ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

۹ عادتی که پیش از رسیدن به سی سالگی باید در وجود خود نهادینه کرده باشید

از بیست سالگی تا سی سالگی برای هر کسی دوران اکتشاف است. ما در این دوران کشف می کنیم که هستیم، چه می خواهیم و چگونه خواسته هایمان را تحقق می بخشیم. عاداتی که در ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

از بیست سالگی تا سی سالگی برای هر کسی دوران اکتشاف است. ما در این دوران کشف می کنیم که هستیم، چه می خواهیم و چگونه خواسته هایمان را تحقق می بخشیم. عاداتی که در این دوره ی زمانی پیدا می کنیم معمولاً تا آخر عمر همراهمان خواهند بود و اساس زندگی ما به عنوان یک بزرگسال را تشکیل خواهند داد. بنابراین بهتر است در این دوران طلایی مواظب عادت هایمان باشیم.

در ادامه می توانید عادت هایی را از نظر بگذرانید که از میان توصیه های کارآفرینان، دانشگاهیان و بزرگان انتخاب شده اند. نهادینه شدن این رفتار ها به عنوان عادت در ابتدای راه زندگی، می تواند موفقیت یک عمر شما را رقم بزند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

۱- یادگیری را متوقف نکنید

keep-learning

مارک کوبان سرمایه گذار «شارک تنک» و صاحب «دالاس ماوریکس»، در صنعت فناوری تبدیل به یک میلیاردر شد، با اینکه هیچگاه به طور رسمی تحصیلاتی در زمینه ی علوم کامپیوتر نداشته است. به همین دلیل است که می گوید بهترین درسی که در بیست سالگی تا سی سالگی فرا گرفته این بوده است که «با صرف زمان و تلاش می توان هر فناوری جدیدی که به دنیا معرفی می شود را یاد گرفت».

این سخن وی بزرگ نمایی نیست، بلکه پیامی است که اگر می خواهید زندگی شغلی موفقیت آمیز و ارزشمندی داشته باشید باید به آن توجه کنید: صرف زمان و تلاش برای رسیدن به دانشی مزیت آفرین، باید برای همه تبدیل به یک عادت شود.

کوبان می گوید دوران دانشگاه زمانی است که برای یادگیری هزینه می کنید، اما «حال که فارغ التحصیل شده اید، نوبت شماست که برای یادگیری دستمزد بگیرید. حتی اگر مدت زیادی از فارغ التحصیلی تان می گذرد، باز هم همین قانون در مورد شما صدق می کند. وقت آن است که برای یادگیری به شما دستمزد بدهند».

۲- سنجیده ریسک کنید

take-measured-risks

جسی گولدنبرگ می گوید: «دوران بیست سالگی تا سی سالگی بدون شک فرصتی است برای اینکه جهشی در زندگی خود رقم بزنید و به دنبال کاری که دوست دارید بروید. در این دوران نه خانواده ای برای تأمین کردن دارید و نه کسی به درآمد شما وابسته است». او اندکی پس از فارغ التحصیلی، شغل پرآتیه ی خود در صنعت رسانه را رها کرد تا کسب و کار خود یعنی بوتیک سیار «نومد» را راه بیندازد.

البته ریسک بی ملاحظه و بی فکر می تواند به اندازه ی سرکوب آرزوها و یا بیشتر از آن مخرب باشد. تیم فریس، نویسنده ی کتاب «هفته ی کاری ۴ ساعته»، برای ارزیابی ریسک تمرین ساده ای دارد:

  • یک برگه را به سه ستون تا کنید.
  • در اولین ستون، تمام اتفاقات بدی را بنویسید که در صورت شکست ریسک ممکن است با آنها مواجه شوید. بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرید.
  • در ستون دوم، برای کاهش احتمال وقوع هر یک از پیامدهای درج شده در ستون اول، هر راهی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.
  • ستون سوم را به این موضوع اختصاص دهید که در صورت وقوع هر یک از احتمالات ستون اول، چگونه می توانید از هر سناریو جان سالم به در ببرید و خود را بازیابی کنید.

۳- با کسانی نشست و برخاست کنید که از شما انسان بهتری می سازند

associate-with-those-who-make-you-better

بن کازنوشا، نویسنده و کارآفرین حوزه ی فناوری سال ها با راید هافمن، مؤسس و رئیس لینکدین، رابطه ای تنگاتنگ داشته است. او می نویسد بزرگترین درسی که هافمن به او داده این بوده است که «شما برایند پنج نفری هستید که بیشترین زمان را با آنها می گذرانید. شما به واقع همان کسانی هستید که خود را در جمعشان قرار می دهید».

لزومی ندارد روابط سمی شخصی یا کاری خود را از روی وفاداری حفظ کنید. بت دواین، مؤسس «رین تیز» می گوید: «اگر واقعاً می خواهید به بالاترین ظرفیت خود برسید، باید مدام خود را با کسانی احاطه کنید که شما را به چالش می کشند؛ آنجایی که شما ضعیف هستید آنها قوی هستند، و به اندازه ی شما یا بیشتر از شما تلاش می کنند».

۴- از هر شکستی درس بگیرید

learn-from-every-failure

جیمز آلتوشر می نویسد: «گوش کردن مثل برنامه دادن به یک کامپیوتر است. اطلاعات را وارد می کنید، آنها را پردازش می کنید، و از خود واکنش نشان می دهید. اما یادگیری متفاوت است. یادگیری زندگی شما را به کلی دگرگون می کند».

شما فارغ از شرایط مالی، هوشی و اخلاقی تان مرتکب اشتباهات بزرگی خواهید شد و مجبور خواهید بود با چالش های غیرمنتظره و غیر منصفانه ای دست و پنجه نرم کنید. این جنبه از زندگی تا حد زیادی از کنترل شما خارج است، اما نگرش شما نسبت به این اشتباهات همیشه تحت کنترل خود شما خواهد بود.

آلتوشر می گوید: «آرامش خود را حفظ کنید. چنین اتفاقاتی پیش می آیند. از آنها لذت ببرید چون نمی توانید جلوی وقوعشان را بگیرید. اینها فرصت یادگیری هستند و این تنها هدف شماست».

۵- روابط کاری معناداری برای خود بسازید

business-card-handshake

در این مورد باید بگوییم عادت شرکت در جلساتِ به اصطلاح شبکه سازی، پخش و جمع آوری چشم بسته ی کارت ویزیت با این امید که شاید کسی پیدا شود و شما را یاری کند، عادت خوبی نیست.

جان لِوی، مؤسس «اینفلوئنسرز» در این باره توصیه می کند: «همیشه از فرصت آشنایی با افراد با استعداد و موفق استقبال کنید و شخصیت افراد را بر سودمندی احتمالی شان اولویت دهید. این افزودن تنوع به شبکه ی ارتباطی شماست که به واقع برای آن مفید است. دلیل آن هم این است که هر باری که شخص جدیدی از صنعت خود را به شبکه تان می افزایید، در واقع آن را خیلی گسترش نداده اید، چون کسانی که در یک صنعت مشغول فعالیت هستند احتمالاً از قبل با یکدیگر آشنایی دارند».

پیشنهاد لِوی به کار بستن توصیه ی آدام گرنت، از اساتید وارتون است. گرنت به بیزینس اینسایدر گفته است: «اگر دست یاری به سوی دیگران دراز کنید، می توانید روابط خوبی بنا کنید. با این روابط در درازمدت فرصت های بیشتری پیش رویتان قرار خواهد داشت. شما با کمک به دیگران در واقع شانس خود برای کسب یاری دیگران را افزایش می دهید».

۶- برای آینده تان پس انداز و سرمایه گذاری کنید

green-economy

پرورش عادات مالی شخصی و مناسب امری ضروری است که هر چه زودتر به آن بپردازید بهتر است. بهتر است بخشی از حقوق خود را هر ماه جدا و در حسابی اضطراری پس انداز کنید و تا واقعاً به آن نیاز پیدا نکرده اید از دست زدن به آن خودداری کنید. می توانید با هدف گذاری های مشخص، دید خوبی از آینده ی این کار به دست بیاورید.

بهتر است تا جایی که می شود پس انداز را زودتر آغاز کنید تا بتوانید مدت استفاده از بهره ی مرکب آن را افزایش دهید.

۷- مراقب سلامتی خود باشید

توصیه ی همیشگی این است که پیش از مواجه شدن با محدودیت های فیزیکی ناشی از بالا رفتن سن، هرچه زودتر عادات نامناسب تغذیه ای را کنار بگذارید و به جای آن، تغذیه ی سالم و مراقبت ویژه از بدن خود را در پیش بگیرید. در مواقعی که رعایت رژیم غذایی مناسب برای شما مقدور نیست، می توانید تغذیه ی نامناسب خود را مثلاً با یک ساعت ورزش اضافه در باشگاه جبران کنید. با بالا رفتن سن، باید تمرکز روی سلامت جسمانی خود را به شکلی فزاینده بالا ببرید. هرچه زودتر این روند را آغاز کنید به نفع شما خواهد بود.

۸- به کار خود عشق بورزید

love-what-you-do

شاید سخنرانی مدیر عامل فقید اپل در دانشگاه استنفورد، آن هم حدوداً یک سال پس از تشخیص پزشکان مبنی بر ابتلای وی به سرطان پانکراس، یکی از به یاد ماندنی ترین سخنرانی هایی باشد که در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه ها ایراد شده است. او در این سخنرانی گفت: «به یاد داشتن این نکته که به زودی خواهم مُرد، مهم ترین ابزاری است که برای کمک به انجام تصمیم گیری های بزرگ با آن مواجه شده ام».

جابز گفت این چارچوب ذهنی باعث می شود اهمیت کارتان را درک کنید. او گفته است: «تنها در صورتی می توانید کارهای بزرگی انجام دهید که به کار خود عشق بورزید. اگر هنوز آن را نیافته اید، به جستجو ادامه دهید. دست از تلاش برندارید. مثل تمام چیزهایی که با قلب انسان سر و کار دارند، وقتی آن را بیابید، خودتان متوجه خواهید شد».

دست از تلاش کشیدن یعنی رؤیای خود را به پای تحقق رؤیای یک نفر دیگر فدا کنید، یا اینکه درآمد را بر هر چیز دیگر اولویت دهید. جابز گفت: «اجازه ندهید سر و صدای نظرات دیگران صدای درونی شما را در خود ببلعد. و مهمتر از همه اینکه، جرأت پیروی از قلب و ندای درونی خود را داشته باشید».

۹- اجازه ندهید کار، بر زندگی شخصی تان چیره شود

در تلاش برای بهره بردن از دهه ی سوم زندگی خود، به نادیده گرفتن زندگی شخصی تان عادت نکنید. آریانا هافینگتون، از مؤسسین هافینگتون پست، در پروفایل لینکدین خود نوشت: «اگر می توانستم در زمان به عقب برگردم، خودِ ۲۲ ساله ام را با گفته ی زیبای برایان آندریاس آشنا می کردم که می گوید روزی که بفهمید در زندگی درست به اندازه ی انجام کارهای مهم زمان دارید، همه چیز عوض می شود».

هافینگتون می گوید این توصیه می توانست او را از زندگی آزاردهنده و بیش از اندازه پر استرسی که سال ها دچارش بوده نجات دهد.

ما باید یاد بگیریم گتهی از همه چیز یک قدم فاصله بگیریم و قدر دستاوردها و داشته های خود را بدانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • سحر رضوی
    سحر رضوی | ۱۲ آذر ۱۳۹۴

    عالی بود.

    متاسفانه 7 و 9 رو رعایت نمی کنم و اولویت اولم کار شده تا زندگی.

    باید تغییرش بدم.

  • اتا
    اتا | ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    من دارم به چهل ميرسم اما اميدوارم كه هرآن معجزه هستى را حس كنم وعشق در درونم جوانه زند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی