ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مورچه های آتشین با مرده نشان دادن خود، کارکردی شبیه به یک ابرماده اورگانیک را به نمایش می گذارند

پژوهشگران موسسه فناوری جورجیا ماده ای را کشف کرده اند که قابلیت ها و خواص متعدد دارد؛ این ماده می تواند اجسام جامد بسازد، بدون آنکه بشکند خم شود یا اینکه روی آب شناور گردد. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ آبان ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران موسسه فناوری جورجیا ماده ای را کشف کرده اند که قابلیت ها و خواص متعدد دارد؛ این ماده می تواند اجسام جامد بسازد، بدون آنکه بشکند خم شود یا اینکه روی آب شناور گردد. ابرماده کشف شده حتی زمانی که تلاش کنید از هم بازش نمایید، به مایع تبدیل می شود.

متاسفانه اما، چنین کشف کاملا بی فایده است چراکه ابر ماده مورد بحث تماما از مورچه های آتشین به دست می آید. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

براساس مقاله ای که در نشریه نیچر متریالز به چاپ رسید، گروه هایی از این مورچه ها می توانند با یکدیگر وارد همکاری شده و توده ای را تشکیل دهند که کارکردی همانند مواد چسبناک یا کشسان را از خود به نمایش می گذارد (نظیر عسل یا پلاستیک).

پژوهشگران برای بررسی این توانمندی، گروهی از مورچه ها را در داخل استخری مملو از آب انداختند و دریافتند که آنها در چنین مواردی قایقی کاملا کاربردی از یکدیگر را می سازند که می تواند وزن هزاران مورچه را تحمل کند.

در مقابل، زمانی که اشیائی روی جمعیت مورچه های آتشین انداخته می شود، آنها شکل مایع به خود می گیرند و اجسام را در خود فرو می برند.

جالب است بدانید زمانی که پژوهشگران نیرویی را به گروه مورچه ها وارد کردند، آنها با قفل کردن دست ها و پاهای خود سطحی ارتجاعی را به وجود آوردند تا مانع از نفوذ نیرو شوند.

پژوهشگران دریافتند که در این شرایط مورچه ها خود را به مردن می زنند و سطح بالایی از مقاومت را از خود به نمایش می گذارند.

دیوید هو، استادیار موسسه تکنولوژی گرجستان باور دارد که مورچه های آتشین می توانند نقش نوعی بنچمارک اورگانیک را ایفا کنند و از آنها برای ساخت ابرماده های مصنوعی الهام گرفته شود.

او در این رابطه گفت، اگر بتوانیم این تکنولوژی مرموز مورچه ها را مهار نماییم عاقبت موفق به ساخت موادی با همین خواص و استحکام خواهیم شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۹ آبان ۱۳۹۴

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم

  • حسین
    حسین | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    خانم موسوی
    انستیتو تکنولوژی جرجیا.اسم شهره،نه کشور گرجستان

  • فرهاد
    فرهاد | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

    باورنکردنی است ..چطور موجوداتی با چنین سطحی از توانایی های خارق العاده .....در سطوح پایین چرخه حیات قرار می گیرد... اما انسان با کمترین توانایی های بیولوژیکی در راس حرم !!?? شاید لازم باشد نگاه مجددی به ارزشهای طبیعی مخلوقات و موجودات کره زمین بیندازیم.

    • _Alish_
      _Alish_ | ۱۸ آبان ۱۳۹۴

      خوب معلومه دیگه. به خاطر مغز قوی تر! سوال بود پرسیدی الان؟

مطالب پیشنهادی