ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان باور دارند نسل بعدی باتری ها از قیمتی بسیار ارزان برخوردار خواهند بود

بر خلاف تصور جوامع علمی، یکی از شیمی دان های دانشگاه اورگان باور دارد که عنصری به نام «پتاسیم» می تواند در جایگزینی باتری های نوع lithium-ion نقش موثری ایفا کند. آقای Xiulei Ji باور داد که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

بر خلاف تصور جوامع علمی، یکی از شیمی دان های دانشگاه اورگان باور دارد که عنصری به نام «پتاسیم» می تواند در جایگزینی باتری های نوع lithium-ion نقش موثری ایفا کند.

آقای Xiulei Ji باور داد که این ایده اولین بار در سال ۱۹۳۲ رد شد و از آن زمان تا کنون بازبینی نشده است: «برای چندین دهه، مردم متصور بوده اند که پتاسیم نمی تواند همراه با گرافیت در باتری ها به کار گرفته شود.» شیمیدان یاد شده اخیرا مقاله ای را مجله انجمن شیمی آمریکا به نگارش درآورد و اذعان داشته خود و تیم اش، در حال کار بر روی سلول های متشکل از پتاسیم و گرافیت هستند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در صورتی که این آزمایشات به نتیجه برسند، با قابلیت های بسیار گسترده ای رو به رو خواهیم بود چرا که پتاسیم تا ۸۸۰ برابر بیشتر از لیتیوم در دسترس است و به همین دلیل، جدا از عمر بیشتر این باتری ها، قیمت آنها نیز تا حد بسیار زیادی با کاهش رو به رو خواهد شد.

البته این موضوع به سادگی محقق نخواهد شد چرا که اتم های موجود در پتاسیم بسیار بزرگتر از اتم های موجود در لیتیوم هستند و در نتیجه، ترکیب آنها با گرافیت و تشکیل یک سلول را بسیار دشوار می سازند. بر همین اساس جدا از تحقیقاتی که فعلا در جریان است، تیم یاد شده در پی یافتن و ترکیب نوعی کربن دیگر با پتاسیم نیز هست.

آقای Ji می گوید: «البته باید اذعان کرد که قدرت خروجی باتری های جدید شاید هیچگاه به قدرت باتری های لیتیومی نرسند اما به جای آن، دارای چرخه زندگی طولانی تر، عمر بیشتر پس از هر شارژ و هزینه ساخت کمتر خواهند بود.»

در هر صورت اگرچه احتمالا باتری هایی که آقای Ji و تیم اش در دست توسعه دارند نخواهند توانست قدرت نهایی باتری های لیتیومی را زیر سوال ببرند اما شاید قیمت بسیار پایین تر آنها، بتواند باعث شود تا سازندگان تغییر جهت را منطقی دانسته و شروع به استفاده از آنها کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ژانکلودجمالی نژاد09339434229
    ژانکلودجمالی نژاد09339434229 | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    از شهر کهن, شهر هنر , شهر راز(( شیراز )) به همه شما درودhelloمیفرستم , قیمت پایین در همه موارد چه باطری چه فبلت و... مطمئنن بدون شک برای همه مهم هست اما از اعماق وجود و از ته دل از خداوند یکتا میخام که شرکتهای سازنده موبایل و فبلت و تبلت همینطور که بالابردن کیفیت و اندازه صفحه نمایش و بالاتر رفتن قدرت چیپست ها و پردازنده های مرکزیشون و گرافیکیشون اهمیت میدن به باطری قدرتمند(( باماندگاری طولانی)) اهمیت بدهند, گفته میشه فلان موبایل تا 2روز ماندگاری شارژ باطری داره در حالت عادی ! اما در حالت استفاده سنگین تر مانند بازی و... این 2روز به 1.5 یک ونیم یا1 روز کاهش پیدا میکنه! اما مگه میشه شخصی استفاده های همیشگی و سنگین بافبلتش نداشته باشه؟! معلمومه که دوس داره در حالتی هم که بازی میکنه باطریش زود تمام نشه و بتواند بهش اطمینان کنه ! به عنوان مثال فلان موبایل و فبلت درحالت عادی باطری قدرتمند و عالی دارن اما تا بهش بازی میکنی ناگهان شارژش خالی میشه ! این به هیچ عنوان خوب نیس! امیدوارم که در باطری مانند چیپست وcpu وGpu و... انقلاب بشه و شا6و باطری باماندگاری بالا و رویایی باشیم , امیدوارم شاهکار فوق قدرتمند پیش روی سامسونگ گلکسیS7 که مطمئنن میخوام خریداریش کنم و شاهکار سونی اکسپریاz6 و شاهکار اچ تی سی one M10 و... اینچنین باطری رویایی داشته باشن ,

  • (دیجی خلاصه درست شد)sokot
    (دیجی خلاصه درست شد)sokot | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    اقا ما باتری با نگه داشتن شارژ حداقل 3 روز می خوایم باید نوکیا بیاد دنیا یی باتری رو عوض کنه

  • kayba
    kayba | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    یه شرکت یه نوع خاصی باتری لیتیوم ساخته بود تقریبا دوبرابر بازدهی داشت (تو حجم ثابت دوبرابر شارژ بیشتر) میگفت سال 2016 وارد بازار میکنه

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    خشته شدیم از بس فقط خبر در مورد نسل بعدی باتری ها خوندیم...بابا ۱۰-۱۵ سال گذشته، هیچ تغییری تو باتری ها ایجاد نشد، از زمان سلطنت نوکیا بر بازار تلفن همران باطری ها همین لیتیوم بوده تا امروز...تازه اون موقع ها عمر باطری موبایل ها (به خاطر صفحه کوچکتر و تعداد رنگ کمتر و پروسسور پایین تر) ،‌دو سه روز بود، الان شده نصف روز...از همون موقع هم هر ماه یه خبر از یه دانشمند یه ور دنیا که باطری جدید با طول عمر ۱۰ برابر و سایز یک دهم و و و. تهش هم هیج...

مطالب پیشنهادی