ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابداع تکنولوژی جدیدی که حس لامسه را به فناوری واقعیت مجازی افزوده است

محققان و دانشمندان دائم در پی کشف راه های جدید به منظور توسعه مقوله واقعیت مجازی در زندگی عادی بشر هستند. به طور مثال، هدست هایی همانند HTC Vive یا آکیلس ریفت تصاویر را طوری ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

محققان و دانشمندان دائم در پی کشف راه های جدید به منظور توسعه مقوله واقعیت مجازی در زندگی عادی بشر هستند. به طور مثال، هدست هایی همانند HTC Vive یا آکیلس ریفت تصاویر را طوری نمایش می دهند که گویا فرد در همان صحنه حضور دارد؛ این تجربه برای برخی ترسناک و برای بعضی دیگر بسیار هم لذت بخش خواهد بود.

اما تلاش محققان به همین جا محدود نمی گردد، آنها به تازگی به این فکر افتاده اند تا حس لامسه را نیز در دنیای مجازی ممکن سازند و این دنیای غیر واقعی را به طور کامل به واقعیت بدل کنند. شاید تاکنون تصور می شد که نمی توان چنین حس انسانی را بازسازی کرد زیرا هنوز تکنولوژی ای که بتواند حرکات و جنبش ها را بازتولید کند، توسعه نیافته.

اما محققی به نام «پدرو لوپز» از آزمایشگاه تعاملات انسان و کامپیوتر در موسسه Hasso Plattner آلمان، به تازگی دیوایسی دو بخشی اختراع کرده که به فرد اجازه می دهد پس از پوشیدن هدست واقعیت مجازی، ضربات را حس کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این وسیله Impacto نام دارد و دور بازو یا پای کاربر می پیچد و حس برخورد، همانند ضربه توپ فوتبال یا نیشگون گرفتن بازو را به او منتقل می کند.

یکی از عناصر این دیوایس بی سیم، نوعی لرزش خفیف است که به آنچه در دسته های اکس باکس هنگام انجام خطا در بازی ایجاد می شود، شباهت دارد. اما جذابیت اصلی Impacto  زمانی هویدا می گردد که عنصر دوم آن وارد عمل می شود؛ این قطعه، دو الکترود روی عضله شما قرار می دهد تا حسی مشابه آنچه هنگام ماساژ ماهیچه های کوفته دریافت می کنید، منتقل شود.

در ادغام این دو حرکت با هم، مغز فریب می خورد و می توان گفت این روش چیزی شبیه ایجاد توهم در انسان است زیرا مغز انسان فشردگی عضله های بدن را به لمس تعبیر می کند؛ در صورتی که این طور نیست.

«ایمپکتو» با استفاده از دوربین ردیاب کینکت در اکس باکس  می داند چگونه این شبیه سازی را صورت دهد. دوربین می تواند ببینید آیا شما در طول تماشای واقعیت مجازی ضربه ای را تجربه خواهید کرد یا خیر تا همزمان با آن لرزه لازمه را ایجاد کند.

بیشتر ما ویبره را در وسایل مختلف همانند اسمارت فون یا دسته اکس باکس تجربه کرده ایم، اما لرزه های Impacto حسی کاملا متفاوت دارد زیرا طوری طراحی شده که شبیه واقعیت باشند. لوپز - سازنده این دیوایس - قصد ندارد این اختراع را به تولید انبوه برساند اما امید دارد با کشف آن به توسعه القای حس لامسه در واقعیت مجازی کمک موثری کرده باشد.

با این همه کشف و اختراع های ریز و درشتی که در چند سال اخیر در حوزه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی شاهد آنها هستیم، معلوم نیست آینده انسان به کجا کشیده خواهد شد و آیا با دستانش، تنهایی های بیشتری را برای خود رقم می زند؟ این علوم در عین حال که جاذبه بسیاری دارند و هیجان لذت بخشی در مغز ایجاد می کنند، تا حدی هم ترسناکند زیرا انسان را از زندگی طبیعی و تعامل با محیط و دیگر آدم ها دور و دورتر می کنند. نظر شما در این رابطه چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سلمان
    سلمان | ۲۹ آبان ۱۳۹۴

    تکنولوژی خواسته یا نا خواسته به روی تمام زندگی ما تاثیر گذاشته،اگثر اقراد از اون نفرت دارند ولی به نظر من بزرگترین ناجی و راهنمای انسانه.
    stech.rozblog.com

مطالب پیشنهادی