ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کدام شرکت ها برای گوگل، تسلا و احتمالا اپل، ماشین خودران می سازند؟

یک هفته پیش مدیر عامل ارزشمندترین شرکت دنیا در اظهارنظرهایش از بازار ارزشمند بعدی سخن گفت. تیم کوک مدیر عامل اپل اعلام نمود: «به نظر می آید تغییرات قابل توجهی در این صنعت در حال ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۵

یک هفته پیش مدیر عامل ارزشمندترین شرکت دنیا در اظهارنظرهایش از بازار ارزشمند بعدی سخن گفت. تیم کوک مدیر عامل اپل اعلام نمود: «به نظر می آید تغییرات قابل توجهی در این صنعت در حال رخ دادن است. تغییراتی به شدت بزرگ. البته شاید شما با این نظر من موافق نباشید اما من اینطور فکر می کنم.» اینها حرفایی است که مدیرعامل اپل در جریان کنفرانس WSJDLive بر زبان آورد.

موضوع صحبت او ماشین ها بودند. وی ادامه داد: در آینده، ماشین های خودران بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کنند. همین اظهار نظرها اما به گمانه زنی هایی دامن زد که در مورد طرح های بلندپروازانه این کمپانی پیرامون اتومبیل های خودران مطرح می شوند.

در این صنعت، بسیاری باور دارند که اپل مشغول ساخت ماشین های الکتریکی خاصی است که می توانند بدون نیاز به راننده وارد سطح خیابان ها شوند و همین امر این شرکت مستقر در کوپرتینو را مقابل به نام های بزرگی نظیر گوگل، تسلا، اوبر و بسیاری خودروسازان دیگر قرار می دهد که این ماشین ها را می سازند و برنامه های زیادی برای این حوزه دارند.

اگر اپل به حوزه اتومبیل های خودران ورود پیدا کند احتمال آنکه به تنهایی دست به کار تولید این ماشین ها شود بسیار پایین است. سوال اینجاست: این شرکت برای محقق ساختن رویاهایش دست به دامن کدام نام ها می شود؟

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در این رابطه بدانید.

ورود بی درنگ اپل به بازار کوچک تولید نسل آتی ماشین ها که به زودی تغییراتی اساسی را به خود خواهید دید می تواند بسیار تاثیر گذار و مهم باشد. این شرکت مستقر در کوپرتینو با تولید دستگاه های موبایل خود، یک شبکه عرضه بسیار نیرومند را ایجاد کرد که به تنهایی کل این صنعت را متحول نمود و دیگران را از عرصه خارج کرد.

حالا خودروسازان سنتی و عرضه کنندگان این محصول با موج تازه ای از تازه واردها روبرو هستند که قصد دارند به هر طریقی که شده در این صنعت برای خود جای پایی بسازند.

به گفته بابی همبریک مدیرعامل شرکت AutonomouStuff که در النویس آمریکا استقرار دارد و قطعات پردازشی مورد نیاز برای اتومبیل های خودران را تولید کرده و به بازارهای مختلفی چون هوا و فضا عرضه می کند: «هرکسی این بازار یک فرصت می بیند تا الگوی کاری اش را توسعه دهد.»

همبریک در ادامه اظهار داشت: به طور کلی ماشین های خودران نقشی مخرب را در الگوی کاری صنعت خودرو دارند و به نوعی باعث شکل گیری یک رقابت سنگین میان شرکت ها شده اند.

اگر اپل به این صنعت ورود پیدا کند به حتمال زیاد تنها نخواهد بود. این کمپانی از چه شرکت هایی در خواست کمک می کند؟

دیدگاه مشترکی که در سیلیکون ولی، دیترویت، آلمان و ژاپن وجود دارد این است که ماشین های خودران غیرقابل اجتناب هستند. زمانی که این خودروها به صورت انبوه وارد سطح خیابان ها شوند قطعا حمل و نقل و سایر صنایع وابسته به آنها را متحول خواهند کرد.

شرکت مورگان استنلی برآورد کرده است که تا سال 2022 میلادی، این ماشین ها به خاطر نقشی که در کاهش سوانح رانندگی دارند، باعث صرفه جویی 488 میلیارد دلاری خواهند شد و ارزش افروده شان در بهره وری نیز برابر با 507 میلیارد دلار خواهد بود. تنها کافیست کارهایی را در نظر بگیرید که به واسطه صرفه جویی تان در زمان و عدم نیاز به رانندگی برای شما ممکن می شوند.

این ماشین ها همچنین می توانند باعث تحول عظیم صنایع چند ملیتی و عظیمی شوند که حول مقوله تولید ماشین فعالیت می کنند. تسلا پیشرفت های اخیرش در حوزه تولید خودرو را همزمان با نام های مهمی نظیر Daimler، آئودی و بی ام دابلیو دانسته است.

البته شرکت های کمتر شناخته شده دیگری نیز نسبت به این پیشرفت ها ابراز علاقمندی کرده اند که بیشتر در پشت صحنه فعالیت می کنند و از آن جمله می توان به تولید کنندگان، عرضه کنندگان و استارتاپ های فعال در زمینه تولید سخت افزار و نرم افزارهایی اشاره کرد که قابلیت های حرکت خودکار را به ماشین ها می دهند یا حتی تولید صفر تا صد این ماشین ها را بر عهده دارند.

و این همان نقطه ایست که اپل احتمالا به دنبالش است.

تعدادی از این شرکت ها قطعات مورد نیاز خودرو را برای خودروسازان بزرگ، گوگل و تسلا تولید می کنند و تعداد دیگری از آنها نیز در زمینه ساخت داشبورد داخلی CarPlay با اپل همکاری دارند.

با این همه، هیچیک از آنها در مورد مذاکراتی که احتمالا با اهالی کوپرتینو داشته اند سخنی به میان نیاورده اند و هیچکدام هم قاطعانه این مذاکرات را نفی نکرده اند و هم گوگل، هم تسلا و هم اپل از هر گونه اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده اند.

لیستی که در ادامه خواهید دید به هیچ وجه کامل نیست. با این همه، سایت Recode بعد از گفتگو با ده ها شرکت تولید کننده، کارشناسان صنایع و شرکت های فعال در حوزه ماشین های خودران، فهرستی از نام های مبتکر و خلاق را جمع آوری کرده که در صنعت خودرو فعالیت دارند و احتمال دارد در آینده اپل با آنها وارد همکاری شود.

حتما با قسمت های مختلف دستگاه های موبایل آشنایی لازم را دارید. در این بخش قصد داریم همین طبقه بندی را در مورد ماشین های خودران پیاده نماییم.

بدنه

20151026-inside-self-driving-car1

شاید بهترین تصویری که از ماشین های خودران آینده در ذهن داشته باشیم، مدیون تلاش هایی باشد که توسط گوگل انجام شده است. ماشین های دو نفره کوچک این شرکت که به آنها «نمونه اولیه» می گوید شمایی کلی از این خودروها را به ما نشان می دهند: اتومبیل هایی مملو از حسگرهای هوشمند و رادار که قطعات و اجزای مختلف داخلی شان نظیر آینه عقب با تکنولوژی های حرکت خودکار یکپارچه سازی شده و در کل می توان آنها را کامپیوترهای در حال حرکت خواند.

 

اما گوگل این کامپیوترهای متحرک را به تنهایی نساخته. در آگست سال 2014 میلادی، یعنی چهار سال بعد از رونمایی رسمی نسخه اولیه این ماشین ها، شرکت مورد بحث سرانجام اسامی برخی از شرکای خود را به این شرح اعلام کرد: Rush، یک تامین کننده قطعه که مقر اصلی اش در میشیگان قرار دارد و بخش های خارجی این ماشین را در اختیار گوگل قرار می دهد.

ال جی کمیکال نام دیگری است که با این کمپانی مستقر در مانتین ویو همکاری دارد و در واقع از شرکت های تابعه کمپانی کره ای مطرحی است که همه ما میشناسیم و وظیفه ساخت باتری ها را بر عهده دارد. در این میان اما تعدادی شرکت آلمانی نیز مشارکت دارند که از آن جمله می توان به کانتیننتال، بوش، فریمو و ZFLS اشاره کرد که تولید قسمت های دیگری نظیر موتور، ترمز و فرمان را بر عهده داشته اند.

این اسامی نام های تازه ای در دنیای خودرو محسوب نمی شوند. برای نمونه کانتیننتال و بوش هر دو کسب و کارهایی چند میلیارد دلاری هستند که قطعات معمول و خودران را برای طیف گسترده ای از خودروسازان تامین می کنند.

اما زمانی که نوبت به ماشین های خودران می رسد، شرکت های آلمانی دنباله رو خودروسازان می شوند: خودمختاری ماشین در اصل یک فرایند است که با امکانات کمکی برای راننده شروع می شود (نظیر سیستم هشدار خروج از لاین و قابلیت پارک خودکار) و به تدریج که با استقبال مشتریان روبرو شد، پیشرفت کرده و به حرکت تماما خودکار بدل می شود.

در سال گذشته میلادی، فروش واحد راهکارهای حرکتی (Mobility Solutions ) بوش که در اصل امکانات مربوط به ماشین های هوشمند را عرضه می کند فروشی دو برابری را در صنعت خودرو تجربه کرد (یک ماه بعد از آنکه گوگل اسامی شرکایش را اعلام کرد بوش شرکت ZFLS را خریداری نمود).

شرکت کانتیننتال هم پیش بینی کرده که تا سال 2017 میلادی، درآمد خالص آن از سیستم های هوشمند ترمز، شتاب و فرمان ماشین به رقم 1.3 میلیارد دلار می رسد.

Enno Pigge یکی از نمایندگان کانتیننتال است که اعلام نموده این شرکت قطعات مختلفی را برای تسلا تولید می کند اما نامی از آنها به میان نیاورده است. فریمو و راش، دو شریک تجاری دیگر گوگل هستند که هر دو از هر گونه اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده اند.

مگنا اینترنشنال یکی دیگر از نام های فعال این صنعت است که مقر اصلی اش در کانادا قرار دارد. این تامین کننده طیف گسترده ای از امکانات نیمه اتوماتیک را به خودروسازان می فروشد و در عین حال یک کارخانه مونتاژ خودرو را هم تحت نظارت خود دارد.

مورگان استنلی اعلام داشته که مگنا همان نقشی را برای گوگل، اوبر و لیست طویل شرکت های فعال در صنعت اتومبیل های خودران ایفا می کند که فاکسکان برای اپل دارد.

Swamy Kotagiri مدیر ارشد واحد تکنولوژی مگنا این گفته ها را مبالغه آمیز خوانده اما در عین حال هم اظهار داشته که این شرکت هم اکنون جایگاه خوبی را در این بازار دارد. وی اظهار داشت که تنها عامل متمایز کننده ما وسعت تخصصمان در حوزه خودرو است چراکه دیدگاه کلی تری در این رابطه داریم.

چشمان

Screen-Shot-2013-09-23-at-11.31.54-AM

یک ماشین خودران بیش از آنکه به قطعات داخلی هوشمند نیاز داشته باشد به چشمانی قدرتمند برای دیدن احتیاج دارد. البته مناقشات و اختلاف نظرهای مختلفی در مورد افزودن چنین قابلیتی به این ماشین ها وجود دارد.

اما شاید بهترین گزینه برای این منظور Lidar باشد؛ نوعی تکنولوژی حسگر از راه دور که از لیزر برای تشخیص محیط پیرامونی اش بهره می گیرد. این فناوری علاوه بر ماشین ها در صنایع مختلفی چون کشاورزی، زمین شناسی و دفاع نظامی مورد استفاده قرار می گیرد و ابدا هم ارزان نیست.

Velodyne شرکتی با سابقه 32 ساله است که کارش را در حوزه تکنولوژی ساب ووفر آغاز کرد و یک دهه پیش Lidar را ارائه کرد و از همین طریق به پیشگامان این صنعت بدل شد. حالا این کمپانی محصولات مختلفی را تولید می کند: یک حسگر قدرتمند 80 هزار دلاری (که توسط برخی شرکت های سازنده کامیون مورد استفاده قرار می گیرد)؛ یک مدل 32 هزار دلاری و در نهایت سنسوری به نام Puck که سال گذشته عرضه شد و ابعادی به اندازه کف دست دارد و با قیمت 8 هزار دلار به فروش می رود.

به گفته ولفگانگ جاشمن مدیر فروش واحد Lidar در شرکت Velodyne این تکنولوژی خودکار ظرف سال های آتی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و انتظار می رود که در آینده تقاضای خودروسازان برای خرید دو مدل حسگر  ارزان قیمت تر بیشتر شود.

جالب است بدانید گوگل هم که خودش Lidar تولید می کند ترجیح می دهد که آن را از Velodyne خریداری کند و دست بر قضا به گران ترین مدل آن علاقمند است.

گفتنی است که این شرکت از اظهار نظر در مورد اپل خودداری کرده با این حال، تجهیزات تولیدی اش در ون های نقشه نگاری این شرکت مشاهده شده اند.

تازه وارد دیگری که Lidar می سازد Quanergy نام دارد و مدعی شده که در نظر دارد قیمت این حسگرها را تا سال 2018 میلادی به رقم 100 دلار تقلیل دهد. در حال حاضر شاید یک راهکار صرفه جویانه برای لیدار دوربین های پیشرفته باشند. استفاده از این قطعات نتنها ارزان تر تمام می شود بلکه اساسا راهکار بهتری هم محسوب می گردند و در بحش های مختلفی (حتی چراغ های راهنمایی) به کار گرفته می شوند که Lidar در آنها حضوری ندارد.

در حال حاضر نیز شرکت های مختلفی نظیر Nauto و Cruise از دوربین ها در کنار الگوریتم های هوشمند دید کامپیوتری بهره می گیرند تا خودروها را به تکنولوژی های دستیار راننده مجهز نمایند.

مغز

پس از آنکه یک ماشین قطعات و تکنولوژی های لازم برای حرکت خودکار را دریافت کرد، به میزان بالایی از توان پردازشی نیاز دارد و این همان کاری است که از عهده شرکت های تولید کننده چیپ بر می آید. برخی غول های نام آشنای این صنعت نظیر کوالکام و سامسونگ که پیشتر برای تلفن های همراه و دستگاه های موبایل چیپ می ساختند حالا تصمیم گرفته اند که به صنعت خودرو ورود پیدا کنند و اینترفیس های گرافیکی لازم برای سیستم های پیشرفته دید ماشینی را طراحی کنند.

اما شرکتی که در صدر این جدول قرار دارد انویدیاست که عمدتا به خاطر تولید چیپ برای بازی های ویدئویی شناخته می شود. این شرکت مدتی است که به بازار خودرو علاقمند شده است و نخستین بار نیز این کار را با یکپارچه سازی گوگل ارث درون آئودی آغاز کرد.

انویدیا اخیرا اعلام کرده که فروش واحد خودروی آن رشد سالانه 85 درصدی را در سال مالی گذشته تجربه کرده است. حالا چندین تولید کننده ماشین های لوکس دنیا از ابرکامپیوترهای تولیدی آن در محصولاتشان بهره می گیرند که می توانند داده های دریافتی از 12 دوربین نصب شده روی خودرو و همچنین Lidar و سنسورهای فراصوتی آن ها را مورد پردازش قرار دهند.

دنی شاپیرو مدیر واحد خودروی انویدیا می گوید: یک خودروساز به ما مراجعه می کند چون با مشکلات واقعا بزرگی روبروست و به تنهایی از عهده حل کردن آنها بر نمی آید. وی ادامه می دهد: اینکه توانسته ایم برای ماشین های خودران یک مغز بسازیم، باعث شده که تقاضا برای تکنولوژی ما زیاد شود.

تسلا و گوگل و همچنین شرکتی به نام دلفی (یک تامین کننده جهانی صنعت خودرو که ماشین های خودرانش هم اکنون در سطح خیابان ها تردد می کنند) نیز از مشتریان دائمی انویدیا هستند. البته لازم است یادآور شویم که این شرکت تولید کننده چیپ از هر گونه اظهار نظر پیرامون همکاری اش با گوگل خودداری کرده است.

اما برای اینکه قطعه ای عنوان «مغز» یک کامپیوتر را داشته باشد، باید از نوع خاصی از هوش مصنوعی به نام یادگیری عمیق یا دیپ لرنینگ بهره بگیرد که به کامپیوترها یاد می دهد چطور داده های بصری را پردازش نمایند.

اوایل همین ماه بود که طبق گزارش Recode مدیر واحد یادگیری عمیق انویدیا راهی اپل شد تا برای این شرکت کار کند و همه این شواهد گمانه زنی ها در مورد پروژه های در دست ساخت اهالی مانتین ویو را تقویت می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۶ آبان ۱۳۹۴

    ببینیند اگه تا سه ماه دیگه ایران فرغون نیومد و نگفت ما هم داریم خودروی ملی خودران تولید میکنیم

  • آیییخم از دست دیجیاتو دلش شکست :(
    آیییخم از دست دیجیاتو دلش شکست :( | ۶ آبان ۱۳۹۴

    خدا کنه با بنز یا بی ام و باشه

    فکر کن اینا در کنار اپل عجب چیزی بشه

    حالا شاید با سایپا قراردادبست بنز و ... نابود شدن : )))

  • arsham
    arsham | ۶ آبان ۱۳۹۴

    گوگل و اپل باید خیلی تلاش کنن تا توی صنعت خودروسازی جایی برای خودشون دست وپا کنن همین الانش هم شرکت های فورد وبنز در زمینه خودروهای خودران یک قدم جلو تر از گوگل و اپل هستند

مطالب پیشنهادی