ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پلوتو احتمالا دو آتش فشان یخی در قطب جنوبی اش دارد

ناسا اعلام کرده که پلوتو احتمالا دو آتش فشان یخی دارد که یخ، نیتروژن، آمونیاک و متان را با فشار روی سطح این سیاره کوتوله می ریزند. براساس تصاویر مخابره شده فضاپیمای «افق های تازه» ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

ناسا اعلام کرده که پلوتو احتمالا دو آتش فشان یخی دارد که یخ، نیتروژن، آمونیاک و متان را با فشار روی سطح این سیاره کوتوله می ریزند. براساس تصاویر مخابره شده فضاپیمای «افق های تازه» در ماه جولای این دو [احتمالا آتش فشان] در نزدیکی قطب جنوبی پلوتو قرار گرفته اند.

دانشمندان ناسا نیز از این تصاویر برای اندازه گیری کوه های آن استفاده کردند و آنطور که مشخص شده، آنها چندین مایل بلند تر و ده ها مایل نیز عریض تر از آتش فشان های روی زمین هستند و حفره هایی بسیار بزرگ روی قله شان دیده می شود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اولیور وایت از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی Ames ناسا که در پروژه «افق های تازه» همکاری دارد دراین باره گفته است: روی زمین، چیزی مانند این تنها یک معنا دارد و آن آتش فشان است.

البته مواردی مانند این که دانشمندان هم موفق به کشفشان شده اند، در منظومه خورشیدی کم نیستند و به ویژه در اقمار یخی نظیر Triton و Enceladus بارها مشاهده شده اند.

این کوه ها درست مانند آتش فشان های روی زمین هستند منتها با این تفاوت که به جای ماگمای داغ مواد یخی را به بیرون می ریزند که این نیز معمولا نتیجه فشاری است که سیاره میزبان به قمر خود وارد می کند و باعث ایجاد سایش و گرما می شود.

زمانی که فشار داخلی یک سیاره به اندازه کافی زیاد باشد، آتتش فشان ها نقش نوعی سوپاپ اطمینان را ایفا می کنند و گازهایی از آنها خارج می شود که صدها درجه از سطح سرد آنها داغ تر است. اما زمانی که این مواد به سطح می رسند به سرعت خنک شده و به حالت جامد در می آیند.

نکته جالب در مورد پلوتو این است که همچون قمرهای دیگر به دور یک سیاره میزبان نمی گردد و به همین دلیل مشخص نیست که منبع انرژی فعالیت های آتش فشانی آن کجاست.

البته نظریه هایی در این رابطه وجود دارد مثلا اینکه مواد کشف شده مربوط به 4 میلیارد سال پیش هستند، یعنی زمانی که پلوتو متولد شد و ایجاد پاره ای فعالیت های رادیواکتیو در آن باعث گرم شدن محتویاتش شده.

در حال حاضر، تعداد اندکی دهانه آتش فشانی روی این سیاره وجود دارد و این یعنی سطح آن به نحوی در حال حرکت و بازسازی خود است. همه اینها در نهایت حکایت از این مساله دارند که یک منبع انرژی احتمالی درون پلوتو وجود دارد.

براساس اعلام پژوهشگران ناسا در چهل و هفتمین نشست سالانه واحد علوم نجومی انجمن ستاره شناسی آمریکا، پلوتو تنها سیاره ای نیست که باعث سردرگمی دانشمندان شده و اقمار آن نیز رقتاری غیرمنتظره را از خود نشان می دهند.

محض اطلاع تان باید بگوییم که پلوتو یک قمر بزرگ به نام کارن و چهار قمر کوچک تر به نام های Styx، Nix، Kerberos و Hydra دارد. پلوتو و کارن در اصل به دور یکدیگر می چرخند زیرا ابعادشان تقریبا یکی است. چهار قمر کوچک تر اما به دور منظومه سیاره ای خود می گردند. برای نمونه Hydra برای آنکه یک دور کامل به گرد پلوتو بزند باید 86 مرتبه دور خود بچرخد.

ناسا باور دارد که این چهار قمر حاصل ادغام شدن دو یا تعداد دیگری ماه هستند و این یعنی پلوتو زمانی بیشتر از تعداد امروزش قمر داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    یا اتشه یا یخ حالا اتش فشان یخی چیه؟ یخ فشان دیگه

مطالب پیشنهادی