ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قدم بعدی برای «هوآوی» چیست؟

هوآوی را می توان یکی از برندهای جذاب دنیای امروزی اندروید نامید. سازنده ای که امسال حتی گوگل هم به آن اعتماد نموده و ساخت با ارزش ترین موبایلی که برند نکسوس به خود دیده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

هوآوی را می توان یکی از برندهای جذاب دنیای امروزی اندروید نامید. سازنده ای که امسال حتی گوگل هم به آن اعتماد نموده و ساخت با ارزش ترین موبایلی که برند نکسوس به خود دیده را به دست او سپرده. نوعی از همکاری که می توان برای برند چینی، اعتبار بسیاری به ارمغان بیاورد، بخصوص در بازار آمریکا.

از طرف دیگر، این شرکت چینی همانی است که در کنگره جهانی موبایل، با «هوآوی واچ» همه را شگفت زده کرد.

بر اساس گفته های یکی از معتبرترین موسسه های آماری به نام IDC، هوآوی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ سهمی برابر با ۸.۷ درصد از فروش جهانی موبایل را در اختیار خود داشته است. این سهم در دوره سه ماهه مشابه در اسل ۲۰۱۴ برابر با ۶.۷ درصد بوده و برای دوره مشابه در سال ۲۰۱۳، صرفا ۴.۳ درصد بوده است.

این آمار در وطن خود این سازنده، درخشش بیشتری نیز به خود می گیرند و می توانیم شاهد رقابت تنگاتنگ آن با شیائومی برای کسب مقام نخست باشیم. حال سوال اصلی این است که در آینده نزدیک، چه سرنوشتی در انتظار این شرکت خواهد بود، آیا باز هم به بالا رفتنش ادامه می دهد یا در نهایت روزی خواهد رسید که نام چندانی از آن نماند؟ با دیجیاتو همراه باشید تا همین مسئله را مورد کاوش قرار داده و ببینم چه مورادی در انتظار غول چینی هستند.

به خوبی می توان گفت که پس از انقلاب تلفن های هوشمند در اواخر دهه اول از هزاره سوم، رقابت در میان تولیدکنندگان این محصولات به شدت بالا گرفت. تاثیر شدت این رقابت را اکنون می توانید در چند برند بسیار خوشنام که در سال های گذشته، اعتبار بسیار بالایی برای خود داشتند ببینید. برای چندین دوره سه ماهه مالی، سامسونگ با کاهش سود مواجه بود، اچ تی سی تا مرز ورشکستی پیش رفته، موتورلا به برند چینی لنوو فروخته شده و سونی هم تلاش می کند بخش موبایل خود را دوباره سودآور کند.

این در حالیست که هوآوی از راه رسیده و به خوبی توانسته بر خلاف این موج حرکت کرده و فروش جهانی اش را نیز بالا ببرد.

nexus-6p-first-look-aa-2-of-23-840x473-w600

این سازنده تاکنون از چندین استراتژی متفاوت استفاده کرده و همین موضوع باعث گشته که اکنون قادر به کسب چنین رشدی شود. در ابتدای راه، هوآوی به سراغ تولید موبایل های ارزان قیمت و اقتصادی رفت تا بدین شکل بتواند نام خود را بر سر زبان ها اندازد. سپس نوبت به تولید میان رده ها رسید و اکنون تجربه این سازنده به جایی رسیده که می تواند محصولات مرغوب را نیز تولید کند.

برای چند سال، هوآوی از برند Ascend استفاده می کرد اما در ابتدای سال جاری تصمیم گرفت با فراموشی این نام، به سراغ تولید P8 برود. آقای Richard Yu، مدیر عامل هوآوی در همین رابطه به بلومبرگ گفت: «ما بخش پایین رده بازار را به دست فراموشی می سپاریم چرا که سازندگان بسیاری در آن حضور دارند و بیشتر آنها نیز نمی توانند سود کسب کنند. به بازار موبایل که نگاه کنید، می بینید که دو سازنده به نام های اپل و سامسونگ قادر گشته اند بیشتر سود این بازار را از آن خود نمایند.»

huawei-watch-ifa-aa-15-of-23-840x473-w600

ده ماه از این اظهار نظر گشته و اکنون می توان گفت که هوآوی، یکی از بهترین ساعت های هوشمند اندرویدی که تا کنون ساخته شده اند را توسعه داده و به فروش می رساند. Huawei Watch و Nexus 6P هر دو محصولاتی کاملا مرغوب هستند که از طراحی، مشخصات و قابلیت های مناسبی بهره می برند اما هنوز هم قیمت آنها، تا حد زیادی کمتر از برچسب های قیمتی است که روی محصولات اپل و سامسونگ چسبانده می شود.

مشخصا هوآوی پیکان را به سمت بخش بالایی بازار نشانه گرفته ولی در این بین، سایر بخش ها را نیز به شکل کامل به دست فراموشی نسپرده است. این سازنده چینی برند Honor را معرفی کرد تا بتواند به جنگ شیائومی در خانه برود. حتی از طریق کانال های آنلاین، به فروش محصولات ارزان قیمت خود پرداخته تا بتواند سود مناسبی از فروش آنها را برای خود نگه دارد و همچنین قادر شود نسل جوان را به سوی محصولات خود علاقمند کند.


هوآوی موبایل هایش را در سراسر کره زمین و هفتاد کشور به فروش می رساند اما بر چین، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا تسلط خاصی دارد. در این میان با استفاده از کمپین های تبلیغاتی، توانسته فروش خود را در قاره اروپا نیز بالاتر از پیش ببرد. این سازنده در بیشتر نقاط جهان تولیداتش را به فروش می رساند اما هدف بزرگ بعدی اش، ایالات متحده است.

در سال ۲۰۱۲، نیویورک تایمز گزارش داده بود که محصولات برند مورد بحث از مشکلات امنیتی برخودار هستند چرا که رابطه هوآوی با دولت چین بسیار نزدیک است و چینی ها تصمیم دارند اینگونه از ایالات متحده جاسوسی کنند. همین خبرها باعث شدند تا فروش این برند در آمریکا کاهش پیدا کند اما در تابستان سال قبل، هوآوی دوباره با Ascend Mate 2 به این کشور بازگشت.

Ascend Mate 2 به شکل آنلاک و از طریق فروشگاه مجازی هوآوی به فروش می رسید و در سال جاری نیز همین سازنده موبایل P8 Lite را در اختیار کاربران مکان یاد شده قرار داد. اما به نظر می رسد که این روند رو به پایان است و کمپانی چینی تمایل دارد که همه محصولاتش را در همه کشور ها به فروش برساند.

شکی نیست که نکسوس 6P، پر فروش ترین موبایل این سازنده خواهد بود و حالا در ایالات متحده نیز به لطف همکاری با گوگل، هوآوی می تواند خود را به کاربران بسیار بیشتری بشناساند و این موضوع صرفا مربوط به ایالات متحده نیست. بسیاری از کاربران در سراسر جهان چندان به برندهای چینی اعتماد نمی کنند مخصوصا زمانی که پای خرید یک موبایل گران قیمت و مرغوب در بین باشد که قرار است دست کم برای یک الی دو سال، نقش اصلی ترین گجت آنها را بازی کند.

البته نباید فراموش کرد که همکاری گوگل و هوآوی، صرفا به نفع برند چینی نبوده. پیش از این توضیح داده بودیم که غول جستجو بیشتر به این دلیل توسعه مرغوب ترین نسکوس را به هوآوی سپرده که بتواند دوباره به بازار کشور چین بازگردد.


یکی از غول های دنیای تکنولوژی

huawei-logo-mwc-2015-1-710x399-w600

در مورد کمپانی کوچکی صحبت نمی کنیم. موبایل های هوشمند تنها تولیدات شرکت هوآوی نیستند. کمپانی یاد شده یکی از برچسته ترین تولید کنندگان ابزارهای مخابراتی است؛ سوئیچ و روترهای ساخته شده به دست این شرکت شبکه های بسیاری را مدیریت می کنند.

هوآوی نقش بسیار موثری در رونمایی از اولین شبکه موبایلی با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه بر عهده داشت که از سوی اپراتور Hong Kong Telecom در اختیار کاربران قرار گرفت و عنوان نسل ۴.۵ برایش انتخاب شد.

در حوزه سازمانی هم، هوآوی با کمپانی Micron همکاری های بسیاری دارد و حافظه های فلش برای دیتاسنترها را در اختیار مشتریان اروپایی قرار می دهد. به چنین شرکتی با این دامنه گسترده از فعالیت ها می توان گفت یک غول دنیای تکنولوژی.

اما بیایید به سراغ موبایل های هوشمند برگردیم، همان دلیلی که شما به عنوان یک کاربر در مرحله اول با هوآوی آشنایی پیدا کرده اید.

شاید یکی از دلایل اصلی موفقیت هوآوی در بازار آشفته امروزی، این باشد که شرکت یاد شده به شکل خانگی چیپست های مجتمعی که در موبایل هایش به کار می برد را تولید می کند. این رویکرد، شباهت بسیاری به تلاش های سامسونگ در سال های اخیر برای توسعه چیپست های سری اگزینوس دارد و شاید در آینده نزدیک، هوآوی تصمیم به فروش پردازنده های کایرین به سایر تولید کننده ها نیز بگیرد. در هر حال این هم نقطه ای دیگر است که می تواند در بازار کنونی، برای هوآوی سودآوری مناسبی را به ارمغان آورد.

قدم بعدی برای هوآوی چیست؟

5G-Logo-Huawei-2015-3-710x399-w600

تلفن همراه Nexus 6P یک موبایل بسیار مهم برای شرکت چینی است. هر چند که نکسوس ها تا کنون هیچگاه قادر به فروش بسیار بالا نبوده اند و نتوانسته اند به پای فروش گلکسی و یا آیفون برسند اما در هر حال برگ برنده بعدی هوآوی، فبلت Mate 8 خواهد بود؛ محصولی که قرار است تا دو هفته دیگر رونمایی شود.

انتظار می رود که در این فبلت، شاهد استفاده از چیپست کایرین ۹۵۰ باشیم که جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم-بر-چیپ توسعه یافته از سوی خود هوآوی به شمار می رود. گفته می شود که این تلفن همراه نیز همانند Mate S، دارای فناوری فورس تاچ خواهد بود.

احتمال آن وجود دارد که فبلت Mate ۸، برای چند ماه آینده لقب پیشرفته ترین موبایل را در میان بازار تلفن همراه کنونی به خود اختصاص دهد اما جدا از بحث قابلیت های سخت افزاری و تکنولوژی هایی که در آن به کار می روند، جالب است ببینیم که برند چینی تصمیم دارد Mate 8 را به چه شکلی عرضه کند و آیا حالا، پس از ارائه نکسوس 6P، تصمیم دارد فبلت مورد اشاره را به شکل جهانی عرضه نماید یا خیر.

سامسونگ و اپل برای مدت های بسیاری است که به شرکت هایی دست نیافتنی تبدیل شده اند اما به نظر می رسد در زمانه کنونی، تنها شرکتی که توانسته خود را به این دو غول دنیای موبایل ها نزدیک کند، هوآوی بوده. باید منتظر ماند و اتفاقات بعدی را مشاهده کرد، شاید رخداد و چالش های تازه و بسیار جذابی در ادامه این راه برای سه فروشنده برتر تلفن های هوشمند در جهان رخ دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • SNA
    SNA | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    تلاش هوآوی برای پیشرفت و نزدیک شدن به دو غول بازار یعنی سامسونگ و اپل قابل تقدیره.چراکه قطعا هوآوی با بالا بردن کیفیت و قیمت مناسب رقابت رو شدید تر میکنه برندهای مطرح هم برای باقی ماندن در رقابت مجبورن همچین رویه ای روپیش بگیرن که حتما به نفع کاربران خواهد بود.اما بنظر من هوآوی رفته رفته باید محصولات رو با امضای خودش تولید کنه و طراحی اونها رو از حالت کپی پرداری خارج کنه.الان دوربین .صفحه نمایش .پردازنده های گرافیکی رابط کاربری که هوآوی به کار میبره فعلا با پرچم داران بازار فاصله داره و البته قیمت مناسبی که برای گجت هاش انتخاب میکنه کاربرها رو جذب میکنه.در آخر هوآوی ذره ذره داره پیش میره و بنظرم اومده که بمونه و جسورانه رقابت کنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی