ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه آیفون 6S و گلکسی S6؛ بازیِ برگشت

اندروید یا iOS؟ این پرسشی است که بیشتر کاربران، پیش از خرید تلفن هوشمند از خود می پرسند. در مورد سیستم عامل اپل که پاسخ مشخص است؛ جدیدترین آیفون همیشه بهترین ابزار برای بهره مند شدن از پلتفرم ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۳ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰

اندروید یا iOS؟ این پرسشی است که بیشتر کاربران، پیش از خرید تلفن هوشمند از خود می پرسند. در مورد سیستم عامل اپل که پاسخ مشخص است؛ جدیدترین آیفون همیشه بهترین ابزار برای بهره مند شدن از پلتفرم موبایل این شرکت به شمار می رود.

این سازنده اخیراً iPhone 6S را عرضه کرده که نسخه بهبود یافته نسل پیشین به شمار می رود و علاوه بر آن، به فناوری جدیدی مثل تاچ سه بعدی مجهز است که نخستین در نوع خود به حساب می آید.

در مورد اندروید اما اگر بخواهیم از روی آمار و ارقام قضاوت کنیم، سامسونگ بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و پرچمداران این شرکت در زمره پیشرفته ترین محصولاتی هستند که می توانید پلتفرم موبایل گوگل را با آنها تجربه کنید.

آخرین پرچمدار سامسونگ Galaxy S6 نام دارد که سازنده طراحی و خصوصیات آن را نسبت به مدل های پیشین دگرگون ساخته و محصول جدید خود را پروژه صفر یا آغازین می نامد.

پس بیایید سوال نخست را بار دیگر و به شکل دقیق تری مطرح کنیم، پرچمدار سامسونگ یا اپل؟ با دیجیاتو همراه باشید تا پس از مقایسه گلکسی S6 و آیفون 6S، به پاسخ این پرسش دست یابیم.

طراحی

image

(نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید)

سامسونگ طراحی آخرین پرچمدار خود را از پایه متحول کرده و نام آن را پروژه صفر یا آغازین گذاشته، اما اپل از سوی دیگر، یک سال در میان، آیفون قبلی را بهبود داده و آن را با همان ظاهر و پسوند S به بازار عرضه می کند.

تردیدی وجود ندارد که طراحی جدید گلکسی S6 از نسل پیشین بسیار زیباتر و شکیل تر شده، اما در هر حال شیشه (حتی گوریلا گلس ۴ مورد استفاده توسط سامسونگ) نسبت به پلاستیک در مقابل ضربه مقاومت کمتری دارد و این در حالی است که اپل در آیفون 6S با انتخاب آلومینیوم سری ۷۰۰۰ مقاومت دستگاه را افزایش داده است.

IMG_4475

هرچند احتمال شکستن بدنه پرچمدار سامسونگ بیشتر است و این جنس نسبت به فلز اثر انگشت بیشتری هم جذب می کند، اما در عوض لمس شیشه به شخصه برای نویسنده حس مطلوب تری دارد.

اما از تفاوت های فلز و شیشه که بگذریم، شباهت های زیادی بین دو محصول وجود دارد، نخست اینکه هردو بسیار باریک هستند، گلکسی S6 تنها ۶.۸ میلی متر ضخامت دارد و آیفون 6S نیز تنها ۰.۳ میلی متر ضخیم تر است.

IMG_4456

مورد بعدی اما بزرگترین نقطه شباهت دو محصول به شمار می رود، اگر به بخش زیرین نوار فلزی این دو پرچمدار نگاه کنید به سختی می توان در یک نگاه آنها را از هم تشخیص داد و این شباهت آنقدر زیاد است که شائبه الهام گرفتن سامسونگ از طراحی اپل را به ذهن متبادر می کند.

IMG_4498

هر دو دستگاه به یک اسپیکر در سمت راست و درگاه Micro USB/Lightning در وسط مجهز هستند و سمت چپ هم برای ورودی ۳.۵ میلی متری هدفون در نظر گرفته شده است.

جاگیری دکمه ها روی نوار فلزی هم کاملاً مشابه است. در سمت راست دکمه power در کنار درگاه سیم کارت نانو و در سوی دیگر نیز دکمه های صدا قرار دارند که البته اپل در بالای این بخش، یک دکمه برای mute کردن دستگاه نیز تعبیه کرده است.

IMG_4448

درگاه کارت حافظه و باتری قابل تعویض در طراحی جدید پرچمدار سامسونگ جایی ندارند و حالا گلکسی S6 هم مثل آیفون 6S از چنین قابلیت هایی بی بهره است.

دوربین هر دو محصول هم از پشت بدنه بیرون زده است، البته بیرون زدگی گلکسی S6 آنقدر بیشتر است که دیگر کسی به ضخامت بیشتر و لنز دوربین آیفون 6S خرده نگیرد، آن هم با وجود اینکه این خصوصیت هنگام رونمایی آیفون 6 انتقادات زیادی برانگیخته و حتی موجب تمسخر اپل شده بود.

IMG_4453

پرچمدار سامسونگ در عوض و با وجود اندازه بزرگتر، ۱۳۸ گرم وزن دارد و از رقیب ۱۴۳ گرمی سبک تر است. اما سایز کوچکتر آیفون 6S در نهایت باعث شده این تلفن هوشمند از گلکسی S6 ارگونومی مطلوب تری داشته باشد، خصوصاً برای افرادی که انگشتان کوچکتری دارند.

IMG_4450

ضمناً برای خرید این دو تلفن هوشمند در زمینه رنگ ۴ حق انتخاب دارید که برای گلکسی S6 شامل مشکی، سفید، طلایی و آبی می شود. در مورد آیفون 6S نیز می توان به رنگ های نقره ای، طلایی، خاکستری و rose gold یا صورتی متمایل به طلایی اشاره کرد.

در نهایت و با توجه به خصوصیات یاد شده می توان گفت هردو پرچمدار از کیفیت ساخت بسیار مناسب و برابر برخوردار هستند و این شما هستید که باید بر اساس ذائقه و سلیقه خود، طراحی یکی را برگزینید.

نرم افزار

IMG_4563

این بخش بزرگترین نقطه تفاوت بین دو محصول به شمار می رود و در تجربه کاربری شما از محصول نیز بیشترین تاثیر را خواهد داشت. گلکسی S6 از اندروید ۵.۱.۱ برخوردار است که آخرین نسخه آب نبات چوبی به شمار می رود و سازنده رابط کاربری TouchWiz را روی آن قرار داده.

سامسونگ اخیراً در این رابط کاربری به سوی سادگی بیشتر گام برداشته و اپلیکیشن های پیش فرض زائد را نیز به حداقل رسانده است. آیفون 6S نیز به iOS 9.1 مجهز است که از همیشه روان تر و هوشمند تر شده و از برخی امکانات جدید مثل حالت Low Power mode بهره می برد.

پس از فشردن دکمه home صفحه قفل دستگاه به نمایش در می آید که در هر دو عملکرد مشابهی برقرار است، نوتیفیکیشن ها در وسط صفحه قرار دارند و با سوایپ از بالا (در اندروید) و پایین (در iOS) نوار تنظیمات سریع ظاهر می گردد که با استفاده از آن می توانید دکمه هایی برای کنترل بخش های مختلف سیستم عامل در اختیار داشته باشید.

S6 vs 6S SC 01

پس از باز کردن قفل دستگاه نیز صفحه خانگی به نمایش در می آید که باز هم در دو محصول مشابه است، اپلیکیشن های پایین صفحه ثابت هستند و روی صفحه می توانید به میان بر نرم افزارهای موجود دسترسی داشته باشید.

اولین تفاوت عمده اما در این بخش مشاهده می شود. در iOS بخش کشوی اپلیکیشن ها وجود ندارد و همه موارد نصب شده روی صفحه های home قرار می گیرند، علاوه بر این امکان اضافه کردن ویجت به صفحه نیز وجود ندارد و در مجموع می توان گفت اندروید در این زمینه آزادی عمل بیشتری در اختیار کاربر قرار داده است.

S6 vs 6S SC 02

تفاوت دیگر در تعداد دکمه های سخت افزاری است که اپل تنها از یک دکمه home بهره می برد، اما در اندروید ۳ دکمه (در گلکسی S6 به شکل سخت افزاری) در اختیار دارید.

این موردی است که امکان دارد ناوبری در iOS را اندکی از اندروید مشکل تر سازد، اما اپل برای رفع کمتر بودن تعداد دکمه ها، امکان تشخیص میزان فشار را به نمایشگر آیفون 6S افزوده است.

این فناوری تاچ سه بعدی نام دارد و به طور خلاصه می توان گفت مثل کلیک راست عمل می کند. با استفاده از این قابلیت اگر آیکون نرم افزارهایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند را محکم تر فشار دهید، یک منو باز شده و گزینه های متنوعی در اختیار شما قرار می گیرد.

Digiato 3D Touch SC

بخش مالتی تسکینگ اما در هردو دستگاه عملکرد مشابهی دارد و با ورود به آن می توانید بین اپلیکیشن های باز شده اسکرول کنید، با این تفاوت که در پرچمدار سامسونگ، بستن همزمان همه نرم افزارهای موجود در حافظه با فشردن یک دکمه امکان پذیر است.

S6 vs 6S SC 03

در مجموع می توان گفت همه چیز در iOS به ساده ترین شکل طراحی شده تا برای استفاده از دستگاه به یادگیری چندانی نیاز نباشد، اما برای رسیدن به این سادگی، آزادی های کاربر تا حدی فدا شده اند و شما در مقایسه با اندروید محدود تر هستید.

این سلیقه شماست که در این میان پلتفرم برتر را مشخص می کند

در پلتفرم موبایل گوگل اما دست کاربر باز تر است و امکان تصمیم گیری در مورد موارد بسیار جزئی تر وجود دارد، اگر دوست داشته باشید می توانید روی صفحه خانگی به جای آیکون اپلیکیشن ها ویجت های مورد نظر خود را انتخاب کنید و حتی شماره گیر بخش تماس نیز به میل کاربر قابل تعویض است.

اینکه بخواهید تصمیم گیری را به سیستم عامل دستگاه بسپرید، یا جزئی ترین موارد تحت کنترل و اختیار خودتان باشد، مسئله ای است که به سلیقه خودتان مربوط می شود و شما هستید که باید مشخص کنید کدام یک از این دو پلتفرم، نسبت به دیگری برتر به حساب می آید.

نمایشگر

IMG_4483

صفحه نمایش در گذشته بخش مهمی از مراسم رونمایی آیفون ها را به خود اختصاص داده بود، اکنون اما این بخش به بلوغ مناسبی رسیده و اپل تمرکز خود را روی ویژگی های دیگر قرار داده است، چرا که اعتقاد دارد افزایش تعداد پیکسل ها به بالا رفتن کیفیت منجر نمی شود.

البته پیشتر اپل در مورد افزایش اندازه هم اعتقاد مشابهی داشت و اعلام کرده بود اندازه ۳.۵ اینچی برای کاربران کافی است و به بیشتر از آن احتیاجی نیست.

اپل اعتقاد دارد افزایش تعداد پیکسل ها به بالا رفتن کیفیت منجر نمی شود

این شرکت در ادامه با مشاهده میزان فروش تلفن های هوشمند بزرگ اندرویدی نمایشگر پرچمدار خود را بزرگتر کرد و حالا آیفون 6S مثل مدل پیشین، از یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی IPS با رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ و تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ برخوردار است.

سامسونگ اما از سوی دیگر به در هم نوردیدن مرز های فناوری ادامه می دهد و با قرار دادن پیکسل های هرچه بیشتر، نمایشگر هایی ارائه می کند که هوش از سر کاربران می ربایند.

گلکسی S6 از صفحه نمایش ۵.۱ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ و تراکم خارق العاده ۵۷۷ پیکسل در هر اینچ بهره می برد.

نمایشگر پرچمدار اپل کیفیت بسیار مطلوبی دارد که شایسته یک پرچمدار است و بسیاری نیز اعتقاد دارند اعداد و ارقام بسیار بالای مورد استفاده در پرچمداران سامسونگ روی صفحه نمایش های کوچک قابل مشاهده و محسوس نیستند، اما وقتی دو محصول را کنار یکدیگر قرار دهید، تازه پیکسل هایی را روی آیفون 6S مشاهده می کنید که پیش از این از وجودشان بی خبر بودید.

IMG_4449

صفحه نمایش گلکسی S6 البته مزیت های محسوس تری هم دارد، رنگ مشکی روی پنل های AMOLED عمق بیشتری دارد و مصرف انرژی نیز در این نوع کمتر است.

این نوع ضمناً رنگ ها را پویا تر از پنل IPS نمایش می دهد. دمای رنگ های صفحه نمایش گلکسی S6 به ۶۵۸۰ کلوین می رسد که به درجه ۶۵۰۰ کلوین استاندارد بسیار نزدیک است. این رقم هرچه از ۶۵۰۰ بالاتر باشد نشان دهنده رنگ های سرد است، مثل نمایشگر آیفون 6S که با ۷۱۶۰ کلوین اندکی به سوی سردی تمایل دارد.

پرچمدار سامسونگ ضمناً قادر است ۹۸ درصد رنگ های استاندارد sRGB را به نمایش درآورد در حالی که این رقم در تلفن هوشمند اپل به ۹۵ درصد می رسد.

در ادامه می توانید گراف نحوه نمایش رنگ ها در این دو محصول را مقایسه کنید، توجه داشته باشید هرچه نقطه ها به مربع ها نزدیک تر باشند نشان دهنده دقت بالاتر در نمایش رنگ است.

IMG_4541

پرچمدار سامسونگ در زمینه حداقل روشنایی هم با ۲ نیت از آیفون 6S با ۷ نیت عملکرد بهتری دارد و برای استفاده در محیط های تاریک مناسب تر است.

اما در عوض حداکثر روشنایی پرچمدار اپل به ۶۰۰ نیت میرسد که از ۵۶۰ نیت در گلکسی S6 مناسب تر است و خوانایی بیشتر زیر نور خورشید را به ارمغان می آورد.

نمایشگر آیفون 6S نسبت به تمام رقبا یک مزیت عمده به نام فناوری تاچ سه بعدی دارد

این مورد البته در زمره ویژگی های پنل AMOLED به شمار می رود و نمی توان آن را ضعف عملکرد پرچمدار سامسونگ به شمار آورد، چرا که این محصول به یکی از روشن ترین نمایشگر ها در نوع خود مجهز است.

نمایشگر آیفون 6S البته نسبت به تمام رقبا یک مزیت عمده به نام فناوری تاچ سه بعدی دارد که با استفاده از آن می تواند میزان فشار وارد شده توسط کاربر را تشخیص دهد.

نمایشگر گلکسی S6 کیفیتی ارائه می کند که هیچ رقیبی در حال حاضر نمی تواند با آن برابری کند

این خصوصیت در عمل کلیک راست کردن روی نمایشگر را امکان پذیر می کند و با فشار بیشتر روی آیکون اپلیکیشن هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند، منویی باز می شود که از طریق آن می توانید گزینه های متنوعی را در اختیار داشته باشید.

در مجموع و با توجه به نکات فوق می توان گفت نمایشگر آیفون 6S از کیفیت مناسب و فناوری پیشرفته و جذابی مثل تاچ ۳ بعدی برخوردار است که استفاده از آن را لذت بخش می کند. اما گلکسی S6 از سوی دیگر کیفیتی ارائه می کند که هیچ رقیبی در حال حاضر نمی تواند با آن برابری کند.

سخت افزار

IMG_4547

گلکسی S6 یکی از قوی ترین تلفن های هوشمند اندرویدی حال حاضر به شمار می رود و به چیپست Exynos 7420 ساخت سامسونگ مجهز است که نامش مدتهاست در صدر جدول بنچمارک ها می درخشد.

سازنده کره ای برای تولید این چیپست از فناوری ۱۴ نانومتری FinFET استفاده کرده که موجب شده با وجود کاهش ۳۵ درصدی مصرف انرژی، کارایی این قطعه ۲۰ درصد افزایش یابد.

گلکسی S6 یکی از قوی ترین تلفن های هوشمند اندرویدی حال حاضر به شمار می رود

اپل هم از سوی دیگر برای آیفون 6S چیپست A9 را طراحی کرده که عملکرد پردازنده و واحد پردازش گرافیکی آن نسبت به مدل پیشین، به ترتیب ۷۰ و ۹۰ درصد سریع تر شده اند (این چیپست توسط سامسونگ با روش ۱۴ نانومتری FinFET و همچنین روش ۱۶ نانومتری TSMC تولید می شود).

علاوه بر این، به دلیل یکی بودن توسعه دهنده سخت افزار و نرم افزار، هماهنگی مناسبی بین این دو بخش در آیفون برقرار است، از همین رو، پرچمدار این شرکت قادر است به مصاف رقبایی برود که روی کاغذ از خودش قوی تر به نظر می رسند.

به دلیل یکی بودن توسعه دهنده سخت افزار و نرم افزار، هماهنگی مناسبی بین این دو بخش در آیفون برقرار است

هردو این محصولات، در زمره قوی ترین تلفن های هوشمند به شمار می روند که سازنده تاکنون تولید کرده و پیشرفته ترین فناوری های خود را در آن ها به کار بسته اند، اما تفاوت هایی هم در این میان وجود دارند که بررسی بیشتر را طلب می کنند.

اگزینوس ۷۴۲۰ از ۴ هسته Cortex A57 با سرعت ۲.۱ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A53 با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز در کنار ۳ گیگابایت حافظه رم برخوردار است.

چیپست A9 در مقابل تنها ۲ هسته ARMv8-A دارد و در کنار آن از ۲ گیگابایت حافظه رم بهره می برد که نسبت به مدل پیشین ۲ برابر شده است.

بر اساس این خصوصیات باید گفت پرچمدار سامسونگ به مراتب قوی تر است، اما پلتفرم اندروید با iOS کاملاً متفاوت است، سال گذشته آیفون 6 با تنها ۱ گیگابایت حافظه رم DDR3 در دنیای واقعی تقریباً همان عملکردی را داشت که گلکسی S6 با ۳ گیابایت رم از نوع DDR 4 (این نوع ۸۰ درصد سریع تر به شمار می رود).

برای بررسی این موضوع در آیفون جدید از بنچمارک Antutu استفاده کردیم که عملکرد چیپست را به شکل کلی سنجش می کند و این محصول با کسب امتیاز ۵۹ هزار نشان داد نه تنها به مراتب از مدل پیشین قوی تر شده، بلکه به سادگی می تواند با سخت افزار بسیار قدرتمند پرچمدار سامسونگ به رقابت بپردازد.

Screen Shot 2015-11-04 at 11.11.59 PM

Geekbench 3 نیز تست دیگری است که عملکرد پردازنده دستگاه را سنجش می کند و آیفون 6S در این بنچمارک امتیاز ۲۵۳۰ را کسب کرد که به مراتب از امتیاز ۱۷۶۰ برای گلکسی S6 بالاتر بود.

Screen Shot 2015-11-04 at 11.12.23 PM

این محصول اما به شکل چند هسته ای به امتیاز ۴۴۲۰ دست یافت و پرچمدار سامسونگ با رقم ۵۱۲۰ عقب افتادگی خود را جبران کرد.

Screen Shot 2015-11-04 at 11.12.30 PM

واحد پردازش گرافیکی چیپست جدید اپل نیز PowerVR GT7600 نام دارد که نسبت به مدل قبلی حتی از پردازنده هم پیشرفت بیشتری داشته و همانطور که گفتیم عملکرد آن ۹۰ درصد سریع تر شده است.

این مورد در کنار نمایشگر کوچکتر و رزولوشن پایینتر موجب شده پرچمدار اپل در بنچمارک های بسیاری صدر جدول را به خود اختصاص داده و در دنیای واقعی نیز به روان ترین شکل قادر باشد بازی های دارای سنگین ترین گرافیک را اجرا کند.

واحد پردازش گرافیکی پرچمدار سامسونگ نیز Mali-T760 MP8 نام دارد و یکی از قدرتمند ترین گزینه های موجود به شمار می رود که مشکلی در اجرای اپلیکیشن های سنگین ندارد و با وجود رزولوشن و تراکم بسیار بالای نمایشگر، مشکلی در اجرای هیچ اپلیکیشنی ندارد.

هر دو محصول در مجموع با وجود تفاوت های سخت افزاری، مشکلی در زمینه اجرای روان رابط کاربری خود، بازی های سنگین و اپلیکیشن های متعدد به شکل همزمان ندارند تا بتوانیم برتری چشمیگری برای هر یک قائل شویم.

لازم است هنگام خرید، عدم امکان افزایش ظرفیت حافظه را مد نظر داشته باشید

هردو پرچمدار ضمناً فاقد درگاه حافظه و حداکثر با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت قابل تهیه هستند و مزیت خاصی از این نظر به یکدیگر ندارند، جز اینکه حافظه گلکسی S6 از استاندارد جدید UFS 2.0 بهره می برد که ۲.۷ درصد (و به شکل کاملاً محسوسی) از نمونه های معمول سریع تر عمل می کند.

کمترین ظرفیت نیز برای پرچمدار سامسونگ ۳۲ گیگابایت و برای محصول اپل ۱۶ گیگابایت در نظر گرفته شده که چندان کافی به نظر نمی رسد و با توجه به عدم امکان افزایش، لازم است هنگام خرید، این موضوع را مد نظر داشته باشید.

امنیت

IMG_4492

حسگر اثر انگشت به شکلی که اکنون می شناسیم از مدتها پیش (حوالی سال ۲۰۰۷) روی لپ تاپ ها حضور داشته است و در سال ۲۰۱۱ نیز Atrix 4G موتورولا نخستین تلفن هوشمندی بود که از این قابلیت بهره می برد.

اپل نیز از آیفون 5S این ویژگی را به ابزارهای موبایل خود آورد و البته عملکرد آن را نیز یک سر و گردن ارتقا داد، در حدی که مدتی طول کشید تا سازندگان دیگر بتوانند در این زمینه کیفیتی برابر ارائه نمایند.

نخستین تجربه سامسونگ در این زمینه نیز به گلکسی S5 باز می گردد که البته چندان هم موفق نبود و عملکرد ضعیف آن چندان به دل کاربران ننشست.

شرکت کره ای از تجربه ناموفق پیشین درس گرفته است

شرکت کره ای اکنون از تجربه پیشین درس گرفته و در گلکسی S6 حسگری ارائه کرده که عملکرد سریع، دقیق و مناسبی دارد. اپل هم از سوی دیگر برای سومین بار تجربه موفق خود را در آیفون 6S تکرار کرده است.

هردو این دو محصول عملکرد یکسانی در این زمینه ارائه می کنند و هرچند حسگر آیفون اندکی دقیق تر و سریع تر به نظر می رسد، اما تفاوت آنقدر محسوس نیست که در تجربه کاربری شما اثر داشته باشد.

S6 vs 6S SC 05

در بخش نرم افزاری نیز عملکرد یکسانی دارد و در هردو محصول می توانید تا ۵ اثر انگشت مختلف را به ثبت برسانید، با این تفاوت که در گلکسی S6 می توانید از اثر انگشت برای sign in کردن در وبسایت ها استفاده کنید. در آیفون 6S نیز امکان استفاده از اثر انگشت بجای گذرواژه هنگام خرید و دانلود اپلیکیشن ها وجود دارد.

دوربین

IMG_4524

دوربین آیفون همیشه یکی از نقاط قوت این تلفن هوشمند به شمار می رفته و محصولات اندرویدی سالهای زیادی را صرف کردند تا بتوانند تجربه و کیفیت عکاسی برابر با دوربین ۸ مگاپیکسلی محصول اپل را ارائه کنند.

حالا شرکت ساکن کوپرتینو پس از مدتها دوربین تلفن هوشمند خود را ارتقا داده و در آیفون 6S از یک نمونه ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، لنز ۲۹ میلی متری و فلش دوگانه استفاده کرده است.

سنسور BSI این دوربین 1/3 اینچی از پیکسل های ۱.۲۲ میکرونی برخوردار است و تصاویر را با نسبت ۴:۳ ثبت می کند و لنز دوربین نیز از محافظ یاقوت کبود بهره می برد.

سامسونگ هم از سوی دیگر یکی از بهترین تجربه های عکاسی را در دنیای اندروید ارائه می دهد و در گلکسی S6 از همان دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.9، لنز ۲۸ میلی متری و فلش تک رنگ بهره گرفته که در Note 5 و S6 Edge و نسخه پلاس این محصول نیز شاهد حضور آن هستیم.

سنسور 1/2.6 اینچی این دوربین نیز از نوع BSI است که به پیکسل های کوچکتر از رقیب با اندازه ۱.۱۲ میکرون مجهز شده و با نسبت عریض ۱۶:۹ عکسبرداری می کند.

رابط کاربری هر دو دوربین طراحی مناسبی دارد و با استفاده از آنها به سادگی می توانید قابلیت های مختلف را در اختیار داشته یا در تنظیمات تغییر ایجاد نمایید.

رابط کاربری دوربین آیفون 6S
رابط کاربری دوربین آیفون 6S
رابط کاربری دوربین گلکسی S6
رابط کاربری دوربین گلکسی S6

هر دو دوربین از حالت های تصویر برداری مرسوم مثل پانوراما، اسلوموشن، تایم لپس و فیلمبرداری 4K بهره مند هستند، اما سامسونگ حالت تنظیمات دستی را نیز ارائه کرده که در آن امکان ایجاد تغییر در ISO، سرعت شاتر، وایت بالانس و غیره وجود دارد و برای کاربران حرفه ای تر گزینه مناسب تری به شمار می رود.

تنظیمات دستی دوربین گلکسی S6
تنظیمات دستی دوربین گلکسی S6

در زمینه کیفیت عکاسی نیز باید بگوییم هردو محصول در نور روز تصاویر بسیار مناسبی ثبت می کنند که از رنگ های دقیق، جزئیات کافی، کنتراست مطلوب و نویز ناچیز برخوردار هستند.

گلکسی S6
گلکسی S6
آیفون 6S
آیفون 6S

تفاوت ها در این بخش ناچیز هستند و تنها می توان گفت جزئیات عکس های گلکسی S6 به دلیل رزولوشن بالاتر اندکی بیشتر است و تصاویر آیفون 6S نیز از رنگ های گرم تری برخوردار هستند.

گلکسی S6
گلکسی S6
آیفون 6S
آیفون 6S

اپل در عوض برای آیفون 6S قابلیت Live Photos را ارائه کرده که عکس ها را به شکل یک ویدیوی کوتاه ثبت می کند و با استفاده از آن می توانید لحظاتی قبل و بعد از فشردن دکمه شاتر را نیز مشاهده نمایید.

سرعت دوربین آیفون نیز اندکی بیشتر است، هرچند تفاوت آنقدری نیست که در دنیای واقعی چندان ملموس باشد.

هنگام عکاسی در شب اما تفاوت ها اندک اندک پدیدار می شوند. هرچند هر دو دوربین تصاویری ثبت می کنند که در زمره بهترین های بازار هستند، اما رنگ عکس های آیفون 6S (احتمالاً به دلیل فلش دوگانه) به دنیای واقعی نزدیک تر است و گلکسی گاهی تصاویر را اندکی زرد تر ثبت می کند.

گلکسی S6
گلکسی S6
آیفون 6S
آیفون 6S

هر دو تلفن هوشمند ضمناً به دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی مجهز هستند که کیفیت تصاویر آنها کاملاً مطلوب است، اما پرچمدار سامسونگ تصاویر عریض تری ثبت می کند که می تواند هنگام گرفتن سلفی سودمند باشد.

گلکسی S6
گلکسی S6
آیفون 6S
آیفون 6S

اپل پیش از این ثابت کرده بود اعداد و ارقامی مثل مگاپیکسل در تجربه و کیفیت عکاسی چندان موثر نیستند، حالا دوربین آیفون 6S از همه نظر بهبود یافته و گلکسی S6 هم بهترین تجربه عکاسی سامسونگ را ارائه می کند که در مجموع یکی از بهترین ها در دنیای اندروید به شمار می رود.

در پایان می توانید نمونه تصاویر دو دوربین را با یکدیگر مقایسه کنید.

باتری

IMG_4512

سال گذشته باتری گلکسی S5 نسبت به آیفون 6 عملکرد بسیار بهتری عرضه می کرد، اما اکنون ظرفیت باتری پرچمدار جدید سامسونگ به ۲۵۵۰ میلی آمپر کاهش یافته است، آن هم با وجود تقریباً ۲ برابر شدن رزولوشن نمایشگر.

هرچند ظرفیت باتری آیفون 6S هم در مقایسه با مدل پیشین به ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعت کاهش یافته، اما این محصول به لطف بهبود های نرم افزاری انجام شده و اضافه شدن حالت ذخیره انرژی به iOS 9، عملکرد بسیار مناسب تری از مدل پیشین ارائه می کند.

عملکرد باتری های این دو محصول به نتایج متفاوتی منجر می شود، آیفون 6S در زمینه پخش ممتد ویدیو و مرور وب زمان های ۱۱ و ۱۲ ساعت را ثبت کرده در حالی که عملکرد گلکسی S6 برعکس است و این تلفن هوشمند ارقام ۱۲ و ۱۱ را به ثبت می رساند.

از سوی دیگر با گلکسی S6 می توانید تقریبا ۲ برابر آیفون 6S مکالمه کنید و در مجموع باید بگوییم عمر باتری دستگاه تا حد بسیار زیادی به میزان استفاده شما از قابلیت های مختلف بستگی دارد.

انتخاب گزینه برتر در این میان دشوار است، اما اگر خصوصیات دیگر را نیز وارد معادله کنیم، یافتن پاسخ ساده تر خواهد شد

به همین دلیل انتخاب گزینه برتر در این میان دشوار است، اما اگر خصوصیات دیگر را نیز وارد معادله کنیم، یافتن پاسخ ساده تر خواهد شد، چرا که هرچند آیفون 6S اندکی بیشتر عمر می کند، اما باتری گلکسی S6 در عوض از امکانات متنوع تری نسبت به رقیب برخوردار است.

پرچمدار سامسونگ به شکل پیش فرض از قابلیت شارژ سریع برخوردار است و به دلیل قابلیت شارژ سریع در عرض ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می شود. تکمیل ظرفیت آن نیز تنها به ۹۰ دقیقه احتیاج دارد، بر خلاف آیفون 6S که شارژ کامل آن، حدود ۱۵۰ دقیقه زمان می برد.

علاوه بر این سازنده حالت Power saving mode را در رابط کاربری تعبیه کرده که با فعال کردن آن میزان مصرف انرژی با محدود کردن فعالیت زمینه و توان پردازشی، کاهش خواهد یافت.

حالت Ultra power saving mode نیز گزینه دیگری است که با فعال کردن آن برخی عملکرد های اساسی دستگاه مثل تماس، پیام رسانی، مرور وب و ساعت را برای مدت طولانی اما به شکل سیاه و سفید در اختیار خواهید داشت.

S6 vs 6S SC 04

آیفون 6S از سوی دیگر تنها به حالت Low Power Mode مجهز است که به iOS 9 اضافه شده که دستگاه در صورت فعال شدن آن، با کاهش فعالیت های زمینه، باتری کمتری مصرف می کند.

در مجموع می توان گفت هر دو محصول از عملکرد نسبتاً مناسبی در زمینه عمر باتری برخوردار هستند که استفاده یک تا دو روزه از دستگاه را امکان پذیر می کند و اصلی ترین مزیت را می توان قابلیت های بیشتر گلکسی S6 در این زمینه به شمار آورد.

جمع بندی

IMG_4518

پرچمدار سامسونگ دیگر آن محصول پلاستیکی نه چندان دلچسب نیست و به قدرتمند ترین تلفن هوشمند اندرویدی تبدیل شده که از قابلیت های جذاب و ظاهر زیبا برخوردار است.

آیفون جدید هم از سوی دیگر، بهترین گزینه در حال حاضر برای استفاده از پلتفرم موبایل این شرکت به حساب می آید و از امکانات اختصاصی مثل فناوری تاچ سه بعدی بهره می برد.

این رقابت را مثل مسابقه ای در نظر بگیرید که به نتیجه مساوی می انجامد و نمی توان به شکل قاطع گفت کدام سوی میدان برتر است.

هردو محصول کیفیت ساخت و طراحی مناسبی دارند، عکس هایی ثبت می کنند که در زمره بهترین های بازار است، از فناوری های بسیار پیشرفته مختص به خود بهره می برند و هیچ اپلیکیشنی یارای به زانو درآوردن قدرت سخت افزاری آنها را ندارد.

در نهایت می توان گفت برای تهیه یکی از این دو پرچمدار، لازم است بین بدنه فلزی یا شیشه ای، سیستم عامل اندروید یا iOS و موراد این چنینی انتخاب کنید، مگر اینکه به قابلیت های اختصاصی مثل شارژ سریع یا وایرلس، تاچ سه بعدی و حسگر ضربان قلب احتیاج داشته باشید یا بخواهید با هزینه کمتر نسبت به جدید ترین تلفن هوشمندی مبتنی بر iOS، یک پرچمدار اندرویدی با کیفیت در اختیار داشته باشید.

قیمت گلکسی S6 از ۱.۶۹۵.۰۰۰ تومان برای مدل ۳۲ گیگابایتی آغاز شده و مدل ۱۶ گیگابایتی آیفون 6S نیز با رقم ۲.۴۷۵.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (106 مورد)
  • حسین
    حسین | ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

    من خودم ایفون 6 دارم و s5 واقعا ایفون خیلی بهتره و حس بهتری به مصرف کننده میده و من از s5 به عنوان گوشی دوم استفاده میکنم

  • حمید
    حمید | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    من نه ایفون دارم نه سامسونگ ولی اینجوری که طرفداراش میگن معلومه ایفون سرتره

  • ali
    ali | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

    باسلام سامسونگ.سونی.الجی.هیچکدومش نمیتونه به پای ایفون برسه چون ایفون یه گوشی خاص هستش و تنها اونایی که ایفون استفاده کردن میدونن چی میگم سرعت گیفیت هیچ برندی نمیتونه به پای ایفون برسه ایفون تو جهان بیش ترین فروش رو داره.تنها سیستم عاملش یه دریاست
    کسایی کهخ میخوان ایفون 6اس بخرن با خیال راحت بخرن به نظر من بهتر از برند های دیگه هست

    • محمد ایزدی فرد
      محمد ایزدی فرد | ۱ مرداد ۱۳۹۵

      اشتباه متوجه شدی عزیزم. سونی سامسونگ، گوشی های قدرتی هستن نه سرعتی. سیستم عامل آیفون فقط سرعتش بالاست

  • محمدامین
    محمدامین | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    اینا همش رو کاغذه. تو عملکرد آیفون از همه لحاظ از همه گوشی های اندروید روان تر راحت تر بهتره و ی سر گردن از همشون بالاتره.
    چون خودم از دوتاشون استفاده کردم.

  • منوچ
    منوچ | ۹ بهمن ۱۳۹۴

    با سلام ببخشید گوشی اپل 6اس تو 4 ساعت از صفر تا صد شارز میکنه برا همه اینجوریه یا برا من مشکل داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی