ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

5 توصیه ی تضمین شده ی بیل گیتس برای موفقیت

اگر برای موفقیت در زندگی به دنبال الگو می گردید، شاید هیچکس بهتر از بیل گیتس نتواند شما را به سمت موفقیت و شکوفایی راهنمایی کند. مایکروسافت، شرکت تأسیس شده توسط گیتس، یک صنعت کاملاً ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

اگر برای موفقیت در زندگی به دنبال الگو می گردید، شاید هیچکس بهتر از بیل گیتس نتواند شما را به سمت موفقیت و شکوفایی راهنمایی کند. مایکروسافت، شرکت تأسیس شده توسط گیتس، یک صنعت کاملاً تازه بنا کرد. خود گیتس نیز با ارزشی حدود 80 میلیارد دلار، ثروتمند ترین مرد روی زمین شناخته می شود. رد اقدامات خیرخواهانه ی وی به تمام نقاط جهان رسیده؛ او به واقع از دنیا مکان بهتری برای زندگی ساخته است. بیل گیتس در عین حال به رویای خود نیز رسیده است. رویای او این بود که روزی روی هر میزی یک کامپیوتر شخصی باشد.

اما علل موفقیت گیتس کدام بوده اند؟ او به طور قطع با یک ایده ی مناسب، در زمان مناسب و در جای مناسب قرار داشته است. اما خودش در طی سالیان به برخی از علل موفقت پایدارش اشاره هایی کرده است. اشاره های او می تواند برای هر کسی در هر زمینه ای مفید باشد. برخی از توصیه های گیتس در این زمینه را می توانید در ادامه مطالعه کنید.

با دیجیاتو همراه باشید.

1- بلد باشید چطور نه بگویید

این توصیه ای است که گیتس از وارن بافت یاد گرفته است و در عین حال برای هر کسی بسیار مفید است. شما همیشه در معرض زنجیره ای تمام نشدنی از فرصت ها، کار ها و انگیزه ها قرار خواهید داشت. در این دنیای شلوغ، کِی و چگونه نه گفتن به پروژه ها، مراسمات مختلف و درخواست های دیگر، شاید مهم ترین مهارت مورد نیاز هر کسی باشد. این مهارت به شما اجازه می دهد بفهمید چه کاری واقعاً مهم است، و سپس توجه شما را به آن جلب می کند.

2- به استقبال انتقادات بروید

گیتس در کتاب خود با عنوان «کسب و کار با سرعت اندیشه» توصیه می کند: «از خبر های بد استقبال کنید تا بفهمید روی چه چیزهایی باید بیشتر کار کنید». هیچ کس دوست ندارد دیگران خطاهایش را به رخ بکشند، اما بدون چنین بازخوردهایی فرایند یادگیری و رشد بسیار کند تر خواهد بود. گوش کردن به انتقادات دیگران تقریباً همیشه به شما دیدی می بخشد که پیش از آن نداشته اید و این چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت.

البته برخی انتقاد ها مفید نیستند. بنابراین باید قوه ی قضاوت خود را به کار بگیرید تا انتقاد سازنده و مخرب را از هم تشخیص دهید. با در نظر گرفتن این موضوع، بار بعدی که کسی شما را به باد انتقاد گرفت، به جای اینکه صحنه را ترک کنید، بایستید، گوش دهید، از او تشکر کنید و از گفته هایش درس بگیرید.

3- خوش بین باشید

خوش بین بودن در دنیایی که خیلی چیز ها در آن اشتباه به نظر می رسد می تواند سخت باشد. اما بدون خوش بینی، هیچ کس هیچ شرکت تازه ای به راه نمی انداخت، روی هیچ ایده ی تازه ای سرمایه گذاری نمی کرد و یا محصول تازه ای به بازار نمی فرستاد.

گیتس ارزش خوش بینی را ارج می نهد و از آنجا که بنیاد او به برخی از مأیوس کننده ترین مشکلات روی زمین مثل قاچاق انسان، گرسنگی، و فقر شدید می پردازد، به خوش بینی نیاز مبرم دارد. او در سخنرانی خود در جشن فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد گفت: «خوش بینی اغلب با امید واهی اشتباه گرفته می شود. غافل از اینکه ما نا امیدی واهی هم داریم».

4- از شکست نهراسید

او در کتاب دیگر خود با عنوان «مسیر پیش رو» می نویسد: «موفقیت معلم خوبی نیست؛ با انسان های باهوش کاری می کند که فکر کنند شکست ناپذیرند». محصول فوق العاده موفق امروز ممکن است فردا به هیچ کاری نیاید و این به گفته ی گیتس می تواند برای کامپیوتر های شخصی و سیستم عامل ویندوزی که اغلب روی آنها نصب می شود هم اتفاق بیفتد.

این طبیعی است که موفقیت را بسیار دلچسب تر از شکست بدانید، اما این شکست ها ی زندگی هستند که بیشترین درس ها را به ما می دهند و بیشترین فرصت های رشد را در اختیار ما قرار می دهند. پس بار بعدی که با صورت زمین خوردید، این نکته را به یاد داشته باشید.

5- روی یک هدف متمرکز شوید و از حرکت به سمت آن باز نایستید

گیتس در نامه ی سالانه ای که از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس منتشر می شود نوشته است: «اگر هدف مشخصی برای خود در نظر بگیرید و معیاری برای سنجش عملکرد خود در مسیر آن داشته باشید، به پیشرفت چشمگیری دست پیدا خواهید کرد». او در ادامه می گوید پیدا کردن این هدف و معیار مناسب برای سنجش آن، در نهایت شگفتی بسیار دشوار است. گیتس گوشزد می کند که اگر این کار آسان بود، همه آن را انجام می دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • manhood emam
    manhood emam | ۱۵ آبان ۱۳۹۴

    Mr. Bill you are the best ever seen. Younare clever. Helper. And reach. You're effect is inalloverthewourld. God bless you.

  • anonymous
    anonymous | ۱۴ آبان ۱۳۹۴

    موفقیت یعنی بیل گیتس

    • s
      s | ۱۵ آبان ۱۳۹۴

      و بیل گیتس یعنی
      ctrl+c

  • پارسا
    پارسا | ۱۴ آبان ۱۳۹۴

    نبینم اینقدر پیر شدی بیل جون :(

  • A"hmadrez"A
    A"hmadrez"A | ۱۴ آبان ۱۳۹۴

    تــــــــــــــــــــــــلاش تنها چيزيه كه به هدف ميرسونه.

    • سعید
      سعید | ۱۵ آبان ۱۳۹۴

      ایولااااااااااااااااا دمت گرم

  • هـــیـــــوا
    هـــیـــــوا | ۱۴ آبان ۱۳۹۴

    ممنون از پست .
    موفقیت برنامه ی خوب و تلاش زیادی میخواد .
    بعضی از افراد فکر میکنن با یه خورده تلاش میتونن به موفقیت برسن .
    ولی هر چه در توان دارید تلاش کنید .
    من واقعا لذت میبرم وقتی آخر هفته نگاه به برنامه ی هفته م میزارم و همشون تیک خوردن و انجامشون دادم .

مطالب پیشنهادی