ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بروز اختلال در خطوط برق ایستگاه فضایی بین المللی

روز جمعه نوسانات برقی کوچکی در ایستگاه فضایی بین المللی به وجود آمد که خوشبختانه هیچ خطر آنی برای خدمه و کارکنان این ایستگاه نداشت. در واقع یکی از هشت کانال قدرت مورد استفاده برای تامین ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

روز جمعه نوسانات برقی کوچکی در ایستگاه فضایی بین المللی به وجود آمد که خوشبختانه هیچ خطر آنی برای خدمه و کارکنان این ایستگاه نداشت. در واقع یکی از هشت کانال قدرت مورد استفاده برای تامین انرژی مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی از کار افتاد اما هفت کانال دیگر بدون هیچ مشکلی کار می کنند.

اتفاقی که رخ داده به این شرح است: برخی تجهیزات این مرکز دچار اتصالی شدند و به همین خاطر دستگاهی که برای تغییر جریان های الکتریکی در این آزمایشگاه در حال چرخش طراحی شده بود از کار افتاد.

خوشبختانه دستگاه هایی که برق مورد نیاز خود را از این مجرا تامین می کردند به خطوط برق جایگزین انتقال داده شدند. نکته دیگر اینکه فضانوردان این ایستگاه به هیچ وجه در خطر نیستند و هر 6 نفر آنها بعد از بروز این اتفاق، کارهای عادی خود را از سر گرفته اند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اما ایستگاه فضایی بین المللی برای تعمیر خط آسیب دیده به لوازم یدکی تازه ای نیاز دارد و آن قطعه نیز باید از طریق راکت از زمین برای آنها ارسال شود. قطعه مورد نیاز آنطور که دن هوت سخنگوی ناسا گفته قرار است که اوایل سال جدید میلادی از طریق فالکون 9 متعلق به شرکت SpaceX تامین شود و این در حالی است که شرکت خصوصی تحت مدیریت ایلان ماسک هنوز هم که هنوز است جدول زمانی مشخصی را برای سفرهای آتی اش منتشر نکرده.

پس از آنکه قطعه یاد شده به ایستگاه فضایی بین المللی تحویل داده شد، فضانوردان احتمالا مجبور خواهند شد که یک راهپیمایی فضایی را انجام دهند تا قطعه معیوب را تعویض کرده و خط آسیب دیده را مجددا به مدار باز گردانند.

این حجم کار برای رفع ایرادی که به واسطه یک اتصالی کوچک به وجود آمده بسیار زیاد است. زمانی که اتفاقی مشابه روی زمین رخ می دهد، راه حل بسیار ساده است و تنها کافیست سیمی که دچار اتصالی شده را پیدا کنید و یا آن را تعمیر کرده و یا با یک قطعه سیم نو تعویض نمایید.

اما در ایستگاه فضایی بین المللی اینطور نیست و باید کارتان را با هر چیزی که پیدا می شود راه بیاندازید یا اینکه منتظر بمانید تا محموله کمکی بعدی از زمین برسد.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که ماموریت های تامین آذوقه هر چند ماه یکبار انجام می شوند و تازه بعد از آنکه قطعه به دستتان رسید باید در حالی که لباس دست و پا گیر فضانوردی بر تن دارید به مدت 5 ساعت در داخل یک محیط خلاء سرد راهپیمایی کنید.

احتمال بروز اختلال در دستگاه ها و تجهیزات اهمیت بالای قطعات یدکی را نشان می دهد. از همین رو، چندی است که در ماموریت های طولانی خصوصا به مریخ، بخشی از فضا به نگهداری این قطعات اختصاص داده می شود.

ماموریت هایی که برای تامیت آذوقه به سیاره سرخ انجام می شوند معمولا هر شش ماه یک بار اتفاق می افتند بنابراین لازم است که فضانوردان قطعات جایگزین و یدکی بسیاری را با خود همراه داشته باشند یا اینکه به نحوی آنها را در محل بسازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین
    حسین | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    میتونم بپرسم چرا دیگه کسی کامنت نمیزاره؟ قبلا کامنت ها و تبادل نظر زیاد بود زیر پست ها. یادش به خیر نارنجی زیر هر پستش کامنت ها از 100 تا میزد بالا. نارنجی تکرار نشدنیه. دیجیاتو هم که یکی از مهره های خوبش یعنی نیما دادگستر رو از دست داد. مطالب خانم موسوی همیشه خوب بودن. اما به دیگر نویسندگان پیشنهاد می کنم از موبایل و تبلت بزنن بیرون و گجت های مختلف و جالبی رو معرفی کنن، گجت ها و تکنولوژی فقط موبایل و تبلت نیستن. موفق باشید.

مطالب پیشنهادی