ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با 5 خودروی مفهومی رونمایی شده در نمایشگاه ماشین توکیو آشنا شوید

توکیو را می توان میزبان جنون آمیزترین ایده ها و نوآوری های بشری نامید و به همین دلیل جای تعجب ندارد اگر شگفت انگیزترین خودروهای مفهومی برای نخستین بار در این نقطه از دنیا رونمایی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

توکیو را می توان میزبان جنون آمیزترین ایده ها و نوآوری های بشری نامید و به همین دلیل جای تعجب ندارد اگر شگفت انگیزترین خودروهای مفهومی برای نخستین بار در این نقطه از دنیا رونمایی شوند.

طبق روال همیشه، امسال نیز نمایشگاه خودروی توکیو پر بود از طرح های عجیبی که هوش از سر ببیندگانشان بردند؛ خودروی مرسدس بنزی که ضمن حرکت عادات و سلایق سرنشینانش را فرا می گیرد، موتور سیکلت سه چرخه یاماها با امکانات قابل توجهش و بسیاری دیگر از جمله ستاره های این نمایشگاه بودند.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با برخی از ماشین های رونمایی شده در توکیو آشنا نماییم با این توضیح که هیچکدمشان قرار نیست به مرحله تولید انبوه برسند و صرفا ایده هایی مفهومی هستند. با دیجیاتو همراه باشید.

1- ویژن توکیو محصول مرسدس بنز

mercedes-concept

این خودرو مشخصا با در نظر داشتن ساکنان توکیو طراحی شده و ابعاد و اندازه یک ماشین معمولی و کابینی جادار و بزرگ دارد.

در طراحی آن از F015 الهام گرفته شده که در نمایشگاه CES امسال رونمایی شد و هدف کلی از ساختش این بوده که سرنشینان با خیالی آسوده در کابین جادار آن لم بدهند و وظیفه رانندگی را به ماشین محول کنند.

در این خودرو از چیدمان معمول صندلی ها خبری نیست و در عوض با یک کاناپه بزرگ روبرو هستید که به سرنشینان امکان می دهد با آسودگی خاطر از سیستم سرگرمی هولوگرافیک ماشین که درون سطح چوبی کف کار گذاشته شده، لذت ببرند. مسافران این اتومبیل همچنین می توانند رو به روی یکدیگر بنشینند و با هم گفتگو کنند، یا به لطف وجود نمایشگر لمسی کار که به سرویس های وب متصل هستند، با جهان پیرامون خود تعامل داشته باشند.

مرسدس ادعا کرده که انرژی مورد نیاز این ماشین از طریق تعدادی باتری کوچک ولتاژ بالا و هیدروژن تامین می گردد و با هر بار شارژ قادر است مسافتی بالغ بر 980 کیلومتر را طی کند.

IDS محصول نیسان

nissan

 

خودرویی که در تصویر می بینید در واقع دیدگاه نیسان درباره یک خودروی تماما الکتریکی و خودکار است. این کمپانی ژاپنی اعتقاد دارد با اینکه ماشین ها در آینده خودران خواهند شد اما این وسیله نقلیه باید باز هم از سبک رانندگی راننده پیروی کند. به این مفهوم که مثلا اگر راننده دوست داشته باشد همچون لوئیز همیلتون ماشین را براند، کامپیوتر داخلی خودرو این کار را برایش انجام دهد. پیرو همین دیدگاه، خودروی مفهومی خود را با این امکان ساخته.

از دیگر جذابیت های این کانسپت باید به این شاره کنیم که مثلا اگر راننده ترجیح داد از سیستم های سرگرمی و ژست های حرکتی خودرو استفاده نماید، باید  مد PilotedDrive را انتخاب کند. در این حالت، فرمان خودرو به داخل  داشبورد جمع و به جایش یک صفحه نمایش بزرگ ظاهر می شود.

طراحی خارجی این دستگاه نیز کاملا منطبق بر اصول ایرودینامیکی است و در نتیجه بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. بعلاوه، دو پوسته ساخته شده از فیبر کربنی آن نیز در کم شذن وزن کلی ماشین نقش زیادی داشته اند.

نیسان مدعی است که بالاخره روزی، راحتی و آسایش خودروهای برقی اش با موارد مشابه بنزین سوز برابری کرده یا از آن فراتر می رود.

موتور MWT-9 یاماها

yamaha

ایده ساخت این موتور بسیار ساده است: اینکه وجود دو چرخ در قسمت جلویی بدنه به مراتب بهتر از یک چرخ خواهد بود. شرکت سازنده نیز به خاطر وجود همین یک چرخ اضافه، جدیدترین محصول خود را «استاد دور زدن» نامیده.

در زیر بدنه زاویه دار و زیبای این وسیله نقلیه، یک موتور سه سیلندر 847 سی سی جای گرفته که معمولا در موتورهای MT-09 یافت می شود. یاهاما مدعی شده، موتورسیکلت مفهومی تازه اش «با امکان تکیه روی چند چرخ»، دسته بندی تازه ای را به حوزه سواری اسپرت اضافه خواهد کرد. از این حرف این طور برداشت می شود که با این موتورسیکلت می توان با سرعت بالا در پیچ ها راند و نگران برخورد به تیرهای چراغ برق یا اجسام کنار جاده نبود.

هنوز حرفی از مدل تولیدی این موتور سه چرخ به میان نیامده اما امید می رود که به زودی شاهد تولید انبوه آن باشیم.

کیکای محصول تویوتا

kikai

مشخص نیست که هدف تویوتا از ساخت این ماشین، بازسازی یکی از اتومبیل های کارتونی بوده یا صرفا می خواسته توجه بازدید کنندگان را به خود جلب کند!

«کیکای» را می توان نقطه مقابل توکیو ویژن مرسدس بنز خواند که به جای آینده، مسافرانش را به گذشته می برد. تویوتا، این خودرو را طوری طراحی کرده همه اجزا و بخش های داخلی در بخش بیرونی کار شده اند و همه می توانند قطعات داخلی ماشین را ببینند.

همان طور که از ظاهرش می توان حدس زد، در این ماشین، از نمایشگرهای لمسی خبری نیست و سیستم های کنترلی آن به دکمه های آنالوگ و قطب نماهای قدیمی محدود شده اند. باید اشاره کرد که کیکای به زبان ژاپنی به معنای ماشین است و شاید بهترین عبارت برای نامگذاری خودرویی با این مشخصات باشد.

آر اکس ویژن محصول مزدا

mazda

در آخر به ماشین مفهومی مزدا می رسیم که کمتر از دیگر خودروهای یاد شده، عجیب به نظر می رسد. این مدل با نام  RX-Vision، در واقع جدیدترین تلاش این کمپانی ژاپنی در زمینه تولید خودروهای مفهومی به سبک اسپرت محسوب می شود و طراحی فوق العاده زیبایی دارد.

مزدا از فناوری های چرخشی در تولید این محصولات بهره گرفته اما به این دلیل که این تنظیمات غیرمتعارف برای تولید خودرو کافی نیستند، آنها را به تولید انبوه نمی رساند. به طور مثال، هر دو مدل RX-7 و RX-8 به موتور وانکل مجهز بودند و با اینکه عملکردشان عالی بود اما هزینه سوخت بالایی داشتند.

جا دارد اشاره کنیم، موتور وانکل، نوعی موتور درون سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون ها، از طراحی دوار بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی استفاده می کند.

این کانسپت به این اشاره دارد که کمپانی ژاپنی موردبحث تکنولوژی های خود را بهبود بخشیده و به جای استفاده از پیستون های معمولی از روتورهای مثلثی با حرکت چرخشی بهره گرفته و علاوه بر کیفیت بهتر، هزینه ها را نیز کاهش داده.

مزدا در مورد جزئیات تولید یا چشم اندازهای خود نسبت به این محصول سخنی نگفته و شاید هرگز به مرحله تولید انبوه نرسد. اما وجود آن در همین مرحله هم برای دوستداران خودروهای اسپرت، جالب و خوشایند خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mostafa
    mostafa | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    مرگ بر خودرو ساز بی کیفیت

  • saeid
    saeid | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    دنیای خودرو در دستان ژاپن و آلمانه

  • رامین
    رامین | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    خوب

مطالب پیشنهادی