ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Game of Thrones؛ همه مردان باید بمیرند

همه ما خاطراتی بد از بازی های ساخته شده براساس فیلم های معروف داریم و می توانیم مثال های بی شماری بزنیم از عناوینی که صرفا با یدک کشیدن نام فرنچایزهای معروف، عرضه شدند و ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

همه ما خاطراتی بد از بازی های ساخته شده براساس فیلم های معروف داریم و می توانیم مثال های بی شماری بزنیم از عناوینی که صرفا با یدک کشیدن نام فرنچایزهای معروف، عرضه شدند و به شکلی مفتضحانه شکست خوردند. اما همیشه و همه جا استثنائاتی نیز وجود دارد.

داستان های اقتباسی هم معمولا به همین شکل هستند و تفاوتی وجود ندارد. اما استودیوی Telltale روندی متفاوت در پیش گرفت و همین روند، به موفقیت آن ها در مدتی بسیار کوتاه کمک کرد. این استودیوی خوش نام (که البته به آرامی اعتبار خود را از بین می برد) با دو بازی The Walking Dead و The Wolf Among Us ثابت کرد که مهارتی بی نظیر در تصویر کردن داستان های محبوب دارد.

در همین حال و در چند سال اخیر، سری کتاب های «نغمه ای از آتش و یخ» به انتشار رسید که البته بیش تر ما، آن را با نام «بازی تاج و تخت» یا همان Game of Thrones می شناسیم. مجموعه کتابی فوق العاده از جورج آر. آر. مارتین که خیلی زود به دست مایه ای برای ساخت سریال بی نظیر Game of Thrones از سوی شبکه HBO شد.

بازی تاج و تخت، روند موفقیت را خیلی زودتر از عناوین مشابه مانند ارباب حلقه ها و یا هری پاتر طی کرد. سریال شبکه HBO به قدری در میان مردم جهان محبوب شد که حالا بازی تاج و تخت به یک فرنچایز گران قیمت تبدیل شده و هر کسی سعی می کند که محصولی در ارتباط با آن ارائه دهد. با توجه به همین، بعید نبود که کمپانی Telltale هم وارد ماجرا شود و بخواهد سودی کسب کند.

اما آیا بازی Game of Thrones صرفا براساس یک فیلم موفقیت آمیز ساخته و به خودی خود ارزش ندارد و یا توانسته از زیر سایه سنگین سریال درآمده و به عنوانی با ماهیت جداگانه تبدیل شود؟ در ادامه این بررسی با دیجیاتو همراه باشید.

GoT1

بازی Game of Thrones برای افرادی که که کتاب و سریال بازی تاج و تخت را ندیده و نخوانده باشند، بسیار گنگ خواهد بود. بنابراین تجربه بازی، پیش از آشنایی کامل با دو عنوان مذکور، به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود و فقط باعث می گردد که داستان غنی آن برایتان اسپویل شود و لذتی نخواهید برد. بنابراین اگر حداقل سریال بازی تاج و تخت را ندیده اید، به هیچ وجه به طرف بازی Telltale نروید.

داستان فصل اول بازی Game of Thrones، درست بعد از وقایع «عروسی خونین» در انتهای فصل سوم سریال آغاز می شود یعنی درست بعد از کشته شدن راب استارک و نابودی کامل خانواده استارک. سازندگان بازی، خانواده ای جدید به داستان افزوده اند که با نام خانواده فورستر شناخته می شوند.

برای هزاران سال، خانواده فورستر در شمال سکونت داشته و از حامیان اصلی خانواده استارک به شمار می رفته است. پس از نابودی استارک ها، شرایط برای خانواده فورستر خطرناک می شود و آن ها دیگر هیچ پشتوانه ای ندارند. در همین حین، خانواده فورستر تلاش می کند که به جنگل Ironwood دست یابد. جنگلی که تنها منبع برای بهترین چوب های موجود در دنیای وستروس به شمار می رود.

GoT3

اما حالا که دیگر خانواده استارک حضور ندارد، خانواده بولتون قدرت زیادی یافته و سعی دارد که بر خانواده فورستر تسلط یابد. بازی از جایی آغاز می شود که بولتون در تلاش برای تحقق هدف خود است و گیمر باید در نقش اعضای مختلف خانواده فورستر تصمیم گیرد که آیا حاضر به تسلیم در برابر آنان می شود و یا از تعظیم در مقابل خانواده ظالم بولتون ممانعت می کند.

بازی Game of Thrones برخلاف عناوین سابق Telltale، در ابتدا کنترل سه شخصیت را در اختیار گیمر قرار می دهد. پیش از هر چیز، کاراکتر ایتان فارستر را کنترل خواهید کرد؛ پسری جوان و ناپخته که سعی دارد پا در کفش پدرش گذاشته و به پادشاهی قدرتمند تبدیل شود و باید در این راه به وی کمک کنید.

در همین حال، خواهر وی، یعنی میرا فورستر، در قلمرو پادشاهی زندگی کرده و در نقش دستیار مارجری تایرل، که قرار است بزودی ملکه شود، ظاهر می شود. کاراکتر آخر نیز، جرد تاتل نام دارد. جرد پسر مزرعه داری پیر است که برای سالیان متمادی، به به لرد گرگور فورستر، رییس خانواده، وفادار مانده است. به مرور زمان و با پیشروی در بازی، دو کاراکتر دیگر نیز اضافه می شوند که برای جلوگیری از اسپویل، از معرفی آنان خودداری می کنیم.

GoT4

روند بازی Game of Thrones دقیقا همانند سایر بازی های استودیوی Telltale دنبال می شود و از این لحاظ، تفاوت چندانی به چشم نمی خورد. با این حال، عنوان Game of Thrones تمرکز بیش تری روی مکالمات و انتخاب های گیمر دارد و از بخش های جانبی مانند معماها و بخش هایی که کنترل شخصیت را هنگام راه رفتن در دست می گیرید، کاسته شده است.

این موضوع، لزوما چیز بدی نیست؛ چرا که داستان بازی تاج و تخت بسیار غنی است و اگر سریال آن را دنبال کرده باشید، با سورپرایزهای زیادی مواجه شده اید. بنابراین Telltale دست به تصمیمی درست زده و بار سینماتیک Game of Thrones را افزایش داده تا تجربه ای نسبتا شبیه به سریال پدید آید.

یکی از نکات جالب توجه بازی Game of Thrones در جایی نمایان می شود که سازندگان از چهره بازیگرهای سریال برای ساخت شخصیت های داخل بازی بهره برده اند. به عقیده بسیاری، این موضوع می تواند مشکل ساز باشد و هویت بازی را از بین برده است. اما استودیوی Telltale سعی کرده که با قرار دادن همان بازیگران در بازی خود، حس و حال سریال بازی تاج و تخت را حفظ کرده و اتمسفری آشنا برای طرفداران فراهم آورد.

بگذارید صادق باشیم، سریال بازی تاج و تخت بسیار محبوب است و چنان در تصویر کردن دنیای پیچیده و پر رمز و راز کتاب نغمه ای از آتش و یخ موفق بوده که بعید به نظر می رسد استودیویی نسبتا کوچک مانند Telltale بتواند روی دست آن بلند شود. بنابراین در جای جای بازی، اشاراتی به سریال شده است و کلا همه چیز، همان سبک و سیاق را دارد.

GoT5

خوش بختانه، طراحی چهره و رفتارهای بازیگران سریال بازی تاج و تخت، به خوبی انجام شده و در طول گیم پلی، با شخصیت های آشنای زیادی مانند سرسی لنیستر، تیریون لنیستر، مارجری تایرل، رمزی اسنو، جان اسنو و غیره برخورد خواهید داشت. هم چنین، صداگذاری تمام کاراکترها، توسط بازیگران خودشان انجام شده و از این لحاظ نگران نخواهید بود که مثلا تیریون لنیستر، دیگر همان تن صدا و تیکه انداختن های معروف خود را نداشته باشد.

در هر شش اپیزود بازی، انتخاب های متعددی خواهید داشت که هر یک به نظر، بسیار سرنوشت ساز می نمایند. البته شاید مشکل اینجا باشد که هیچ کدام از انتخاب هایتان تا اپیزود شش نتیجه ای در پی نخواهند داشت و تقریبا تمام پیامدها، در اپیزود نهایی بازی مشخص شود. همین مسئله سبب می شود که تجربه 4 اپیزود اول، به تجربه ای متوسط تبدیل شود که به مرور زمان، سرگرم کنندگی خود را از دست می دهد.

مسئله ای که بر این موضوع دامن می زند، عدم توجه نویسندگان به دیالوگ های بازی بوده است و خیلی کم پیش می آید که با دیالوگ های فوق العاده ای همچون برخی از مکالمات سریال مواجه شویم. در واقع، حداقل برای من، یکی از جذابیت های اصلی فرنچایز بازی تاج و تخت در دیالوگ های فوق العاده و تکان دهنده آن نمایان می شود که کمبود آن ها در عنوان Telltale، بسیار آزار دهنده است.

اما با وجود برخی مشکلات که به آن ها اشاره شد، Telltale از یک لحاظ در روند نگارش داستان موفق عمل کرده و جذابیت زیادی به عنوان خود بخشیده. همانند سریال فرنچایز بازی تاج و تخت، شخصیت پردازی هر یک از کاراکترها عالیست و هر یک، مقاصد مختلفی دارند که در اکثر مواقع، به بروز مشکلات مختلف منجر خواهد شد. استودیوی Telltale به خوبی از این ماهیت بازی تاج و تخت استفاده کرده و به مراتب، گیمر را در موقعیت های دشواری برای انتخاب بد و بدتر قرار می دهد. موقعیت هایی که اگرچه در اکثر مواقع سیاه و سفید اند اما شرایط های جالبی در داستان رقم می زنند.

جمع بندی

GoT6

استودیوی Telltale پیش از این هم ثابت کرده که عملکرد نسبتا مناسبی در قبال داستان های اقتباسی دارد. در واقع اگر محتویات داستان، از پیش فراهم شده باشند، Telltale مشکلی در تصویر کردن آن داستان در مقابل خود نمی بیند. برای همین هم بود که دو بازی The Wolf Among Us و The Walking Dead در حد شاهکار ظاهر شدند.

چنین مسئله ای در بازی Minecraft: The Story Mode دیده نمی شود و می بینیم که این استودیو با عرضه هر اپیزود بازی جدید خود، مورد انتقادهای بیش تر و بیش تر قرار می گیرد. Game of Thrones به عنوان فرنچایزی محبوب، انتخابی مناسب برای بازی سازان به شمار رفته است و آن ها نیز توانسته اند محصولی قابل قبول ارائه دهند.

این بدان معنا نیست که بازی عاری از مشکل است و می تواند طرفداران بازی تاج و تخت را کاملا راضی نگه دارد. اما اگر از طرفداران پر و پا قرص بازی تاج و تخت و خصوصا سریال آن هستید، بازی جدید استودیوی Telltale می تواند تا حدی انتظارات تان را برآورده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Hellscream
    Hellscream | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    متاسفانه انتخاب های ما هیچ تاثیری در زنده موندن ایتن نداره و بازی کاریو که خودش میخواد انجام میده و من پیشنهاد میکنم این بازیو بازی نکنید چون هیچ فرقی با یک فیلم نداره البته فیلمی که خیلی مسخره است و این بازی اصلا نمیدونه کی و کجا باید شخصیت رو حذف کنه فقط میدونه یه ادمه مهم باید بمیره من که اصلا از پایان بندی این بازی راضی نبودم به شما هم پیشنهاد میکنم این بازی رو بازی نکنید

  • sorush33
    sorush33 | ۳ آذر ۱۳۹۴

    از پایان بندی ش حیرت زده شدم
    اصلن فکر نمیکردم انتخاب هام اینقدر در پایان بندی تاثیر داشته باشه
    مهمترین مشکا بازی فاصله انتشار فصل ها بود.طوری که خیلی راحت اتفاقات 2 قسمت قبلی رو از یاد میبردم
    این پایان بندیش وسوسه میکنه،راه رو دوباره از اول برم
    منتها اینبار وفا دار به یک شخصیت وبدون صیاصت بازی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی