ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

راهنمای گوگل برای بررسی رزومه های دریافتی

درست همانطور که قشر جویای کار برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود باید رزومه بنویسد، بررسی رزومه های نوشته شده توسط آنها نیز کار همیشگی مدیرانی است که دست به استخدام نیروی جدید می ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

درست همانطور که قشر جویای کار برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود باید رزومه بنویسد، بررسی رزومه های نوشته شده توسط آنها نیز کار همیشگی مدیرانی است که دست به استخدام نیروی جدید می زنند. هدف از رزومه نوشتن و بررسی آن این است که متقاضی یک موقعیت شغلی برای رسیدن به مرحله ی مصاحبه، از یک صافی اولیه عبور داده شود. دست یافتن به قضاوتی درست در مورد یک متقاضی جویای کار با نگاه کردن به یک برگه کاغذ می تواند کار دشواری باشد، اما به شما کمک می کند به شکلی کارا به مقایسه ی متقاضیان متعدد موقعیت خالی و صلاحیت های مورد نیاز خود بپردازید و بهترین گزینه ها را از میان آنان پیدا کنید. تیم بررسی رزومه ی گوگل در جستجوی برترین استعداد ها، سالانه حدود سه میلیون رزومه ی دریافتی از سرتاسر دنیا را مورد بررسی قرار می دهد.

رزومه مطمئناً برای زیر نظر داشتن و پیدا کردن استعداد های برتر ابزار کاملی نیست. در این فرایند فضای زیادی برای تبعیض و جانبداری های ناخودآگاه وجود دارد. پژوهش ها نشان می دهند شاخص های ظریفی مثل نام، آدرس، دانشگاه، مشاغل قبلی، نژاد، وضعیت والدین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و غیره می توانند به صورت ناخودآگاه به سوگیری بررسی کننده منجر شود و بر تصمیم گیری وی تأثیرگذار باشد. بنابراین، رویکردی ساختارمند و منسجم در قبال بازبینی رزومه ها می تواند مفید باشد.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

برخی از نکاتی که گوگل هنگام بررسی رزومه های دریافتی در وهله ی اول به آنها توجه می کند از این قرار هستند:

  • پیراستگی و عدم وجود عیب و نقص در جزئیات: بررسی جزئیات یک رزومه، راه بسیار خوبی برای سنجش میزان توجه یک متقاضی به جزئیات است.
  • اثرگذاری ها، مشارکت ها و دستاورد های قابل اندازه گیری: گوگل تمایل دارد از متقاضیان، تجربیاتی قابل اندازه گیری و ملموس مثل آمار افزایش فروش، ثبت پتنت، یا عناوین و جوایز دانشگاهی ببیند.
  • سابقه ی کاری شفاف: دانستن تمام شغل ها و تجربیاتی که فرد در گذشته داشته است مفید است، اما وقفه های احتمالی در سابقه ی کاری افراد نباید مانع از استخدام وی شود. پژوهش ها نشان می دهند افراد ممکن است به شکلی ناعادلانه به متقاضیانی که برای مدتی هرچند کوتاه بیکار بوده اند برچسب های مختلف بزنند.

بررسی صلاحیت ها و ویژگی های مورد نیاز

فرایند بررسی رزومه بسیار قبل از دریافت اولین درخواست و هنگام نوشتن شرح وظیفه و تهیه ی فهرستی از ویژگی های حداقلی و مطلوب مورد نیاز برای آن موقعیت شغلی آغاز می شود:

  • ویژگی های حداقلی: این ویژگی ها مشخصه های پایه، تأیید پذیر و بی چون و چرایی هستند که یک متقاضی باید برای بر عهده گرفتن نقش مورد نظر از آنها برخوردار باشد (مثل مدارج تحصیلی و مدارک حرفه ای).
  • ویژگی های مطلوب: این ویژگی ها، مهارت ها و تجربیات مطلوب و غیر الزامی یک متقاضی ایده آل محسوب می شوند. این دسته از ویژگی ها معمولاً از دسته ی قبلی کیفی تر هستند (مثلاً تبحر در ارتباطات مجاب کننده، یا سابقه ی آموزش)

بررسی درخواست ها در مقایسه با همین مجموعه ی از پیش تعیین شده از مهارت ها و ویژگی های بالا می تواند به جامعیت و بهبود بازده استخدام شما کمک کند. استفاده از یک استاندارد سفت و سخت، جداسازی درخواست های نامناسب، حد اقلی و مطلوب از یکدیگر را آسان می کند.

تطبیق متقاضیان، متناسب با نقش های خالی

گوگل برای بررسی رزومه های دریافتی برای یک نقش، نیاز های استخدامی خود در نقش های مشابه در هر جای دیگری از شرکت را نیز مد نظر قرار می دهد. اگر فرصت های شغلی متعددی دارید که یکجا آگهی کرده اید، تشخیص میزان تطابق هر یک از آنها با ویژگی ها و خواسته های هر فرد برای متقاضیان دشوار خواهد بود. اقداماتی اتخاذ کنید تا مطمئن شوید متقاضیان برجسته، فرصت ثبت درخواست برای نقش های دیگر را نیز دارند.

بازبینی درخواست های رد شده ای که ویژگی های مناسبی دارند

گاهی اوقات متقاضیان فوق العاده ای پیدا می شوند که در زمان نامناسبی درخواستشان به دست شرکت می رسد. مثلاً ممکن است به تازگی فرد دیگری برای نقش مورد نظر استخدام شده باشد. یا اینکه متقاضی مورد نظر در کل برای شرکت مناسب باشد، اما نه برای آن نقش خاص.

گوگل در سال 2010 برای بازنگری برخی از رزومه های لب مرزیِ رد شده در بخش مهندسی نرم افزار خود آزمایشی ترتیب داد. متقاضیان مورد نظر در زمان بازبینی مجدد چند سالی تجربه ی کاری کسب کرده بودند و نیازهای استخدامی گوگل نیز دستخوش تغییراتی شده بود.

این موضوع به تیم استخدامی گوگل نشان داد فراهم کردن تجربه ای مناسب برای تمام متقاضیان، حتی در صورت رد شدن درخواستشان، می تواند اهمیتی قابل توجه داشته باشد. چرا که ممکن است در آینده به حضور آنها در شرکت خود نیاز پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی