ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مناسک حج با تکنولوژی همراه می شوند

همه ساله میلیون ها مسلمان برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی می شوند؛ در واقع هر فرد مسلمانی باید در طول دوران حیات خود دست کم یک بار آن هم در بازه زمانی مشخصی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

همه ساله میلیون ها مسلمان برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی می شوند؛ در واقع هر فرد مسلمانی باید در طول دوران حیات خود دست کم یک بار آن هم در بازه زمانی مشخصی این سفر معنوی را انجام دهد.

این سفر در مقیاسی کوچک تر هم انجام می شود که به آن عمره می گویند و فرد در هر موعدی از سال می تواند انجامش دهد. آمار و ارقام حجاجی که همه ساله در پی عمل به دستور پروردگارشان عازم مکه می شوند حیرت آور است: در جولای سال 2015 میلادی، 14 میلیون نفر برای انجام عمره از مکه دیدن کردند. در ماه سپتامبر نیز دست کم دو میلیون نفر حاجی به این شهر مقدس رفتند.

اما تراکم جمعیت نیز درست مانند آمار و ارقام حاجی ها در این شهر بسیار بالاست: طبق برآوردهای صورت گرفته، در جریان زیارت حجاج، هر یک متر مربع فضا توسط شش نفر اشغال می شود که این امر خطرات و پیامدهای خطرناکی را به لحاظ ایمنی و امنیت برای آنها به بار می آورد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اگر خاطرتان باشد، حدودا یک ماه پیش بود که ازدحام جمعیت در محوطه کعبه مرگ دست کم 2269 نفر را به بار آورد که یا به دلیل کمبود هوای کافی برای تنفس خفه شده بودند یا اینکه زیر دست و پا جانشان را از دست دادند.

مساله کمتر جدی اما دردسرساز دیگری که در جریان این سفر معنوی رخ می دهد این است که اعضای یک خانواده با وجود آنکه همراه با هم عازم می شوند، در ادامه از یکدیگر جدا می گردند و همین مساله احتمال گم شدن یا آسیب پذیری سالمندان و اطفال را بسیار زیاد می کند.

از همین رو حصول اطمینان از امنیت جانی حجاج یکی از مسائلی است که باید از سوی مقامات این کشور مورد توجه بگیرد و باید بگوییم که متاسفانه بیش از همه موارد مورد سهل انگاری قرار گرفته و نه تقدس این مکان و نه درآمدهای هنگفتی که به واسطه انجام این سفرها عاید عربستان سعودی می شود هیچیک، مقامات دولتی آن را به چاره اندیشی برای حل مشکل مجاب نکرد.

Hajj_promo_944

آمار و ارقام بالای جانباختگان این حادثه، باعث شد که فشارهای بین المللی بر سعودی ها افزایش پیدا کند و بسیاری انگشت اتهام را به سمت میزبان ناشایستی بگیرند که کمترین توجه را به حفظ امنیت مسافران سرزمین وحی نشان نداده و تاکنون دست به هیچ اقدامی نزده است.

همین مساله اما کارشناسان و مهندسان بین المللی را بر آن داشت تا آستین ها را بالا بزنند و فکری به حال تراکم جمعیت بالای مکه کنند؛ هم اکنون پروژه های متعددی برای محقق ساختن این مهم در دست انجام است و از کاربرد نرم افزارهای شبیه سازی کامپیوتری (برای پیش بینی حوادث جمعیتی) گرفته تا نمونه سازی و تجاری سازی دستگاه های پوشیدنی برای هدایت حجاج و نگه داشتن آنها در مسیر درست را در بر می گیرد.

یکی از دستگاه های ساخته شده برای این منظور حج گایدر (Hajj Guider) نام دارد؛ نوعی دستبند هوشمند که دارای اپلیکیشن اختصاصی است و به زائران امکان می دهد که از طریق ارتباط صوتی دو سویه با یکدیگر تماس برقرار کنند، یکدیگر را رهگیری کنند و راهنمایی یا اطلاعات مورد نیاز در مورد مسیرها را در اختیار هم قرار دهند.

این دستگاه هم اکنون توسط گروهی از مهندسان و توسعه دهندگان پاکستانی ساخته می شود که سابقه همکاری طولانی مدتی را در زمینه توسعه نرم افزار و پلتفرم های تحت وب با نام های مطرحی چون سونی و سگا دارند.

این گروه که ایده خود را در جریان رویداد استارتاپ استانبول در ترکیه مطرح کرد، اعلام نمود که ایده اصلی شان «ایجاد یک اپلیکیشن موبایلی بوده است تا به لطف آن حاجی ها بتوانند یکدیگر را دنبال نمایند و مسیرهای مورد نیازشان را در جریان حج تمتع و عمره پیدا کنند.»

band1

یکی از اعضای این تیم در مصاحبه با سایت فوربس اظهار نمود: با این همه، ما سریعا تشخیص دادیم که اپلیکیشن های موبایل محدودیت های زیادی دارند و برای نمونه با مشکلاتی نظیر ضعف سیگنال های موبایل و عمر پایین باتری روبرو خواهند بود. از همین رو تصمیم گرفتیم تمرکز خود را روی ساخت یک مچبند پوشیدنی قرار دهیم که به زائران امکان می دهد یکدیگر را دنبال نمایند، در مواقع اضطرار و نیاز به کمک، تنها یک دکمه را فشار دهند و حتی به صورت آفلاین نیز با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

این دستگاه که هم اکنون نمونه اولیه ای از آن طراحی شده است قیمتی کمتر از 100 دلار خواهد داشت و حتی بدون ارتباط اینترنتی هم کار می کند و برای این منظور با استفاده از تکنولوژی مشخصی برای خود شبکه ارتباطی ایجاد می کند.

موعظ قداری یکی از اعضای این تیم ضمن ارسال ایمیلی به خبرنگار فوربس اظهار داشت: «من نمی توانم جزئیات بیشتری را در مورد پوشیدنی در دست ساخت مان ارائه کنم چراکه فعلا مراحل مورد نیاز برای ثبت پتنت را پشت سر می گذارد.» گفته شده که رونمایی کامل این دستگاه همزمان با حج تمتع 2016 انجام خواهد شد.

البته این را هم باید اضافه نماییم که حج گایدر تنها گجت الکترونیکی ساخته شده برای تامین امنیت جانی حجاج نیست. برای نمونه در ماه می 2015 خبر رسید که وزارت حج عربستان سعودی روی ساخت دستگاه مشابهی کار می کند که به حاجی ها امکان می دهد بدون ترس از گم شدن در خیابان های مکه قدم بزنند. این دستگاه به غیر از نشان دادن مسیرها، آدرس محل اقامت حاجی و سوابق کامل پزشکی اش را هم در خود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • حسین
    حسین | ۶ آبان ۱۳۹۴

    اگر خاطرتان باشد یعنی چه؟؟؟؟
    مگه میشه این فاجعه رو یادمون بره؟؟!!
    بقیه اماراتونم مثل امار کشته شده هاس؟؟؟؟
    واقعا که!

  • soroush_showbert
    soroush_showbert | ۶ آبان ۱۳۹۴

    اره يه دست بنده برای هدایت زوار به سمت له شدن و خاک و خون کشیده شدن که توسط ال سعود لعنت الله طراحی شده

  • xrr
    xrr | ۶ آبان ۱۳۹۴

    درامد هنگفت؟؟ درامد عربستان از تمتع نصف درامد یه روزش از نفت هم نیست :|

    • محمدرضا
      محمدرضا | ۷ آبان ۱۳۹۴

      همه میدونن که عربستان میلیاردها دلار از حج به دست میاره.شاهزاده های سعودی از ثروتمند ترین افراد هستن.اینکه دیگه انکاری نداره

  • حائری
    حائری | ۵ آبان ۱۳۹۴

    کشته شده‌های یک ماه پیش، بیش از ۷ هزار نفر بودن.
    به قول دوستمون یکم متن‌ها رو ایرانیزه کنید و جاهای غلطش رو اصلاح کنید.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی