ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia Z5 Premium

استیو جابز در زمان رونمایی از آیفون ۴ اعلام کرد تراکم ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ نمایشگر رتینای این محصول، از میزان قابل تشخیص برای چشم کاربر بیشتر است و اپل نیز از آن روز تاکنون به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

استیو جابز در زمان رونمایی از آیفون ۴ اعلام کرد تراکم ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ نمایشگر رتینای این محصول، از میزان قابل تشخیص برای چشم کاربر بیشتر است و اپل نیز از آن روز تاکنون به همین میزان پایبند مانده است.

سونی اما با معرفی نخستین تلفن هوشمند مجهز به نمایشگر 4K در نمایشگاه IFA سال ۲۰۱۵ علاوه بر شگفت زده کردن کاربران، نشان داد اعتقادی به کافی بودن تعداد پیکسل های مورد استفاده توسط رقبا ندارد.

هر اینچ نمایشگر Xperia Z5 Premium از ۸۰۶ پیکسل تشکیل شده که تا یک و نیم برابر از رقبای هم اندازه مثل iPhone 6S Plus یا LG G4 بیشتر است و نزدیک ترین رقیب آن را می توان Galaxy S6 به شمار آورد که البته تراکم پیکسل های آن نیز به ۵۷۷ در هر اینچ می رسد.

Xperia Z5 Premium گران ترین تلفن هوشمند ساخته شده توسط سونی به شمار می رود که ژاپنی ها آن را به عنوان نسخه اعلا در کنار آخرین پرچمداران خود یعنی Xperia Z5 (بررسی دیجیاتو) و Xperia Z5 Compact (بررسی دیجیاتو) معرفی کرده اند.

اما این محصول گذشته از نمایشگر 4K، تفاوت چندانی با برادران کوچکتر از خود ندارد و همین موضوع موجب شده کاربران از خود بپرسند که آیا پرداخت هزینه بیشتر برای خرید نسخه پریمیوم تصمیم درستی است یا خیر.

با بررسی دیجیاتو از Xperia Z5 Premium Dual همراه باشید تا پاسخ این پرسش را دریابیم.

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

سونی در مورد طراحی «زد ۵ پریمیوم» می گوید این محصول تلفن هوشمندی است که برای جلب کردن توجه ها به سوی خود ساخته شده و ابایی در این زمینه ندارد.

شرکت ژاپنی البته برای این منظور علاوه بر رنگ های مشکی و طلایی، یک نسخه جذاب تر از «زد ۵ پریمیوم» را با بدنه براق موسوم به کروم ارائه کرده، اما دیگر جنبه های طراحی نسبت به دو پرچمدار دیگر و محصولات پیشین، تفاوت چشمگیری ندارد.

Sony-xperia-Z5-premium-(6)

بدنه شیشه ای مثل همیشه درون نوار فلزی احاطه شده که اطراف آن با گوشه های پلاستیکی در مقابل ضربه محافظت می شوند و دکمه ها درگاه های دستگاه نیز روی نوار قرار گرفته اند.

Sony-xperia-Z5-premium-(34)

دکمه شاتر فیزیکی در این بخش از اهمیت عملکرد عکاسی دستگاه برای سازنده حکایت دارد و در سوی دیگر نیز درگاه کارت حافظه و سیم کارت ها زیر درپوش مخفی شده اند.

درگاه Micro USB نیز در پایین دستگاه مشاهده می شود که درپوش آن از زمان +Xperia Z3 حذف شده و کاربران را از کلنجار رفتن هرروزه با این قطعه آسوده کرده است.

Sony-xperia-Z5-premium-(9)

میزان جذب اثر انگشت نیز خصوصیت دیگری است که نه تنها از نسل های پیشین به ارث رسیده، بلکه در «زد ۵ پریمیوم» (خصوصاً برای رنگ های کروم و مشکی) در سطحی قرار دارد که جلوه و زیبایی دستگاه را با سرعت زیادی از بین می برد.

Sony-xperia-Z5-premium-(36)

سونی البته در این بخش تغییراتی هم ایجاد کرده است. دکمه پاور آشنا و همیشگی در «زد ۵ پریمیوم» حضور ندارد و جای آن را یک نمونه بزرگتر گرفته که از حسگر اثر انگشت بهره مند است. محل قرارگیری این حسگر موجب شده دسترسی به آن راحت بوده و انگشت کاربر به شکل طبیعی روی آن قرار بگیرد.

Sony-xperia-Z5-premium-(11)

«اکسپریا زد ۵» پریمیوم برای نیرو بخشیدن به پیکسل های بی شمار نمایشگرش به یک باتری غول آسا احتیاج دارد. همین موضوع باعث شده این تلفن هوشمند ۵.۵ اینچی با وزن ۱۸۰ گرم، حتی از رقبای ۵.۷ اینچی خود مثل +Galaxy S6 edge (بررسی دیجیاتو) و Note 5 (بررسی دیجیاتو) سنگین تر باشد.

این موضوع البته تنها در مورد رقبای اندرویدی صدق می کند، چرا که iPhone 6S Plus با وجود باتری کوچکتر، از پرچمدار سونی سنگین تر است.

Sony-xperia-Z5-premium-(32)

سونی البته اجازه نداده باتری بزرگتر در ابعاد دستگاه تاثیر چندانی بگذارد و هرچند «زد ۵ پریمیوم» با وزن ۷.۸ میلی متر از رقیب آمریکایی اندکی ضخیم تر است، اما ابعادی ۱۵۴ در ۷۶ میلی متری دارد و با وجودنمایشگر هم اندازه، کوچکتر به شمار می رود.

از سوی دیگر اما طراحی تخت و بدون خمیدگی «زد ۵ پریمیوم» باعث شده ارگونومی دستگاه نسبت به انحنای بدنه رقبایی مثل آیفون یا نوت ۵ در سطح پایینتری قرار بگیرد.

البته بخشی از کاهش ارگونومی نیز به صیقلی بودن بدنه باز می گردد، چرا که قسمت پشتی و نوار اطراف بدنه این محصول نسبت به پرچمداران پیشین لیز تر است و هنگام نگه داشتن آن لازم است دقت بیشتری داشته باشید.

Sony-xperia-Z5-premium-(8)

هرچند سونی تصمیم گرفته در تبلیغات اخیر خود تاکید کمتری روی ضد آب بودن پرچمداران خود داشته باشد، اما بدنه «زد ۵ پریمیوم» هم مثل محصولات پیشین ضد آب است و می توانید آن را به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب شیرین غوطه ور کنید.

در مجموع می توان گفت طراحی پرچمدار سونی باز هم نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته و اگر از طرفداران این زبان طراحی هستید می توانید از سادگی و ویژگی های لذت ببرید.

نمایشگر

Sony-xperia-Z5-premium-(15)

این همان بخشی است که برای به دست آوردنش لازم است رقمی بیش از ۹۰۰ دلار را هزینه کنید، یک نمایشگر با رزولوشن 4K که از ۸۰۶ پیکسل در هر اینچ بهره می برد و سونی در حالی نخستین تلفن هوشمند مجهز به نمایشگر 4K را عرضه کرده که هنوز بین کاربران بحث در مورد میزان کارایی رزولوشن QHD در سایز های کوچک ادامه دارد.

البته لازم است بدانید برای جلوگیری از مصرف بیش از حد انرژی و توان پردازشی، تنها هنگام نمایش ویدیو و عکس رزولوشن نمایشگر «زد ۵ پریمیوم» روی 4K قرار می گیرد و در باقی اوقات روی Full HD یا همان 1080p در نظر گرفته شده است.

به همین دلیل اگر در حالت عادی «زد ۵ پریمیوم» را در کنار نسخه معمولی خود قرار دهید تفاوت معنا داری مشاهده نخواهید کرد و هرچند اپلیکیشن Video تصاویر را upscale می کند، اما اختلاف کیفیت ویدیوها، بیش از همه هنگامی مشخص می شود که از فواصل نزدیک به تصویر نگاه کنید.

این موضوع در مورد تلویزیون و مانیتور ها هم صدق می کند و لازم است بدانید اگر فاصله مناسب به نسبت اندازه تصویر را نداشته باشید، هرگز حداکثر کیفیت صفحه نمایش را مشاهده نخواهید کرد.

Sony-xperia-Z5-premium-(20)

این موضوع پرچمدار جدید سونی را به گزینه ایده آل برای استفاده در هدست های واقعیت مجازی تبدیل کرده است، موردی که مدیر عامل شرکت ژاپنی نیز نسبت به آن اذعان داشته و مدتی پیش اعلام کرد حالا که «زد ۵ پریمیوم» از چنین خصوصیتی بهره می برد، سونی نیز تصمیم گرفته در زمینه توسعه ابزارهای واقعیت مجازی تلاش کند.

از واقعیت مجازی که بگذریم، ویدیوهای 4K ضبط شده توسط دوربین دستگاه یا مواردی که از اینترنت یا یوتوب دانلود و استریم می کنید، گزینه دیگری برای لذت بردن از رزولوشن نمایشگر هستند.

به لطف تراکم بالای پیکسل ها همچنین می توانید با زوم کردن روی عکس های با کیفیت، جزئیات بیشتری را مشاهده نمایید، اما لازم است بدانید برای هر دو مورد به اپلیکیشن های Video و Album موجود در رابط کاربری محدود هستید و حالت 4K نمایشگر «زد ۵ پریمیوم» با استفاده اپلیکیشن های سوم شخص فعال نمی شود.

اما رزولوشن تنها عامل تعیین کننده نیست و برای بررسی کیفیت نمایشگر باید عوامل دیگری را نیز در نظر گرفت. صفحه نمایش «زد ۵ پریمیوم» از این نظر عملکرد مناسبی دارد و از رنگ های پویا، کنتراست و زاویه دید مناسب و روشنایی مطلوبی برخوردار است.

Sony-xperia-Z5-premium-(14)

بخشی از کیفیت نمایشگر «زد ۵ پریمیوم» به لطف فناوری های مورد استفاده توسط سونی فراهم آمده است. از جمله این موارد می توان به Triluminos اشاره کرد که نمایش طیف گسترده تری از رنگها را امکان پذیر می کند و استفاده از موتورهای X-Reality و BRAVIA Engine 2 نیز به کاهش نویز، افزایش جزئیات و بالا رفتن کنتراست منجر شده است.

سونی همچنین در رابط کاربری دستگاه امکان تعیین نحوه نمایش رنگ ها را نیز فراهم کرده که با ورود به تنظیمات آن ۳ حق انتخاب در پیش خواهید داشت، X-Reality for mobile برای نمایش طیف پویاتری از رنگ ها، حالت Super-vivid برای نمایش رنگهای اغراق شده و حالت Off برای غیر فعال کردن بهبودهای نرم افزاری.

Screenshot_2015-11-15-22-40-55

White balance نیز بخش دیگر تنظیمات نمایشگر است که با استفاده از آن می توانید نحوه نمایش رنگ ها را بر اساس میل و سلیقه خود تنظیم نمایید، البته به شکل کاملاً دستی و بدون وجود حالت های پیش فرض.

Screenshot_2015-11-15-22-41-13

از دیگر تنظیمات بخش نمایشگر نیز می توان به Glove mode برای استفاده از دستگاه با دستکش، Tap to wake up برای روشن کردن صفحه نمایش خاموش با ۲ ضربه و Smart backlight control اشاره کرد که در صورت فعال کردن آن، هنگامی که «زد ۵ پریمیوم» را برای استفاده در دست بگیرید از خاموش شدن نمایشگر جلوگیری خواهد شد.

در مجموع می توان گفت نمایشگر «زد ۵ پریمیوم» در زمره بهترین های موجود در بازار به شمار می رود، اما اینکه خرید این مدل برای شما صرفه داشته باشد کاملاً به میزان استفاده شما از محتوای 4K باز می گردد و در صورتی که نیازی به این مورد نداشته باشید، می توانید با رقم کمتری Xperia Z5 را تهیه کنید که از نظر سخت افزاری با نسخه پریمیوم مشترک است و تنها تفاوت آن به رزولوشن نمایشگر باز می گردد.

نرم افزار

Sony-xperia-Z5-premium-(3)

«زد ۵ پریمیوم» به شکل پیش فرض از اندروید آب نبات چوبی ۵.۱.۱ بهره مند است که آخرین نسخه این پلتفرم به شمار می رود و رابط کاربری آشنای سازنده روی آن قرار داده شده است.

این رابط کاربری در سالهای اخیر شمایل یکسانی داشته و سونی در آن سعی کرده خصوصیات کلی اندروید خالص را حفظ کند، اما در محصول جدید تفاوت هایی نیز قابل مشاهده هستند، برای نمونه ویجت های لاک اسکرین در «زد ۵ پریمیوم» وجود ندارند و pane ها یا بخش های مجزای این قسمت نیز حذف شده اند.

Z5Premium SC01

خصوصیات عمده رابط کاربری اما مثل گذشته هستند، نوار نوتیفیکیشن ها با سوایپ از بالا نمایان می شود و با کشیدن ۲ انگشت نیز بخش تنظیمات سریع ظاهر خواهد شد که روی آن می توانید تا ۱۳ toggle مختلف را قرار داده و از آنها برای کنترل عملکردهای مختلف دستگاه مثل خاموش و روشن کردن وای-فای، چراغ قوه و غیره استفاده کنید.

Z5Premium SC02

برنامک ها نیز از دیگر امکانات رابط کاربری سونی هستند که در «زد ۵ پریمیوم» وجود دارند و با استفاده از آنها می توانید نسخه کوچکی از اپلیکیشن های ماشین حساب، مرورگر اینترنت و غیره را، روی پنجره نرم افزارهای دیگر باز کنید.

Z5Premium SC03

بخش کشوی اپلیکیشن ها دچار تغییرات اندکی شده و برای تعیین ترتیب نمایش نرم افزارها یا حذف آنها از روی حافظه، بجای استفاده از منوی سمت چپ، لازم است روی دکمه کوچک تعبیه شده در گوشه بالا سمت راست اشاره کنید. در کنار این دکمه نیز گزینه جستجو وجود دارد که برای یافتن سریع اپلیکیشن ها می توان از آن کمک گرفت.

Z5Premium SC04

اپلیکیشن های پیش فرض نیز مثل سابق وجود دارند که البته اکثر آنها قابل حذف کردن هستند. از جمله این نرم افزارها می توان به اپلیکیشن های پخش ویدیو، موسیقی، آلبوم تصاویر، فایل منجر، Movie Creator برای ایجاد خودکار کلیپ های ویدیویی از عکس ها، Sketch برای نقاشی و Lifelog برای ثبت فعالیت های کاربر مثل تعداد قدم ها و میزان خواب اشاره کرد.

Z5Premium SC05

سونی قابلیت شخصی سازی را نیز فراموش نکرده و theme های مختلفی برای دانلود و استفاده روی «زد ۵ پریمیوم» ارائه شده اند.

در مجموع می توان گفت رابط کاربری سونی نسخه نه چندان تغییر یافته از اندروید خالص است که ظاهر آن از همیشه زیباتر شده و المان های مختلف زبان طراحی متریال در بخش های مختلف آن قابل مشاهده هستند.

دوربین

Sony-xperia-Z5-premium-(22)

پرچمداران جدید سونی نخستین تلفن های هوشمندی هستند که از زمان Xperia Z1 تاکنون سنسور دوربین در آنها تغییر کرده است و سازنده در آنها از سنسور ۲۳ مگاپیکسلی IMX300 در کنار آن از یک لنز مدل G با گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده کرده که تصاویر عریض تری ثبت می کند و به گفته سونی میزان جذب نور توسط آن نیز بالاتر است.

ویژگی جدید دیگر نیز سیستم فوکوس هیبریدی است که عموماً به دوربین های DSLR تعلق دارد و باعث شده «زد ۵ پریمیوم» با ۰.۰۳ ثانیه، مثل برادران کوچکتر خود سریع ترین فوکوس را بین تلفن های هوشمند در اختیار داشته باشد.

Sony-xperia-Z5-premium-(23)

رزولوشن بالاتر نیز موجب شده ثبت تصویربرداری با جزئیات بیشتر امکان پذیر باشد و پس از عکاسی نیز قادر باشید روی عکس ها کراپ یا زوم انجام دهید، بدون آنکه از کیفیت آنها به شکل چشمگیری کاسته شود.

البته باید توجه داشته باشید دوربین «زد ۵ پریمیوم» به شکل پیش فرض تصاویر را با نسبت عریض و رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می کند (سونی دلیل این تصمیم را ارائه قابلیت زوم بدون افت کیفیت بیان کرده است) و برای استفاده از حداکثر رزولوشن لازم است به بخش تنظیمات رابط کاربری مراجعه نمایید.

Screenshot_2015-10-27-21-49-22

رابط کاربری نسبت به گذشته تغییرات اندکی دارد. یکی از ویژگی های جدید اضافه شده به این بخش امکان تعیین تم رنگ است که با استفاده از آن می توانید هنگام عکاسی به شکل زنده تم رنگها را به سمت گرم یا سرد تغییر دهید.

Screenshot_2015-10-27-21-49-36

از دیگر موارد جدید نیز امکان ساخت استیکر گرافیکی از روی عکس و حالت Style portrait برای ثبت سلفی های جذاب تر هستندو دیگر موارد نیز مثل گذشته حضور دارند، از جمله پانوراما، تایم شیفت، ماسک واقعیت مجازی، فیلمبرداری با هر دو دوربین به شکل همزمان و دیگر حالت های همیشگی ارائه شده توسط سونی.

Screenshot_2015-10-27-21-49-53

دوربین جدید سونی تصاویر را با رنگ های پویا، جزئیات کافی و نویز اندک ثبت می کند. میزان کنتراست نیز کافی است و در مجموع می توان گفت بدون شک «زد ۵ پریمیوم» از نظر تصویر برداری یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار به شمار می رود.

DSC_0011

عملکرد عکاسی این محصول ضمناً به دلیل استفاده از دوربین یکسان، تفاوتی با دو برادر کوچکتر خود ندارد.

نمونه تصویر ثبت شده با دوربین Xperia Z5 Premium
نمونه تصویر ثبت شده با دوربین Xperia Z5 Premium
نمونه تصویر ثبت شده با دوربین Xperia Z5
نمونه تصویر ثبت شده با دوربین Xperia Z5

کاربر هنگام عکاسی روی حالت Manual نیز امکانات متنوعی در اختیار دارد که با استفاده از آنها می تواند خصوصیاتی از جمله ISO، White Balance، Expoture و جزئیات دیگر را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید.

البته قابلیت انتخاب scene یا نوع منظره از مواردی است که در این قسمت حذف شده است.

Sony-xperia-Z5-premium-(24)

سونی در عوض امکان تنظیم تم رنگ را به رابط کاربری افزوده که با استفاده از آن می توانید به شکل زنده تم رنگی تصویر را بین گرم و سرد تغییر دهید.

فوکوس از موارد دیگری است که با سرعت مناسبی انجام می شود و می توان گفت فناوری جدید مورد استفاده توسط سونی عملکرد رضایت بخشی دارد.

DSC_0005

پرچمدار جدید سونی در شب هم عملکرد قابل قبولی دارد، اما این بار میزان جزئیات، نویز و طبیعی بودن رنگ ها در مقایسه با عملکرد روز در سطح پایین تری قرار می گیرد که البته بخش عمده آن به پردازش های ثانویه دستگاه مربوط می شود و امید می رود سازنده در آینده با ارائه بروزرسانی، کیفیت این بخش را نیز به حداکثر ممکن برساند.

DSC_0018

فلش دستگاه نیز پر قدرت است و استفاده از آن موجب ایجاد تغییر در رنگهای طبیعی نخواهد شد، البته دستگاه ارائه شده به ما فاقد pre-flash بود که یافتن سوژه و انجام فوکوس در شرایط بسیار تاریک را دشوار می ساخت.

DSC_0023

این تلفن هوشمند در زمینه فیلمبرداری نیز قابلیت های مناسبی دارد که از جمله آنها می توان به حالت Timeshift برای ثبت تصویر اسلوموشن با ۱۲۰ فریم در ثانیه و امکان فیلمبرداری ۴K اشاره کرد.

عملکرد دوربین ۵ مگاپیکسلی و لنز عریض ۲۵ میلی متری جلوی دستگاه نیز مناسب است و با استفاده از آن می توانید ویدیوهای Full HD یا تصاویر سلفی با کیفیتی ثبت کنید.

DSC_20151115155643099_portrait_style_SoftSkin

این دوربین تصاویر را با رنگ های پویا و جزئیات مناسب ثبت می کند و امکان روتوش خودکار پوست نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

در ادامه می توانید گالری تصاویر ثبت شده با «زد ۵ پریمیوم» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

Sony-xperia-Z5-premium-(16)

«زد ۵ پریمیوم» در باطن تفاوتی با Xperia Z5 ندارد و مثل نسخه کوچکتر خود از چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ بهره می برد که به ۴ هسته Cortex-A53 با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex A57 با سرعت ۲ گیگاهرتز مجهز است و در کنار آن ۳ گیگابایت حافظه رم نیز در نظر گرفته شده است.

این چیپست به دلیل ایجاد گرمای بیش از حد مشکلات زیادی برای +Xperia Z3 ایجاد کرده بود، اما اکنون سازنده برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی در پرچمدار تازه از یک سیستم خنک کننده جدید استفاده کرده که از ۲ لوله گرمایی و خمیر حرارتی تشکیل شده، سیستمی که البته بیشتر در دنیای کامپیوترها مشاهده می شود.

تراکم بالای نمایشگر نیز چالش دیگری است که در مقابل سازنده قرار دارد، چرا که کاربران انتظار دارند نسخه گران قیمت پریمیوم نیز عملکردی مشابه نسخه معمولی Z5 داشته باشد. برای رسیدن به چنین هدفی سونی در حالت عادی رزولوشن 1080p را برای نمایشگر در نظر گرفته و حالت 4K تنها هنگام نمایش ویدیو و عکس فعال می شود تا فشار مضاعفی روی توان پردازشی دستگاه وجود نداشته باشد.

Sony-xperia-Z5-premium-(18)

برای بررسی این موضوع عملکرد «زد ۵ پریمیوم» را با بنچمارک Geekbench 3 سنجیدیم و پرچمدار جدید سونی با کسب امتیاز ۱۳۴۷ به شکل تک هسته و ۵۱۴۹ برای چند هسته، هرگونه نگرانی در مورد میزان مصرف توان پردازشی توسط نمایشگر را رفع کرد.

Untitled

Antutu نیز بنچمارک دیگری است که عملکرد چیپست را به شکل یک مجموعه کامل شامل پردازنده، حافظه رم و واحد پردازش گرافیکی سنجش می کند. نکته جالب اینکه «زد ۵ پریمیوم» در این تست امتیاز نزدیک به ۶۴ هزار را ثبت کرد که از Xperia Z5 هم بالاتر است.

Untitled2

البته درصد خطا را نیز در این میان باید در نظر گرفت، اما در مجموع می توان گفت به لطف بهبودهای انجام گرفته توسط سازنده، تراکم بسیار بالای نمایشگر «زد ۵ پریمیوم» تاثیری در توان پردازشی دستگاه نداشته و این تلفن هوشمند مثل نسخه کوچکتر خود، قادر است سنگین ترین اپلیکیشن ها و بازی های موجود را، بدون تاخیر اجرا نماید.

«زد ۵ پریمیوم» ضمناً از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است که در صورت نیاز می توانید آن را با استفاده از درگاه MicroSD تا ۲۰۰ گیگابایت افزایش دهید.

حسگر اثر انگشت

Sony-xperia-Z5-premium-(21)

هرچند دکمه پاور فلزی و گرد پرچمداران سونی به نشانه زبان طراحی اومنی بالانس تبدیل شده بود، اما سونی در هر ۳ پرچمدار تازه محافظه کاری را کنار گذاشته و از یک دکمه با طراحی تخت استفاده کرده که به حسگر اثر انگشت مجهز است.

محل قرار گیری این دکمه البته به شکلی است که انگشت کاربر به شکل طبیعی روی آن قرار می گیرد و دسترسی به ساده ترین شکل انجام می گیرد.

هرچند حسگر اثر انگشت «زد ۵ پریمیوم» سریع و دقیق است، اما عملکرد متنوعی ندارد و در حال حاضر (مثل بسیاری از رقبا) تنها می توانید از آن برای باز کردن قفل دستگاه با ۵ اثر انگشت مختلف استفاده کنید، موردی که انتظار می رود با ارائه اندروید نسخه مارشملو تغییر کند و امکانات بیشتری به این بخش افزوده شود.

Z5Premium SC06

ضمناً با توجه به ضد آب بودن بدنه دستگاه لازم است بگوییم که این حسگر در صورت خیس شدن عمل نمی کند و لازم است برای استفاده آن را خشک کنید.

موسیقی

Sony-xperia-Z5-premium-(26)

در کنار نمایشگر بزرگ 4K تنها به یک جفت اسپیکر باکیفیت نیاز دارید تا تجربه مالتی مدیای جذابی را در مقیاس کوچک برای خود رقم بزنید. اسپیکرهای استریوی «زد ۵ پریمیوم» در ۲ سوی نمایشگر قرار دارند تا هنگام استفاده، دست کاربر جلوی پخش صدا را نگیرد.

اما اگر انتظار دارید این محصول کیفیت پخش بالاتری از برادر معمولی خود داشته باشد لازم است بگوییم در اشتباه هستید.

هرچند بلندی و تفکیک صدای «زد ۵ پریمیوم» برای مشاهده ویدیو مناسب است، اما صدا در درجات بالا دچار دیستورشن شده و میزان بیس نیز کافی به نظر نمی رسد.

سونی البته برای بهبود عملکرد پخش صدا امکانات نرم افزاری متعددی برای محصول خود در نظر گرفته که در ادامه به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت.

Z5Premium SC07

  • DSEE HX: با شبیه سازی فرکانس های حذف شده از فرمت های فشرده صدا (مثل MP3)، به افزایش کیفیت صدا منجر می شود.
  • +ClearAudio: برای ایجاد تناسب بین فرکانس های مختلف صدا
  • Equalizer: مجهز به قابلیت Clear Bass برای افزایش بیس و حالت های پیش فرض برای سبک های مختلف موسیقی
  • Automatic optimization: برای تنظیم خودکار بهترین حالت پخش بر اساس هدفون مورد استفاده توسط کاربر
  • (Surround Sound (VPT: برای شبیه سازی صدای فراگیر در هدفون
  • S-Force Front Surround: برای شبیه سازی صدای فراگیر در اسپیکر
  • Dynamic Normalizer: نرمالایزر پویا برای یکسان سازی سطح بلندی صدای فایل های صوتی و تصویری مختلف
  • Noise Canceling: برای حذف صداهای زمینه در هدفون هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند
  • Wireless playback quility: برای تنظیم کیفیت پخش صدا در هنگام استفاده از فناوری LDAC
  • Mic sensitive: برای تنظیم میزان حساسیت بلندگو در هنگام ضبط صدا

علاوه بر این یک هدفون درون گوشی هم در کنار پرچمداران سونی عرضه می شود که هرچند مدل ارزان قیمتی به شمار می رود، اما کیفیت مناسبی دارد و از قابلیت حذف نویز زمینه نیز برخوردار است.

این هدفون البته قابلیت رقابت با نمونه های ارائه شده در کنار پرچمداران دیگر را ندارد، اما به فناوری حذف نویز مجهز است و با استفاده از امکانات نرم افزاری یاد شده در بالا، می توانید کیفیت مطلوبی را از طریق آن به دست بیاورید.

امکانات ارتباطی

Sony-xperia-Z5-premium-(28)

نسخه دو سیم کارت «زد ۵ پریمیوم» از ۲ سیم کارت نانوی 4G پشتیبانی می کند که البته برای استفاده از اینترنت باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

از دیگر امکانات ارتباطی دستگاه نیز می توان به وای-فای b/g/n/ac، بلوتوث ۴.۱، رادیوی اف ام و NFC اشاره کرد، اما فرستنده مادون قرمز در این بخش حضور ندارد.

این محصول همچنین از فناوری های MHL 3 و Miracast برای ارسال تصویر به نمایشگر های دیگر پشتیبانی می کند و با استفاده از فناوری DLNA نیز می توانید دسته های پلی استیشن ۳ و ۴ را به آن متصل نمایید.

باتری

Sony-xperia-Z5-premium-(12)

پخش تصویر با رزولوشن 4K به انرژی زیادی نیاز دارد و سونی برای این منظور از یک باتری با ظرفیت ۳۴۳۰ میلی آمپر ساعت در «زد ۵ پریمیوم» استفاده کرده است. سازنده علاوه بر باتری پر ظرفیت، رزولوشن نمایشگر را در حالت عادی روی 1080p قرار داده و حالت 4K تنها در هنگام نمایش ویدیو و عکس فعال می گردد.

این موضوع باعث شده «زد ۵ پریمیوم» در این زمینه حتی از برادر کوچکتر خود نیز عملکرد بهتری داشته و بتواند حدود حدود ۹ ساعت به پخش ممتد ویدیو بپردازد، زمانی که ادعای سونی در مورد عدم وجود نگرانی در مورد عمر باتری نسخه پریمیوم را تایید می کند و می توان گفت این محصول با استفاده ترکیبی قادر است حدود یک روز و نیم کاربر را همراهی نماید.

سازنده علاوه بر این در بخش نرم افزاری حالت ذخیره انرژی را در رابط کاربری خود قرار داده که مدت استفاده از دستگاه را تا ۱۴ درصد افزایش می دهد و علاوه بر این می توانید با فعال کردن حالت Ultra STAMINA Mode تا مدت طولانی به عملکردهای اصلی دستگاه مثل تماس، پیام رسانی، ساعت و رادیو دسترسی داشته باشید.

Z5Premium SC08

باتری «زد ۵ پریمیوم» علاوه بر این از قابلیت Quick Charge 2.0 بهره می برد که به لطف آن ظرف مدت ۳۰ دقیقه ۶۰ درصد از ظرفیت باتری پر شده و با یک شارژ کوتاه ۱۰ دقیقه ای نیز می توانید بیش از ۵ ساعت دستگاه را مورد استفاده قرار دهید.

نکات مثبت

  • نمایشگر
  • قدرت سخت افزاری
  • دوربین
  • درگاه کارت حافظه
  • ضد آب

نکات منفی

  • اختلاف قیمت بالا نسبت به نسخه معمولی با توجه به کارکرد اندک رزولوشن 4K در حال حاضر
  • ارگونومی نه چندان مناسب

جمع بندی

Sony-xperia-Z5-premium-(27)

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک مدتی پیش گفته بود هرچند به موفقیت Oculus Rift به عنوان نخستین هدست واقعیت افزوده ساخت این شرکت ایمان دارد، اما باید توجه داشت که این محصول در زمره نخستین ها در نوع خود به شمار می رود و در نتیجه باید در مورد سرعت رشد آن واقع بین بود.

هرچند نخستین نمایشگر 4K نام «زد ۵ پریمیوم» را در تاریخ جاودانه می کند، اما این محصول در شرایطی عرضه شده که هنوز بحث در مورد نیاز به رزولوشن QHD در تلفن های هوشمند ادامه دارد و پرچمدار تازه سونی در چنین شرایطی، راه سختی را برای یافتن جایگاه خود در بازار تجربه خواهد کرد.

خود سونی هم البته به این موضوع واقف است و به گفته مدیر عامل این شرکت، توسعه ابزارهای واقعیت مجازی را در دست دارد، چرا که لذت بردن از رزولوشن 4K در اندازه ۵.۵ اینچی، از فواصل نزدیک امکان پذیر است و همین موضوع «زد ۵ پریمیوم» را به بهترین گزینه برای استفاده از هدست های واقعیت مجازی تبدیل کرده است.

اما اگر واقعیت مجازی، ویدیوی 4K و عکس های رزولوشن بالا در بین موارد استفاده شما از تلفن هوشمند قرار نمی گیرند، می توانید از خرید «زد ۵ پریمیوم» با هزینه بالای ۹۰۰ دلار صرف نظر کرده و تهیه Xperia Z5 را با قیمت ارزانتر مد نظر داشته باشید، چرا که این محصول در اکثر خصوصیات با برادر بزرگتر خود مشترک است و تفاوت عمده آن به رزولوشن و اندازه نمایشگر باز می گردد.

در پایان لازم به ذکر است که فردا شب می توانید بررسی ویدیویی این محصول را نیز در دیجیاتو مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • Alireza Rahimian
    Alireza Rahimian | ۱۹ تیر ۱۳۹۵

    سلام

  • D.M
    D.M | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    آقا چرا مال من مشکل آنتن دهی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی