ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حسگر اثر انگشت؛ سنسوری که در موبایل های امروزی تبدیل به یک ضرورت شده است

در سال های گذشته زمانی که یک موبایل جدید معرفی می شد، وقتی که به لیست مشخصات فنی آن نگاهی می کردید، قطعا چند مورد را می یافتید که استعداد هیجان زده کردنتان را داشتند. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

در سال های گذشته زمانی که یک موبایل جدید معرفی می شد، وقتی که به لیست مشخصات فنی آن نگاهی می کردید، قطعا چند مورد را می یافتید که استعداد هیجان زده کردنتان را داشتند. حالا و با بالاتر رفتن تکنولوژی ها اما، بیشتر موبایل هایی که در یک یا دو سال اخیر رونمایی شده اند دارای مشخصات تقریبا مشابهی هستند که نمی توان در آنها مورد متمایز کننده ای را یافت.

تلفن های هوشمند امروزی قابلیت های خوبی دارند که در همان یک یا دو روز اول برایمان عادی می شوند. ویژگی هایی نظیر یک رابط کاربری مناسب در بخش دوربین و یک طراحی عالی. در این میان اما هنوز یک مشخصه در میان لیست فنی تلفن های هوشمند قابل مشاهده است که توسط آن، می توانیم حس کنیم که موبایلی کاملا بروز را خریداری کرده ایم؛ مشخصه ای به نام حسگر اثر انگشت.

در سال میلادی جاری، شاهد عرضه سنسورهای اثر انگشت عالی در کنار موبایل های پرچمدار بوده ایم. سنسورهایی که واقعا می توان روی کارایی و سرعت آنها حساب باز کرد. تا سال ۲۰۱۴، صرفا اپل و هوآوی محصولاتی را توسعه داده بودند که از سنسورهای اثر انگشت عالی برخوردار می گشتند و می شد به معنای واقعی کلمه به شکلی ساده از آنها استفاده کرد. حالا ولی ابزارهایی نظیر گلکسی اس ۶، پرچمداران جدید اچ تی سی یعنی A9 و +M9، خانواده اکسپریا Z5 از سونی و حتی V10 از LG همه از سنسورهایی مناسب و پر سرعت بهره می برند.

تولید کنندگان مختلف دنیای هوشمند موبایل ها، ناگهان توانسته اند به گونه با کیفیت این سنسورهای دسترسی داشته باشند و حالا، دو موبایل جدید گوگل نیز از سریع ترین نوع این تکنولوژی بهره مند هستند. این در حالیست که گوگل در نسخه ششم، اندروید مارشملو را به پشتیبانی از سنسورهای بیومتریک برای شناسایی اثر انگشت تجهیز نموده.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به اهمیت این سنسور در دنیای شلوغ و هوشمند تر از همیشه‌ی موبایل ها.

ابتدا Apple Pay و سپس Samsung Pay، حالا هم Android Pay، همگی به خطوطی که بر نوک انگشتان شما هستند وابسته شده اند. خطوطی که روزی تصور نمی شد بتوانند پرداخت های موبایلی را تا چنین حدی آسان سازند.

IMG_2112

البته باید ذکر کرد که هر سه سرویس فوق، هنوز هم در دسته توسعه بوده و سرویس هایی تکامل یافته به شمار نمی روند. با این حال، تکنولوژی سنسورهای بیومتریک به حدی بالا رفته و اکنون به مرحله ای از اعتماد رسیده که می توان رویش حساب ویژه ای باز کرد و دارایی های نقدی خود را به آن سپرد.

پرداخت های موبایلی با اهمیت ترین بخش از داشتن یک موبایل با حسگر اثر انگشت است. راحتی استفاده از چنین پرداختی باعث می شود که دفعات بعدی، دلتان نخواهد از کارت های اعتباری پلاستیکی و یا پول نقد استفاده کنید. به کلامی ساده تر، چنین قابلیتی می تواند در زندگی روزانه کاربران تاثیر بسزایی داشته باشد.

فرض کنید می خواهید یک کالای ساده را از فروشگاهی خریداری کنید و بدون نیاز به دست کردن در جیب، می توانید موبایل خود را در برابر دستگاهی گرفته و پرداختتان را به شکلی کاملا ساده انجام دهید. با همین تکنولوژی هاست که زندگی ساده و لذت بخش تر می شود. تکنولوژی هایی که می توان پس از استفاده، دوباره از آنها دوری کرد و به روش های قدیمی تر روی آورد اما طعم لذت بخش تکنولوژی را دیگر حس نخواهید کرد و آرزو می کنید کاش بتوانید همواره به چنین شکلی امور خود را انجام دهید.

screen-shot-2013-09-15-at-9-07-11-pm-w600

مهم ترین استفاده دیگر موبایل های دارای سنسور اثر انگشت، گشودن ساده‌ی قفل نمایشگر است. لحظه ای که به چنین کاری عادت کرده و خو بگیرید، اشخاص و کاربران دیگر را سر زنش خواهید کرد که چرا وقتشان را برای کشیدن یک الگو و یا وارد کردن یک PIN Code هدر می دهند.

شاید باورش سخت باشد اما یک کاربر در روز صدها بار موبایل خود را چک می کند که دفعات بسیاری، با آنلاک کردن و یا گشودن قفل نمایشگر همراه می گردد. این یک عادت است اما سنسورهای اثر انگشت دست کم به ما کمک می کنند تا همین عادت را به شکلی راحت تر انجام دهیم. سنسورهای اثر انگشتی که در سال جاری در موبایل های هوشمند جای گرفته اند به قدری سریع هستند که در بیشتر موارد، لاک اسکرین موبایل خود را نمی بینید.

nexus-5x-review-hero-970-80-w600

سنسوری که گوگل در نکسوس های امسال جای داده، Imprint نامیده می شود و در بخش پشتی موبایل قرار گرفته. صرفا با قرار دادن انگشت روی این حسگر، موبایل گشوده می شود و نیازی به فشردن کلید های دیگر هم نیست. در چنین شرایطی، شما موبایل را از جیب خود خارج می کنید و در همین حین، انگشتتان را هم روی سنسور اثر انگشت قرار می دهید. سرعت به حدی بالاست که پیش از اینکه تلفن همراه در برابر چشمانتان قرار گیرد، قفل آن باز شده است.

امروز Touch ID از اپل و Nexus Imprint از گوگل سنسورهایی عالی هستند که درب ها را برای استفاده توسعه دهندگان گشوده اند و می توانیم در آینده ای نزدیک، شاهد بهره گیری های بیشتری از این بخش باشیم.

Moto-X-Style-event-July-28-13-1280x720-w600

اکنون کمپانی هایی که نتوانسته اند با سرعت مناسب در بین سایر رقبا در این بخش حرکت کنند، مایکروسافت و موتورولا هستند. می توان اظهار کرد که تلفن همراه Moto X Style، یک موبایل اندرویدی عالیست اما در روزگار امروزی، به علت نداشتن یک حسگر اثر انگشت، شانس چندان زیادی در برابر رقبای قدر خود ندارد. مخصوصا در نسخه ششم اندروید که گوگل، تصدیق این بخش را به شکل رسمی نیز انجام داده است.

Microsoft-Lumia-950-and-950-XL-w600

از طرفی مایکروسافت تصمیم گرفته در جدیدترین موبایل های ویندوزی اش، به جای حسگر اثر انگشت از یک سنسور تشخیص عنبیه چشم بهره گیرد که همین مورد، اندکی عجیب است. اکنون امنیت سنسورهای اثر انگشت به حدی بالا رفته که می توان وظیفه پرداخت ها را به آنها سپرد. مایکروسافت هم تمایل دارد هر چه زودتر Wallet ویندوز ۱۰ را راه اندازی کند و در چنین حالتی، این سوال پیش می آید که تکنولوژی نوین اسکن عنبیه چشم به حدی کارآمد و قابل اطمینان است که بتوان وظیفه پرداخت ها را به آن سپرد؟

تا قبل از سال گذشته، وجود سنسور اثر انگشت صرفا مخصوص موبایل های گران قیمت بود چرا که اندروید هم به شکل رسمی از آن پشتیبانی نمی کرد. حالا ولی این وضعیت به طور کلی دچار دگرش شده است. از طرفی پشتیبانی رسمی از این سنسور در اندروید آغاز شده و از سوی دیگر، نکسوس های خوش قیمت گوگل با همین قطعه همراه گشته اند. از آنجایی که نکسوس چراغ راه سایر سازندگان اندرویدی برای توسعه محصولات آینده است، می توان متصور بود که در سال بعد، استفاده از حسگر اثر انگشت در موبایل های میان رده تبدیل به امری طبیعی خواهد شد و موبایل بعدی شما «باید» از چنین سنسوری برخوردار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • patrik
    patrik | ۵ آبان ۱۳۹۴

    من زیاد با اثر انگشت راحت نیستم، چرا؟ چون اگه به هر طریقی، توسط هر نهاد و گروهی، سیستم عامل هک شه، تنها چیز خصوصیم هم به دست اونا افتاده.
    خیلی نمی خوام توهم بزنم، اما حسم میگه دستی دستی همه دارن اثر انگشتشونو در اختیار نهادا اطلاعاتی میزارن.
    کاری که قبلا ان اس ای با لوکیشن سرویس اپل میکرد.

    • Mmm1
      Mmm1 | ۵ آبان ۱۳۹۴

      حالا انگار ما مامور اطلاعاتیم. آخه برادر من... اطلاعات شخصی منو تو ب چ درد اونا میخوره؟؟

      • patrik
        patrik | ۵ آبان ۱۳۹۴

        نه مامور نیستیم، اما اثر انگشت اینقده حساسه که اگه وزارتی یا سفارتی لازم باشه اونو بگیره، هزار جور باید تضمین امنیتی و توضیح بده.
        در کل یک عده مثل شما اعتقاد دارن مگه چه اطلاعاتی داریم، یه عده هم مثل من به حفظ حریم خصوصی حساس هستن.
        بعضی ها میگن اسنودن خودشو مسخره کرده، بعضیام مثل من میگن قهرمانه.
        وقتی اطلاعات عادی شهروندان جمع شه، یه سورس متا دیتا ایجاد میشه که خیلی کارا میشه کرد. از کنترل تجمعات گرفته تا تبلیغات هوشمند.

  • بینام
    بینام | ۴ آبان ۱۳۹۴

    این لینک 10 در صد مارکت شیر مک رو میشه لطف کنی !

  • فرهاد
    فرهاد | ۴ آبان ۱۳۹۴

    لینک لازم نیست خودم فهمیدم .

  • میلاد
    میلاد | ۴ آبان ۱۳۹۴

    انصافا یکم فکر کنین حسگراثر انگشت برای اندروید صرفا یک اسباب بازی هستش چون مثلا قراره نقش امنیتی ایفا کنه ولی وقتی گوشی اندرویدی دزدیده میشه تنها راهی که همه هم بلدن فلش زدنه،بعدشم اقا دزده با اثرانگشت خودش بازی میکنه.خودمم اندروید دارم ولی اعتقاد دارم اندروید خیلی با امنیت نیست که با اثرانگشت بشه گفت امنیت خیلی زیادی داره.اطلاعاتم که روی رم هست میشه با کامپیوتر بهش دسترسی داشت.
    پسورد هم بعد مدتی توسط دوستان کشف و ضبط میشه.همون انگشت رو هم مجبور باشی نباشی برای دوستت رو حسگر میکشی.
    گول تبلیغات برای گرون فروختن محصولات رو نخورین.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی