ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشکل تازه ای که پلتفرم موبایلی ویندوز از آن رنج می برد: حذف تدریجی اپلیکیشن ها

بسیاری از کاربران ویندوز فون سال گذشته به خاطر کمبود اپلیکیشن های ساخته شده برای این پلتفرم و در یک کلام قدیمی بودنش، آن را کنار گذاشتن و به دیگر سیستم عامل های موبایلی روی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

بسیاری از کاربران ویندوز فون سال گذشته به خاطر کمبود اپلیکیشن های ساخته شده برای این پلتفرم و در یک کلام قدیمی بودنش، آن را کنار گذاشتن و به دیگر سیستم عامل های موبایلی روی آوردند.

نبود اپلیکیشن برای ویندوز فون مشکلی بوده که کاربران این پلتفرم همواره آن را احساس می کردند، با این همه، این سیستم عامل موبایلی حالا 5 ساله است و چالش های جدیدی پیش رویش قرار گرفته.

متاسفانه این پلتفرم علاوه بر اینکه در جذب کاربران ناکام ماند حتی نتوانست توسعه دهندگان را به سمت خود بکشاند تا اندکی هم که شده کمبودهایش را جبران کنند و به جای آنکه در یک سال گذشته بر تعداد اپ های توسعه یافته برای آن افزوده شود از شمار آنها مرتبا کاسته شد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

حذف نرم افزار Mint در هفته ای که گذشت تنها یکی از این موارد است که طبق پیش بینی ها خشم کاربران این پلتفرم را نیز به دنبال داشت. هرچند این نخستین باری نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد و قطعا هم آخرین بار نخواهد بود.

خطوط هوایی آمریکایی، Chase Bank، بانک آمریکا، ان بی سی، پینترست و Kabam همگی از جمله مواردی هستند که اپلیکیشن های ویندوز فونی خود را از استور مایکروسافت حذف نموده اند؛ به بیان دیگر، این اپلیکیشن ها یا ناپدید شده اند یا اینکه دیگر آپدیت نمی شوند.

برخی شرکت ها برای توجیه این اقدام خود، کم بودن شمار کاربران ویندوز فون را بهانه کرده اند و دیگران نیز تصمیم گرفته اند سکوت را در این باره پیشه کنند، اما دست آخر، هر اپلیکیشنی که از استور مایکروسافت حذف می شود این شرکت را یک گام عقب تر از رقبایش می برد.

جالب است بدانید که صرفا اپلیکیشن های شخص ثالث این پلتفرم حذف نشده اند و خود مایکروسافت نیز تعدادی از اپلیکیشن های MSN و حتی اپ مجبوبش به نام  Photosynth را نیز حذف نموه و اعلام داشته که تعدادی از اپ های مربوط به دوربین تلفن های هوشمند لومیا را نیز حذف می کند.

کاربران ویندوز فون همچنان به نسخه های مطلوبی از اپلیکیشن های اسکایپ یا آفیس دسترسی ندارند و جای تعجب است که بعد از 5 سال، بهترین تجربه استفاده از اسکایپ یا آفیس روی تلفن های هوشمند، برای کاربران ویندوز فون محقق نمی شود. این مساله قطعا در ویندوز 10 موبایل تغییر خواهد کرد اما هنوز که هنوز است عملیاتی نشده است.

همین امر باعث شده که فروش تلفن های هوشمند لومیا تحت تاثیر قرار بگیرد. در سه ماهه اخیر، این شرکت تنها 5.8 میلیون دستگاه تلفن همراه از سری لومیا فروخت در حالی که میزان فروشش در بازه زمانی مشابه در سال قبل برابر با 9.3 میلیون دستگاه بود.

این رقم کاهشی تقریبا 40 درصدی را نشان میدهد و روشن است که باید هرچه سریعتر فکری به حال آن شود. متاسفانه در حال حاضر اچی تی سی، سونی و سامسونگ اهمیتی به ویندوز فون نمی دهند و مایکرسافت همچنان به تنهایی 90 درصد از دستگاه های بهره مند از این پلتفرم را تولید می کند.

حالا این کمپانی مستقر در ردموند تصمیم گرفته که با «تولید موبایل های بهتر»، عملکرد مطلوب تری را در حوزه موبایل از خود نشان دهد و این تلاش قطعا با تولید تلفن های هوشمند جدیدی از جنس سرفس به بار خواهند نشست؛ این یعنی مایکروسافت تولید موبایل های خود را پایین بیاورد تا به همان جمعیت اندک کاربرانی خدمت رسانی کند که همچنان دوست دارند از ویندوز فون استفاده نمایند.

instagram-windows-phone

اما مشکل اپلیکیشن های مرده ویندوز فون نیز همچنان به قوت خود باقیست. اگر خاطرتان باشد، اپ اینستاگرام این پلتفرl تقریبا دو سال پیش عرضه شد و هنوز هم که هنوز است از ارسال ویدئو پشتیبانی نمی کند.

این موارد البته بسیارند، برای نمونه می توان به توئیتر اشاره کرده که جدیدترین به روزرسانی ها را دریافت نکرده است. البته برای اغلب اپلیکیشنها، یک جایگزین شخص ثالث وجود دارد اما نباید به عنوان مثال دو سال طول بکشد که فیسبوک پشتیبانی ویدئویی را برای کاربران ویندوز فونی ایستاگرام فراهم نماید.

براساس اظهار نظر مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک، این مشکل دیگر در ویندوز 10 وجود ندارد و به همین دلیل می توان امیدوار بود که ظرف دو سال آینده پشتیبانی ویدئویی در اینستاگرام برای کاربران ویندوز فون فراهم گردد.

تعهد مارک زاکربرگ به ویندوز 10، امیدها در مایکروسافت را تقویت کرده که سیستم عامل مذکور عاقبت اوضاع را برای تلفن های هوشمندش متحول نماید. گفتنی است که ویندوز 10 آپدیت رایگانی است که برای کاربران ویندوز 7 و 8 عرضه شده است و حالا بیش از 110 میلیون کامپیوتر از آن بهره می برند.

مایکروسافت نیز تلاش دارد تا به نوعی توسعه دهندگان را به تولید اپلیکیشن های فراگیر برای آن ترغیب نماید؛ اپلیکیشن هایی که امکان اجرایشان روی انواع پی سی، تلفن هوشمند، تبلت و حتی اکس باکس وان فراهم است. این در واقع وعده بزرگی است که ردموندی ها به کاربران ویندوز 10 داده اند و البته هنوز هم محقق نشده است.

این شرکت همچنین ویندوز 10 را برای توسعه دهندگان اندروید و iOS باز گذاشته است تا به راحتی کدهای خود را به اپلیکیشن های فراگیر برای آن انتقال دهند. اگر خاطرتان باشد پیشتر در جریان کنفرانس بیلد مایکروسافت حرف های زیادی را درا ین رابطه شنیدیم اما از آن زمان تاکنون هیچ اپلیکیشن قابل توجهی با در نظر داشتن همین ویژگی معرفی نشده است. وقوع چنین مساله ای قطعا می تواند فقدان اپلیکیشن برای موبایل های ویندوزی را برطرف نماید، اما با در نظر داشتن این نکته که در حال حاضر بازار این محصولات تحت سلطه اندروید و iOS قرار دارد، شاید به این زودی ها شاهد تغییر محسوسی دراین زمینه نباشیم.

windows-phone-tiles

اینکه کمبود اپلیکیشن برای پلتفرم موردبحث را بر گردن توسعه دهندگان بیاندازیم کار بسیار ساده ایست اما اگر حقیقت را بخواهید آنها صرفا دوست نداشته اند خود را درگیر پلتفرمی نمایند که مرتبا دستخوش تغییر می شود. ویندو فون 7 به عنوان نسخه تازه ای از ویندوز موبایل در اکتبر سال 2010 عرضه گردید. دو سال بعد یعنی در اکتبر 2012 ، ویندوز فون 8 از راه رسید و دستگاه های بهره مند از نسخه قبلی این سیستم عامل امکان دریافت آپدیت جدید را نداشتند و این درحالی بود که نیاز به آپدیت برای اپلیکیشن های ویندوز فون 7 به شدت احساس می شد.

سال گذشته ویندوز فون 8.1 از راه رسید و همراه با خود امکاناتی را آورد که کمبودشان در پلتفرم مایکروسافت به شدت احساس می شد. حالا مایکروسافت در آستانه یک تغییر دیگر است و قصد دارد شانس خود را با ویندوز 10 موبایل امتحان کند.

با در نظر داشتن تغییراتی که مرتبا در ویندوز فون اعمال می شود، شاید تنها مساله ای که در رابطه با این پلتفرم تغییر نکرده همان نبود اپلیکیشن باشد. گفته شده که ویندوز 10 موبایل در دسامبر امسال برای دستگاه های قبلی بهره مند از این پلتفرم عرضه می شود اما مایکروسافت هنوز هم یه صورت رسمی تاریخی را برای این اتفاق اعلام نکرده است.

کاربران سیستم عامل جدید، تغییرات زیادی را درآن شاهد خواهند بود که از آن جمله می توان به وجود اپلیکیشن های بومی و طراحی جدید اشاره نمود و علاوه بر این، مایکروسافت هم پیش بینی کرده که این بار توسعه دهندگان، اپلیکیشن های فراگیر متعددی را برای آن طراحی خواهند کرد.

روی هم رفته، بعید به نظر می آید که سرنوشت ویندوز فون، تحولی اساسی را شاهد باشد. ویندوز 10 موبایل صرفا آپدیتی دیگر است با این توضیح که مایکروسافت برای جذب مخاطبانش نمی تواند تا ابد به این حربه متوسل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • اميرحسين
    اميرحسين | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    حيف سيستم عامل پايه لينوكسي مثل اندرويد نيست ول كني بري سيستم عامل انحصاري ماكروسافت استفاده كني.اينده براي سيستم هاي متن و باز و كاربرديه.ماكروسافت تو زمينه موبايل مدام داره اشتباه ميكنه و با اين روند به هيجا نميرسه

  • علیرضا
    علیرضا | ۸ آبان ۱۳۹۴

    چند تا از نظرات کاربران اندروید و آی او اس رو خوندم و همینطور مقاله کاملا جانب گیرانه وب سایت عامه پسند شما.
    نظرات کاربران دیگر سیستم ها همونطور که حدس میزدم منطبق با سطح فکر بسیار کودکانه در حد نبود بازی فال اوت شلتر یا پول ندادن به دیجیاتو برای انتشار مطلب مرتبط با مایکروسافت یا این که سخت بودن کار با ویندوزفون به دلیل عمد داشتن سواد انگلیسی است. عموما به جز ضعف کمبود نرم افزار که من هم فقط تا حدی قبول دارم دلیل دیگه ای برای کوباندن بر سر بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا پیدا نکردید. بزرگترین ایده های مایکروسافت در ویندوز 10 در حال تحقق یافتن است. امثال شماها سورفیس رو هم پروژه شکست خورده حساب می کردید. الان با فروش بالای خودش همگان را متعجب کرده است. سورفیس پرو دو برابر قوی تر از مک بوک است. ویندوز 10 موبایل و دسکتاپ با قابلیت یکسان سازی بسیار عالی عمل می کنند. اونهایی که سنگ اپل و گوگل رو به سینه میزنید لطف کنید ویندوز هاتون رو هم که غیر قانونی نصب کردین و باهاش میایید اینجا تو این سایت مضخرف علیه مایکروسافت نظر میدهید پاک کنید. مایکروسافت روز به روز در حال پیشرفت هست و بر خلاف ایده های کوتاه مدت و بازار پسند گوگل و اپل ایده هایی برای آینده نه چندان دور دارد. به قول یکی از کاربران به نام امید:
    باور بکنید یا نکنید قابلیت کانتیوم ویندوز موبایل بزرگترین تحول نرم افزاری چند سال اخیر و آینده نگرانه ترین طرز فکریه ک برای یک دستگاه موبایل بهش فکر شده و در حال عملی شدنه
    دوست داشته باشید یا نداشته باشید اپ های یونیورسال ویندوز 10 بزودی خلا نرم افزاری موجود در ویندوز موبایل رو حل خواهند کرد چون فروش آینده دستگاه های موبایل در گرو ایده ایست که مایکروسافت در حال پیاده کردنشه
    بخواید یا نخواید مایکروسافت بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا بوده، هست و خواهد بود و مطمئنا در مورد سخت افزارهم همینگونه خواهد شد گواه این قضیه سرفیس های مایکروسافته و لومیا چنین سرنوشتی خواهد داشت.

    • rezvan
      rezvan | ۹ آبان ۱۳۹۴

      حالا لازم نبود همچین متن طولانی و کوبنده ای واسه من بنویسید ? من اصلا کاری به این مقاله نداشتم! فقط چون دیدم درباره مایکروسافته سوالمو مطرح کردم که اساتید مایکروسافتی جوابمو بدن حالا یه کم تیکه قاتی حرفام شد(اونم چون حرف زدن عادیمم همین طوره!)، شرمنده م غلط کردم!! من از اول که کامپیوتر دار شدم تا همین امروز ویندوزی بودم ویندوزی هم خواهم موند نه به فکر کار کردن با لینوکسم نه سیستم عامل کمپانی اپل که برای دور زدن محدودیتای اپلی باید به هزار دوز و کلک متوسل شم!!! ?
      پ.ن: شما یه کاربر عادی ویندوزو نشونم بده که ویندوزش کپی نیست!! کاربر عادی ها، نه کاربرای حرفه ای که تک تک اجزای سیستم واسشون مهمه!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی