ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به ۴ پرسش عمده در زمینه ادغام سیستم عامل کروم با اندروید

همانطور که پیشتر هم گفتیم، بر اساس گزارش های رسیده به نظر می رسد که گوگل قصد دارد از سال آینده سیستم عامل کروم را با اندروید درآمیزد تا پلتفرم های موبایل و دسکتاپ این شرکت یکپارچه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۹ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

همانطور که پیشتر هم گفتیم، بر اساس گزارش های رسیده به نظر می رسد که گوگل قصد دارد از سال آینده سیستم عامل کروم را با اندروید درآمیزد تا پلتفرم های موبایل و دسکتاپ این شرکت یکپارچه گردند.

اما چرا گوگل تصمیم گرفته کروم را درون اندروید ترکیب کند، پلتفرم دسکتاپ شرکت ساکن مانتین ویو پس از آن به چه شکل خواهد بود و این ترکیب چه تاثیراتی در پی خواهد داشت.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به ۴ پرسش مهم در این زمینه.

چرا اندروید؟

f43b7c81b7b6da21b4719c4c541d01c4

دلیل اینکه گوگل اندروید را به عنوان سیستم عامل اصلی انتخاب کرده و قصد دارد کروم را با آن ادغام کند مشخص است و آن چیزی نیست جز محبوبیت و تعداد کاربران این پلتفرم.

بر اساس آمار ها سهم بازار تلفن های هوشمند اندرویدی در ۲ سال گذشته به ۸۰ درصد از کل رسیده است. میزان استفاده از اینترنت روی این ابزارها هم سال گذشته از کامپیوترهای دسکتاپ پیشی گرفت و همچنان در حال افزایش است.

البته این پلتفرم علاوه بر تلفن های هوشمند به ابزارهای دیگری (از تلویزیون گرفته تا خودروها) نیز گسترش پیدا کرده و از اپلیکیشن های بسیار متعدد و متنوعی در همه زمینه ها برخوردار است.

در حال حاضر کاربران پر تعدادی با پلتفرم مورد بحث انس گرفته اند و اضافه شدن کامپیوترهای دسکتاپ نیز، می تواند پای توسعه دهندگان، سازندگان و حتی مصرف کنندگان بیشتری را به این مجموعه باز نماید.

آیا چنین ترکیبی اجتناب ناپذیر بود؟

google-092915-pixel-c-pixelc-5902

صحبت از چنین ادغامی سالهاست به گوش می رسد و سرگی برین نیز سال ۲۰۰۹ در همین زمینه گفته بود احتمالاً در آینده موعدی می رسد که اندروید و کروم با یکدیگر تلاقی پیدا کنند.

ساندار پیچای هم هفته گذشته اظهار نظری کرده بود با این مضمون که در آینده دیگر بین استفاده از ابزارهای موبایل و دسکتاپ تفاوت قائل نخواهیم بود و برداشت ما از هردوی این پلتفرم ها یکی خواهد شد.

این رویکرد جدیدی است که تبلت Pixel C گوگل را می توان به عنوان یکی از نشانه های حرکت به سوی آن در نظر گرفت، اما امید است که سیستم عامل کروم برای رسیدن به چنین هدفی فدا نگردد، خصوصاً حالا که سهم بازار و محبوبیت کروم بوک ها در حال افزایش است (حتی اگر عمده ترین دلیل جذابیت این محصولات قیمت اقتصادی آنها باشد).

چه بر سر سیستم عامل کروم خواهد آمد؟

1280 2014-9-7 at 16-21-43

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، گوگل احتمالاً این سیستم عامل را برای مدت بیشتری حفظ کرده و آن را (شاید با نامی دیگر) به یک پلتفرم متن باز تبدیل خواهد کرد تا سازندگان دیگر بتوانند از آن در محصولات خود بهره گیرند.

اگر در حال حاضر کاربر این سیستم عامل هستید لازم نیست کروم بوک خود را کنار بگذارید، اما لازم است بدانید در آینده به مرور تمایل توسعه دهندگان برای ساخت نرم افزار روی این پلتفرم کاهش یافته و دیر یا زود شاهد فرا رسیدن روز مرگ و خاموشی آن خواهیم بود.

اندروید به کدام سو می رود؟

Android-mascot-street

بدون شک گوگل نمی تواند اندروید را در شکل فعلی روی کامپیوترهای دسکتاپ قرار داده و از کاربران توقع داشته باشد از آن استفاده کنند، چرا که برای محقق شدن چنین هدفی لازم است تغییرات گسترده درون این پلتفرم انجام شوند.

امنیت یکی از بخش هایی است که به بیشترین رسیدگی احتیاج دارد، خصوصاً اگر قرار باشد لپ تاپ های مجهز به اندروید، در حوزه کسب و کار مورد استفاده قرار گیرند.

هرچند خود گوگل در حال حاضر تلاش زیادی در این حوزه انجام می دهد، اما بخش مهمی از مشکلات امنیتی این پلتفرم (خصوصاً در مورد ابزارهای قدیمی تر) به عدم همکاری سازندگان و اپراتورهای مخابراتی برای رساندن بروزرسانی ها به دست کاربران باز می گردد.

مورد دیگر نیز رابط کاربری اندروید است که برای استفاده روی نمایشگر های لمسی طراحی شده و با استفاده از ماوس و کیبورد تجربه کاربری چندان مناسبی ارائه نمی کند.

امکان استفاده از چند نرم افزار به شکل همزمان نیز یکی از ملزومات هر ابزار دسکتاپ به شمار می رود، قابلیتی که هرچند به شکل محدود در این پلتفرم حضور دارد، اما به پیشرفت های چشمگیری برای رسیدن به سطح ابزارهای دسکتاپ نیاز دارد.

اینها برخی از تغییرات مورد نیاز برای تبدیل شدن اندروید به پلتفرم دسکتاپ هستند که البته علاوه بر آن، خصوصیات فعلی سیستم عامل نیز لازم است برای استفاده روی ابزارهای موبایل حفظ شوند.

بازار داغ رقابت

former-microsoft-dev-explains-why-windows-phone-had-no-chance-against-android-ios-488422-2

شرایط مایکروسافت هم در این میان به گوگل شباهت دارد، البته به شکل معکوس، چرا که این شرکت یک سیستم عامل بسیار مورد استفاده و محبوب دسکتاپ در اختیار دارد، اما تاکنون هنوز نتوانسته به شکل موفقی آن را برای استفاده روی ابزارهای موبایل به کاربران عرضه کند.

یکپارچی هردو پلتفرم روشی است که شرکت ساکن ردموند در حال حاضر آن را امتحان می کند و برای این منظور قابلیتی هایی مثل Continuum را در نظر گرفته که کاربر با استفاده از آن می تواند ابزار موبایل خود را به نمایشگر متصل کرده و در صورت تمایل، کیبورد و ماوس را نیز به این مجموعه اضافه کند، راه حلی که ممکن است گوگل نیز برای اندروید آن را برگزیند.

اپل اما در سوی مخالف قرار دارد. تیم کوک مدتی پیش در پاسخ به پرسشی در زمینه امکان ادغام iOS با Mac OS اعلام کرده بود که ما اعتقادی به عرضه یک سیستم عامل برای هردو پلتفرم دسکتاپ و موبایل نداریم، چرا که این موضوع به تضعیف تجربه کاربری هردو منجر خواهد شد.

این اعتقادی است که تجارب پیشین مایکروسافت را هم می توان تایید کننده آن در نظر گرفت و حالا گوگل هم بدون فائق آمدن بر آن نخواهد توانست موفقیتی در این زمینه برای خود دست و پا کند.

اندروید در حال حاضر به بلوغ مورد نیاز رسیده و پلتفرم جذاب و مناسبی برای ابزارهای موبایل به شمار می رود، اما تا پیش از آنکه گوگل تغییرات لازم را درونش اعمال نکند، نمی توان استفاده از آن برای تمام عملکردهای روزانه (شامل موبایل و دسکتاپ) را متصور شد.

در نهایت بخش عمده چنین تصمیماتی از تقاضای بازار نشأت می گیرد؛ آیا ما واقعاً به سیستم واحد و یکپارچه نیاز داریم؟ آیا لپ تاپ های اندرویدی در بازار مورد استقبال قرار خواهند گرفت؟ این ایده نامناسب است یا گوگل می تواند آن را به موفقیت به مرحله اجرا برساند؟

اینها پرسش هایی هستند که پاسخشان در سال آینده از سوی کاربران روشن خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • آموزش برنامه های اندروید Android
    آموزش برنامه های اندروید Android | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    نه اصلا اینجوری کاربر پسند نیست تیم کوک راس می گه اعتقادی به این نداره چون کاربر رو زده می کنه ..

  • Mohammad Sadeghi
    Mohammad Sadeghi | ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

    اوبونتو هم داره همین کار رو روی سیستم عامل خودش انجام میده
    به نظر من مایکروسافت از همشون جلوتر
    اندروید با سیستم عامل های دسکتاپ فاصله زیادی داره

  • sorush33
    sorush33 | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    دیر یا زود تمام سیستم عامل ها تبدیل به پلتفرمی واحد میشن

  • بازنده ی قهرمان
    بازنده ی قهرمان | ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    همیشه دنبال این بودم که دکستاپم با موبایلم سینک باشه خیلی راحت تر کارهارو انجام بدم...امیدوارم روز به روز پیشرفت داشته باشه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی