ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخچه انجام تست «خم شدن» روی تلفن های هوشمند

هر وقت که تلفن هوشمند تازه ای وارد بازار می شود کسی باید آن را بشکند؛ حال می خواهد این کار با انداختنش انجام گیرد یا به طرق دیگری چون خرد کردن و خم کردن. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

هر وقت که تلفن هوشمند تازه ای وارد بازار می شود کسی باید آن را بشکند؛ حال می خواهد این کار با انداختنش انجام گیرد یا به طرق دیگری چون خرد کردن و خم کردن. کاربران نیز دست بر قضا علاقه شدیدی به تماشای صحنه های شکنجه این موبایل ها دارند و همین علاقه باعث می شود که هر روز ایده های تازه ای برای خراب کردن گجت های الکترونیکی به ذهن خلاق و خرابکار برخی خطور کند.

البته بخشی از این علاقه به تماشای لاشه تلفن های هوشمند از این مساله ریشه می گیرد که دوست داریم استحکام آنها را بسنجیم و بخش دیگری از آن نیز قطعا به خاطر علاقه وافرمان به تخریب کالاهای جدید است.

اما چندی است که روند تازه ای در این حوزه ایجاد شده و ویدئوهایی از محصولات جدید در فضای مجازی منتشر می شوند که با هدف سنجش سطح استحکام این دستگاه ها در برابر خم شدن تهیه می گردند.

با نگاهی به گذشته در خواهید یافت که این تست ها کمتر از یک سال است که باب شده اند و تا پیش از این چنین کاری روی گجت های الکترونیکی انجام نمی شد.

در ادامه این مطلب قصد داریم تاریخچه ای مختصر از این تست ها را پیش رویتان قرار دهیم. با دیجیاتو همراه باشید.

مشخص نیست که چرا انجام این آزمایش روی تلفن های هوشمند طرفدار پیدا کرده اما شاید علت این باشد که دستگاه های مذکور آنقدر باریک شده اند که سهوا و در جریان استفاده معمولی (مثلا ماندن در جیب کاربر برای ساعت های طولانی) خم می شوند.

این مساله آنچنان شایع گشته که حتی محبوب ترین تلفن های هوشمند دنیا نیز به آن دچار شده اند. همین دو نکته یعنی تمایل کاربران به تماشای این ویدئوها و نازک شدن بیش از اندازه موبایل ها کافی بود تا انجام چنین تست هایی روی تلفن های هوشمند تازه بیش از هر زمان دیگری باب شود.

اما همانطور که گفته شد، خم کردن موبایل ها یک شبه باب نشده و تاریخچه ای حداقل یک ساله دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا داشته باشیم به تاریخچه این تست ها از ابتدا تا به امروز.


10 جولای 1998

تست «غژ غژ» زاده می شود

جولی استریتلمیر بنیانگذار Gadgeteer در مصاحبه خود پیرامون کامپیوتر جمع و جور Everex FreeStyle Manager A-15 اینطور نوشت: زمانی که دستگاه را در دست می گیرید یا از کناره ها به آن فشار می آورید هیچگونه صدای غژ غژ یا حرکت در قطعات آن را مشاهده نخواهید کرد. همین آغاز ساده، باعث شد که شکل خاصی از تست تحت عنوان «تست غژ غژ» Gadgeteer باب شود و از آن زمان تا به امروز نیز توسط کارشناسان این سایت روی دستگاه های مختلف انجام می شود.

خانم استریتلمیر در مصاحبه اخیر خود اینطور گفته است: تا جایی که می دانم من اولین کسی بودم که این کار را در عصر حجر دستگاه های موبایل انجام دادم. من این کار را انجام دادم چون دوست نداشتم پول زیادی را صرف خرید دستگاهی سست و بی دوام کنم و می دانستم که بقیه مردم هم مثل من هستند.

تست استریتلمیر از بسیاری آزمایشات امروزی دقیق تر و بهتر است و برای انجامش کافیست که دستگاه را در دستان خود بگیرید و کناره هایش را به طرفین بکشید. البته نباید سعی کنید آن را بشکنید و این کار صرفا از آن جهت انجام می شود که مطمئن شوید پلاستیک داخلی و خارجی دستگاه در جایش محکم شده. در این تست همچنین دستگاه ها تکان مختصری داده می شوند تا مشخص شود که قطعه یا بخشی از آن شل شده است یا خیر. در هر صورت این تست را می توان سرآغاز و طلایه داری برای تست های خرابکارانه ای دانست که این روزها روی دستگاه های موبایل انجام می شود.


اواسط دهه 2000 میلادی

دراپ تست یا تست سقوط

دقیقا مشخص نیست که دراپ تست از چه زمانی باب شد اما این یکی از نخستین مواردی است که تا به امروز انجام شده است. بنابر برخی دلایل [نامعلوم البته] مردم تماشای صحنه خراب شدن کنسول های بازی را دوست داشتند و به همین خاطر در اواسط دهه 2000 میلادی خیل عظیمی از ویدئوهای مربوط به تست سقوط این ابزارها منتشر گردید و ویدئویی که در بالا می بینید نیز یکی از نخستین آنهاست که در سال 2005 میلادی روی یوتوب به اشتراک گذاشته شد.


13 دسامبر 2006

می توان آیپاد را خم کرد

ابزاری که نخستین بار برای سنجش سطح مقاومتش در برابر خمیدگی، مورد استفاده قرار گرفت آیپاد بود.


6 جولای 2007

تست «فشار» آیفون

زمانی که نخستین آیفون ها وارد بازار شدند، تست های «فشار» کما بیش روی دستگاه های موبایل انجام می شد. ویدئویی که در بالا می بینید توسط نشریه PC World منتشر گردیده و هدف از تهیه آن هم مشخص نمودن میزان مقاومت آیفون در برابر خط و خش و سقوط بود که هیچکدام از این موارد هم آسیبی را به دستگاه وارد نکرد.


23 ژوئن 2010

رواج دراپ تست

همزمان با عرضه آیفون 4، دراپ تست ها نیز رواج زیادی پیدا کردند. بسیاری بر این باروند که سطح شیشه ای به کار رفته در قسمت جلو و عقب این موبایل باعث شد که به هدفی مشخص برای انجام این تست ها بدل گردد: شکستن این دستگاه ساده بود و خیلی زود می شد تشخیص داد که ترک روی بدنه آن ایجاد شده یا خیر.


3 فوریه 2012

بلک بری موبایل ساخت خود را خم کرد

در این زمان، تست های خمیدگی چندان هم طرفدار نداشتند و به ندرت انجام می شدند. اما بلک بری ویدئویی را روی کانال یوتوب خود منتشر کرد که برای سنجش سطح استحکام موبایل تورچ تهیه شده بود. البته دستگاه به دو نیم تقسیم نشد اما کاملا خم شد.


21 سپتامبر 2012

موبایل ها به تدریج شروع به خم شدن کردند

شخصی ویدئویی را روی یوتوب منتشر کرد که از آیفون اندک خمیده اش گرفته بود. این ویدئو البته باعث رواج و شیوع تست خم شدن نشد اما می توان آن را طلایه دار شروع این روند خواند: موبایل ها به تدریج آنقدر نازک شده بودند که تصادفا خم می شدند.


9 دسامبر 2013

کاربران موبایل منعطف الجی را خم کردند

الجی موبایلی با بدنه منعطف را عرضه کرد و کاربران نیز طبیعتا تلاش کردند آن را خم کنند. البته بخش اعظمی از ویدئوهای منتشر شده در مورد این گجت به سنجش محدوده های استقامتی اعلام شده از سوی شرکت سازنده اش اختصاص داشت اما در یکی از آنها (درست در برهه ای که ساخت ویدئوهای مربوط به تست های تخریب رواج داشت) کاربر تلاش کرد که موبایل را خم کرده و بشکند که موفق به انجام چنین کاری نشد.


10 مارس 2014

 درک تست های خم شدن

حتما به خاطر دارید که در آن دوران، ما هنوز نمی دانستیم که منظور از آزمایش خم شدن چیست و کاربران تازه داشتند چیستی این تست ها را درک می کردند. در ویدئوی بالا آیفون 5 اس را می بنید که مورد آزمایش قرار گرفته و TechRax نیز در آن اعلام کرد که هدفش از انجام این کار صرفا «تهیه یک ویدئوی تجربی» برای سنجنش «دوام موبایل در برابر خم شدن» است.

فردی که این کار را در ویدئو انجام می دهد اینطور می گوید: من تا به حال دست به چنین کاری نزده ام. پیشنهاد می شود چند دقیقه ای از این ویدئو را هم که شده ببینید چراکه به جرات می توان آن را جالب ترین بخش این مطلب خواند.


 

21 سپتامبر 2014

آیا آیفون 6 خم می شود؟

فردی موضوعی را در انجمن MacRumers مطرح کرد و در آن مدعی شد که آیفون 6 خریداری شده اش بعد از تنها دو روز دچار یک خمیدگی اندک شده. این بحث و تبادل نظر تا 15 صفحه به طول انجامید.


23 سپتامبر 2014

آیفون 6 خم می شود

تست خم شدن از سوی منابع مختلف به رسمیت شناخته شد. دو روز بعد، موج عظیمی از ویدئوهای مربوط به انجام این تست بود که در یوتوب منتشر شد. این ویدئو که از سوی Unbox Therapy منتشر شد محبوب ترینشان بود و نتیجه چه بود؟ اینکه آیفون 6 خم می شود.


اواخر همان روز

انجام تست خم شدن روی هر چیزی

منبع قبلی بلافاصله به حجم بالای دستگاه هایی پی برد که می شد تست خم شدن را رویشان انجام داد. در ادامه این سایت، گلکسی نوت 3 را مورد ارزیابی قرار داد و روز بعد، اچ تی سی وان M8، موتو اکس و لومیا 1020 را ارزیابی کرد.


25 سپتامبر 2014

اپل تست خم شدن خود را به کاربرانش نشان داد

اپل امکانی را برای نشریات مختلف دنیا فراهم آورد تا به داخل آزمایشگاه هایش قدم بگذارند و از نزدیک فرایندهای دشوار تست های آن ببینند. هدف اهالی کوپرتینو در اصل این بود که نشان دهد، خم شدن آیفون 6 به چه اندازه توان نیاز دارد و برای همگان روشن کند که مهندسانش به این مساله اهمیت و توجه لازم را می دهند.


اوایل 2015

تست های خم شدن ادامه پیدا کردند

در این دوران، هر تلفن هوشمند قابل توجهی این تست را پشت سر می گذاشت. گلکسی اس 6 یکی از مواردی بود که بهترین عملکرد را در جریان آنها از خود به نمایش گذاشت هرچند که عاقبت دچار خمیدگی شد. مدل اچ تی سی One M9 کاملا شکست و موتو اکس پیور ادیشن نیز سرنوشت خوبی نداشت.


24 سپتامبر 2015

آیفون 6 اس محکم تر از آن است که خم شود

در تست های خم شدن به سرعت مشخص گردید که این بار اپل تلفن هوشمند خود را به مراتب محکم تر از نسخه قبلی ساخته است. در این ویدئو که از سوی FoneFox منتشر گردیده، دو نفر به صورت همزمان به این موبایل نیرو وارد می کنند تا آن را خم کنند و دست آخر هم تغییر زیادی در آن ایجاد نمی کنند.


29 اکتبر 2015

نکسوس 6P به دو نیم تقسیم می شود

تب انجام تست خم شدن باز هم داغ می شود. در این دوران، ویدئویی منتشر گردید که در آن تلفن هوشمند نکسوس 6P ساخت هوآوی با اندک فشاری به دو نیم تقسیم شد و بعد از آن کاربران خرده گرفتند این کار با حذف گوریلا گلس 4 از روی نمایشگر امکان پذیر شده، تست دیگری روی این موبایل انجام گرفت و باز هم نتیجه ای مشابه به دست آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    اخه کدوم آدم احمقی گوشی میخره که خمش کنه

  • safi
    safi | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    حرفی از سونی نیومد ببینیم مقاومتش چطوریه

  • ب.ز
    ب.ز | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    دیجیاتو ، چرا نظرات این نکبت بیشعور رو تایید می کنی...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی