ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

4 سال قبل از گوگل، مایکروسافت سرویسی شبیه به گوگل ارث را تهیه کرد

در سال 1997 میلادی مایکروسافت تراسرور را ساخت؛ نوعی سیستم ذخیره سازی عظیم با ظرفیت یک ترابایت که می توان آن را جد بزرگ دیتاسنترهای عظیم امروزی خواند. این شرکت مستقر در ردموند،نخستین سیستم تصویر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

در سال 1997 میلادی مایکروسافت تراسرور را ساخت؛ نوعی سیستم ذخیره سازی عظیم با ظرفیت یک ترابایت که می توان آن را جد بزرگ دیتاسنترهای عظیم امروزی خواند.

این شرکت مستقر در ردموند،نخستین سیستم تصویر برداری ماهواره ای عمومی دنیا را روی سیستم ذخیره سازی مذکور میزبانی می کرد؛ به بیان دیگر، این مایکرسوافت بود که در اصل گوگل ارث را ساخت، درست چهار سال پیش از گوگل.

متاسفانه مدیران و مقامات عالی رتبه این کمپانی بر اهمیت و پتانسیل های کاری که انجام شده بود، واقف نبودند و در نتیجه آن پروژه را متوقف کردند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

استدلال آنها هم این بود که امکان دیدن خانه از نمای بالا کاری نیست که یک فرد معمولی بخواهد انجام دهد. تام برکلی، شخصی که مدیریت آن پروژه را بر عهده داشت در این باره می گوید: «شرکت توجهی به اطلاعات ثبت شده روی تراسرور نشان نمی داد. در آن زمان، گوگل یک شرکت اطلاعاتی بود و آنها بودند که به ارزش و اهمیت آن اطلاعات پی بردند.»

اما هم گوگل و هم مایکروسافت به دو نام بسیار بزرگ در صنعت تکنولوژی دنیا بدل شدند و ارزش آنها به ترتیب به رقم های 505 و 420 میلیارد دلار رسید.

تراسرور به شکلی که در سال 1997 میلادی وجود داشت، میتوانست آینده مایکروسافت باشد اما این شرکت ترجیح داد که از آن برای نگهداری اطلاعات دیگران استفاده نماید و حالا یکی از بزرگ ترین نام ها در صنعت میزبانی دیتاست که سالانه ده ها میلیارد دلار درآمد از این بخش دارد.

اما اطلاعاتی که به واسطه راه اندازی سرویس ارث در سال 2001 میلادی نصیب گوگل شد احتمالا در تهیه Mail، Drive و Search مورد استفاده قرار گرفتند که همگی شان بخش های کلیدی از تمرکز استراتژیک این شرکت را می سازند منتها درآمد کمتری را از آن به جیب می زند.

برکلی در مصاحبه خود با سایت مادربرد گفت: «ما برای نخستین دموی خود بخشی از خانه بیل گیتس را مورد استفاده قرار دادیم که زیاد هم خوب نبود. در سال اول من 20 هزار ایمیل دریافت کردم که بخش زیادی از آنها یکی از این دو مساله را می گفتند: من عاشق تراسرور هستم، خانه خودم را در آن دیدم یا من از تراسرور متنفرم، نتوانستم خانه ام را ببینم.»

احتمالا همین پیام های انتقادآمیز بوده که مایکروسافت را از ادامه راه باز داشته و باعث شده که گوگل فرصت را برای تهیه سرویس ارث غنیمت بشمارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

    البته سال ۹۷ تا اونجایی که من می دونم خود بیل گیتس مدیرعامل مایکروسافت بود و استیو بالمر از سال ۲۰۰۰ هدایت مایکروسافت رو دست گرفت...
    البته در به گند کشیده شدن مایکروسافت توسط استیوبالمر هیج شکی نیست...

  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

    این چه طرز حرف زدن حتی کلمه بی خاصیت هم بی خاصیت نیست چون نبود این کلمه سبب نقص یه جمله می شد ایشون هم آقای بالمر هستند نه بی خاصیت و تا اینجای کار جز سبب پیشرفت مایکروسافت شده هیچ مورد منفی تو کارنامه ی مدیریتیش به ثبت نرسونده:سرفیس بوک و ویندوز 10 و ویندوز موبایل جزو کارای مثبتش هست همیشه نیمه خالی لیوان رو نپا.

    • حسین
      حسین | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

      برادر من اینا که گفتی همش بعد بالمر ساخته شده

      • SAEED DASTMARD
        SAEED DASTMARD | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

        ببخشید اشتباه شد نادلا رو با بالمر اشتباه گرفتم بخاطر تصویر سر تیتر ولی میخواستم کلا اینو بگم توهین خوب نیست

    • سیاوش
      سیاوش | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

      اتفاقا تو اون جمله کلمه بی خاصیت واقعا بی خاصیته و میشه حذفش کرد

  • احسان
    احسان | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

    آدم یک موقع هایی احساس میکنه شما خیلی علاقمند هستید تصویر رو به نابودی ماکروسافت بازسازی کنید. شرکتی که تقریبا انحصار داشت روی پلتفرم های عمومی کامپیوتری به خاطر بسته بودن سیاست هاش حالا به یک دنباله رو درجه دو تبدیل شده، و تصور اینکه با یک ویندوز ده و یک عالمه فیچر هایی که هیچ کدوم هنوز واقعیت پیدا نکرده میتونه به بازی برگرده خیلی ساده انگارانه است

  • ebrahim_motamed
    ebrahim_motamed | ۲۴ آبان ۱۳۹۴

    الکی میگه
    این اپل بوده که اولین نقشه رو درست کرده
    10 سال قبل از به دنیا اومدن استیو جابز

مطالب پیشنهادی