ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به داخل تلفن هوشمند Nexus 6P توسط گروه iFixit

در سرزمین اندروید، امسال می توان پرچمداران مدعی بسیاری را یافت که البته هر کدام از آنها، دارای نقص ها و برتری هایی نسبت به یکدیگر هستند. به همین دلیل کاربری که بخواهد اکنون یک موبایل ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در سرزمین اندروید، امسال می توان پرچمداران مدعی بسیاری را یافت که البته هر کدام از آنها، دارای نقص ها و برتری هایی نسبت به یکدیگر هستند. به همین دلیل کاربری که بخواهد اکنون یک موبایل اندرویدی پرچمدار تهیه کند، تصمیمی بسیار مشکل در برابر خود خواهد داشت.

گوگل اما گویی خلق گشته تا امور را ساده سازد و این مهم را سرلوحه کار خود قرار دهد. شرکت ساکن مانتین ویو از مدت ها پیش تلاش کرده تا با استفاده از سری نکسوس، همواره به کاربران و شرکای سخت افزاری اش نشان دهد که یک موبایل اندرویدی، باید شامل چه مشخصاتی شود؛ نکسوس ها ساده، پویا و کاربردی و در اکثر موارد دارای قیمتی مناسب هستند.

در سال جاری، دو تلفن همراه نکسوس معرفی شدند که بی شک می توان از آنها به عنوان بهترین های اندروید یاد کرد. نمونه برتر که با عنوان Nexus 6P شناخته می شود اما به دست سازنده ای چینی به نام «هوآوی» به تولید رسیده است. تلفن همراه مورد بحث به تازگی وارد بازار شده و گروه iFixit نیز تصمیم گرفته آن را گشوده، بخش های مختلف اش را به ما نشان داده و در نهایت تعمیر پذیری آن را به نمایش کشد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به گشوده شدن Nexus 6P، حاصل همکاری مشترک گوگل و هوآوی.

قدم اول

پیش از آغاز به کار، بیایید نگاهی داشته باشیم به مشخصات کلی این تلفن هوشمند:

02

  • چیپست مجتمع: کوالکام اسنپدراگون ۸۱۰ نسخه ۲.۱ - دارای پردازنده ۸ هسته ای و ۶۴ بیتی با فرکانس پردازشی ۲.۰ گیگاهرتز به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۴۳۰
  • دوربین اصلی: ۱۲.۳ مگاپیکسل به همراه دوربین جلوی ۸ مگاپیکسل
  • نمایشگر: پنل AMOLED با ابعاد ۵.۷ اینچ، رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل (تراکم ۵۱۸ پیکسل در هر اینچ)
  • حافظه رم:  ۳ گیگابایت از نوع LPDDR4
  • حافظه داخلی: ۳۲، ۶۴ و یا ۱۲۸ گیگابایتی
  • اتصال: USB Type-C
  • سنسور اثر انگشت: Nexus Imprint
  • سیستم عامل: اندروید ۶.۰ مارشملو

قدم دوم

03
بدنه اصلی نکسوس جدید از آلومینیومی با کیفیت ساخته شده که در صنایع هوایی به کار برده می شود.
04
به نظر می رسد که برجستگی دوربین اصلی در پشت دستگاه به این علت است که هوآوی و گوگل، تصمیم به استفاده از سنسوری داشته اند که بتواند ویدیوها را با رزولوشن 4K به ثبت برساند.

05


قدم سوم

08
در مقایسه با نکسوس 5X، نمونه بزرگ تر از نمایشگر با کیفیت تری برخوردار است و این موضوع را صرفا با نگاهی به آنها می توان درک نمود.

07


قدم چهارم

09
همانند موبایلی که گوگل در سال گذشته توسعه داده بود، در نکسوس های فعلی نیز نمی توان هیچگونه پیچی را در بدنه اصلی دید.
010
باید با ابزار مخصوص، قسمت پایینی موبایل را باز کنید تا سپس قادر به مشاهده پیچ ها و گشودن آنها گردید. البته برای باز کردن این پوشش، به یک وسیله گرما بخش [تیم iFixit نام آن را iOpener گذاشته - تصویر قبل] نیاز خواهید داشت.
011
پس از اینکه گرمای لازم وارد شد، پنل پشتی باز می گردد و با ۴ عدد پیچ مواجه خواهید شد.

قدم پنجم

012
به نظر می رسد سایر پیچ ها زیر پنلی که دوربین در آن قرار گرفته مخفی شده باشند چرا که با باز کردن ۴ پیچ پایینی، درب پشتی دستگاه گشوده نشد.
013
جنس پنل بسیار شکننده است، در نتیجه برای از جا در آوردن آن، باید مراقبت بسیار زیادی به خرج داد تا آسیبی به آن وارد نگردد.
014
تیم یاد شده پس از چند دقیقه تلاش به وسلیه ابزاری که در تصویر مشاهده می کنید [iSclack] قادر به گشودن موبایل می شود. در واقع جدا از حضور چندین پیچ در بدنه، درب پشتی با مقدار زیادی چسب هم به بدنه متصل شده است.

قدم ششم

015
بالاخره دو قسمت اصلی این تلفن همراه از هم جدا شدند و می توانیم نگاهی به اجزای داخلی آن داشته باشیم.
016
نکته عجیب در نکسوس این است که شاهد دربی که به راحتی جدا شود نبودیم. از سوی دیگر اجزای نمایشگر نیز به شکل کامل به همدیگر پیوسته شده اند و اگر برای صفحه روی موبایل شما اتفاقی رخ دهد، مجبور به تعویض پنل صفحه نمایش نیز خواهید بود.
017
آنچه در تصاویر مشخص است، به هیچ عنوان نشانه های خوبی در مورد تعمیر پذیری تلفن همراه نیستند. در واقع نگاهی به اجزای داخلی نکسوس هوآوی، تا حد بسیار زیادی یادآور قسمت های داخلی HTC One M7 و تعمیر پذیری بسیار بد آن است.

قدم هفتم

018
باتری این موبایل غول پیکرتر از آن است که تصور می کنید. البته خوشبختانه دسترسی به آن چندان سخت نبود.
019
باتری این موبایل از نمونه ای که موتورولا در نکسوس ۶ به کار برده بود ۲۳۰ میلی آمپر بزرگتر است و در قیاس با آیفون ۶ اس پلاس، دارای برتری ۷۰۰ میلی آمپری است.

020


قدم هشتم

021
نوبت به چیپ USB-C می رسد که ظاهرش، با آنچه پیش از این و در گجت های دیگر دیده ایم تفاوت دارد. در واقع این چیپ بزرگ تر از آنچه که باید باشد است و گویا بخش های دیگری به جز استاندارد USB-C نیز در آن بکار رفته اند.
022
در قسمت جلویی این برد کوچک، می توان شاهد برخی اجزا مانند بخش هایی کمک دهنده به مودم LTE بود.
023
در قسمت پشتی برد، سه میکروفن با قابلیت کاهش نویز حضور دارند.

قدم نهم

024
در ادامه می رسیم به این بخش که به نظر می رسد اسپیکر نکسوس 6P است که البته در قسمت جلویی موبایل جای گرفته و صدا را از رو به رو، برای کاربر پخش می کند.
026
چنین اسپیکرهایی می توانند صدا را به شکل شفاف و از رو به رو برای کاربران پخش کنند و در سال های اخیر که گوگل از آنها در نکسوس هایش استفاده کرده، توانسته بازخورد بسیار مناسبی را کسب کند.

025


قدم دهم

027
حال نوبت به جدا سازی جک ۳.۵ میلیمتری هدفون می رسد که البته آن هم توسط نواری بسیار باریک و آسیب پذیر، به اجزای دیگر متصل شده است.
028
حالا باید قطعات مربوط به دوربین جلوی دستگاه، یا همان دوربین سلفی را گشود. در این بخش، گوگل از سنسوری ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده که از گشودگی دهانه لنز F/2.4 برخوردار است و می تواند تصاویر را با گام پیکسلی ۱.۴ میکرون به ثبت برساند.

029


قدم یازدهم

030
حال که بیشتر قطعات جانبی گشوده شده و کنار گذاشته رفته اند، می توان بر مادربرد تمرکز نمود.
031
باز هم یک نکته منفی دیگر در مهندسی قطعات. اگرچه ماژول دوربین جلویی به راحتی از جای خود خارج شد ولی ماژول مربوط به دوربین اصلی، روی مادربرد سوار شده است.

قدم دوازدهم

032
البته جداسازی ماژول از مادربرد به هیچ هنوان مشکل نیست ولی نکته ای عجیب در نوع خود است. در صورتی که این قطعه به مشکل بخورد، تعمیرکار تلفن همراه شما باید همه بخش های موبایل را از هم گشوده و حتی مادربرد دستگاه شما را باز کند تا در نهایت بتواند ماژول دوربین را تغییر دهد.
033
این ماژول دارای سنسور IMX377 از سونی است که می تواند نور مناسبی را با توجه به گشودگی دهانه لنز F/2.0 به ثبت برساند.

قدم سیزدهم

034
سپس نوبت به حسگر «Nexus Imprint» می رسد که در اصل کار شناسایی اثر انگشت کاربر را انجام می دهد.
035
زمانی که پشت موبایل را نگاه می کنید، این سنسور به شکل یک دایره است ولی پس از گشودن موبایل، می توانید ملاحظه کنید که در واقع از ظاهری مربعی بهره می برد. در این میان حتی نکسوس 5X هم از سنسوری گرد استفاده می کرد.
036
علت چیست؟ یک فرضیه می تواند این باشد که هوآوی به این دلیل سنسوری که در تصویر مشاهده می کنید را به شکل مربعی سفارش داده که بتواند آن را در سایر موبایل های خود نیز به کار ببرد.

قدم چهاردهم

037
خب به بخش هیجان انگیز ماجرا می رسیم؛ جایی که باید مادربرد را مورد کاوش قرار دهیم. قرمز: اسنپدراگون ۸۱۰ نسخه ۲.۱ به همراه رم ۳ گیگابایتی از نوع LPDDR4. نارنجی: حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی سامسونگ از نوع NAND Flash. زرد: آی سی مربوط به مدیریت باتری ساخت کوالکام با کد PMI8994؛ این چیپ در اسمارت فون هایی که از ماه مه سال ۲۰۱۵ به این سو ساخته می شوند مشاهده می گردد. سبز: آی سی مربوط به تکنولوژی شارژ سریع کوالکام با کد SMB1351. آبی روشن: فرستنده رادیویی RF Micro Devices با کد RF8117V. آبی تیره: ریز پردازنده STM32F411CE. صورتی: چیپ های مدیریت مصرف انرژی ساخت Maxim با کد MAX989.

قدم پانزدهم

038
اما در بخش پشت مادربرد باز هم می توان چیپ های دیگری را یافت. قرمز: چیپ وای-فای برادکام با کد BCM4358  و استاندارد 802.11ac. نارنجی: آی سی کوالکام PM8994 که وظیفه مدیریت انرژی را بر عهده دارد. زرد: چیپ NFC ساخته NXP با کد PN548. سبز: چیپ پردازش صدای کوالکام با کد WCD9330. آبی روشن: فرستنده و گیرنده رادیویی کوالکام WTR3925. آبی تیره: ماژول گیرنده رادیویی ساخت Microdevices با کد RF1891 . صورتی: تقویت کننده LTE ساخت Skyworks با کد 77814-11.

قدم شانزدهم و پایانی

039

امتیاز تعمیر پذیری Nexus 6P صرفا ۲ از ۱۰ است که می توان گفت رقمی بسیار بد برای موبایلی در این سطح به شمار می رود.

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا باعث می شود در دست گرفتن محصولی کاملا مرغوب را حس کنید. از طرفی این کیفیت، باعث می گردد تا موبایل یاد شده مقاومت بالاتری را نیز از خود نشان دهد.
  • اگرچه باتری توسط کاربر عادی قابل تعویض نیست اما دست کم در لایه های درونی و زیر مادربرد قرار نگرفته و پس از گشوده شدن دستگاه، می توان به راحتی باتری را تعویض کرد.

نکات منفی:

hD3gNL3WXEuptOmq-w600

  • باز کردن و گشودن کلی درب پشتی دستگاه بدون آسیب زدن به شیشه محافظ مشکی رنگی که در بالای موبایل قرار گرفته تقریبا غیر ممکن است و به احتمال بسیار زیاد، کاور شیشه ای دوربین پس از گشوده شدن با مشکل مواجه خواهد شد. همین مسئله باعث می شود تا باز کردن دستگاه و تعمیر ساده ترین بخش ها، در همان مرحله اول به یک کابوس بدل گردد.
  • نکته منفی دیگر، این است که برای تعویض پنل صفحه نمایشگر و یا بخشی از آن، همه اجزاء موبایل باید قطعه قطعه گردند تا نهایتا شخصی که به تعمیر موبایل شما می پردازد بتواند به پنل نمایشگر رسیده و آن را به شکل کامل تعویض کند. البته این مشکلی است که در میان بیشتر اسمارت فون های امروزی دیده می شود.
  • نکته منفی سوم مربوط می گردد به نحوه چسبیده شدن درب پشتی به شاسی تلفن همراه. در این بخش هوآوی جدا از چند عدد پیچ، باز هم از مقدار بسیار زیادی چسب استفاده کرده که حتی پس از حرارت وارد کردن به آن، برای گشوده شدن این درب باید چند دقیقه با آن کلنجار بروید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • m e t i
    m e t i | ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    تبریک میگم ب هواوی برای ساخته این فاجعه...بیچاره اونی ک گوشیش خراب شه...تعمیره این از جراحی قلبم سخت تره

  • mohamad
    mohamad | ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    کی میاد؟یک ماهی میشه معرفی شده.من چند روز دیگه میخام موبایل بگیرم.اگه این نیاد مجبور میشم note4 بخرم.

  • هادی
    هادی | ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    دوستان کسی اطلاع داره سیاست توزیع نکسوس ها با گوگله یا تولید کننده
    بنظرتون این گوشی تو ایران با گارانتی خود هواووی میاد یا شرکتی؟

    • هادی
      هادی | ۱۰ آبان ۱۳۹۴

      البته تا اونجایی که یادم میاد نکسوس های الجی و سامی خیلی بهتر از نکسوس موتورولا تو بازار پیدا میشدن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی