دارد. تعداد اپلیکیشن های بی استفاده در این موبال ها واقعا بالاست، بخصوص در قیاس با آیفون.

بیشتر کاربران پس از خرید یک موبایل اندرویدی با انبوهی از اپ ها رو به رو می شوند که کاربردشان مشخص نیست و یا از طرفی، گاهی تا سه اپلیکیشن یک وظیفه را انجام می دهند. خود گوگل برخی اپ ها را در اندروید قرار داده، سازنده سخت افزاری هم تصمیم می گیرد اپلیکیشن های توسعه یافته از سوی خودش را به آن اضافه نماید و در برخی کشورها، در نهایت نوبت به اپراتورهای مخابراتی می رسد تا تاثیر نهایی را روی تجربه کاربری یک شخص از موبایلی اندرویدی داشته باشند.

delete-bloatware-from-android-device-w600

برای مثال، در تلفن های مجهز به سیستم عامل اندروید، گوگل برای مدیریت ایمیل ها، اپلیکیشن Gmail را قرار داده است. این در حالیست که خود سازنده هم تصمیم می گیرد یک اپ دیگر تحت عنوان Email به اپلیکیشن های موبایل اضافه کند. اپ سوم برای مدیریت ایمیل ها هم از سوی اپراتور مخابراتی که موبایل را به کاربر فروخته در تلفن همراه قرار می گیرد. بر همین اساس جای تعجبی ندارد که یک کاربر آیفون پس از خرید یک موبایل اندرویدی، از وضعیت ابتدایی آن [و اپ هایی که در بسیاری مواقع نمی توان پاکشان کرد] شگفت زده شوند.

اکنون گوگل سری جدید موبایل های نکسوس را معرفی کرده که کاربران کنجکاو سرزمین iOS برای آزمایش اندروید، بهتر است آنها را مورد بررسی قرار دهند تا ببینند یک موبایل اندرویدی، واقعا چیست. با نگاهی به اسمارت فون های ساخته شده از سوی کمپانی های دیگر، این افراد صرفا لایه ای که هر شرکت روی اندروید خالص می کشد را مشاهده می کنند که در حقیقت، بیشتر اوقات جذاب نیست.

bloatware-free-w600

جدا از عدم جذابیت پوسته هایی که از سوی سازنده روی اندروید کشیده می شوند، کارایی و سرعت این پلتفرم محبوب را هم کاهش پیدا می دهند. این تغییرات، بیشتر از هر جای دیگر در بخش نوار اعلانات قابل مشاهده هستند؛ جایی که مرکز فرماندهی این موبایل هم محسوب می شود و می توانید هرچه را که می خواهید تغییر دهید.

اندروید خالص در این تصویر (سمت چپ) به شکلی بسیار پویا تر از دو تصویر دیگر به نظر می رسد.

androids-w600
راست: ظاهر مرکز اعلانات اندروید در سامسونگ. میانه: مرکز اعلانات اندروید در ال جی. چپ: نسخه خالص گوگل

در نتیجه اگر اکنون صرفا آیفون را بهترین موبایل هوشمند دانسته و قبلا با موبایل های اندرویدی کار کرده اید اما این محصولات نتوانسته اند شما را راضی به تغییر سیستم عامل کنند، وقتش رسیده تا نگاهی داشته باشید به نکسوس 5X و 6P از خود گوگل.

در این دو موبایل، نه ال جی و نه هوآوی دخالتی در امر نرم افزار نداشته اند و آنچه در نمایشگر می بینید، حاصل کار مستقیم خود گوگل با اندروید خالص است. تجربه کاربری استفاده از این دو اسمارت فون، اگر از آیفون پیشی نگیرد، کمتر هم نیست. از سوی دیگر، اپل همواره محصولاتش را بدون دخالت اپراتورها و به شکل مستقیم بروز رسانی می کند. نکسوس های جدید گوگل هم چنین هستند و نیازی به صبر کردن برای سازنده سخت افزاری نیست تا اندروید را بهینه کرده و سپس آن را پس از ۶ یا ماه یا بیشتر، برای شما ارسال کند.

ساده می توان گفت تا زمانی که موبایل های سری نکسوس را امتحان نکنید، درک درستی از «اندروید» نخواهید داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (50 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۴ آبان ۱۳۹۴

    من هیچوقت سامسونگ نداشتم،شاید اگه با سامسونگ برخورد میکردم کلاً از اندروید منصرف میشدم!

  • سینا >m
    سینا >m | ۲ آبان ۱۳۹۴

    سمت چپی اندروید 5 اکسپریا زد منه !
    ینی سونی تا این حد نزدیکه>؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟>

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی